Gå til innhold

Invitert i bryllupsfest med én velkomstdrink, ellers fri bar og ingen mat – fjernt de ber om gaver?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.11.2024 den 22.03):

Evt ta med matpakke :)

Anonymkode: 1f8bc...1bd

Den var god...

Anonymkode: 0a2da...73e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.10.2024 den 16.49):

😂

Så fordi du ikke får påspandert fylla, får ikke brudeparet gave??

Kan du ikke la være å drikke mer enn en drinken da?

Kanskje du skal bli hjemme med den holdningen? 

Anonymkode: 6b4b4...463

Ingen grunn til å trolle og svare frekt. Dette ER et merkelig bryllup. Det er ikke vanlig å be gjester uten å gi dem mat, rett og slett!!  For folk blir sultne etter noen timer, og å gå sulten på fest er ingen fest. Gjestene gir av tiden sin, og en hel fridag går med. Det er helt vanlig folkeskikk å få noe igjen for den tiden man gir. I bryllup er det normale mat, kaker, kaffe og underholdning i form av taler ol. At det i tillegg skal vipses pengegave til brudeparet gjør det enda mer uvanlig og RART!

Jeg for min del ville ikke gått i dette bryllupet om jeg ikke virkelig måtte/veldig nær person. Men om jeg var så nær brudeparet tror jeg også at ville forklart hvorfor det hele høres så rart ut.
Det rareste er at uten mat er det heller neppe bordsetting. Skal gjestene da bare mingle i flere timer??

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Maleficenta skrev (På 2.11.2024 den 22.32):

Bryllup uten mat er da trasig... Da går man jo hele festen og er holsulten 

Trenger jo ikke starte klokken 13. Kanskje det er slik at festen begynner klokken 19, og da er det som en vanlig tur på byen. Da kan du spise før du kommer, og utover kvelden er det fest. Synes det høres ut som en fin greie, da slipper man den fæle formelle middagen som uansett ikke er noen høydare. 

Bryllupsparet her er tydeligvis moderne, og enkle å ha med å gjøre. Befriende. 

Anonymkode: 64ec3...f26

Skrevet

Høres ut som de kun er ute etter penger. Hadde droppet bryllupet. 

Anonymkode: fc719...eb8

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Eureka! skrev (28 minutter siden):

Ingen grunn til å trolle og svare frekt. Dette ER et merkelig bryllup. Det er ikke vanlig å be gjester uten å gi dem mat, rett og slett!!  For folk blir sultne etter noen timer, og å gå sulten på fest er ingen fest. Gjestene gir av tiden sin, og en hel fridag går med. Det er helt vanlig folkeskikk å få noe igjen for den tiden man gir. I bryllup er det normale mat, kaker, kaffe og underholdning i form av taler ol. At det i tillegg skal vipses pengegave til brudeparet gjør det enda mer uvanlig og RART!

Jeg for min del ville ikke gått i dette bryllupet om jeg ikke virkelig måtte/veldig nær person. Men om jeg var så nær brudeparet tror jeg også at ville forklart hvorfor det hele høres så rart ut.
Det rareste er at uten mat er det heller neppe bordsetting. Skal gjestene da bare mingle i flere timer??

100 prosent enig. Virker selvsentrert å hoste ett bryllup på den måten, virker ikke som de ønsker å glede gjestene men heller tenker kun på seg selv. Bryllup skal jo handle om å dele dagen sammen med nære og kjære, ha en fin opplevelse. Er ikke noe fin opplevelse for gjester om de må ut med mange tusen i drikkevarer, samt ikke får mat også den «vips oss penger». Nei hva faen. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.10.2024 den 16.26):

De fleste ønsker vel å gi gave til brudeparet uavhengig av hvordan bryllupet er

Anonymkode: 9adc2...90b

Hvis brudeparet er så sinnsykt kjipe ønsker man gjerne ikke det nei.

AnonymBruker skrev (På 30.10.2024 den 16.35):

Gir du ofte gaver basert på hva du får tilbake?

Anonymkode: 6bd1a...59f

Det er tradisjonelt å regne bryllupsgave ut i fra kuvertpris. Her er kuvertprisen null kroner.

Det er ellers helt vanlig å gi hverandre gaver i ca samme prisklasse. Jeg kjøper ikke et kubbelys til 50 kroner i gave til en venninne som pleier å gi meg en gave til 500 kroner. 

Anonymkode: 4416d...9f0

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Er du sikker på at du er venn med disse menneskene? Det høres ikke ut som du egentlig har noe på bryllupsfesten å gjøre. 

Er det slik at de har invitert kun de nærmeste til bryllupsmiddagen, og så øvrige venner utover kvelden? Det er i så fall veldig vanlig. Og om de ikke ønsker bryllup med full middag i det hele tatt, men kun fest, så er nok dét litt mindre tradisjonelt, men også helt innafor. Kanskje de har andre ting de vil prioritere å legge penger i? Feks en dyr bryllupsreise etc. 

Man gir selvsagt bryllupsgave uansett. Vi fikk til og med bryllupsgave fra mennesker som ikke var i bryllupet da vi giftet oss. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Trenger jo ikke starte klokken 13. Kanskje det er slik at festen begynner klokken 19, og da er det som en vanlig tur på byen. Da kan du spise før du kommer, og utover kvelden er det fest. Synes det høres ut som en fin greie, da slipper man den fæle formelle middagen som uansett ikke er noen høydare. 

Bryllupsparet her er tydeligvis moderne, og enkle å ha med å gjøre. Befriende. 

Anonymkode: 64ec3...f26

Den synes jeg også høres mer forklarende ut. At noen tar bryllupet så enkelt at tar det som en kveld på bar, fremfor tradisjonell bryllupsfest. Men det rare da er å ønske gave fra gjestene. 

• Liker 1
Skrevet

Skulle likt å sett invitasjonen. Det ville nok forklart en del, tipper TS som er helt fraværende i tråden, utelater informasjon her. Sikkert ment som en vennefest etter bryllup i utlandet og kun med de nærmeste. 

Anonymkode: 7c1e6...804

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.11.2024 den 6.58):

100 prosent enig. Virker selvsentrert å hoste ett bryllup på den måten, virker ikke som de ønsker å glede gjestene men heller tenker kun på seg selv. Bryllup skal jo handle om å dele dagen sammen med nære og kjære, ha en fin opplevelse. Er ikke noe fin opplevelse for gjester om de må ut med mange tusen i drikkevarer, samt ikke får mat også den «vips oss penger». Nei hva faen. 

Hva om jeg hoster to bryllup? Eller bare harker et?

Anonymkode: 45692...4a5

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du gir de en gave for å vise at du bryr deg, for å glede vennen(e) dine, ta vare på vennskapet… 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.11.2024 den 18.10):

Alle dere som er etter ts, klarer dere virkelig ikke å se at dette bryllupet er helt på tryne? Har dere vært i bryllup der det ikke var middag, kun en velkomstdrink og ellers måtte betale for egen drikke, samt at paret ønsker seg penger i gave? Personlig syns jeg det er sylfrekt, og det eneste jeg kan tenke meg, er at disse kun er ute etter penger. 

Så ts, jeg er helt enig med deg i at dette var spesielt, og jeg tenker du fint skal se bort fra dem som mener du tenker feil.

Anonymkode: 9989d...c37

Da jeg giftet meg ønsket vi oss penger… hvorfor? Vi var i slutten av 30-årene, har brennfullt kjøkken med ting, glasskap med porselen og sølvbestikk… absolutt alt vi trenger og vel så det. Da ønsket vi oss penger til ferietur i stedet. Skjønt vi fikk rikelig med penger, så kostet festen likevel mer. Brukte 200 og fikk inn 160 ca. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg gir alltid noe jeg har laget og et fint kort med et dikt etc. spesielt til folk jeg vet har penger og går ut med ønskelister. Hvis jeg vil drikke tar jeg med det jeg liker hvis det er tillatt. Ofte har jeg betalt reiser og hotell, men ser på det som en Verdi for meg, jeg er jo glad for å bli invitert! Og kjempehyggelig å få være med på disse store begivenhetene I venners liv. 

Anonymkode: a184b...c44

Skrevet
Trinemor78 skrev (12 timer siden):

Da jeg giftet meg ønsket vi oss penger… hvorfor? Vi var i slutten av 30-årene, har brennfullt kjøkken med ting, glasskap med porselen og sølvbestikk… absolutt alt vi trenger og vel så det. Da ønsket vi oss penger til ferietur i stedet. Skjønt vi fikk rikelig med penger, så kostet festen likevel mer. Brukte 200 og fikk inn 160 ca. 

Åltså, du må jo lese hele innlegget mitt.

Vi ønsket oss også penger i vårt bryllup, av samme grunner som deg, så at man ønsker seg penger er ikke et problem for min del. Men når noen gifter seg, og ikke bruker en krone på gjestene sine, virkelig ikke en krone (utenom en enkel velkomstdrink), ikke en gang klarer å finne noe simpelt å servere, om så bare fingermat, eller chips for den del. Og ber gjestene betale egen drikke. Da er det frekt å be om penger i gave.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Åltså, du må jo lese hele innlegget mitt.

