AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #1 Skrevet 30. oktober 2024 Å leve i ufrivillig ensomhet øker sjansen for å dø tidligere med hele 26%. Det å være ensom skader oss helt ned på cellenivå, sier forskere. Det er imidlertid ikke sånn at kvantitet teller over kvalitet. Har man noen få men gode relasjoner, så er det bra for oss. Kvaliteten på vennskap og familierelasjoner er det som teller. Ensomhet like ille som å røyke 15 sigaretter om dagen Hva er det som gjør at stadig flere i dagens samfunn føler seg ensomme? Er det vår tids store "folkesykdom"? Føler du deg ensom? Eller har du hatt perioder av livet der du var det, så du vet hvordan det føles selv om du ikke er ensom nå lenger? Anonymkode: 30dc6...494 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #2 Skrevet 30. oktober 2024 Kravene alle har til hverandre nå for tiden er nesten umulige å oppfylle, nar lese på dette forumet om "røde flagg". De langsiktige konsekvensene av det sosiale eksperimentet internett er enorme, ingen blir fornøyd så lenge de kan sammenligne med resten av verden. Noen ganger misunner jeg enkelte miljøer som har meldt seg ut, som Amish folket. Kjernefamilien må få status igjen samt at alle har feil, det er helt i normalt. Anonymkode: d9f3e...c16
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #3 Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Kravene alle har til hverandre nå for tiden er nesten umulige å oppfylle, nar lese på dette forumet om "røde flagg". De langsiktige konsekvensene av det sosiale eksperimentet internett er enorme, ingen blir fornøyd så lenge de kan sammenligne med resten av verden. Noen ganger misunner jeg enkelte miljøer som har meldt seg ut, som Amish folket. Kjernefamilien må få status igjen samt at alle har feil, det er helt i normalt. Anonymkode: d9f3e...c16 Jeg har ingen tro på at alle har så mange krav til andre. Jeg tror man lager seg disse kravene i eget hode og har dem over seg selv. Det er helt unødvendig. jeg har droppet veldig mange av de såkalte "kravene" og "mas og jag". Jeg har ikke bruk for det og har valgt det bort fra livet mitt. Det er noe man faktisk kan gjøre. Anonymkode: f2d82...97f
Bombasi Skrevet 30. oktober 2024 #4 Skrevet 30. oktober 2024 (endret) Jeg tar slik forskning med en klype salt. Det er visstnok en meta-review av 70 studier, men jeg antar at mange av disse har lav kvalitet med for mange usikkerhetsmomenter og en viss fare for at forskerne har lett etter noe som bekrefter deres hypoteser om hvor usunt ensomhet er. Etter å ha sett igjennom: flere studier har få deltakere og er selektert utifra høy alder, kjønn, rase og/eller fra spesifikke områder. Noen studier var også fra Covid-tiden da samfunnet var helt isolert, og det er vel ikke relevant mot generell ensomhet i et åpent samfunn. Noen studier inneholdt pasienter med psykiske lidelser, et par studier var treningsstudier, og flere studier var gamle og datert lenge før internett, god TV, serier osv og med en helt annen levestandard. Mange studier mangler objektive utfallsmål. En annen ting er hva forskningen er basert på. Har de tatt med selvmordstall? Isåfall er ikke dødsraten like høy for de som er ensomme og ikke er suicidal. Har de utelukket andre sykdomsårsaker? Har de tatt forbehold om levestandard? Trivsel? Vekt? Kosthold? Ved første øyekast har de sauset inn alt og konkludert med at økt dødelighet skyldtes ensomhet. Det blir for enkelt. Så jeg tenker at slik forskning ikke beviser noe som helst ned på individnivå, selv om det kanskje statistisk sett har ryggdekning på avgrenset generelt nivå. Men vi lever ikke avgrenset generelt, så statistikken faller i grus for meg og deg. Men kan ensomhet være skadelig? Jada, visst kan det det. Noen studier har sikkert bra belegg for å konkludere med det. Men at ensomhet øker sjansen for å dø med 26% og tilsvarer 15 sigaretter for dag på generelt grunnlag har jeg INGEN tro på. Mange som er ensomme får det bedre av å være ensom. Mer ro, mindre stress, mindre bekymringer og mindre belastning. Det burde jo være helsebringende. Mange lever med relasjoner som er helseskadelig for de. Det står jo i kontrast til at relasjoner skal være så helsebringende. For mange er det ikke det, og livet blir bedre alene. Men ja, ensomhet har blitt en folkesykdom. Folk lever for mye i tidsklemma og har ikke tid til hverandre. Etter årevis med effektivisering har store deler av arbeidslivet blitt hard og stressende, som igjen gjør at folk ikke orker særlig når de har fri. Folk har nok med seg og sitt. Materialismen og pengefokus har gjort oss egoistisk. Klasseskillene har økt, og folk skuler mer på hverandre. Det er mer polarisering i samfunnet. Vi har lært oss at vi skal stå fram og være så åpen om alt, men i praksis har åpenhet gjort at folk rundt har skygget banen. Teknologien skulle koble oss sammen, men det har vel endt med at vi har sluttet å møte hverandre. Datinglivet har i dag blitt et selekteringsmareritt. Er sikkert mange momenter involvert, og alle kjenner seg ikke igjen i alt, men at trenden er negativ og at ensomheten er et stadig økende problem er det vel ingen tvil om. Jeg lever selv kun med nærmeste familie rundt meg. Men har ingen relasjoner som går i dybden på meg. Likevel har jeg det bra. Jeg trives i mitt eget selskap, er optimist og dagene rusler avgårde i høy hastighet. Kan ikke si at min ensomhet har gjort meg skadelidende. Om noe, så føler jeg at det har gitt meg sunnere, bedre og enklere verdier som på mange måter er mye bedre å leve i enn med relasjoner som maser, stresser, bekymrer eller belaster deg - altså de som lever med negative relasjoner rundt seg. Endret 30. oktober 2024 av Bombasi 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #5 Skrevet 30. oktober 2024 Selv er jeg ufrivillig singel, men er forsåvidt ikke ensom. Har familie og venner, og finner på mye med de. Men kjenner at det tærer på at jeg ikke lenger har en som er "min", en å dele alt med, både bekymringer og gleder. Jeg har etter det ble slutt, gått opp 30 kg (trøstespising er jeg tydeligvis god på), og merker at jeg er mye nedstemt. Så at dette ikke er heldig for helsa forstår jeg jo. Prøver å ta tak, men sliter litt med motivasjon, det er liksom ingen som heier på meg likevel..😟 Anonymkode: d1559...db1 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #7 Skrevet 30. oktober 2024 Jeg er veldig ensom. Har et barn, men han er liten og tilfredsstiller ikke akkurat den sosiale omgangen jeg trenger. Er sosial på jobb, men lite ellers. Trist å være så mye alene 😕 Jeg vet ikke hvorfor folk er mer ensomme i dag, om det stemmer. Sosiale medier muligens? Lettere å sitte og snappe enn å besøke folk? Anonymkode: e5cc3...555
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå