Gå til innhold

Søsken som ikke vil flytte ut

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skriver dette pga jeg trenger tips eller råd. Jeg bor med min mor og søster og har det veldig fint hjemme. Aldri gris eller rot, vi alle hjelper til å rydde å vaske. Aldri noe rot. Vi har det veldig fint og vi alle tre trenger ro og stillhet.

Pappa flytta ut for noen mnd siden og d merkes. Når han bodde her var d ingen som klarte å være hjemme. Han rota og grisa og gjorde aldri noe arbeids. Våkna 05 00 hver dag å bråka. Han var sint hver dag og alle var så slitne. Han flyttet ut men så flyttet min bror hjem, han hadde flyttet fra sin leilighet pga de skulle pusse opp. Han sa at han skulle bo hos oss Max 3 uker.

Nå har d gått ett halvt år. Han bråker, griser og er over alt. Mamma, jeg og søstretn min er veldig forskjellige i forhold til han. Vi liker å ha d rolig rundt oss og vi liker våre rutiner. Jeg å søsteren min går på skole og moren min jobber som nattvakt.

Han går rundt å surret kl 23 00, tramper rundt. Lager mat og tar ingen hensyn. Var absolutt ikke ett problem at han bodde her de 2 første mnd. Men nå blir d bare verre å verre. Han er 27 å går på skole og får støtte fra nav.

Han flyttet ut veldig tidlig og alltid bodd alene og alltid vært i jobb. Men nå er alt satt på vent pga han venter på noe tillegstøtte fra nav ang skole.

Alle er så lei men mamma er så konfliktsky. Søsteren min snakker ikke med broren min lenger pga ho er så lei. Jeg orker ikke mere. Driver å ser på leiligheter for tiden pga vil snart flytte ut. Selvom mamma mener at d er null problem å ha meg hjemme. Jeg hjelper alltid til og er ikke noe til bry.

Trenger seriøst hjelp, hva kan vi gjøre?

Anonymkode: fab91...441

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Si at bror må flytte ut, eller skjerpe seg. Det er ikke vanlig å bo hos mor som 26-åring. Moren din må si det.

Anonymkode: 38a66...9d5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Si at bror må flytte ut, eller skjerpe seg. Det er ikke vanlig å bo hos mor som 26-åring. Moren din må si det.

Anonymkode: 38a66...9d5

Ja jeg vet. Er ikke vanlig i d hele tatt. Sagt d til moren min men ho synes d r så vansklig . Å ho spurte om at jeg kunne ta en prat med han. Ho r redd for å si noe feil pga han er så «sensetiv» ikke vårt problem. Merker at d bygger seg opp til en stor ball.

jeg bare synes d r vansklig å ta den praten

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å bo alene er herlig. Anbefaler det

Anonymkode: 0f6ab...50e

Ja det er det. Jeg måtte passe på huden til faren min noen uker så bodde hos han. D var en nydleig opplevelse. Så jeg er på utkikk på leiligheter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er opp til din mor. 

Du sier ikke hvor gammel du selv er, men om du er voksen nok til at du vurderer å flytte ut - så er jo du i samme situasjon som din bror. 

Anonymkode: d0630...121

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som mor så hadde jeg ikke ønsket at du skulle legge deg bort i hvem jeg tillot i husholdningen. Flytt hvis det er best for deg, men respekter moren din sin rett til å ta avgjørelser i sitt eget hjem.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er opp til din mor. 

Du sier ikke hvor gammel du selv er, men om du er voksen nok til at du vurderer å flytte ut - så er jo du i samme situasjon som din bror. 

Anonymkode: d0630...121

Jeg er 18, og hjelper alltid til. Vil ikke si at jeg er lik som min bror pga han er veldig ego sentret og tar ikke ett nei. Jeg vasker etter meg og gjør husarbeid seff. Moren min vil ha ut broen min men ikke oss andre to. Men som sagt jeg leter etter leilighet

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymerïa skrev (1 minutt siden):

Som mor så hadde jeg ikke ønsket at du skulle legge deg bort i hvem jeg tillot i husholdningen. Flytt hvis det er best for deg, men respekter moren din sin rett til å ta avgjørelser i sitt eget hjem.

Ja jeg r ganske sikker på å flytte ut. Jeg er på leting. Ho snakker med oss at ho er så lei av å ha han hjemme. Å d gjør vondt å høre. Vil at ho skal trives i hjemmet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om du også er voksen? Da kan det være lurt å flytte ut selv?

For din mor er nok alle barna hennes velkommen hjem uansett hvor gamle de er og om de er ryddige eller ikke. 

Anonymkode: e797a...839

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en veldig god idé å flytte for seg selv, TS. Dersom moren din ikke klarer å ta praten med din bror, så kan han fort bli der i noen år. Noen bor hjemme for alltid. Finn en plass hvor du kan fokusere på fred, ro, stillhet, og bygge ditt eget fine liv. Så kan du besøke moren din ofte, men vite at du alltid kan dra hjem til fred og ro og ha fokus på skole og jobb. 

Anonymkode: 9c4d1...110

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fort han blir boende. Bror min kjøpte først bolig ved siden av mine foreldre men kun for syns skyld. Gjorde alt hos min mor. Spiste,sov,dusja, solgte huset. Bor fortsatt hos mor mi og er nå snart 40 år

Anonymkode: 3d914...3ce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Virker som om du også er voksen? Da kan det være lurt å flytte ut selv?

For din mor er nok alle barna hennes velkommen hjem uansett hvor gamle de er og om de er ryddige eller ikke. 

Anonymkode: e797a...839

Jo absolutt. Er 18 og og går på Skole. Greia er at jeg rydder og vakser etter meg og hjelper til hjemme. Han bare går fra rot og devsvere griser og går. Moren min har sagt flere ganger at ho vil ha han ut. Ho blir sliten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det høres ut som en veldig god idé å flytte for seg selv, TS. Dersom moren din ikke klarer å ta praten med din bror, så kan han fort bli der i noen år. Noen bor hjemme for alltid. Finn en plass hvor du kan fokusere på fred, ro, stillhet, og bygge ditt eget fine liv. Så kan du besøke moren din ofte, men vite at du alltid kan dra hjem til fred og ro og ha fokus på skole og jobb. 

Anonymkode: 9c4d1...110

Tusen takk for svar<3 Er bare så vondt å se moren min sliten og at ho kommer hjem til ett stort rot hver gang han vært på kjøkknet feks. Han går på nett skole så han r jo hjemme hele dagen. Mens vi er vekke. Vil bare at ho skal få ro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ja jeg r ganske sikker på å flytte ut. Jeg er på leting. Ho snakker med oss at ho er så lei av å ha han hjemme. Å d gjør vondt å høre. Vil at ho skal trives i hjemmet 

Da får du si til henne at hun bestemmer selv hva hun vil gjøre henne og at du støtter henne uansett. Men ikke gå i forveien og ta opp temaet med broren din. Det du risikerer da er at dere to får en stor krangel dere i mellom og moren din feiger ut og sier at hun ikke har noe i mot at han bor hjemme. Og så blir du den vanskelige.

Hvis moren din vil ha en endring så er det hun som må ta det opp. Du på 18 skal ikke ta ansvaret for dette. Jeg synes egentlig det er uakseptabelt at hun tar det opp med deg. Det er et tegn på dysfunksjonelle familier at man snakker om hverandre, ikke med hverandre. Og at hun som er den voksne i denne situasjonen driver på sånn er ikke bra.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymerïa skrev (38 minutter siden):

Da får du si til henne at hun bestemmer selv hva hun vil gjøre henne og at du støtter henne uansett. Men ikke gå i forveien og ta opp temaet med broren din. Det du risikerer da er at dere to får en stor krangel dere i mellom og moren din feiger ut og sier at hun ikke har noe i mot at han bor hjemme. Og så blir du den vanskelige.

Hvis moren din vil ha en endring så er det hun som må ta det opp. Du på 18 skal ikke ta ansvaret for dette. Jeg synes egentlig det er uakseptabelt at hun tar det opp med deg. Det er et tegn på dysfunksjonelle familier at man snakker om hverandre, ikke med hverandre. Og at hun som er den voksne i denne situasjonen driver på sånn er ikke bra.

Tusen takk for svar! Ho har sagt noen få ganger at jeg skulle gå å hinte til han. Men har aldri gjort d pga tenker at det er ho som er moren hans. Ho er alt for snill mot han og d misbruker han. Bare lurer genuint hvordan denne familie relasjonen kommer til å gå. Alle er slitne og sure mens han bare lever her. Men ja jeg skal fokusere på mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tusen takk for svar! Ho har sagt noen få ganger at jeg skulle gå å hinte til han. Men har aldri gjort d pga tenker at det er ho som er moren hans. Ho er alt for snill mot han og d misbruker han. Bare lurer genuint hvordan denne familie relasjonen kommer til å gå. Alle er slitne og sure mens han bare lever her. Men ja jeg skal fokusere på mitt.

Moren din skjønner det ikke, men hun setter deg opp mot broren din. Dette er ikke din kamp. Hvis moren din blir sliten, så må hun si fra selv. Når du får egne barn ser du det absurde i at hun vil at hennes 18-år gamle datter skal hjelpe seg selv på rundt 50 år, med datterens bror. 

Broren din er absolutt et resultat av deres foreldre. Men det er du også. Broren din ble egoistisk, mens du tar foreldrerollen for deres foreldre som på hver sin måte svikter dere. 

Anonymkode: 0f6ab...50e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som mor så kan jeg si med en eneste gang at jeg hadde aldri i livet forventet av en 18-åring at hun skulle ta opp ut følsomt tema jeg ikke turte ta opp selv. Du er vokst opp i dette så du reagerer sannsynligvis ikke på det, men dette er en skikkelig usunn familiedynamikk. Og det er ikke et normalt foreldre-barn forhold at hun ber deg om noe sånt. Prøv å se for deg at du har barn selv, kunne det ha falt deg inn å bedt barnet ditt ta støyten for deg?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Fort han blir boende. Bror min kjøpte først bolig ved siden av mine foreldre men kun for syns skyld. Gjorde alt hos min mor. Spiste,sov,dusja, solgte huset. Bor fortsatt hos mor mi og er nå snart 40 år

Anonymkode: 3d914...3ce

Tydelig at han ikke trives å være alene. og de fleste har ikke forhold som varer i vår tid, men det er ikke bra for ham å være så knyttet til mor, for hvordan skal det gå med ham når hun dør en dag ?

Anonymkode: 62d33...138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tydelig at han ikke trives å være alene. og de fleste har ikke forhold som varer i vår tid, men det er ikke bra for ham å være så knyttet til mor, for hvordan skal det gå med ham når hun dør en dag ?

Anonymkode: 62d33...138

Ja er enig. Han må nesten lære d seg selv. Vansklig situsjon men prøver å tenke at ting ordner seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...