Gå til innhold

Da har jeg blitt diagnotisert med lett psykisk utviklingshemming...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har jeg blitt diagnotisert med lett psykisk utviklingshemming..., i en alder av 33... har ptsd itillegg. 

"Psykisk utviklingshemning er en livslang funksjonshemning. Det er oftest et resultat av en diffus hjerneskade, og frontallappene er alltid rammet. Hjerneskaden har konsekvenser for oppmerksomheten, hukommelsen, og psykomotorisk tempo, noe som samlet sett gir svikt i generell læreevne". Det er jo en sorg i seg selv, at det er en livslang funksjonshemning.

• Hjerte 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet
NoUsername skrev (2 minutter siden):

Da har jeg blitt diagnotisert med lett psykisk utviklingshemming..., i en alder av 33... har ptsd itillegg. 

"Psykisk utviklingshemning er en livslang funksjonshemning. Det er oftest et resultat av en diffus hjerneskade, og frontallappene er alltid rammet. Hjerneskaden har konsekvenser for oppmerksomheten, hukommelsen, og psykomotorisk tempo, noe som samlet sett gir svikt i generell læreevne". Det er jo en sorg i seg selv, at det er en livslang funksjonshemning.

Du er du uansett. 😍 

Anonymkode: fd438...e9e

• Liker 13
  • Hjerte 2
Skrevet

Hvorfor i all verden har du blitt utreda for det mens du har ptsd? Har hørt man ikke skal sette i gang en slik utredning om man er på en dårlig plass i livet fordi da vil det etter større sannsynlighet gi utslag. 

jeg har selv diagnosen, men den er feil. Jeg ble også utredet med jeg slet med angst og depresjon. Så jeg skal i gang med å fjerne den når jeg har et mer mentalt stabilt liv. Selv mine foreldre og venner er helt enig i at den er feil. 

Anonymkode: 30ab9...7ce

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor i all verden har du blitt utreda for det mens du har ptsd? Har hørt man ikke skal sette i gang en slik utredning om man er på en dårlig plass i livet fordi da vil det etter større sannsynlighet gi utslag. 

jeg har selv diagnosen, men den er feil. Jeg ble også utredet med jeg slet med angst og depresjon. Så jeg skal i gang med å fjerne den når jeg har et mer mentalt stabilt liv. Selv mine foreldre og venner er helt enig i at den er feil. 

«Mens jeg slet med angst og depresjon» til og med en ny psykolog jeg fikk senere var veldig i tvil i at den diagnosen stemmer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

«Mens jeg slet med angst og depresjon» til og med en ny psykolog jeg fikk senere var veldig i tvil i at den diagnosen stemmer. 

Da tror jeg det er mange på kg som er lettere pu.I

Anonymkode: 08ab0...d21

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Forstår at dette er en sorg for deg. Det er en prosess du kanskje må gjennom, å kjenne på forskjellige følelser du har rundt dette. Det blir bedre med tida. Vi er mange som har funksjonshemming og lever gode liv. ❤️ Egentlig er du jo ikke noe annerledes enn du alltid har vært, forskjellen blir at du nå kan forstå deg selv bedre og få riktig hjelp og tilrettelegging om du trenger det. 

Anonymkode: 47791...2a9

• Liker 4
Skrevet
NoUsername skrev (14 minutter siden):

Ble du utredet for begge deler samtidig? Uansett gir det deg muligens noen svar. Ønsker deg alt godt

Skrevet

Pøh, jeg har tung psykisk utviklingshemming så jeg vinner😅 Men hva så. Da blir vi vel aldri rakettkirurger da, greit å ha akkurat det avklart skriftlig, men fy søren så mye annet vi kan gjøre.

Anonymkode: b7c94...934

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da tror jeg det er mange på kg som er lettere pu.I

Anonymkode: 08ab0...d21

Man har jo ikke lettere psykisk utviklingshemming om man har angst og depresjon. Men det vil påvirke testene mer enn når du ikke har det

• Liker 1
Skrevet
NoUsername skrev (26 minutter siden):

Dette skal du ikke ta for tungt.

Jeg har cptsd og et par andre diagnoser. Jeg er tross mine begrensninger et positivt tilskudd i samfunnet, kanskje spesielt fordi jeg forstår at andre mennesker også sliter.

En diagonose er kun et redskap for å få hjelp i dagliglivet, et redskap du kanskje aldri kommer til å få bruk for. DU er ikke diagnosen din.

Anonymkode: e77be...9ad

• Liker 5
Skrevet

Sønnen min ble født med hjerneblødning. Han har en hjerneskade. Dette ble ikke oppdaget før han var et par uker gammel.

En sykepleier sa noe til meg som jeg aldri glemmer, en kveld jeg satt med sønnen min på fanget på nyfødt intensivavd. på Rikshospitalet. Han hadde fått en diagnose. Senere skulle det bli flere. «Han er den samme som i går» sa hun til meg. Det synes jeg var så fint.

Du er 33 år. Du blir ikke plutselig en annen av denne merkelappen. 

• Liker 13
  • Hjerte 25
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man har jo ikke lettere psykisk utviklingshemming om man har angst og depresjon. Men det vil påvirke testene mer enn når du ikke har det

?

Skrevet

Hva synes du selv om diagnosen? Jeg hadde vært skeptisk siden du har (ubehandlet?) ptsd. Det kan påvirke testene som noen nevner.

Anonymkode: 81002...def

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Irja skrev (10 timer siden):

Sønnen min ble født med hjerneblødning. Han har en hjerneskade. Dette ble ikke oppdaget før han var et par uker gammel.

En sykepleier sa noe til meg som jeg aldri glemmer, en kveld jeg satt med sønnen min på fanget på nyfødt intensivavd. på Rikshospitalet. Han hadde fått en diagnose. Senere skulle det bli flere. «Han er den samme som i går» sa hun til meg. Det synes jeg var så fint.

Du er 33 år. Du blir ikke plutselig en annen av denne merkelappen. 

Veldig bra sagt av sykepleieren, og det er viktig å huske på.

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet (endret)

Jeg har da blitt diagnotisert med lett psykisk utvilingshemming etter 1 time med psykolog, fikk beskjeden på den andre timen, i morgen er tredje timen. PTSD diagnosen består. Det viser seg derfor at jeg ikke er på autismespekteret. Psykologen sa til meg at jeg må ta vinnen der jeg kan (hvor er vinnen i dette?), må holde ut og at hjelpen kommer. Hvilken hjelp er det? Miljøterapeutisk team sine primære oppgaver er å kjøre folk på aktiviter, hjelpe å rydde leiligheten samt matkjøp men alt dette gjør jeg og klarer selv. Jeg er på skansen aktivitet for så vidt hver dag det er åpent, ellers er jeg med venner når dem har tid så er jeg på bybadet.

Psykisk utviklingshemning er en livslang funksjonshemning. Det er oftest et resultat av en diffus hjerneskade, og frontallappene er alltid rammet. Hjerneskaden har konsekvenser for oppmerksomheten, hukommelsen, og psykomotorisk tempo, noe som samlet sett gir svikt i generell læreevne.

Diffuse hjerneskader betyr at skadene er spredd, gjerne som mange små skader. Resultatene av slike skader er vanligvis en generell reduksjon av en eller flere funksjoner. Ofte i form av nedsatt oppmerksomhet og konsentrasjon, økt trettbarhet og redusert hukommelse.

Denne livstiden er fylt med MYE sorg.

Sorg over at det ikke finnes noen kur mot min hjerneskade.
Sorg over alt jeg har blitt fratatt og alt jeg har mistet.
Sorg over at jeg ikke har foreldre selv om dem fremdeles lever.
Sorg over at jeg ikke burde få barn.
Sorg over at jeg mest sannsynlig aldri vil finne en kjæreste.

Det morsomme egentlig er det at det er min far og stefamilien som sier at det er jeg som må bevise alt. Min far har sagt at dem håper på en bedre relasjon til meg i framtiden. Min forrige fastlege sa til meg at min far burde klare å ha et forhold til meg på mine premisser også... Jeg klarer i alle fall det på hans premisser...

Endret av NoUsername
  • Hjerte 9
Skrevet

Du kunne ikke fortsatt i den forrige tråden din da….? 

Anonymkode: 865a8...72d

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kunne ikke fortsatt i den forrige tråden din da….? 

Anonymkode: 865a8...72d

Kom på akkurat nå at den tråden finnes...

Skrevet

Sender deg klem. Er du sikker på at diagnosen din er riktig? Ser i den andre tråden at det er folk som tror du kan ha blitt feildiagnostisert. Jeg er ikke psykolog så jeg vet ikke. 

Men synes du er veldig flink til å skrive og jeg føler med deg. Vet du har opplevd mye vondt. :hjerte:

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
SVK skrev (Akkurat nå):

Sender deg klem. Er du sikker på at diagnosen din er riktig? Ser i den andre tråden at det er folk som tror du kan ha blitt feildiagnostisert. Jeg er ikke psykolog så jeg vet ikke. 

Men synes du er veldig flink til å skrive og jeg føler med deg. Vet du har opplevd mye vondt. :hjerte:

Jeg kan ikke vite det 100%, jeg er ikke profesjonell. Ble feildiagnotisert i en alder av 23, midlertidig atypisk autisme...så jeg har vanskelig for å tro på dem..

Skrevet

Til å være psykisk utviklingshemmet synes jeg du har eksepsjonelt god formuleringsevne. Er du sikker på at diagnosen er reell? Jeg ville bedt om en second opinion. 

• Liker 13
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...