AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #1 Del Skrevet 30. oktober 2024 Noen som har hatt et sånt? Jeg er nylig kommet over på AAP. Planen er i utgangspunktet at jeg skal komme tilbake i jobb 80% eller 100%. Jeg hadde håpet å være tilbake i høy prosent allerede til våren - det er da 1,5 år siden jeg ble syk. Men, nå sier NAV at jeg må ha eget vedtak for å trappe opp over 60%? Burde jeg kanskje søke det allerede nå da siden jeg ser for meg at jeg trenger noen måneder på denne opptrappingen? Anonymkode: ece1b...baf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #2 Del Skrevet 30. oktober 2024 Hvor mye jobber du nå? Anonymkode: 08eb1...484 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #3 Del Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvor mye jobber du nå? Anonymkode: 08eb1...484 40% skal opp på 50% fra neste uke. Håper 60% på nyåret, men det er jo maks hva jeg har lov til å jobbe. Anonymkode: ece1b...baf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #4 Del Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): 40% skal opp på 50% fra neste uke. Håper 60% på nyåret, men det er jo maks hva jeg har lov til å jobbe. Anonymkode: ece1b...baf Skjønner. Det begynner å bli en del år siden, men mener å huske at det ikke var nødvendig å søke om opptrappingsvedtak månedsvis i forveien, men det finnes kanskje noen her inne med ferskere erfaring angående dette. Anonymkode: 08eb1...484 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #5 Del Skrevet 30. oktober 2024 Så glad noen ønsker seg tilbake og vil jobbe🌸 Anonymkode: 55da2...428 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #6 Del Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Skjønner. Det begynner å bli en del år siden, men mener å huske at det ikke var nødvendig å søke om opptrappingsvedtak månedsvis i forveien, men det finnes kanskje noen her inne med ferskere erfaring angående dette. Anonymkode: 08eb1...484 Ok, håper det går raskt! De brukte 5 mnd på å behandle søknaden om AAP, så hvis de skal bruke like lang tid på neste vedtak er vi jo liksom nærmere sommeren før jeg i det hele tatt får lov å begynne å trappe opp 🙈 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Så glad noen ønsker seg tilbake og vil jobbe🌸 Anonymkode: 55da2...428 Takk. Jar et lite barn og ander det mitt ansvar å sikre barnet økonomisk, det gjør jeg jo utvilsomt best gjennom å jobbe! For meg er ikke NAV et alternativ, kun en nødløsning til jeg blir frisk nok Skjønner ikke de som gidder å nave om de ikke må. Anonymkode: ece1b...baf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #7 Del Skrevet 30. oktober 2024 Opptrappingsvedtak tar ikke lang tid, det er en mye enklere prosess en å søke aap Siden du nå jobber 40 så bør du først trappe opp til 50 eller 60 %, og du bør kjenne at det fungerer for deg å jobbe 60 % en stund før du begynner å bruke opptrappingsvedtak. Selv om du har lyst å komne raskt tilbake for fullt så er det smartere p bruke litt mer tid, og samarbeide med lege og Nav i opptrappingen slik at det har størst mulig sjanse for å bli vellykket. Det er dumt å gå på en smell og gå et lengre løp pga det Anonymkode: 2d66a...0cb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #8 Del Skrevet 30. oktober 2024 Opptrappingsvedtak er begrenset til 1 år, så du bør vente og se hvordan det går i 60% før du avklarer det med veileder. Anonymkode: e9f60...122 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #9 Del Skrevet 30. oktober 2024 Foreslå et opptrappingsvedtak på ett år når du skal ha det, for hvis det lages kortere, så kan det ikke forlenges. Anonymkode: 14446...843 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #10 Del Skrevet 30. oktober 2024 Man kan kun søke om opptrappingsvedtak én gang, så vær sikker på at det er riktig for deg når du først søker. Anonymkode: b8a45...b20 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #11 Del Skrevet 30. oktober 2024 Hadde opptrappingsvedtak som gikk ut i mai. Mener å huske at jeg bare trengte å melde fra til veileder, så gikk hadde jeg vedtaket dagen etter. Ikke noe vanlig søknad. Som flere andre sier her, vær sikker før du søker. Opptrappingsvedtaket gjelder i maks 1 år, og det kan bare søkes om 1 gang. Jeg ventet til jeg var nesten helt sikker på at jeg kunne klare å øke. Og var kanskje litt tidlig ute. Som jeg var hele veien mens jeg var syk, hadde så lyst til å komme tilbake i jobb. Sett i ettertid så forlenget jeg nok perioden med sykemelding og aap kraftig, fordi jeg presset meg på jobb for tidlig. Anonymkode: 8fd23...b35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #12 Del Skrevet 30. oktober 2024 Takk for alle tilbakemeldinger, dette var veldig oppklarende! Jeg synes det er vanskelig å akseptere å være syk. Føler at det blir dyrere og dyrere for hver måned (taper over 20k brutto hver mnd) og kan ikke se for meg å ha det slik i åresvis. I tillegg går jeg glipp av masse på jobb. Forstår at jeg bør lytte til legen, men synes det er vanskelig når den økonomiske situasjonen er som den er. Blir jo ikke frisk av å ikke få betalt strømregningen heller liksom. Noen som vet hva som skjer hvis man bare avslutter AAP og hopper i 100% jobb og håper på det beste? Anonymkode: ece1b...baf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #13 Del Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for alle tilbakemeldinger, dette var veldig oppklarende! Jeg synes det er vanskelig å akseptere å være syk. Føler at det blir dyrere og dyrere for hver måned (taper over 20k brutto hver mnd) og kan ikke se for meg å ha det slik i åresvis. I tillegg går jeg glipp av masse på jobb. Forstår at jeg bør lytte til legen, men synes det er vanskelig når den økonomiske situasjonen er som den er. Blir jo ikke frisk av å ikke få betalt strømregningen heller liksom. Noen som vet hva som skjer hvis man bare avslutter AAP og hopper i 100% jobb og håper på det beste? Anonymkode: ece1b...baf Da må du jobbe 26 uker sammenhengende for å tjene deg opp ny rett til sykepenger fra Folketrygden. Anonymkode: e9f60...122 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #14 Del Skrevet 31. oktober 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Takk for alle tilbakemeldinger, dette var veldig oppklarende! Jeg synes det er vanskelig å akseptere å være syk. Føler at det blir dyrere og dyrere for hver måned (taper over 20k brutto hver mnd) og kan ikke se for meg å ha det slik i åresvis. I tillegg går jeg glipp av masse på jobb. Forstår at jeg bør lytte til legen, men synes det er vanskelig når den økonomiske situasjonen er som den er. Blir jo ikke frisk av å ikke få betalt strømregningen heller liksom. Noen som vet hva som skjer hvis man bare avslutter AAP og hopper i 100% jobb og håper på det beste? Anonymkode: ece1b...baf Det kan skje to ting, enten går det bra, eller så blir du dårlig og må søke ny periode Siden det er usikkert om du klarer det så kunne det kanskje vært en løsning å stå i aap ordningen selv om du jobber 100 %. Det kan du, konsekvensen er bare at du da ikke får utbetalt aap ( når du jobber mer en 60 %) . Poenget med opptrapponsvedtak er at da får du utbetalt aap selv om du jobber opp til 80 %. Ulempen med å stå i aap ordningen og jobbe 100 % er at du da ikke tjener opp folketrygdrettighet ( ny sykepengrett) så lenge du har aap. Men om du avsluttet og " holder ut" i jobb i 26 uker har du opptjent sykepengeretter. Men dette kan jo veilederen din og kontaktsenteret vrilede om, det er lurt å rådføre seg der før du bestemmer deg 😊 Anonymkode: 2d66a...0cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #15 Del Skrevet 31. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det kan skje to ting, enten går det bra, eller så blir du dårlig og må søke ny periode Siden det er usikkert om du klarer det så kunne det kanskje vært en løsning å stå i aap ordningen selv om du jobber 100 %. Det kan du, konsekvensen er bare at du da ikke får utbetalt aap ( når du jobber mer en 60 %) . Poenget med opptrapponsvedtak er at da får du utbetalt aap selv om du jobber opp til 80 %. Ulempen med å stå i aap ordningen og jobbe 100 % er at du da ikke tjener opp folketrygdrettighet ( ny sykepengrett) så lenge du har aap. Men om du avsluttet og " holder ut" i jobb i 26 uker har du opptjent sykepengeretter. Men dette kan jo veilederen din og kontaktsenteret vrilede om, det er lurt å rådføre seg der før du bestemmer deg 😊 Anonymkode: 2d66a...0cb Aha, dette visste jeg ikke, tusen takk! Jeg tror jeg skal være frisk nok til å jobbe minimum 26 uker fra våren, kan ikke skjønne annet. Forhåpentligvis er jeg jo da frisk nok til å jobbe ubegrenset. Skal ta det opp med lege og NAV på nyåret, føler meg positiv Anonymkode: ece1b...baf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #16 Del Skrevet 1. november 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Aha, dette visste jeg ikke, tusen takk! Jeg tror jeg skal være frisk nok til å jobbe minimum 26 uker fra våren, kan ikke skjønne annet. Forhåpentligvis er jeg jo da frisk nok til å jobbe ubegrenset. Skal ta det opp med lege og NAV på nyåret, føler meg positiv Anonymkode: ece1b...baf Lykke til! 😊 Anonymkode: 2d66a...0cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå