Gå til innhold

Tillitsvalgt som støtter sjefen i mine bekymringer

Budeie23

Anbefalte innlegg

Opplever at det er vanskelig å ha tillit til tillitsvalgt som forsvarer systemet og handlinger fra sjefen i ett og alt, i det som er urett på arbeidsplassen.

Tok opp et par saker hvor jeg har blitt ekskludert og mistrodd av sjefen. Ser jeg blir utestengt med å bli avvist alle vakter jeg søker på som tilkallingsvikar. Tok opp det med tillitsvalgt, og hun gikk direkte til sjefen. Virker som de har samrådd seg mot meg og så er plutselig sjefen på banen med innkalling til møte, etter lang tids isfront mot meg. 

Agendaen for møtet er hennes misnøye mot meg, selv om utgangspunktet med tillitsvalgt var spørsmål om vakter. Det er mye ryktespredning jeg ikke kjenner meg igjen i. Fikk prata med tillitsvalgt idag, som jeg bad om. Men hun argumenterte kun i mot meg, og nevnte eksempler hun er på sjefen vår sin side.  Virker som det har gått sport i å klage på meg. Og kanskje fler.. 

Det rare er at sjefen kaller inn tillitsvalgt til dette møtet, som om hun skulle trenge støtte selv. Å snakke sammen på forhånd som kom klart fram idag, som om de to har en egen agenda (?) blir jo veldig galt. Jeg vil jo ha med meg en jeg har tillit til, og ikke sitter ved sjefens side.

Er dette vanlig lokalt ellers at tillitsvalgt er svak for sjefen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Deter vel ofte sånn at tillitsvalgt er venn med sjefen. Kanskje du skulle tatt kontakt med hovedtillitsvalgt i kommunen du jobber i? 

Anonymkode: 45f10...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Deter vel ofte sånn at tillitsvalgt er venn med sjefen. Kanskje du skulle tatt kontakt med hovedtillitsvalgt i kommunen du jobber i? 

Anonymkode: 45f10...b8b

Det er hun som tok saken og som er venner med sjefen tydeligvis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budeie23 skrev (1 minutt siden):

Det er hun som tok saken og som er venner med sjefen tydeligvis..

Litt feilsitering der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt inviteres tillitsvalgt til møter, noe annet ville vært ekstremt kritikkverdig! Slike møter bør ikke under noen omstendigheter avholdes uten at tillitsvalgt er invitert!

Tillitsvalgt skal i stor grad være nøytral, men hvis det er en felles oppfatning at det kommer klager på deg, så kan ikke tillitsvalgt benekte dette. Tillitsvalgt skal jobbe for dine interesser, men også for dine kollegaer. Tillitsvalgt skal være til stedet som en støttespiller for å sørge for at lovverket og avtaler blir overholdet.

Anonymkode: a5520...961

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deltidsansatte har vel fortrinnsrett å ekstravakter fremfor tilkallingsvikarer. 

Anonymkode: 57788...940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, vanlig er det vel neppe. 

Her kan det være verneombudet som kan er rette instans.

Anonymkode: ed682...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budeie23 skrev (2 timer siden):

Opplever at det er vanskelig å ha tillit til tillitsvalgt som forsvarer systemet og handlinger fra sjefen i ett og alt, i det som er urett på arbeidsplassen.

Tok opp et par saker hvor jeg har blitt ekskludert og mistrodd av sjefen. Ser jeg blir utestengt med å bli avvist alle vakter jeg søker på som tilkallingsvikar. Tok opp det med tillitsvalgt, og hun gikk direkte til sjefen. Virker som de har samrådd seg mot meg og så er plutselig sjefen på banen med innkalling til møte, etter lang tids isfront mot meg. 

Agendaen for møtet er hennes misnøye mot meg, selv om utgangspunktet med tillitsvalgt var spørsmål om vakter. Det er mye ryktespredning jeg ikke kjenner meg igjen i. Fikk prata med tillitsvalgt idag, som jeg bad om. Men hun argumenterte kun i mot meg, og nevnte eksempler hun er på sjefen vår sin side.  Virker som det har gått sport i å klage på meg. Og kanskje fler.. 

Det rare er at sjefen kaller inn tillitsvalgt til dette møtet, som om hun skulle trenge støtte selv. Å snakke sammen på forhånd som kom klart fram idag, som om de to har en egen agenda (?) blir jo veldig galt. Jeg vil jo ha med meg en jeg har tillit til, og ikke sitter ved sjefens side.

Er dette vanlig lokalt ellers at tillitsvalgt er svak for sjefen?

Her ser helt tydelig sjefen din og tillitsvalgte saken fra en helt annen vinkel enn deg. 

Har du ikke forstått at du blir forbigått til ekstravakter av en grunn?

Jeg tar ikke her stilling til hvem som har rett eller feil, men jeg påpekte at dere oppfatter situasjonen ulikt. 

Anonymkode: 0c59f...230

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Her ser helt tydelig sjefen din og tillitsvalgte saken fra en helt annen vinkel enn deg. 

Har du ikke forstått at du blir forbigått til ekstravakter av en grunn?

Jeg tar ikke her stilling til hvem som har rett eller feil, men jeg påpekte at dere oppfatter situasjonen ulikt. 

Men jeg har da vel tillitsvalgt for en grunn og hun skal holde seg til sitt mandat, og ikke tre inn som rollen som min overordnede sammen med sjefen. Jeg skjønner jo at alt har en grunn. Regner med sannheten kommer for en dag uansett. Det er ikke bare jeg som reagerer. Men jeg valgte faktisk å spørre mitt fagforbund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budeie23 skrev (1 minutt siden):

Men jeg har da vel tillitsvalgt for en grunn og hun skal holde seg til sitt mandat, og ikke tre inn som rollen som min overordnede sammen med sjefen. Jeg skjønner jo at alt har en grunn. Regner med sannheten kommer for en dag uansett. Det er ikke bare jeg som reagerer. Men jeg valgte faktisk å spørre mitt fagforbund..

Og de skal se det fra den ansattes side, ikke tvil om det...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du er uenig med sjefen betyr ikke at du har rett. Tillitsvalgt følger regelverket, de har ingen plikt til å gjøre som ansatte vil, de følger det som er nedfelt i lov og avtaler. For øvrig har du som tilkallingsvikar ingen rett på vakter, du kan ikke kalle det utestenging at du ikke får de vaktene du ønsker. Sjefen trenger aldri gi deg en eneste vakt noensinne igjen, og det kan du ikke klage på. skjønner godt at tillitsvalgt er med på møter når du ikke en gang forstår det, og kaller det utestenging at du ikke får noe du faktisk ikke har rett på.

Anonymkode: e5c2c...580

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budeie23 skrev (5 timer siden):

Tillitsvalgte skal være nøytrale. Men her ligger det mer mellom linjene om dette ikke er en oppdiktet historie. 
TS kan om hun vil, gå forbi den lokale tillitsvalgte og til et høyere nivå i fagforeningen sin, igjen, om tråden har rot i virkeligheten. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budeie23 skrev (5 timer siden):

De skal se saken fra begges sider, og være en nøytral og eventuelt meglende part. De skal jobbe for de ansattes rettigheter og interesser. De ansatte, i flertall. Det betyr også at de noen ganger må si til enkeltansatte at vedkommende tar feil, og at det er vedkommende som må endre/tilpasse seg.

Anonymkode: a5520...961

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du skriver tillitsvalgt: mener du verneombudet eller mener du den tillitsvalgte i fagforeningen?

Jeg hadde tatt saken høyere opp, og sagt at jeg ikke hadde hatt tillit til den tillitsvalgte. En tillitsvalgt skal kjempe for de ansattes rettigheter. Mange ser ut til å blande kortene her: en tillitsvalgt kan helt klart ta side i en sak, de må ikke være nøytrale. Derimot skal et verneombud være nøytralt.

Jeg ville dermed snakket både med verneombudet OG fagforeningen høyere opp. Det er lov å be om at de går inn i stedet for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ville jeg snakket med hovedtillitsvalgt istedenfor. Mulig det er behov for å koble på verneombud/hovedverneombud også for å se litt på arbeidsmiljøet itillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (På 31.10.2024 den 22.51):

Når du skriver tillitsvalgt: mener du verneombudet eller mener du den tillitsvalgte i fagforeningen?

Jeg hadde tatt saken høyere opp, og sagt at jeg ikke hadde hatt tillit til den tillitsvalgte. En tillitsvalgt skal kjempe for de ansattes rettigheter. Mange ser ut til å blande kortene her: en tillitsvalgt kan helt klart ta side i en sak, de må ikke være nøytrale. Derimot skal et verneombud være nøytralt.

Jeg ville dermed snakket både med verneombudet OG fagforeningen høyere opp. Det er lov å be om at de går inn i stedet for.

Tillitsvalgte og verneombud er to helt ulike roller. 

Jeg har vært tillitsvalgt i mange år, på ulike nivå. Joda, min rolle er å kjempe for den ansatte rettigheter. Men av og til må jeg som tillitsvalgt realitetsorientere medlemmet om hvilke rettigheter medlemmer i virkeligheten har. Jeg kan ikke som tillitsvalgt «trylle» fram rettigheter som ikke finnes. I tillegg forsøker jeg som tillitsvalgt i mange saker å få til en bedre dialog mellom leder og medlem, for å finne løsninger som ikke nødvendigvis er rettighetsbaserte. 

Men jeg ville aldri snakke med en leder uten klarering fra medlemmet. 

Anonymkode: 8a89b...3a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

SPOCA skrev (På 31.10.2024 den 22.51):

Men tillitsvalgt kan ikke tross det avtaleverket som finnes bare fordi ts ikke får viljen sin. Og tillitsvalgt skal ta alle de ansattes rettigheter til vurdering. Når ts ikke får vakter er de jo åpenbart en grunn til det, og man har heller ikke rett på å få ekstravakter, spesielt ikke om man bare er tilkallingsvikar. Verneombud har forøvrig ingenting med vaktfordeling å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Tillitsvalgte og verneombud er to helt ulike roller. 

Jeg har vært tillitsvalgt i mange år, på ulike nivå. Joda, min rolle er å kjempe for den ansatte rettigheter. Men av og til må jeg som tillitsvalgt realitetsorientere medlemmet om hvilke rettigheter medlemmer i virkeligheten har. Jeg kan ikke som tillitsvalgt «trylle» fram rettigheter som ikke finnes. I tillegg forsøker jeg som tillitsvalgt i mange saker å få til en bedre dialog mellom leder og medlem, for å finne løsninger som ikke nødvendigvis er rettighetsbaserte. 

Men jeg ville aldri snakke med en leder uten klarering fra medlemmet. 

Anonymkode: 8a89b...3a2

Det samme har jeg, det er derfor jeg spør ts slik jeg gjør.

Jeg har både vært hovedverneombud og tillitsvalgt i en årrekke, men ts skriver uklart, og det er dette jeg ville ha klarhet. Virker ikke som hun vet forskjellen er. 

Du trenger ikke å forklare dette til meg.

Endret av SPOCA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men tillitsvalgt kan ikke tross det avtaleverket som finnes bare fordi ts ikke får viljen sin. Og tillitsvalgt skal ta alle de ansattes rettigheter til vurdering. Når ts ikke får vakter er de jo åpenbart en grunn til det, og man har heller ikke rett på å få ekstravakter, spesielt ikke om man bare er tilkallingsvikar. Verneombud har forøvrig ingenting med vaktfordeling å gjøre. 

Selvfølgelig, men du har rett til å ha med noen i et møte for å sikre at møtet går riktig for seg. Det var hele mitt poeng. Hvis den tillitsvalgte fra fagforeningen ikke er til å stole på bør man gå til et høyere nivå. Du kan ikke ta med deg en tillitsvalgt på et møte du ikke stoler på. Det finnes nok av tillitsvalgte som ikke gjør jobben sin altså. Jeg har vært borti det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring hovedkontoret i fylket og be om råd. De har rådgivere som kan bidra.

Anonymkode: b602e...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...