AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #1 Skrevet 30. oktober 2024 Jeg har i hele mitt voksne liv hatt problemer med hukommelsen. Der jevngamle husker barndommen godt, er det mye jeg selv har glemt. Av og til må jeg bare jatte med under mimring fordi jeg rett og slett ikke husker. Nå nærmer jeg meg 40 år og jeg synes hukommelsen er verre enn noengang. Jeg har alltid vært relativt smart og kan mye om forskjellige ting. Er nysgjerrig og liker å lære. Likevel føler jeg nå at mye av det jeg visstnok kan føles så langt borte at det er vanskelig å hente det fram når jeg trenger det. Navn på enkelte kollegaer/bekjente kan være vanskelig å huske. Enkelte ord forsvinner fra meg når jeg snakker. Av og til får jeg korte øyeblikk jeg er desorientert eller forvirret, spesielt på jobb. Det er skikkelig frustrerende og skummelt. Det skal sies at jeg har slitt med mild depresjon og sosial angst hele mitt voksne liv, og at jeg har en stressende jobb hvor jeg møter nye mennesker stort sett hver dag. Så jeg bruker mye energi, spesielt mentalt, bare på å fungere som et normalt menneske i møte med disse samt at jeg har et evig tankekjør på grunn av usikkerheten. Men er dette nok til å glemme så mye som jeg gjør? Jeg kan av og til spøke om at jeg begynner bli dement, men er redd for at det kanskje ligger noe i det. Jeg har vært hos lege flere ganger gjennom årene. En ville sette meg på antidepressiva, men jeg er ikke så gira på kjemisk behandling. Jeg har tatt blodprøver x antall ganger og scorer lavt på D-vitamin, jern og B-12, men likevel ikke under grensen. Har derimot flere i familien som har B-12 mangel og får injeksjoner/tilskudd for dette. Vi deler mange symptomer, men siden jeg ikke er under grensen vil ikke legen gjøre noe med dette. Jeg tar derimot kosttilskudd jeg kjøper på apoteket for både D-vit, jern og B-12. Usikker på om det egentlig hjelper, men tenker det er bedre enn ingenting. Noen som kjenner seg igjen eller har råd? Anonymkode: bde95...545
Irak Skrevet 30. oktober 2024 #2 Skrevet 30. oktober 2024 Vil anbefale deg å prøve å stresse ned! https://www.forskning.no/hjernen-psykologi-stress/stress-forandrer-hjernen/1067310 Negativt stress over tid kan påvirke hukommelsen...
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #3 Skrevet 30. oktober 2024 Du kan ha en funksjonell mangel selv om b12 ligger innenfor grensen. Jeg fikk b12 sprøyter da nivået mitt lå på 220, da hadde det ligget på 250 i snitt i mange år, med mye symptomer fra nervesystem. Begynte med 5 hyppige injeksjoner, så hver 4 uke i noen mnd. Du bør sette ned foten og kreve hjelp av legen din. Du kan be om Behepan hvis du vil prøve det fremfor injeksjoner. Hvor lavt ligger d vitamin nivået ditt? Viktig å sørge for å ta riktig dose tilskudd i forhold til mangelen. Spis fet fisk ukentlig så du får i deg omega 3 fettsyrer OG d vitamin. Spis hvit fisk også for å få i deg jod. Anonymkode: fb64d...f53
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå