Gå til innhold

Invitert i bryllupsfest med én velkomstdrink, ellers fri bar og ingen mat – fjernt de ber om gaver?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jo, det er faktisk slik det egentlig er. 

Anonymkode: 9989d...c37

Jøss, så trist - det har jeg heldigvis aldri opplevd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mezzosoprena skrev (8 minutter siden):

Jeg gir ikke det samme om jeg bare er invitert som kaffegjest som om jeg får full oppvartning. Det har noe med at det er litt flaut for mottaker å få for dyre ting også. Da slipper de å tenke "Å nei, vi som bare inviterte henne på kaffe".

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

visp skrev (57 minutter siden):

Jeg gir ikke det samme om jeg bare er invitert som kaffegjest som om jeg får full oppvartning. Det har noe med at det er litt flaut for mottaker å få for dyre ting også. Da slipper de å tenke "Å nei, vi som bare inviterte henne på kaffe".

Jeg er ikke vant med på tenke slik i det hele tatt, er bare vant med å gi ut fra hva slags forhold jeg har med en eller begge av brudeparet, aldri tenkt noe på en gjesterangstige og har heller aldri opplevd at andre rundt meg gjør det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.10.2024 den 16.53):

Takk, det er dette jeg syns er mest merkelig. Vi skal komme og være på fest i da 5-7 timer uten noe servering. Så jeg antar jeg må ut på et tidspunkt å kjøpe meg noe i byen, ikke billig det heller. Ev spise veldig mye på fohånd og komme litt senere.
Veldig mange moralister her som hang seg opp i alkoholbiten, men greia er jo at jeg syntes dette var et overraskende spinkelt bryllup, og at å be så mange for så mange timer uten mat er rart.

Anonymkode: 5dfc7...ddf

Evt ta med matpakke :)

Anonymkode: 1f8bc...1bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (1 time siden):

Mezzosoprena skrev (13 minutter siden):

Jeg er ikke vant med på tenke slik i det hele tatt, er bare vant med å gi ut fra hva slags forhold jeg har med en eller begge av brudeparet, aldri tenkt noe på en gjesterangstige og har heller aldri opplevd at andre rundt meg gjør det.

Det er som en annen skrev tidligere i tråden, at det er vanlig kotyme. Man kan selfølgelig gi gave på den måten man vil, og jeg kan også gi utifra hva jeg selv vil, og jeg er ikke rigide ang dette, men dette handler om et par som ikke ønsker å bruke noen penger på sitt eget bryllup, men heller velger å være kjip og ego slik jeg ser det, og toppen av frekkhet er at de i tillegg til å ikke bruke noen penger på gjestene sine, ønsker å få pengegaver av gjestene. At du syns det er ok får være opp til deg, men jeg syns det blir så utrolig feil at de faktisk ikke serverer noen ting i sitt eget bryllup, men forventer at gjestene skal komme og feire dem med å betale all drikke selv, og ikke en gang serverer noen form for mat.

Nysgjerrig på om du har vært i et lignende bryllup? Eller hva slags bryllup har du vært gjest i?

Dette er ikke en ordentlig bryllupsfest, men en slags fest der gjestene skal drikke på egen regning (ikke nødvendigvis feil), gjestene får ikke noe å spise, og gjestene er forventet å gi pengegave på toppen.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.10.2024 den 16.26):

De fleste ønsker vel å gi gave til brudeparet uavhengig av hvordan bryllupet er

Anonymkode: 9adc2...90b

Bryllup uten mat er da trasig... Da går man jo hele festen og er holsulten 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er som en annen skrev tidligere i tråden, at det er vanlig kotyme. Man kan selfølgelig gi gave på den måten man vil, og jeg kan også gi utifra hva jeg selv vil, og jeg er ikke rigide ang dette, men dette handler om et par som ikke ønsker å bruke noen penger på sitt eget bryllup, men heller velger å være kjip og ego slik jeg ser det, og toppen av frekkhet er at de i tillegg til å ikke bruke noen penger på gjestene sine, ønsker å få pengegaver av gjestene. At du syns det er ok får være opp til deg, men jeg syns det blir så utrolig feil at de faktisk ikke serverer noen ting i sitt eget bryllup, men forventer at gjestene skal komme og feire dem med å betale all drikke selv, og ikke en gang serverer noen form for mat.

Nysgjerrig på om du har vært i et lignende bryllup? Eller hva slags bryllup har du vært gjest i?

Dette er ikke en ordentlig bryllupsfest, men en slags fest der gjestene skal drikke på egen regning (ikke nødvendigvis feil), gjestene får ikke noe å spise, og gjestene er forventet å gi pengegave på toppen.

Det er da lenge siden jeg skrev at jeg absolutt synes det er merkelig med et bryllup uten mat, og jeg har aldri selv vært i ett!

Jeg klarte bare ikke å være helt med på at gaven skulle knyttes opp til dette - men jeg ser at det tydeligvis er ganske vanlig å ikke tenke på samme måten som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke dradd, men sendt en gave? Synes det er merkelig opplegg. Helt greit at man ikke har rådytil et kostbart bryllup, men da er det å tromme sammen et lokale å få hjelp av venner og familie for en god bryllups fest. Omså med "hjemmelaget" drikke om det er penger det står på.

Anonymkode: 7315b...157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Evt ta med matpakke :)

Anonymkode: 1f8bc...1bd

God ide, også pakke den opp å spise den ved bordet :fnise:

Anonymkode: 4d0f9...d93

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg gidda å komme i bryllupet så hadde jeg hatt med en gave, baserer gaven på hvor nær jeg er med brudeparet, ikke om de spanderer mat på meg. Derimot syns jeg det er litt spesielt med noen brudepar, vi fikk en gang en invitasjon der det ble kraftig understreket at de skulle ikke ha ting i gave, kun penger! Måtte le, den syns jeg var frekk. 

Anonymkode: 8c10a...2f0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.10.2024 den 16.37):

Hva er det med folk her inne sine holdninger til og sitt konsum av alkohol? 
Må alkohol inn i alle festlige sammenkomster for at noe skal være vellykket eller levelig å delta på? 
Synes det er trist at du er invitert i bryllup når du må lage en slik tråd. La være å gå så slipper du hele problemstillingen, og bryllupet blir spart for noen med dårlige holdninger til alkohol. 

Anonymkode: 3bd3e...512

Hvor står det noe om dårlige holdninger til alkohol? 🤯🤦‍♀️🙄

Jeg tolker det mer som en tolkning av dårlig råd / økonomi..

Kanskje greit å lese og ikke minst FORSTÅ hva man svarer på 🤷‍♀️🤦‍♀️🙇‍♀️……

Anonymkode: c1d8b...232

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Sikker på at du er invitert i BRYLLUP? Dette høres mer ut som en hæla i taket-vennefest for å feire at de har gifta seg. Kanskje har de hatt bryllup allerede med familien, eller gifta seg utenlands. Nå er det fest.

Og ingen KREVER gave. De ønsker seg pengegave, sikkert fordi de har «alt», men gir du alltid det so m står på ønskelista? Du kan jo gi akkurat hva du vil i gave.

Anonymkode: 45692...4a5

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke orka å lese gjennom hele tråden, så vet ikke om andre kommer inn på det, men drikke med/uten alkohol, betaling av bar - drit i det - men er det INGEN som synes det er merkelig å ha bryllupsfest uten MAT??? Altså, hvor lenge skal den vare? Og må man ringe etter pizza etterhvert når man blir sulten? Og hva med kaker etc? Dette høres bare merkelig ut. 

Edit: leste de par siste sidene av tråden og ser at flere kommenterer det nå (bare ikke på første sida). Lurer i likhet med andre på hva man skal gjøre i dette bryllupet. Kanskje brudeparet ikke har vært i bryllup før?

Endret av liil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

liil skrev (10 timer siden):

Har ikke orka å lese gjennom hele tråden, så vet ikke om andre kommer inn på det, men drikke med/uten alkohol, betaling av bar - drit i det - men er det INGEN som synes det er merkelig å ha bryllupsfest uten MAT??? Altså, hvor lenge skal den vare? Og må man ringe etter pizza etterhvert når man blir sulten? Og hva med kaker etc? Dette høres bare merkelig ut. 

Edit: leste de par siste sidene av tråden og ser at flere kommenterer det nå (bare ikke på første sida). Lurer i likhet med andre på hva man skal gjøre i dette bryllupet. Kanskje brudeparet ikke har vært i bryllup før?

Mange har kommentert det. Jeg tenker at dette er ment som en ren fest.

Anonymkode: 45692...4a5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres veldig rart ut med bryllup uten mat og kaker. Hadde tatt med en liten oppmerksomhet, men hadde ikke gitt noen stor gave med mindre det var folk jeg stod veldig nære. Høres ut som om de har invitert en haug med gjester bare for å få flere gaver... 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønte ikke helt? Det er betal-bar og dere får ikke mat? Eller er du kaffegjest og derfor ikke får mat? 

Er ikke for kaffegjester egentlig. Man inviterer til enklere bryllup med plass til alle, eller så inviterer man nærmeste og gjør mer ut av det. 

Uansett, jeg ville nok gitt noe. Men skjønner du ikke vil bruke all verdens. Er ikke fan av at gaver vippses og dersom det ikke finnes ønskeliste med varierte priser utenom. Jeg ville gitt noe de kan kose seg med en kveld, feks vin/musserende, god spekemat/spekepølse, konfekt, spill for par, god kaffe eller te. Du kan også gi en bedre flaske vin som lagres i feks 10år. Så kan de dele den på 10årsdagen.

Anonymkode: 7dd60...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal aldri gifte meg. Men om jeg skulle gjøre det så skulle jeg stå for mat og drikke.

Anonymkode: 9fb52...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 30.10.2024 den 18.59):

Og jeg som trodde at man dro i bryllup for å feire noen sin store dag…

Anonymkode: b3d0d...367

Det er faktisk helt uhørt ikke å servere mat i et bryllup!

Anonymkode: 1265b...26b

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...