Gå til innhold

Inspirert av «oppegående menn, ville dere datet en ufør dame»

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så:

Selv gikk jeg fra høy utdanning/gift blabla Familien og jobb AS til å bli alvorlig syk over natta. 

Fornærmes ikke av å anses som uaktuell på et partnermarked, for jeg har seriøst ingenting å tilby. Utenom penger da, privat forsikring = ikke dårlig inntekt 😅

Uansett:

Antakelsen om at alle arbeidsføre er friske og «oppegående»: hvor har dere det fra?

Jeg hadde feks 2 kroniske sykdommer i full jobb som ingen så. 

Man er ikke nødvendigvis intellektuelt/kulturelt/økonomisk oppegående fordi arbeidsevne. Eller fordi spennende karriere iflg en selv/andre.

GUD BEDRE så mye forskjellig en har blitt kjent med oppigjennom via jobb. 

Rimelig mange der jeg bare ikke var interessert i, av hundre ulike årsaker. Fordi ikke kjemi osv.

Så har man rasshøl, litt dumme folk, folk med null struktur på privaten, folk du skjønner på date 1-10 er HELT ute å sykle men bare var litt kjekke.

Og så videre.

Jeg ER jo helt ubrukelig nå per def, men hvor henter så mange antakelsen om at arbeidsfør = superaktuell kandidat?

Er da nok av ufrivillig single i full jobb/studier osv 🤷‍♀️ 

Anonymkode: 2e293...12f

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med deg, TS. 
Å konsekvent avfeie noen kun pga manglende arbeidsevne, synes jeg vitner om liten evne til refleksjon.
Har samme erfaring som deg - mange i full jobb som for meg ville vært totalt "udate-bare" av helt andre grunner. 😅

Anonymkode: 44647...1fb

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow rakettforskning på høyt nivå her inne. 

Det finnes altså folk man ikke går overens med enten de er i jobb eller er uføre? 
Dere må skrive bok!

Anonymkode: 9262f...0a4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også høy utdanning og god jobb da jeg ble syk. God økonomi, og ting på stell. Og nå sitter jeg her, totalt uaktuell på datingmarkedet, kun fordi jeg har falt ut av arbeidslivet. 

Men ja, jeg forstår at mange tenker det er uaktuelt, jeg måtte møte meg selv i døra jeg, når det kom til fordommer, da jeg selv ble syk og etterhvert ufør. 🙄

Men jeg vet at jeg er en snill og grei person likevel, som har mye å by på. Men har mistet selvtilliten når det kommer til dating da, så der tilbyr jeg meg ikke frem, for å si det slik.. Men stiller opp for andre i øst og vest ellers så lenge helsa holder

Anonymkode: 897f4...c5e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som er uaktuelle for meg. 
Alle som er ufør pga psykisk helse, fysisk helse så vanskelig at det ikke går an å være aktiv, de med barn eller ønske om barn, de som driver med jakt, musikksmak som country +++

Det er veldig få som faktisk kunne vært aktuelle. Og mange er i jobb og fortsatt ikke aktuelle 

Anonymkode: 44646...f4b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Wow rakettforskning på høyt nivå her inne. 

Det finnes altså folk man ikke går overens med enten de er i jobb eller er uføre? 
Dere må skrive bok!

Anonymkode: 9262f...0a4

Basert på den kommentaren ville du nok vært med i boken 😅

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Enig med deg, TS. 
Å konsekvent avfeie noen kun pga manglende arbeidsevne, synes jeg vitner om liten evne til refleksjon.
Har samme erfaring som deg - mange i full jobb som for meg ville vært totalt "udate-bare" av helt andre grunner. 😅

Det er definitivt mange som udatebare av andre grunner. For min del handler det imidlertid ikke om manglende arbeidsevne, men det å gå inn et i forhold med noen med så alvorlig, kronisk sykdom at man er ute av stand til å jobbe. Jeg kan ikke komme på en eneste sykdom som har så spesifikke symptomer at det bare rammer arbeidsevnen og ingenting annet. Det er tilnærmet umulig at så alvorlig sykdom ikke lenger andre betydelig begrensninger på livet. Det er selvopplevd og jeg ser det også i andre parforhold hvor en av partene er ufør.

Økonomi er også ofte et aspekt, men klart en solid privat pensjonsforsikring kan dekke opp for det.

Anonymkode: d6103...1be

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg hadde også høy utdanning og god jobb da jeg ble syk. God økonomi, og ting på stell. Og nå sitter jeg her, totalt uaktuell på datingmarkedet, kun fordi jeg har falt ut av arbeidslivet. 

Men ja, jeg forstår at mange tenker det er uaktuelt, jeg måtte møte meg selv i døra jeg, når det kom til fordommer, da jeg selv ble syk og etterhvert ufør. 🙄

Men jeg vet at jeg er en snill og grei person likevel, som har mye å by på. Men har mistet selvtilliten når det kommer til dating da, så der tilbyr jeg meg ikke frem, for å si det slik.. Men stiller opp for andre i øst og vest ellers så lenge helsa holder

Er du dame ?

Anonymkode: a4a7b...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er du dame ?

Anonymkode: a4a7b...d75

Ja 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke relevansen her TS. Det er da vel ingen som har sagt at alle som er arbeidsfør er "oppegående". Det er nok også stor variasjon i hva folk anser som "oppegående". Og selvfølgelig er det mange med kroniske sykdommer som er i full jobb, men da er man jo ikke ufør, som var utgangspunktet for den andre tråden. Jeg har selv datet et par menn med kroniske sykdommer, men de har vært i full jobb. Han ene kunne ikke kjøre bil pga sykdom feks, men det er jo ikke noe problem. Jeg hadde derimot ikke orket å date noen som var hjemme på heltid eller som orket lite rent fysisk og sosialt. Dette har med at man trenger sosiale innspill for å ha noe å snakke om og få positiv input i livet, og at jeg selv er så fysisk aktiv at noen som ikke er det aldri vil passe med meg. Om jeg derimot ER i et solid forhold og vedkommende BLIR syk, så er vurderingen noe helt annet. Da vil man tåle mye mer, nettopp fordi det allerede er en solid relasjon der. Nå er dette vurdert ut fra det livet jeg ønsker meg. Det er da mange nok som liker å være mye hjemme og ta det rolig, og som dermed kanskje ikke vil se det som noe problem med en ufør partner, og jeg kjenner også flere som har fått seg kjæreste selv om de var uføre (kvinner, tror det er verre for menn faktisk). 

Anonymkode: 3f2a0...036

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/30/2024 at 3:29 PM, AnonymBruker said:

Det er definitivt mange som udatebare av andre grunner. For min del handler det imidlertid ikke om manglende arbeidsevne, men det å gå inn et i forhold med noen med så alvorlig, kronisk sykdom at man er ute av stand til å jobbe. Jeg kan ikke komme på en eneste sykdom som har så spesifikke symptomer at det bare rammer arbeidsevnen og ingenting annet. Det er tilnærmet umulig at så alvorlig sykdom ikke lenger andre betydelig begrensninger på livet. Det er selvopplevd og jeg ser det også i andre parforhold hvor en av partene er ufør.

Økonomi er også ofte et aspekt, men klart en solid privat pensjonsforsikring kan dekke opp for det.

Anonymkode: d6103...1be

Jeg har ikke RESTEVNE til å jobbe. Det er greien med varig ufør for min del.

Jeg klarer å følge opp barnet mitt med spesielle behov og ta meg av hus og hjem. Og klarer å få inn litt egentid til lett trening. 

Da jeg var på arbeidsutprøving kollapset kroppen da det å stå i jobb i tillegg til å klare en travel og krevende hverdag ikke gikk lenger. Da slo kroppen seg bare av.

Som alenemor har jeg to valg. Ta vare på ungen og det hverdagslige og hvile. Eller etterhvert klare å jobbe noenlunde fullt og gi fra meg ungen min til barnevernet.

Så lenge jeg må ivareta ungen min som krever 1:1 24/7 når barnet ikke er på skolen så sa legen at jeg aldri ville klare å hente meg inn til å klare å stå i jobb.

Jeg har «fri» på dagen mens ungen er på skolen. Det er eneste luken jeg har til å hente meg inn, vaske, handle, trene, møte noen på café etc. Resten av tiden er jeg bundet til hjemmet og ungen da barnet ikke kan være hos andre eller henger med venner etc etter skolen og i helgene. 

Jeg har klart å lage et lite firma ut av en hobby som jeg kan jobbe med når jeg har overskudd og kapasitet og som jeg håper å falle litt tilbake på når ungen en dag flytter ut, og da mest sannsynlig i assistert bolig.

Oppi dette traff jeg en nydelig mann alene med to barn. Og jeg har tatt de til meg som mine egne. Han jobber fullt og ønsker at vi skal flytte sammen. Han har sett meg på dårlige dager og da slipper han alt for å hjelpe meg og ivareta ungen min.

Men vi er et team. Jeg er fleksibel på dagtid og kvelden og kan dermed ta meg mer av barna om han må jobbe eller gjøre andre ting som har vært vanskelig for han som alenefar.

Jeg vil ha det lettere i helger mht hobbyen og bedriften min fordi jeg kan stole på at han tar barna.

Dette var ikke liver jeg så for meg som en gang jobbet 100% og løp halvmaraton og var supersosial. Men det er livet jeg har fått tildelt og jeg har omfavnet alt med det. Jeg har en mann jeg elsker og nå 3 nydelige barn. Og sammen er vi et uslåelig team.

Anonymkode: 4b0fa...b0c

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.10.2024 den 15.29):

Jeg kan ikke komme på en eneste sykdom som har så spesifikke symptomer at det bare rammer arbeidsevnen og ingenting annet. Det er tilnærmet umulig at så alvorlig sykdom ikke lenger andre betydelig begrensninger på livet.

har også lurt på hvilke type sjukdommer det er snakk om. 

Long Covid? 

Anonymkode: 50d58...1b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker som de over her at hvis man er så dårlig at man ikke klarer å ha en jobb, INGEN jobb faktisk, da er det sikkert endel begrensninger på andre ting også. Har ei venninne som er gift med en ufør mann, en av ulempene har vært mindre inntekt og dermed færre muligheter for hele familien, den største byrden med alt har falt på henne, da han er ukomfortabel blant mye folk og heller ikke klarer å reise på ferieturer, klarer ikke lange bilturer og lange flyturer. Klarer ofte ikke sosiale settinger i det hele tatt.

Det var nå bare ett eksempel som jeg har sett på nært hold, men ja, tenker bestemt at det er begrensninger der, når man ikke greier å ha en jobb. Og slik BØR det jo være også, hvorfor ellers skal man ikke jobbe.

Anonymkode: 93cef...282

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg tror det er sånn. Noen er ufør og har nedbetalt bolig og greier seg fett, noen har jobb, har høy gjeld og sliter. Og så er det de med jobb, som har nedbetalt bolig og har det fett. Og så er det de som er ufør, som ikke får egen bolig, og sliter. Og de som jobber, som ikke får egen bolig, og sliter på leiemarkedet. Det er varianter av alt. Og varianter av boevne. Varianter av traumer. Varianter av psykisk sykdom og varianter av for kjærlig man er som menneske. Alt varierer. Alle er forskjellig. 

Jeg ser etter en person med utdanning, som kanskje har en kunstnerisk jobb, som meg. Jeg vil jo ha noen som meg. Men jeg sliter også med boliglån og jeg er ikke spesielt morsom når jeg ikke har råd til restaurantbesøk, flotte gaver og kino hver helg. Men jeg forventer ikke det av partner heller, fordi jeg selv sliter.  

Anonymkode: 94747...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har lært av KG er at ingen vil ha en ufør mann i utgangspunktet, men at menn bør absolutt slå til med en ufør dame.  
Det skulle bare mangle liksom ?
Alt annet er jo diskriminerende synes mange damer her inne 

Anonymkode: ce6c8...39b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det jeg har lært av KG er at ingen vil ha en ufør mann i utgangspunktet, men at menn bør absolutt slå til med en ufør dame.  
Det skulle bare mangle liksom ?
Alt annet er jo diskriminerende synes mange damer her inne 

Nei, de med fordommer skriver og mener slikt. Ikke opplyste, kunnskapsrike personer.

Anonymkode: a99f8...b42

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nei, de med fordommer skriver og mener slikt. Ikke opplyste, kunnskapsrike personer.

Anonymkode: a99f8...b42

Ja, det var det jeg prøvde å komme frem til 😃 Dobbeltmoralen blomstrer på KG 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...