Gå til innhold

Kjenner jeg koker. Halloween.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå hører vel ikke den kristne julen til i norsk tradisjon heller og Halloween er en keltisk tradisjon. Jeg vet ikke jeg, men sånn rent geografisk er den keltiske tradisjonen nærmere enn den kristne, uten at jeg skal påstå at geografi har noe å si. Sånn rent tradisjonsmessig er det vel ikke noen av de som hører hjemme i den norske kulturen.

Skal ikke ta på meg å definere hva som er norsk kultur og tradisjon for den er vel i endring hele tiden er den ikke? Så om Halloween er på vei inn i norsk tradisjon så ser jeg ikke noe stort problem med det? Det er jo ikke tradisjonen eller handelstanden som er problemet, det er jo det samme hver jul og, folk bruker for mye penger på tull. Voksne mennesker kan da vel ikke si at de blir tvunget til å bruke penger! Går helt fint an å feire både Halloween og Jul uten at det koster så mye.

Anonymkode: ff20a...ad3

Hvor langt tilbake i århundrer mener du vi skal gå før man kan si at noe er en tradisjon? Den kristne julen er blitt feiret i Norge siden rundt 1000-tallet så å påstå at det ikke er en norsk tradisjon er lite korrekt. 

Anonymkode: e7379...f88

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går an å ha en nøktern feiring. Jeg kjøper ikke mer enn jeg må. 

Kjøpte gresskar. Kostet 10 kr kiloen og det smaker slett ikke verst med gresskarsuppe. 

Er ute på klassefest og tiggerunde det meste av kvelden, så slipper kjøpe inn godteri. 

Helt sykt hvor mye plastdritt som selges som det skal pyntes med kun en dag. 

Anonymkode: 0747f...ba5

Vi sparer på det aller meste av pynt og bruker år etter år, akkurat som vi gjør med pynt til jul og påske.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det har du også og du velger å være sur og forbanna så du koker (dine ord) Jeg skal kose meg i morgen mens du bare sitter sinna og forbanna igjen. Og dette gjør du hvert år og du kommer til å være forbanna neste år mens vi som liker halloween koser oss mens dere er sure for at andre koser seg. Du tar et valg du også og du velger å være sur. Mens jeg er glad. At du prøver desperat å være en gledesdreper ødelegger ikke for meg eller barna mine. Jeg bare gir min tilbakemelding på hvordan du blir oppfattet.Husk på for din egen del at det å være sint og bitter er som å drikke gift og forvente andre skal dø av den. Det passet veldig i denne settingen.

Anonymkode: f1745...286

Heldigvis så er jeg for det meste glad og fornøyd. Du må huske på at det at noen blir forbanna på ting som du synes er morsomt og koser deg med ikke er ensbetydende med at man desperat forsøker å være gledesdreper. Ikke min hensikt å forsøke å drepe gleden for verken deg eller dine barn ved å ytre min reaksjon rundt kjøpepress. Du virker noe dramatiserende.

Anonymkode: 5ccc7...765

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor langt tilbake i århundrer mener du vi skal gå før man kan si at noe er en tradisjon? Den kristne julen er blitt feiret i Norge siden rundt 1000-tallet så å påstå at det ikke er en norsk tradisjon er lite korrekt. 

Anonymkode: e7379...f88

Men den ble adoptert inn hit på et eller annet tidspunkt. Det var vel ikke slik at Norge begynte med den først også fulgte hele verdens etter. Kristendommen har vi også fått igjennom andre kulturer.  Vi nordmenn feiret jólablótet som var en offerfest før kristendommen kom. Men alt må jo begynne en plass... kristendommen, jul, halloween, påske, den tsjekkiske filmen Askepott. Alt har en begynnelse, men for barn i dag som vokser opp med halloween er det en norsk tradisjon. Om en generasjon er halloween norsk.  Slik Askepott på julaften er en norsk tradisjon for meg. For mine besteforeldre:  mnæ. Tradisjonene forandrer seg etter den tiden vi lever i. Takk og lov for at tiden ikke står stille og at  i feirer jólablótet uten Askepott den dag i dag.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det har du også og du velger å være sur og forbanna så du koker (dine ord) Jeg skal kose meg i morgen mens du bare sitter sinna og forbanna igjen. Og dette gjør du hvert år og du kommer til å være forbanna neste år mens vi som liker halloween koser oss mens dere er sure for at andre koser seg. Du tar et valg du også og du velger å være sur. Mens jeg er glad. At du prøver desperat å være en gledesdreper ødelegger ikke for meg eller barna mine. Jeg bare gir min tilbakemelding på hvordan du blir oppfattet.Husk på for din egen del at det å være sint og bitter er som å drikke gift og forvente andre skal dø av den. Det passet veldig i denne settingen.

Det var ganske dramatisk. Jeg er ikke ts, men liker ikke halloween. Kjenner også flere foreldre i klassen som ikke liker halloween. Ts koker, og det gjør ikke jeg da, men jeg liker det ikke. Klarer å ta meg sammen i morgen da for barnas skyld. Det er jo hyggelig med klassefest, og barna elsker å tigge godteri. Det er ikke sånn at jeg sitter og surmuler i en krok fordi jeg ikke liker halloween?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanuki skrev (10 minutter siden):

Vi sparer på det aller meste av pynt og bruker år etter år, akkurat som vi gjør med pynt til jul og påske.

Det er fornuftig. Jeg har ikke en gang pynt til halloween (med unntak av gresskar og tegninger som barna har laget). Men hvis alle tok vare på pynten, så ville jo ikke butikkene ha fått solgt så mye som de gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Og dette gjør du hvert år og du kommer til å være forbanna neste år mens vi som liker halloween koser oss mens dere er sure for at andre koser seg.

Det er forresten ikke rart at det blir diskusjoner når noens meninger blir dratt så langt ut på viddene.

Å bli sint for konseptet bak noe som her er handel, ble plutselig til at man er sur for at andre koser seg.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på nyhetene nå hvor de med et smil forteller at folk handler på spreng til i morgen. Samtidig intervjues butikkansatte som koser seg med trafikken i butikken.

Kjenner jeg blir så forbanna. Halloween som ikke har noe med norsk tradisjon å gjøre har blitt innført for nok et påskudd for å tjene ekstra penger, dette samtidig med at familier sliter mer økonomisk.

Ikke har man noe valg heller, fordi denne dagen betyr mye for barna. Og kan som forelder selvfølgelig ikke holde barnet utenfor i protest heller.

Helt enig!

Amerikanisering og kapitalisme. Trist.

J19

Anonymkode: 8a7cb...e62

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig imot at det skal bli enda en "kjøpedag". Her gjenbruker vi kostymer for tredje året på rad, og låner/bytter om det er noe de trenger. Barna skal få ha det gøy, men også fint å lære de at vi ikke trenger å handle nytt for at det skal bli en bra dag :)

Anonymkode: 28bfc...650

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Nei dere er en gledesdrepere som syter og klager hvert eneste år, som skriker høyt i kor og bærer dere med barnsligheter over at andre finner glede der dere ikke gjør det. Det å la være å delta gjør dere ikke til surpomper. Det er helt greit og helt opp til hver og en. Det er at dere hvert år blir så forbanna at dere "koker", at dere hvert år blir sure og grinete for at andre har det gøy, det er det som gjør dere til gledesdrepere. 

Er litt gøy å terge Halloweenforkjempere da, det slår aldri feil at de blir fort hissige :P Hvert eneste år!

Anonymkode: 21c57...8cf

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt man skal gidde å bruke energi på å «koke» over😳 Skjønner ikke problemet, du trenger ikke å gjøre noe som helst utav dette om du ikke vil. 

Anonymkode: 1fe51...29f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det var ganske dramatisk. Jeg er ikke ts, men liker ikke halloween. Kjenner også flere foreldre i klassen som ikke liker halloween. Ts koker, og det gjør ikke jeg da, men jeg liker det ikke. Klarer å ta meg sammen i morgen da for barnas skyld. Det er jo hyggelig med klassefest, og barna elsker å tigge godteri. Det er ikke sånn at jeg sitter og surmuler i en krok fordi jeg ikke liker halloween?

Nei, sånn er det ikke her heller. Pleier ikke å bli så sint av Halloween altså, men ble det av nyhetene og alt det fokuset på kjøp og handel.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

ER det frivillig? Barn kommer på døra uten at du har bedt om det. Er DET frivillig? Og før noen roper SLUKK utelyset! så vil jeg si at jeg er heldigvis bosatt langt utenfor sentrum og har aldri sett en halloweendrittunge her men andre kan bo slik at de blir nedrent. Og tro ikke at alle eldre vet " reglene" for om man ikke vil ha besøk! Ikke vær så høy på dere selv og tro at fordi dere selv vet det, så vet alle det. 

Hva med de som har liten omgangskrets og ikke er på sosiale medier? Jeg  hadde ikke visst om disse " reglene" om jeg ikke var på SoMe. Derfor syns jeg det ikke er frivillig og litt dumt. 

Anonymkode: 21c57...8cf

Aiaiai… Så sur a gitt🫣 Også på andres vegne når du selv bor i gokkers og ikke engang har dette som eget problem😅

Anonymkode: 2b5f8...337

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alt man skal gidde å bruke energi på å «koke» over😳 Skjønner ikke problemet, du trenger ikke å gjøre noe som helst utav dette om du ikke vil. 

Anonymkode: 1fe51...29f

Det var en reaksjon etter nyhetene istad som forsterket det hele.

Når man har barn så må man ofte gjøre noe ut av ting man ikke vil, Halloween er én av de. Det klarer jeg fint å stå i, men liker fortsatt ikke konseptet bak det hele. Vet ikke hvor mange ganger jeg må skrive det nå.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Helt enig!

Amerikanisering og kapitalisme. Trist.

J19

Anonymkode: 8a7cb...e62

Så du ser heller ser ikke på Disney filmer, spiser ikke noe mat fra andre land, har aldri drukket Coca-Cola eller har kjøpt noe fra amerika? Du ser ikke Hollywood filmer? Har ikke Netflix? Har aldri kjøpt klær fra andre land? Lever helt norsk og kjøper ingenting på butikken? Aldri? Eller er det sånn at du velger selektivt hva du vil ha og det er fint og greit og helt ok og du unnskylder det for deg selv men når andre mennesker gjør dette og velger også å kjøpe noe de selv ønsker så er det fæle greier? Er du litt dobbelmoralistisk eller er du mye dobbelmoralistisk?  Hva tenker du selv?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Selvfølgelig kjøper jeg siden jeg har barn.

Må du? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Alt som bringer glede hos barn er velkommen hos oss, om det betyr å ta med en heksehatt og løpe rundt med venner og kose seg ok. Gikk selv julebukk og vi gjorde akkurat det samme men dette var i romjulen, at tradisjoner forandrer seg sammen med samfunnet ellers er ikke noe nytt. Man trenger ikke å kjøpe alt som skal være gøy, du kan være kreativ og skape gode minner sammen med barna nokså gratis. 

Det er nok tragedier i verden om ikke dette i-lands problemet skal få mer oppmerksomhet enn det som ellers skjer rundt oss. Skjerp dere

Anonymkode: 4f01f...9af

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Julen er blitt en kjøpefest, men vi hadde julen som tradisjon fra før. Poenget er at vi hadde ikke halloween som tradisjon her i landet før handelsstanden bidro til at dette ble innført. Og derfor er jeg helt med på at dette er en kunstig tradisjon med bismak.Feirer selv  fordi jeg har barn, men kommer til å slutte når barna er vokst fra det. 

Nettopp - Halloween er like mye norsk tradisjon som Thanksgiving eller 4. juli; grunnen til at man har fått dette tullet, er at barna så på amerikanskproduserte TV-serier gjennom kabel-TV i 1990-årene, og handelsstanden så et kommersielt potensiale i dette.

Å gå julebukk er derimot noe som har røtter i Norge.

Må det norske samfunnet på liv og død bli dummere og dummere, og i tillegg til å fylle språket med engelske ord, også importere alt av superkommersielle amerikanske feiringer uten dypere innhold; kan ikke folk i stedet ta frem en lærebok i grammatikk, og lære seg å skrive korrekt norsk før man begynner å snakke om Halloween ...?

Anonymkode: 07d50...278

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det måtte selvfølgelig komme et spydig innlegg. Poenget mitt er at jeg har svært lite sansen for tradisjoner som hovedsakelig har blitt innført for å presse penger ut av folk.

Går det an å skrive sin mening rundt det uten å få spydigheter kastet etter seg?

Da bør det samme gjelde jul, påske, morsdag, farsdag, jubileum ang bryllup, osv osv

Om andre vil feire, la de feire. Du kan jo bare slå av utelysene og gi beng.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man feirer ikke døde ved å ha en parodi av en feiring som kun handler om å få folk til å dra kredittkortet, og glemme alt som heter folkeskikk.

Hvis man vil feire døde, er kirken åpen 1. november (Alle helgens dag) og 2. november (Alle sjelers dag).

Anonymkode: 07d50...278

Så rett så rett, men folk flest er ikke opplyste nok og eier heller ikke hemninger.

Anonymkode: 1309e...d2b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...