Gå til innhold

Ble folk oftere matforgiftet i gamle dager

Fremhevede innlegg

Skrevet

For typ 100 år siden når de ikke hadde kjøleskap og fryser.Kjøtt på låven eller stabur og de bare saltet kjøttet ekstra for å kamuflere smaken hvis det var litt dårlig, og skjærte av mugg på brødet. Ellers vet jeg ikke så mye om mat oppbevaring for 100 år siden. Ble de oftere matforgiftet eller så vant til det at de ikke ble det? De fattige kastet vel heller ikke maten bare fordi den var blitt litt skjemt. 

Anonymkode: a67b4...02b

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, har hørt fra foreldre og besteforeldre at det var klart vanligere før. Min far fortalte om et bryllup en gang på 30-tallet som ble skandaløst pga en dårlig/skjemt suppe...  Det ble spist mye dårlig og de hygieniske forholdene var ikke de beste alle steder.

Anonymkode: 52e86...531

• Liker 4
Skrevet

Det vil jeg tro ja.

Anonymkode: de9ad...172

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

For typ 100 år siden når de ikke hadde kjøleskap og fryser.Kjøtt på låven eller stabur og de bare saltet kjøttet ekstra for å kamuflere smaken hvis det var litt dårlig, og skjærte av mugg på brødet. Ellers vet jeg ikke så mye om mat oppbevaring for 100 år siden. Ble de oftere matforgiftet eller så vant til det at de ikke ble det? De fattige kastet vel heller ikke maten bare fordi den var blitt litt skjemt. 

Anonymkode: a67b4...02b

Den gang da, som akkurat nå, noen hadde sunn fornuft og kunnskap, andre hadde mindre av det ene eller det andre, noen var og er uheldige mens noen var og er heldige. Hvilket lodd du trekker i dette lotteriet varierer. 

Anonymkode: 5c6f2...393

• Nyttig 1
Skrevet

Det kan jeg levende forestille meg at de ble før, ja. Faren min er 80 år,og kan enda huske da de fikk installert elektrisitet på gården hjemme hos bestemor. Før det hadde de jo ikke kjøleskap. De satte f.eks melkespannene med nymelket melk i ute i fjellelven som rant forbi huset. Den var iskald, fordi det var smeltet brevann som kom fra fjellene. Datidens kjøleskap. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...