Gjest gjest1 Skrevet 26. februar 2006 #1 Skrevet 26. februar 2006 Jeg har alltid sverget til rapsolje, men jeg synes ikke den tåler høy nok varme- når jeg wok'er for eksempel så svir det seg ganske fort uansett hva jeg gjør. Hva kan jeg bruke i stedet?
Gjest Rødtoppen Skrevet 27. februar 2006 #2 Skrevet 27. februar 2006 Hmmm... Så rart Rosin. Jeg har alltid hørt at rapsolje er den oljen som egner seg best til å steke i fordi den ikke setter smak på matvarene og fordi den tåler høyest varme... :klø:
jordbær Skrevet 27. februar 2006 #5 Skrevet 27. februar 2006 Til woking bør man vel bruke maisolje? Det var iallefall det asiadamen sa til mamma, da hun klagde over svidd mat i wok - stekt med olivenolje.
Gjest Fruktfat Skrevet 27. februar 2006 #6 Skrevet 27. februar 2006 soya olje har jeg brukt, men leste et eller annet sted her at solsikkeolje var bedre å bruke, og sunnere.
Gjest gjest1 Skrevet 27. februar 2006 #7 Skrevet 27. februar 2006 Jeg får kjøpe meg en liter med solsikkeolje
Nella Skrevet 27. februar 2006 #8 Skrevet 27. februar 2006 Solsikkeolje og maisolje anbefalte eller brukte hun ene i asiabutikken jeg handler til høy temp så det skal være greit å bruke. Syns rapsolje setter noe smak og lukt og liker solsikkeolje best.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2006 #9 Skrevet 27. februar 2006 Til woking bør man vel bruke maisolje? Det var iallefall det asiadamen sa til mamma, da hun klagde over svidd mat i wok - stekt med olivenolje. ← Vanlig olivenolje tåler ikke så høye temperaturer. Jeg sverger til maisolje. Olivenoljen sparer jeg til dressinger.
jordbær Skrevet 27. februar 2006 #10 Skrevet 27. februar 2006 Vanlig olivenolje tåler ikke så høye temperaturer. Jeg sverger til maisolje. Olivenoljen sparer jeg til dressinger. ← Mhm.. Det er vel det det EGENTLIG er ment som. Men man får tak i spesialprodusert olivenolje, ment for steking - på spesialforretninger
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2006 #11 Skrevet 27. februar 2006 I Sverige får man kjøpt rimelig og sunn "Jordnøttsolje". Den er fin til steking ved høye temperaturer, som karbonadedeig, fisk, wok og annet man vil steke. ( I Norge koster den 3 ganger så mye). Olivenolje kaldpresset brukes jeg ikke til steking, kun til nød til svak steking/varming.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #12 Skrevet 28. februar 2006 Som flere andre sverger jeg til solsikkeolje.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå