Gå til innhold

Hvilken olje er best å steke i?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid sverget til rapsolje, men jeg synes ikke den tåler høy nok varme- når jeg wok'er for eksempel så svir det seg ganske fort uansett hva jeg gjør.

Hva kan jeg bruke i stedet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Rødtoppen
Skrevet

Hmmm... Så rart Rosin. Jeg har alltid hørt at rapsolje er den oljen som egner seg best til å steke i fordi den ikke setter smak på matvarene og fordi den tåler høyest varme... :klø:

Skrevet

Jeg sverger til solsikkeolje.

Skrevet

Til woking bør man vel bruke maisolje? Det var iallefall det asiadamen sa til mamma, da hun klagde over svidd mat i wok - stekt med olivenolje.

Gjest Fruktfat
Skrevet

soya olje har jeg brukt, men leste et eller annet sted her at solsikkeolje var bedre å bruke, og sunnere.

Skrevet

Jeg får kjøpe meg en liter med solsikkeolje :)

Skrevet

Solsikkeolje og maisolje anbefalte eller brukte hun ene i asiabutikken jeg handler til høy temp så det skal være greit å bruke.

Syns rapsolje setter noe smak og lukt og liker solsikkeolje best.

Skrevet
Til woking bør man vel bruke maisolje? Det var iallefall det asiadamen sa til mamma, da hun klagde over svidd mat i wok - stekt med olivenolje.

Vanlig olivenolje tåler ikke så høye temperaturer.

Jeg sverger til maisolje. Olivenoljen sparer jeg til dressinger.

Skrevet
Vanlig olivenolje tåler ikke så høye temperaturer.

Jeg sverger til maisolje.  Olivenoljen sparer jeg til dressinger.

Mhm.. Det er vel det det EGENTLIG er ment som.

Men man får tak i spesialprodusert olivenolje, ment for steking - på spesialforretninger :)

Skrevet

I Sverige får man kjøpt rimelig og sunn "Jordnøttsolje". Den er fin til steking ved høye temperaturer, som karbonadedeig, fisk, wok og annet man vil steke. ( I Norge koster den 3 ganger så mye).

Olivenolje kaldpresset brukes jeg ikke til steking, kun til nød til svak steking/varming.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...