Gå til innhold

Kollegaer som vil sitte på hjem fra jobb

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Hei, hvordan kan man forholde seg til kollegaer som maser om å sitte på? Jeg har ikke noe imot det i blant men noen ganger  bare tar de ikke hintet.. Pleier å si skal tenke på det eller det passer ikke i dag men de fortsetter å mase « hvilken vei skal du? Slipp meg av der og der» Orker ikke mer

Hvordan håndterer dere sånne type kollegaer?

Anonymkode: 4af75...f93

• Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sier at jeg ikke skal den veien, har dårlig tid og må rekke en avtale,  at jeg skal handle først så da må de vente 30 minutter osv. 

Anonymkode: 1863e...149

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinnelige kollegaer må gjerne sitte på så mye de vil. 

Anonymkode: 8b78e...f14

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg kjører rett forbi der de skal så sier jeg, "selvfølgelig, mulig jeg må drøye litt om møtet strekker ut". 

Er det en omvei så sier jeg "dessverre, veldig knapt med tid i dag", eller "skal innom Sats en times tid", eller "handlerunde". 

Maser de blir jeg litt jævlig.. "Ja selvfølgelig, kl 15.30". Så "Du, det kom inn så mye, jeg blir sittende til 18 i dag". Blir de sittende å vente "Du, jeg må dra, men i motsatt retning da mannen trenger...", 

Anonymkode: 960f9...df9

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har familie kan du spille på at du vil ha litt alenetid/et avbrekk fra folk mellom jobb og hjemme.

Anonymkode: 8ab81...0cb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde samme problemet da jeg jobbet i en bedrift der det tok mellom 45 minutter og en time å kjøre, siden det var flere som hadde samme arbeidsveien og flere av disse igjen hadde verken bil eller førerkort så ble det mas om å sitte på og arrangere samkjøring.

Jeg sa nei til alle sammen siden jeg verdsetter den tiden jeg er alene i bilen, brukte også å kjøre omveier hjem fra jobb eller gjøre andre ærender så det passet dårlig med mine planer.

Si nei.

Anonymkode: 0ba6f...ae2

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at det er ubehagelig men jeg tror det aller beste er å si det som det er: at du verdsetter alenetiden i bilen din så mye at det dessverre ikke passer å tilby skyss. At du synger/gråter i bilen eller hva enn.

Hvis du begynner med unnskyldninger om ærender eller at du skal sitte lengre på jobb, er det ikke noe som vil fungere i evigheten hvis de fortsetter å spørre.

Anonymkode: 4ae98...674

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hei, hvordan kan man forholde seg til kollegaer som maser om å sitte på? Jeg har ikke noe imot det i blant men noen ganger  bare tar de ikke hintet.. Pleier å si skal tenke på det eller det passer ikke i dag men de fortsetter å mase « hvilken vei skal du? Slipp meg av der og der» Orker ikke mer

Bare å være ærlig å si at det passer ikke. Synes det er en uting å mase på kolleger om å sitte på. Det gjør jeg så og si aldri. Da må det være helt krise, og det er det veldig sjelden da jeg kan ta buss til og fra jobb og ikke bruke mer enn max 45 min xtra pr dag. Og vi har flexitid så om jeg kommer 30 min før arbeidstid og må vente 15 min etter jobb på bussen så jobber ieg den tiden og oppsrbeider flex.

Anonymkode: dcdb0...608

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, alle sammen! Settes pris på det 😊

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg hadde samme problemet da jeg jobbet i en bedrift der det tok mellom 45 minutter og en time å kjøre, siden det var flere som hadde samme arbeidsveien og flere av disse igjen hadde verken bil eller førerkort så ble det mas om å sitte på og arrangere samkjøring.

Jeg sa nei til alle sammen siden jeg verdsetter den tiden jeg er alene i bilen, brukte også å kjøre omveier hjem fra jobb eller gjøre andre ærender så det passet dårlig med mine planer.

Si nei.

Anonymkode: 0ba6f...ae2

Ja, akkurat sånn er det for meg! Tar 10 min med bil og 45 min med buss, så jeg skjønner de maser. Jeg må bare lære meg å si nei selv om det er ubehagelig 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så frekt å mase om dette! Jeg har ikke lappen selv, men det kunne ikke falt meg inn å utnytte det at andre kjører til og fra jobb. Unntaket er dersom de selv har foreslått det. Da kunne jeg gjerne sittet på og betalt for tjenesten.

Om du tidligere har invitert til å sitte på så kan jeg forstå at terskelen for å spørre føles noe lavere, men det er uansett helt greit å si nei. Ikke finn på diverse unnskyldninger, bare si at du ønsker alenetid i bilen.

Anonymkode: cd3e7...be4

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det er synd at man føler trangen til å lyve i slike settinger. Hva med å kalle en spade for en spade og få slutt på det en gang for alle.

Jeg tipper at grunnen din er at du trenger på alenetiden i bilen. Hvis det er tilfellet så sier du det.

Anonymkode: 6efb9...53d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg ville sagt ja dersom jeg syntes det var koselig. Hvis ikke, så ville jeg bare sagt at det ikke passer.

Anonymkode: 5c9ac...fad

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er nordmenn så kalde med hverandre? Hva så om du hjelper en kollega 10 min av dagen din? Hvis du skal samme vei, så hvorfor ikke? Om du må endre på ruta di for å slippe av kollegaen, da skjønner jeg. 

Anonymkode: 51a07...105

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si du holder på med å ta språkkurs eller lignende mens du kjører 😅

Eller så må du svare litt mer bestemt; «Passer ikke, skal rekke en avtale. Må løpe, har dårlig tid. Hadet!» Også småløper du til bilen. 

De kan foresten ikke vite når du tenker det passer og ikke, før de har spurt. Tydeligvis er det greit innimellom. Bare å fortsette å si nei når du ikke vil/ kan. 

Anonymkode: 30dd5...a65

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ønsket det, men hadde tolerert det i 10 minutter. 

Men, jeg hadde vært tydelig om at de kan få sitte på hvis det passer meg. Noen ganger skal jeg handle, eller plutselig jobbe overtid, eller reise før. Jeg hadde understreket at jeg ikke kommer til å tilpasse meg dem, og at jeg enten slipper de av eller at de reiser videre fra mitt hjem (altså ingen ekstrakjøring) 

Anonymkode: fdf76...d25

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor er nordmenn så kalde med hverandre? Hva så om du hjelper en kollega 10 min av dagen din? Hvis du skal samme vei, så hvorfor ikke? Om du må endre på ruta di for å slippe av kollegaen, da skjønner jeg. 

Anonymkode: 51a07...105

Handler ikke om at jeg er kald, men det blir for mye når du blir mast på hver vakt. Jeg trenger aleinetid etter en vakt med bare menneskekontakt (helsevesenet). Har hendt at andre kolleager foreslår at de kanskje ringer en taxi siden de forventer en privat sjåfør, så det er ikke bare jeg som er lei av det. Ikke noe kjekt å bli kalt shuttlebuss heller. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Handler ikke om at jeg er kald, men det blir for mye når du blir mast på hver vakt. Jeg trenger aleinetid etter en vakt med bare menneskekontakt (helsevesenet). Har hendt at andre kolleager foreslår at de kanskje ringer en taxi siden de forventer en privat sjåfør, så det er ikke bare jeg som er lei av det. Ikke noe kjekt å bli kalt shuttlebuss heller. 

Kanskje på tide å være ærlig med kollegaene dine og si at du ikke vil de skal sitte på, da slutter de sikkert å spørre.

Anonymkode: 41e05...590

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg trenger ro og å ha alenetid i bilen til/fra jobb. Tar de ikke hintet da, så er de treig. 
Men er dette seint på kvelden etter kveldsvakter, der det nesten ikke går buss/bane da er det mer forståelig at de ber om å få sitte på. 

Anonymkode: c2690...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare si det som det er, at det ikke passer! Jeg har ikke lappen selv og har noen ganger spurt om jeg kan få sitte på hjem (fra en tidligere jobb), men da er det «Skal du hjem, og passer det at jeg sitter på?» og ikke «jeg sitter på, sett meg av der og der» for det blir jo en formaning og ikke et spørsmål 😅 Noen ganger har også de spurt meg om jeg vil sitte på, da vet jeg jo at det ikke er til bry for dem, og da sitter jeg gjerne på.

Endret av caroline.s
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...