AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #1 Skrevet 30. oktober 2024 Jeg ble nylig mamma, barnet er såvidt en uke gammel og jeg kjenner fødselsdepresjonen komme snikende på. Jeg slet med fødselsdepresjon etter førstemann som nå er 4 år. Nå føler jeg at det samme er i ferd med å skje. Jeg hadde en tung fødsel, denne gangen også. Sliter nå med urinlekkasjer, går med bleier døgnet rundt, og har helt ekstreme bekkenløsningssmerter. De er såpass ille at jeg ikke greier å gå skikkelig, og må ha hjelp til å gå inn ut av bil, reise seg opp fra senga er ett mareritt og det samme gjelder å snu seg. Har konstant vondt. Føtter og ben er hovnet opp. Har i tillegg revnet noe forferdelig og stingene gjør kjempevondt 😭 Jeg føler meg helt elendig. Og babyen har dalt ned i vekt fordi jeg ikke får til ammingen. Føler meg totalt mislykket nå og er ikke meg selv lenger. Håper noen kan svare… Anonymkode: 81df9...c7a 5
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #2 Skrevet 30. oktober 2024 Få hjelp. Snakk med helsestasjonen. De kan henvise deg videre ved behov. - Kiropraktor eller fysio for bekkenet - Ammeveiledning på helsestasjon eller sykehuset , men mamming før amming. Om du ikke har nok melk gir du mme i tillegg feks - Ta smertestillende mot vondter. Ikke farlig for barnet om du holder deg innenfor anbefalt dose Det som hjelper veldig for meg når det er tøft med nr 2 er å huske tilbake og minne meg selv på at det går over. Ting blir lettere. Både med tanke på kroppen og håndtering av baby. Men seriøst, snakk med helsestasjon og få hjelp før dette eskalerer Anonymkode: e3c37...54f 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #3 Skrevet 30. oktober 2024 Du har akkurat født et barn. Barnefar er vel hjemme de to første ukene nå (?), og jeg tenker du må se på om han kan overta noen uker permisjon nå fremover også, og at du kan være sykemeldt. Du må få snakket med legen din. Det er tydelig at du trenger hjelp til det praktiske hjemme slik at du kan fokusere på å komme deg etter denne fødselen! Og så bør du jo ta smertestillende når stingene er så vonde. Har du hatt hjemmebesøk av helsesykepleier? Hvis ikke er vel det rett rundt hjørnet sånn at du kan få hjelp til ammingen. Anonymkode: b61a9...c2e 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #4 Skrevet 30. oktober 2024 Snakk med hs og vær ærlig ❤️ Anonymkode: da2cc...5cb
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #5 Skrevet 31. oktober 2024 Kjenner meg igjen i det du skriver om smerter, ts. Jeg hadde også utrolig sterke smerter etter fødsel, det verste var over etter to uker heldigvis. Om ammingen er trøblete, gi flaske!! Du skal ikke på død og liv amme. Jeg fikk det ikke til pga alle smertene jeg hadde, klarte jo hverken sitte, ligge eller stå, og livet ble mye enklere når vi begynte å gi flaske med mme og fikk en mett og fornøyd baby. Om du gir flaske kan også mannen ta mer slik at du kan få slappet ordentlig av og kommet deg til hektene. Snakk med mannen om at han tar «oppgavene» og du kosen, iallfall fram til smertene er bedre. Jeg tok smertestillende jevnt gjennom hele døgnet, Paracet og Voltaren. Kjøpte også xylocain (bedøvelsesgel) og smurte meg nedentil når stingene var ekstra vonde. Brukte også kjølebind. du er iallfall ikke mislykket ❤️ Anonymkode: 897ef...413 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #6 Skrevet 31. oktober 2024 Snakk med helsestasjonen, og drit i ammingen. Amming er ikke så viktig at det er verdt å pådra seg en depresjon for. Om ammeproblemer er med på å gjøre deg deprimert (noe det er for veldig mange!), så drit i det. Babyer lever godt på mme også, og det kan være med