AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #1 Skrevet 30. oktober 2024 Ja, da var tiden kommet. Dagene føles kortere og ofte føles det ikke ut som en ordentlig dag heller fordi det som kunne vært en blå himmel blir dekket av gråe, triste skyer. Jeg sliter allerede med depresjon, mild angst og heftig tankespinn (OCD). Det forsterkes kraftig så fort solen går ned. Jeg prøver å få så mye dagslys som mulig, men jeg kjenner likevel at alle tanker og følelser blir gradvis mørke og sluker meg opp. Jeg prøver å tenke over hva den versjonen av meg som ikke er deprimert ville tenkt og følet, men den er liksom begravd så dypt inni meg at den er vanskelig å få tak i. Dessuten så føles det ofte ut som om at jeg lyver til meg selv når jeg prøver å snakke litt fornuft til hodet mitt. Jeg driver også å leser litt til eksamen, men tankene og følelsene mine sier at alt er håpløst uansett og at jeg kommer til å stryke fordi jeg henger for langt bakpå og fordi minnet mitt er for dårlig. Anonymkode: 2f626...80b 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #2 Skrevet 30. oktober 2024 Få deg lyslampe. Det demper slike tendenser. Hver morgen 20 min i 2 uker. Anonymkode: ffa4f...9c0 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #3 Skrevet 30. oktober 2024 Får du i deg d-vitamin? Uten tilskudd av D-vitamin får kroppen for lite om vinteren og et typisk symptom er nedstemthet og depresjon. Anonymkode: 7b6e1...d7b 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #4 Skrevet 30. oktober 2024 Selv for helt friske mennesker er det vanlig å oppleve mild depresjon og utmattethet på denne tiden av året. Anonymkode: 669d2...aa0
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #5 Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Ja, da var tiden kommet. Dagene føles kortere og ofte føles det ikke ut som en ordentlig dag heller fordi det som kunne vært en blå himmel blir dekket av gråe, triste skyer. Jeg sliter allerede med depresjon, mild angst og heftig tankespinn (OCD). Det forsterkes kraftig så fort solen går ned. Jeg prøver å få så mye dagslys som mulig, men jeg kjenner likevel at alle tanker og følelser blir gradvis mørke og sluker meg opp. Jeg prøver å tenke over hva den versjonen av meg som ikke er deprimert ville tenkt og følet, men den er liksom begravd så dypt inni meg at den er vanskelig å få tak i. Dessuten så føles det ofte ut som om at jeg lyver til meg selv når jeg prøver å snakke litt fornuft til hodet mitt. Jeg driver også å leser litt til eksamen, men tankene og følelsene mine sier at alt er håpløst uansett og at jeg kommer til å stryke fordi jeg henger for langt bakpå og fordi minnet mitt er for dårlig. Anonymkode: 2f626...80b Snakk med fastlegen. Få deg en skikkelig dagslyslampe, lær deg å bruke den riktig og kombiner bruken med Melatonin lege skriver resept på. Eventuelt be om henvisning til spesialist som jobber med mørketidsdepresjon. Ingen grunn til å gå og lide med noe det finnes enkel hjelp mot. Anonymkode: 4059c...d18 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #6 Skrevet 30. oktober 2024 D vitaminmangel er èn veldig viktig grunn til vinterdepresjon, og en veldig mangel blant nordmenn denne tiden av året. Gå til legen og sjekk nivået, sjekk andre vitaminer også når du først er i gang. Viktig å spise nok fet fisk, egg osv, og mange trenger ekstra tilskudd. Særlig hvis du ikke får mye sol på kroppen og tar opp d vitamin godt den veien. Anonymkode: ac9ac...312 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #7 Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Få deg lyslampe. Det demper slike tendenser. Hver morgen 20 min i 2 uker. Anonymkode: ffa4f...9c0 Da har jeg kjøpt meg lyslampe. AnonymBruker skrev (1 time siden): Får du i deg d-vitamin? Uten tilskudd av D-vitamin får kroppen for lite om vinteren og et typisk symptom er nedstemthet og depresjon. Anonymkode: 7b6e1...d7b Ja, jeg tar D-vitamintilskudd fordi jeg fikk påvist mangel allerede i august, men skal fortsette å ta det gjennom vinteren. Anonymkode: 2f626...80b 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #8 Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Da har jeg kjøpt meg lyslampe. Ja, jeg tar D-vitamintilskudd fordi jeg fikk påvist mangel allerede i august, men skal fortsette å ta det gjennom vinteren. Anonymkode: 2f626...80b Du bør ta nye tester nå for å sjekke at nivåene har økt slikt de skal. Viktig at dosen på tilskuddet samsvarer mangelen. Anonymkode: ac9ac...312 1
Stoltskeiv Skrevet 30. oktober 2024 #9 Skrevet 30. oktober 2024 Jeg sliter også med depresjon og har gjort det en stund. Men det hjelper litt for meg å ta D-vitamin, den fjerner ikke hele depresjonen ofc. Men det kan hjelpe litt
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #10 Skrevet 30. oktober 2024 Dere som sliter, hvor i landet bor dere? Vinterdepresjon er veldig vanlig her jeg bor, bare lurte på om det er sånn i hele landet. Anonymkode: a3b93...7d6
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #11 Skrevet 30. oktober 2024 Før var jeg plaget med vinterdepresjon og veldig lite fysisk energi på vintrene. Etter at jeg begynte å ta større doser D-vitaminer så har vinterdepresjonene vært helt borte. Om jeg føler på noe da, så er det mer at jeg kan være lei av kulden og mørket, men ikke depresjon, slik jeg hadde før. Jeg tar veldig dårlig opp D-vitaminer, så jeg må opp i høye doser, og må ta tilskudd året rundt. På vinteren er dosene såpass høye at jeg ikke vil skrive dem her, for da blir det sikkert slettet. Men likevel er D-vit.nivåene mine ikke høyere enn de må være, og jeg ligger tross høye tilskudd sjelden over 80 nmol/L. (Jeg har en kronisk tilstand som også påvirker opptak av D-vit. tross at jeg også tar andre vitaminer/mineraler for å støtte opptaket.) Så jeg støtter det en over sier, Ts, at du bør tilbake til legen din og få sjekket hvordan nivåene av D-vit. er hos deg nå. Det er ikke alle som blir satt på høye nok doser (hvor høye de dosene må være med mangel kan være veldig individuelt også) til at de får opp nivåene godt nok. Så ny blodprøve hos legen siden du nå i realiteten har symptomer på mangel tross at du har tatt tilskudd en stund. Hvor mye har du forresten tatt pr. dag av D-vit? Anonymkode: d67b9...a1d
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #12 Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Dere som sliter, hvor i landet bor dere? Vinterdepresjon er veldig vanlig her jeg bor, bare lurte på om det er sånn i hele landet. Anonymkode: a3b93...7d6 Bor du i nord, men mørketid, så blir du døgnvill. Men folk over hele landet kan slite i mørketiden Anonymkode: 4059c...d18
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #13 Skrevet 30. oktober 2024 Kjenner på det selv, at dagene føles tyngre og mer kvelende allerede. Håper tiden går fort til April igjen. Jeg får alltid kviser når jeg tar d-vit tilskudd. Selv ved så lav dose som 10 mcg. Har mangel, men orker ikke vonde og skjemmende kviser, som jo også vil påvirke humøret negativt. Anonymkode: cfaef...435
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå