Gå til innhold

Arbeidskrav første året på barnehagelærer - sitter fast.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er første års student på barnehagelærer.  Skal levere mitt første arbeidskrav i BULL emnet når på søndag og kommer ikke i gang. Oppgaven er slik: 

· Drøft hva du vil legge i at leken har en egen verdi for barnet. Hvilke konsekvenser får ditt syn for tilrettelegging av lek i barnehagen?  Oppgaven skal bygge på en refleksjon av kapittel to ifra boken Lek på alvor skrevet av Ole Fredrik Lillemyr. 

Er det noen hjelpsomme folk som har noen gode tanker og refleksjoner som kan hjelpe meg på vei. Helst om du har gått Barnehagelærer selv og hatt en lignende oppgave så hadde jeg satt veldig pris på hjelp.

Anonymkode: de79a...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei, jeg er første års student på barnehagelærer.  Skal levere mitt første arbeidskrav i BULL emnet når på søndag og kommer ikke i gang. Oppgaven er slik: 

· Drøft hva du vil legge i at leken har en egen verdi for barnet. Hvilke konsekvenser får ditt syn for tilrettelegging av lek i barnehagen?  Oppgaven skal bygge på en refleksjon av kapittel to ifra boken Lek på alvor skrevet av Ole Fredrik Lillemyr. 

Er det noen hjelpsomme folk som har noen gode tanker og refleksjoner som kan hjelpe meg på vei. Helst om du har gått Barnehagelærer selv og hatt en lignende oppgave så hadde jeg satt veldig pris på hjelp.

Hva står det i det kapittelet, da? Det er der du må begynne. 

Anonymkode: 1afa6...700

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chatgpt sier dette. Kanskje du kan bruke det som et utgangspunkt for å komme i gang? Lykke til👍

I Ole Fredrik Lillemyrs bok Lek på alvor fremheves leken som en grunnleggende og egenverdi i barnas liv. Lillemyr argumenterer for at lek ikke bare skal ses som et middel for læring, men også som en verdifull aktivitet i seg selv. Denne forståelsen av lekens egenverdi innebærer at leken gir barnet rom til å utforske, uttrykke seg, og utvikle sin identitet uten at det nødvendigvis er rettet mot konkrete læringsmål eller forventede resultater.

Lekens egenverdi

Når vi sier at leken har en egenverdi for barnet, betyr det at leken har en verdi uavhengig av ytre mål. Barn leker fordi de finner glede, mening og fellesskap i leken, ikke nødvendigvis fordi de skal oppnå noe konkret. Leken kan gi barnet en følelse av mestring og tilhørighet, samt stimulere fantasi og kreativitet. Lillemyr understreker at lek gir barn frihet til å utforske og uttrykke seg på egne premisser. Denne friheten gjør leken til en viktig del av barnas liv, der de får utfolde seg i en verden hvor de selv kan sette reglene.

Konsekvenser for tilrettelegging av lek i barnehagen

Hvis vi anerkjenner lekens egenverdi, betyr det at barnehagen må legge til rette for lek som ikke nødvendigvis er styrt eller målrettet. For å ivareta lekens verdi for barna, må barnehagen sørge for et miljø som gir barna frihet til å velge og forme sine egne leker. Dette krever at de voksne tar en tilbaketrukket rolle, og lar barna være aktive skapere av sin egen lek. Personalet må være sensitive og åpne for barnas initiativ og interesser, og ha en fleksibel holdning til hvordan og hvor lek kan skje.

Praktisk tilrettelegging basert på lekens egenverdi

• Frihet og fleksibilitet: Leken må få rom og tid i løpet av dagen uten for mye voksenstyring eller oppdelte aktiviteter. Dette innebærer å legge opp til lange, uavbrutte lekesekvenser som gir barna tid til å fordype seg.
  • Rike lekemiljøer: For å støtte leken, bør barnehagen tilby et miljø som inviterer til lek, med variert materiale og rekvisitter som barna kan bruke på kreative måter. Dette kan være alt fra byggeklosser og utkledningstøy til naturmaterialer ute i skogen.
  • Voksenrollen som tilrettelegger, ikke styrer: Voksne bør være tilgjengelige og delta i leken når det er naturlig, men uten å overstyre eller prøve å forme leken mot spesifikke læringsmål. I stedet bør de tilrettelegge, observere og støtte barnas egne ideer og initiativer.

Refleksjon rundt utfordringer

Å la lek få egenverdi kan være utfordrende i et samfunn der det ofte er forventninger om målbar læring og ferdighetsutvikling. Barnehageansatte kan føle et press om å vise til resultater i form av skoleforberedelse eller andre læringsutbytter. Dette kan føre til at leken sees som et verktøy for læring fremfor å ha en egenverdi. Det krever derfor både en faglig og filosofisk forankring blant personalet for å stå fast ved lekens verdi i seg selv, og å argumentere for hvorfor dette er viktig for barnas utvikling.

Oppsummering

Ved å anerkjenne lekens egenverdi, legges det vekt på barnas opplevelser, interesser og utvikling uten ytre krav. Dette perspektivet innebærer at leken i seg selv blir en verdifull arena for barnets sosiale og emosjonelle vekst, som barnehagen bør støtte. Når barnehagen legger til rette for fri lek, skapes det rom for at barna selv kan fylle leken med innhold, mening og glede – noe som i seg selv kan gi grunnlag for utvikling og trivsel.

Anonymkode: f995a...3ea

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja start med å lese kapittelet. Så skal du reflektere. Anbefaler deg å gjøre oppgaven uten hjelp fra andre, da får du tilbakemelding på den jobben du har gjort. Hvis du ikke får godkjent mener jeg at du får en tilbakemelding og kan skrive teksten på ny.

Lykke til med studiet ditt du har valgt et spennende yrke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Begrunnelser for å legge til rette for lek.

Lek i seg selv er helsefremmende for psykisk helse. Barn leker for at det er gøy. Det kan gi positive ringvirkninger i forhold til deres utvikling psykisk og fysisk. Det henger sammen.

Barn trenger ikke voksenstyrt lek, men mange ganger kan de trenge veiledning. Det er ikke alle barn som klarer å leke, og trenger hjelp til å utvikle disse egenskapene. 

Homo ludens (side 76) - det lekende menneske. Dette finner du i boka "Utviklingspsykologiske perspektiv på barns oppvekst" (Leif Askeland & Ole Sataøen). 4.Utgave. 

"Lek på alvor" (utgave 3) kapittel 2 (side 35) Lekens livsfunksjon, og i kap 12 Filosofiske tilnærminger til lek. Her står det om lekens livsverdi. 

Det hjelper ofte å bruke flere bøker syns jeg, selv om begrepene kan gå litt i hverandre. Det kan være enklere å finne relevant pensum. Det kan være lurt å lese litt godt, for da blir det enklere når du skal henvise til teori. 

Hvilke perspektiver ønsker du å legge vekt på? 

For dette er et ganske stort tema. Så regner jeg med dere har et visst antall maks ord dere kan bruke, siden det er et arbeidskrav...

Så er det mange tips i forhold til akademisk skriving som kan være lurt å sette seg inn i. Drøfting kan være utfordrende. 

Sett deg godt inn i kildehenvisninger. Er det APA 7 dere bruker? 

Så husk at rammeplanen er ikke teori, og at det ikke henvises som det. 

Dette ble påpekt mye underveis når jeg studerte. 

Håper du får det til slik du ønsker. Dette er en gøy oppgave 🥳🥳🥳

Så håper jeg dette ga mening for deg. 

Endret av Irak
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk ChatGPT til hjel 

Anonymkode: fa9a9...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppgaven er litt knotete og tungvint formulert, hvis det er en trøst 😆

Anonymkode: 0a21c...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...