på å gi deg mer "fri" om far kan gi flaske (UTEN at du skal bruke den tiden på å pumpe!). Anonymkode: a6ae0...bd7 3 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #7 Skrevet 31. oktober 2024 Første var Covidbaby/covidbarsel ut fra alder? Det var min og, minnene derfra er ikke gode. Depresjon, isolasjon og jeg får klaustrofobi bare ved å tenke på det. Husk at det er heldigvis et helt annet utgangspunkt for hjelp og støtte nå som samfunnet er åpent igjen og ikke alt av tilbud er stengt ned! Be om hjelp! Både for depresjonen, men også de andre plagene. Skikkelig smertestillende, fysioterapi og hvis morsmelkerstatning må til for å sikre smertelindring av deg og at du skal få en overlevbar hverdag, så må det til. Mamming før amming! Husk at det du opplevde med førstemann gjerne sitter i kroppen og minnene og vil påvirke hvordan du har det nå, så understrek ovenfor helsesykepleier og lege at dette er en lengre historie, så dette må tas seriøst! Anonymkode: c6ee4...15e
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #8 Skrevet 31. oktober 2024 Stakkars deg. Du må bli sykmeldt hvis ikke du er det, så far tar over permisjon mens du kommer deg på bena igjen. Få familie/ til å flytte inn for å avlaste deg.så må du starte fysio/ osteopat noen som hjelper deg over tid med opptrening av bekken. Hvis du da orker og vil amme så fortsetter du med det, eller kanskje prøve litt flaske. Eller kanskje er det bedre for deg å trappe ned amming og gi morsmelkerstatning. Det krever mye energi å amme og hvis du ikke har det bra så kanskje du ikke orkerr? Uansett du må få hjelp her. Dette kan du ikke stå i alene. Anonymkode: cbcc7...e98 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #9 Skrevet 31. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Snakk med helsestasjonen, og drit i ammingen. Amming er ikke så viktig at det er verdt å pådra seg en depresjon for. Om ammeproblemer er med på å gjøre deg deprimert (noe det er for veldig mange!), så drit i det. Babyer lever godt på mme også, og det kan være med på å gi deg mer "fri" om far kan gi flaske (UTEN at du skal bruke den tiden på å pumpe!). Anonymkode: a6ae0...bd7 Signerer dette helhjertet! Hvis ammeproblemer er med på å trekke psyken ned i gjørma i en slik situasjon, er amming IKKE viktigere enn mors psykiske helse! Jeg snakker av bitter erfaring. TS, jeg hadde en blytung, ubehandlet og uoppdaget fødselsdepresjon. Jeg var så syk at jeg sikkert burde vært innlagt, og da jeg endelig åpnet meg for fastlegen da jeg ble gravid med nummer to og tryglet om hjelp for å unngå at det samme skulle skje igjen, begynte han å snakke om elektrosjokk. Så det var ganske ille. Men jeg fikk det ikke med de to yngst barna. Det er fremdeles tid til å snu dette. Involver både fastlege og helsestasjon NÅ. Anonymkode: 6da97...9dd 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #10 Skrevet 3. november 2024 Ts, hvordan går det? Har du snakket med helsestasjonen eller lege? Anonymkode: 4652d...722
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #11 Skrevet 3. november 2024 Det er litt fælt å si det, siden du sliter med det, men amming skal liksom beskytte mot fødselsdepresjon fordi det frigjør oksytocin i kroppen din, som er et lykkehormon. Uten amming produserer ikke kroppen din dette hormonet. Oksytocin virker også smertestillende. Amming blir nesten som en rus.. synd at mange ikke er klar over dette, selv om amming selvfølgelig kan være en stor utfordring for mange og ikke alltid er mulig å oppnå.. de som ikke ammer burde jo få en nesespray eller noe med syntetisk oksytocin… Anonymkode: d7c3a...8ff 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå