Gå til innhold

Invitert i bryllupsfest med én velkomstdrink, ellers fri bar og ingen mat – fjernt de ber om gaver?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da er det bare å finne frem tegnesaker å be barna om å tegne et hjerte og lage et kort av det. Lån en niese om du må 😄

Eller lage et stort innrammet bilde med bilder av dere opp i gjennom årene 😈

Anonymkode: 23426...019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hørtes mer stas og forseggjort å dra på kirkekaffe. Der har det i alle fall blitt gjort en liten innsats for at gjestene skal føle seg velkommen. Bryllup er sjelden gøy eller hyggelig, da hjelper det med god mat og alkohol til å løsne på stemningen. 

Anonymkode: 621e3...93c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i bryllup hvor det var snitter til middag, og én marsipankake til dessert (ble et lite stykke på hver til de som liker/tåler marsipan). Vi dro tidlig og møtte faktisk andre bryllupsgjester på McDonalds. 

Jeg skjønner hva du mener. Handler ikke om at man skal få gavens verdi i retur i mat og drikke, men man forventer jo noe i et bryllup. Ofte er det utgifter utover gave og, klær, reise, taxi og kanskje overnatting. 

Anonymkode: 929ae...c22

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis trenger man ikke å ha det gøy for å drikke alkohol.

Anonymkode: a10fe...be5

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat er vel det minste en kan få i bryllup. 

Anonymkode: b89da...dea

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk aldri vært i et bryllup der man ikke får mat. Bryllup starter ofte tidlig, og slutter sent. Man bør jo spise dersom man skal bruke baren.

Anonymkode: ce61e...294

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikker på du ikke kun er bedt på festen? 

Vi hadde de nærmeste til middag  så bare  i noen venner til festen og kaker 

Samme ble gjort i konfirmasjon til ungdommen 

Anonymkode: b79f8...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga en gave verdi 1000. Men jeg synes det var rart å invitere meg til kirken og til festen når jeg må reise 3 timer for å komme meg dit. Så da måtte jeg spise en annen plass da og vente i flere timer før jeg fikk komme igjen. Det synes jeg var rart. Jeg er mere. Invitere til alt da. Ikke bare festen. Jeg trudde vi var ferdig med den greia. Var mere før når man inviterte alle som pustet liksom. 

Anonymkode: f2575...ed5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, dette er altså ståa, og jeg syns det er litt frekt? Hvorfor skal jeg gi dem gave når jeg også må kjøpe meg selv drikke
til vanlige barpriser hele kvelden, samt spise på forhånd. Hvis jeg hadde invitert til noe sånt, hadde jeg tenkt å påpeke
at vi ikke forventet gaver, i hvert fall. Kjenner jeg ikke har så veldig stor giverlyst...

Anonymkode: 5dfc7...ddf

Du virker egentlig kronisk gjerrig....

Anonymkode: 0a2da...73e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok droppet å gå.

Som du sier, dette er personer som tjener veldig godt. Og det eneste de ønsker seg er penger - som attpå til skal vippses...

Hvilke lokaler er det de skal ha festen på da, siden det kun er alkoholservering? Høres veldig merkelig ut!

Mulig, som andre sier, at du kanskje bare er bedt til "kaffen", altså ikke til middagen, bare festen etterpå. Den tror jeg at jeg hadde stått over i dette tilfellet.

Anonymkode: e5b27...789

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit å ikke sponse andre sitt alkoholkonsum, men jeg synes det er spesielt med bryllup uten mat. Det har jeg aldri vært borti før.

Anonymkode: 04c00...2fe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk, det er dette jeg syns er mest merkelig. Vi skal komme og være på fest i da 5-7 timer uten noe servering. Så jeg antar jeg må ut på et tidspunkt å kjøpe meg noe i byen, ikke billig det heller. Ev spise veldig mye på fohånd og komme litt senere.
Veldig mange moralister her som hang seg opp i alkoholbiten, men greia er jo at jeg syntes dette var et overraskende spinkelt bryllup, og at å be så mange for så mange timer uten mat er rart.

Jeg hadde helt ærlig latt være å gå i et bryllup hvis det ikke var mat inkludert.

Anonymkode: 04c00...2fe

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er altså ståa, og jeg syns det er litt frekt? Hvorfor skal jeg gi dem gave når jeg også må kjøpe meg selv drikke
til vanlige barpriser hele kvelden, samt spise på forhånd. Hvis jeg hadde invitert til noe sånt, hadde jeg tenkt å påpeke
at vi ikke forventet gaver, i hvert fall. Kjenner jeg ikke har så veldig stor giverlyst...

Man tilpasser gavene til opplegget. Sånn er det da alltid.

La oss si noen inviterer deg til et bryllup der gjestene må reise, og selv dekke reise og opphold. Å da be om gave i tillegg er uhørt - da er at man dukker opp selve gaven. Om festen (enhver fest, inkludert bursdag, konfirmasjon etc) har tilreisende så gir de selvsagt en vesentlig mindre gave enn de «fastboende».

Du er invitert i en fest, uten middag og drikke. Vanligvis gir man en kuvertpris per person i gave. Du kommer ergo etter helt normal kutyme unna med prisen av din kuvert. Som er en drink. Summen av den pakket inn med et kort er så absolutt en «gave». Kjøp en flaske vin eller noe, og sett en sløyfe på.

Anonymkode: 93320...f4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er uvanlig å arrangere bryllupsfest uten mat. Veldig spesielt. Jeg hadde gitt en liten oppmerksomhet, og kjøpt meg en kaffe eller brus. Stusselig opplegg. Har du snakket med andre som er invitert om de reagerer? 

Anonymkode: 0b341...095

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som trodde at man dro i bryllup for å feire noen sin store dag…

Anonymkode: b3d0d...367

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er enig i ts her. Om man inviterer til brullypsfest med 1 enhet inkludert på et dyrt lokale burde man faktisk ikke forvente gave. Drar man i bryllup ellers så er det ikke en fest på samme måte, det er jo middag og alt, og det er helt greit å la være å drikke alkohol. Er man invitert til fest så er det jo forventet at folk drikker, og i dette tilfellet for egen regning i tillegg til gave. Har selv vært på flere slike fester og der har det alltid vært et leid lokale der det enten har vært rimelig bar og velkomstdrikke samt noen bonger, eller ha med drikke selv fest med noe vin, øl og mineralvann gratis. Alle de har hatt rimelig og enkel mat i tillegg til noen hjemmebakte kaker og snack. Det ts er invitert til høres jo helt stusselig ut. 

Anonymkode: 3af6f...5a7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Og jeg som trodde at man dro i bryllup for å feire noen sin store dag…

Anonymkode: b3d0d...367

Men da kan jeg bare invitere slekt og venner til bryllyp uten at jeg har ordnet noe som helst til gjestene mine og forvente at de skal bruke tid og penger på meg når jeg ikke varter opp mine gjester da. Det er vanlig skikk og bruk. Nå er ikke jeg gift, men har invitert til mange bursdager. Skulle bare mangle at jeg har laget mat og gjort det hyggelig for mine gjester. Skikk og bruk

Anonymkode: 0b341...095

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal komme og være på fest i da 5-7 timer uten noe servering. Så jeg antar jeg må ut på et tidspunkt å kjøpe meg noe i byen, ikke billig det heller. Ev spise veldig mye på fohånd og komme litt senere.

Hvilken tid er du invitert?

Er du ikke invitert først til kaffen og festen?

Det var ganske vanlig før i tiden at det kom etter flere til kaffen og festen. Men da var det vanlig med gratis bar også da.

Anonymkode: fd3a8...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var invitert til kaffe og kaker i et familiemedlems bryllup i sommer. Vi er såpass nære slektsmessig at vi burde vært invitert til middagen også. Men vi tenkte at de sikkert skulle ha et budsjettbryllup, så da tenkte vi at det var greit, men likevel rart da vi bare var 4 som var i nær fam som ikke ble invitert til middag. Søskenbarn var også invitert til kaffe og kaker - noe som er forståelig siden det er ganske mange søskenbarn + partnere.

Når vi kom så fikk vi høre at de hadde vært rundt 60 til middag, og mange venner av brudeparet. Vi som ikke var invitert gikk ut å spiste før vi dro i bryllupet. Hadde det kjempekoselig der :) 

Når vi kom, så merket vi at det ikke var dekket eller satt fram bord og stoler til kakegjestene, så vi endte med å sitte på en benk, noen måtte stå. 

Både vi og de andre to som fikk samme invitasjon ga ca 1/2 parten av hva vi ellers pleier å gi i bryllupsgave, noe jeg synes er helt innafor. 

Det var fri bar der da :D  Vi avsluttet kvelden tidlig da det ble satt på så høy musikk at man ikke kunne prate med hverandre lenger. Tidenes bryllup :fnise:

Anonymkode: 4d0f9...d93

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...