Vi ønsket oss også penger i vårt bryllup, av samme grunner som deg, så at man ønsker seg penger er ikke et problem for min del. Men når noen gifter seg, og ikke bruker en krone på gjestene sine, virkelig ikke en krone (utenom en enkel velkomstdrink), ikke en gang klarer å finne noe simpelt å servere, om så bare fingermat, eller chips for den del. Og ber gjestene betale egen drikke. Da er det frekt å be om penger i gave.

Jepp! Det er frekt. Ingen tvil om det. Alle skjønner det.

Er dette et "vanlig bryllup" med gjester møter i kirken først? Eller er det kun et "meet and greet" på bar i anledning i at paret allerede har giftet seg. Disse to utgjør en vesentlig forskjell. Om det er førstnevnte forstår jeg ikke hvordan det skal gå til uten å gi gjestene mat. Det må bli et meget flaut og stusselig bryllup. Om er sistnevnte er pengegaven i så fall forventet kun til noen hundrelapper, og antagelig tiltenkt "i tilfelle noen ønsker å gi en gave"..

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.10.2024 den 18.23):

Sikker på du ikke kun er bedt på festen? 

Vi hadde de nærmeste til middag  så bare  i noen venner til festen og kaker 

Samme ble gjort i konfirmasjon til ungdommen 

Anonymkode: b79f8...e04

I konfirmasjon!!!???? Kom folk på selve konfirmasjonsdagen (ikke etterpålag dagen etter), og ikke fikk middag/lunsj/mat, bare kaker? En konfirmasjonsfest er jo bordsittingen, kaffedrikkingen etterpå er kun en liten forlengelse av den, samme hvor stort kakebord det er. Noe slikt har jeg aldri hørt om.  Så kakefesten var selve feiringen, dere bare spiste litt middag først alene med de nærmeste? Jeg har vondt for å se det for meg. 

En bryllupsfest er jo en skikkelig fest, med eller uten alkohol er det mye folk (også som man ikke kjenner,) musikk og liv. En konfirmasjon er jo tykke slekta bare og så fikk de ikke mat? 

Anonymkode: 8f432...48f

• Liker 2
Skrevet

Dette høres mer ut som en kjip lønningspils enn en bryllupsfeiring.

Anonymkode: b33a0...e00

• Liker 2
Skrevet

Jeg har vært med på noe lignende, de stilte med eget lokale og det var kurvfest der alle  gjestene måtte ta med én rett hver, og så måtte man ta med egne drikkevarer. De hadde også ønskeliste. Og de fikk gaver, rett og slett fordi at gjestene (i motsetning til brudeparet) hadde folkeskikk. Så de gikk nok godt i pluss på det bryllupet, for å si det slik. Men det ble snakket om. Rett og slett flau oppførsel fra brudeparet. 

Anonymkode: 9c5f3...27a

• Liker 2
  • 4 uker senere...
Skrevet

Svogeren min har fridd til samboeren sin nå, og han er så gjerrig at jeg blir helt flau. Han går i pluss i hvert eneste familieselskap og bursdag da han får alle andre til å ta med mat og drikke, og ingen sier noe. Lurer på hva de kommer til å finne på i bryllupet. Vi var flere som ble veldig overrasket da han fridde siden bryllup er jo dyrt. Men så kom vi frem til at han kommer nok til å sette bort alle oppgaver til familie og venner, så han går nok i pluss her også 😂

Anonymkode: 78560...2c2

• Liker 1
Skrevet

Hei, TS, her, så denne tråden hadde levd sitt eget liv uten meg.
De hadde middag med nærmeste familie EN ANNEN DAG, dette var festen alle venner var bedt på.
Det var taler og alt som i et vanlig bryllup, bortsett fra at vi satt der uten noe å spise i timesvis.
Fra 19-23:30. Da kom det en kjele med noen pølser opp.
Fant jo fort ut at jeg ikke var den eneste som syntes dette bryllupet var en gnien sak, men alle var hyggelige og sa selvfølgelig ingen ting.
Og nei, det handler ikke om at jeg må drikke så mye, men når jeg må bruke en hel lørdag, stille i mitt fineste tøy, for så å høre på taler om andre og betale hele kvelden selv, da foretrekker jeg heller å bruke de pengene på et utested jeg selv velger.
Jeg syns det mest fascinerende hvor tonedøve noen mennesker er for vanlig skikk og bruk, tror ikke det falt dem inn at dette var litt rart. Alt annet, som handlet om dem, hadde de gått all in på - kjole og dress, hotell, bryllupsreise.

Anonymkode: 5dfc7...ddf

• Liker 4
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...