Gå til innhold

Kollegaer som vil sitte på hjem fra jobb

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Som jeg sa til en kollega, jeg stiller mer enn gjerne opp og kjører gjerne en liten omvei også hvis det er krise, typ bilen hennes var på eu-kontroll eller service. Men hvis det blir ofte, og fordi man ikke har egen bil og er for lat for å ta kollektivtransport, så forventer jeg minimum bensinpenger og bom.

Anonymkode: d030b...4f4

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare å si fra, jeg forstår godt om noen vil ha alenetid. Jeg føler for det samme på bussen, men føler meg sær når jeg sitter med hodetelefoner og kolleger setter seg ved siden av og begynner å prate.

Anonymkode: 3751c...c31

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater å ha folk i bilen til og fra jobb. Har 4 barn så dette er min etterlengtede egentid der jeg får tankene for meg selv, hører på musikk og drikker nytraktet kaffe. Denne tiden er så utrolig viktig for meg. Hadde konsekvent sagt nei til forespørsler. De får kjøpe sin egen bil eller ta bussen. 

Anonymkode: ba549...34c

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre sier: "Nei, jeg bruker tiden i bilen som en pustepause i hverdagen. Har du sjekket tjenester for samkjøring om det er andre du kan kjøre sammen med?"

Anonymkode: 2a423...e3a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Om jeg kjører rett forbi der de skal så sier jeg, "selvfølgelig, mulig jeg må drøye litt om møtet strekker ut". 

Er det en omvei så sier jeg "dessverre, veldig knapt med tid i dag", eller "skal innom Sats en times tid", eller "handlerunde". 

Maser de blir jeg litt jævlig.. "Ja selvfølgelig, kl 15.30". Så "Du, det kom inn så mye, jeg blir sittende til 18 i dag". Blir de sittende å vente "Du, jeg må dra, men i motsatt retning da mannen trenger...", 

Anonymkode: 960f9...df9

Hvilke voksne folk holder på sånn? Stakkars mennesker.. 

Anonymkode: 2bb0e...34e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har telefontid i bilen; snakker med både venner og familie. Er såvidt mannen får samkjøre med meg om hans bil er på verkstedet. Jeg sier alltid nei, jeg kjører 2 timer om dagen og om jeg plutselig ønsker å endre mine planer vil jeg ikke måtte tenke på noen andre enn meg selv som hovedregel. 

Anonymkode: d7c57...303

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Kvinnelige kollegaer må gjerne sitte på så mye de vil. 

Anonymkode: 8b78e...f14

Ja, om de er pene da eller? 

Anonymkode: 91cc1...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange konfliktskye folk altså. Jeg hadde bare sagt at det må de klare selv. Jeg har mine rutiner og sånn er det. 

Anonymkode: 91cc1...87b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lang reisevei til jobben og satt i noen måneder på med en kollega for å slippe dobbel tid med buss (kjører heldigvis selv nå). Men vi lagde en avtale om dette og jeg betalte selvsagt. Orket hen ikke prate så sa hen ifra når jeg satte meg i bilen og vi hørte på musikk eller slikt istedet. Til slutt trakk jeg meg fra avtalen fordi hen aldri klarte å møte opp til avtalt tid, selv om det var hen som styrte avreisetidspunktet 🤣, da var det bedre med buss som i den minste gikk på noenlunde fast tid. Hen kunne komme 30 minutter etter avtalt tidspunkt, eller kjørte forbi meg fordi hen glemte meg 🤨 (jeg satt jo bare på hver dag så det var vel lett å glemme)..  

Jeg kan godt ta med kollegaer i bilen begge veier (men ingen av mine kollegaer bor samme sted/område som meg per dags dato). Men jeg hadde gitt klar beskjed om at når jeg kjører så hører jeg enten på musikk (og synger med) eller hører på lydbok. Hvis de takler det så er de velkommen. Hadde det blitt fast så hadde de måtte betale litt for seg, og de MÅ kunne forholde seg til faste tidspunkter, spesielt på morgenen.

Personlig endte med at jeg selv syntes det var mest stress å sitte på enn det var verdt det.. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å finne på unnskyldninger er ikke den lureste taktikken, da det gjerne kan kveruleres og motargumenteres mot. 

Å si det som det er, "Jeg bruker kjøreturen som egentid, så beklager, men jeg ønsker ikke å ha passasjerer" er langt mer effektivt. Men ja, det kan kreve litt å være såpass ærlig, om man er litt konfliktsky, som de fleste av oss tross alt er. 

Anonymkode: b87b1...4d5

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det kun er en kjøretur på ti minutter, så ville jeg syntes det var greit. De fleste hopper jo av i nærheten av der de bor, sånn at de går noen minutter om nødvendig, for at den de sitter på med skal slippe å kjøre omveier.

Synes det blir søkt å si at man trenger alenetid i bilen når det handler om en så kort kjøretur.

Anonymkode: 6c4f3...be5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår deg godt. Jeg bruker 45min til og fra jobb grunnet kø. Har barn og et travelt liv. Setter veldig pris på alene tiden jeg får i bilen. Jeg ringer familie og venner, hører podcast, lydbøker, musikk. Jobber med mennesker og har rett og slett behov for avbrekk før og etter jobb. 

Hadde en kollega som ofte spurte. Dette innebar omvei på 10min. Det er mye på travle morgener og ettermiddag mtp barnehage. Sa ja noen ganger, men kom ofte med unnskyldninger som at jeg skulle motsatt vei, hente mannen osv.

Du kan være ærlig og si du trenger tid alene til og fra. Evt tilby at hun betaler for å sitte på (hun måtte betalt for buss uansett). 

Anonymkode: e2d27...e3a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evot_i_skogen skrev (17 timer siden):

Jeg har lang reisevei til jobben og satt i noen måneder på med en kollega for å slippe dobbel tid med buss (kjører heldigvis selv nå). Men vi lagde en avtale om dette og jeg betalte selvsagt. Orket hen ikke prate så sa hen ifra når jeg satte meg i bilen og vi hørte på musikk eller slikt istedet. Til slutt trakk jeg meg fra avtalen fordi hen aldri klarte å møte opp til avtalt tid, selv om det var hen som styrte avreisetidspunktet 🤣, da var det bedre med buss som i den minste gikk på noenlunde fast tid. Hen kunne komme 30 minutter etter avtalt tidspunkt, eller kjørte forbi meg fordi hen glemte meg 🤨 (jeg satt jo bare på hver dag så det var vel lett å glemme)..  

Jeg kan godt ta med kollegaer i bilen begge veier (men ingen av mine kollegaer bor samme sted/område som meg per dags dato). Men jeg hadde gitt klar beskjed om at når jeg kjører så hører jeg enten på musikk (og synger med) eller hører på lydbok. Hvis de takler det så er de velkommen. Hadde det blitt fast så hadde de måtte betale litt for seg, og de MÅ kunne forholde seg til faste tidspunkter, spesielt på morgenen.

Personlig endte med at jeg selv syntes det var mest stress å sitte på enn det var verdt det.. 

Høres ut som om du satt på med min mann, han er sånn som glemmer, er for sen osv. 😁

Anonymkode: 60a1e...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, å ha en fast avtale om samkjøring er jo fint, spesielt dersom det er flere som veksler på å kjøre. Vi var en gjeng som gjorde dette, rullerte mellom 2 biler, og byttet på. Så betalte vi ukas sjåfør med å spandere frokost på veien, lunsj, kaffe, alt ettersom. Også vippset vi.

Men om det bare er én som kjører, og om forskjellige folk spør hele tiden og det ikke er noen fast avtale på plass kan jeg tenke meg det blir litt slitsomt i lengden, ja. Ved samkjøring blir man også "bundet" og kan ikke gjøre ærender på vei hjem fra jobb. Så om du ikke er interessert i en slik ordning, si nei. Og/eller: "Såklart! Kanskje du kan spandere lunsjen i morgen da, siden jeg har kjørt deg hjem en god del ganger nå?". Om du tør 😅

Anonymkode: ac9d9...d23

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg godtar ikke det, vil ha min egentid i bilen. Så pleier jeg ofte gjøre andre ting rett etter jobb, så vil ikke være låst til at jeg skal kjøre noen hjem. Ikke f*en.

Folk er ansvarlig for å komme seg til/fra jobb selv.

Husker en fin episode, skulle reise på jobb. En lengre reise på noen timer, avtalte tid og sted jeg skulle plukke opp en kollega. Når jeg kom frem stod hen ikke der, ventet noen min. Så ringte jeg, ikke noe svar. Ventet 10min til, ga opp...reiste videre. 1t etterpå ringte hen!! Når hen kom seg på jobb dagen etterpå skyldte hen på meg 😂 For en idiot...kutta ut hele figuren.

Lekse lært! :) 

Anonymkode: d91bf...e2c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Altså, å ha en fast avtale om samkjøring er jo fint, spesielt dersom det er flere som veksler på å kjøre. Vi var en gjeng som gjorde dette, rullerte mellom 2 biler, og byttet på. Så betalte vi ukas sjåfør med å spandere frokost på veien, lunsj, kaffe, alt ettersom. Også vippset vi.

Men om det bare er én som kjører, og om forskjellige folk spør hele tiden og det ikke er noen fast avtale på plass kan jeg tenke meg det blir litt slitsomt i lengden, ja. Ved samkjøring blir man også "bundet" og kan ikke gjøre ærender på vei hjem fra jobb. Så om du ikke er interessert i en slik ordning, si nei. Og/eller: "Såklart! Kanskje du kan spandere lunsjen i morgen da, siden jeg har kjørt deg hjem en god del ganger nå?". Om du tør 😅

Anonymkode: ac9d9...d23

Et håpløst prosjekt.

Anonymkode: d91bf...e2c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.10.2024 den 15.53):

Hei, hvordan kan man forholde seg til kollegaer som maser om å sitte på? Jeg har ikke noe imot det i blant men noen ganger  bare tar de ikke hintet.. Pleier å si skal tenke på det eller det passer ikke i dag men de fortsetter å mase « hvilken vei skal du? Slipp meg av der og der» Orker ikke mer

Hvordan håndterer dere sånne type kollegaer?

Anonymkode: 4af75...f93

Jeg kan godt kjøre en gang, men blir det en vane, sier jeg at jeg skal ha bensinpenger. Eller så sier jeg bare nei. Hinter i hvert fall aldri. 

Anonymkode: 7e818...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes mange av dere høres kjipe ut...Er dere egoistiske på alle områder, eller bare når det gjelder kjøring? På min jobbe er vi koselige mot hverandre og hjelper hverandre, også med andre ting enn kjøring.

Anonymkode: 5c9ac...fad

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...