Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Sefanja skrev (På 3.11.2024 den 20.03):

Det hadde jeg ikke tenkt over engang. Men det gir mening. Alle får vel arv pga pliktdelsarven, men det er jo veldig stor forskjell på hvor mye det er igjen etter ett dødsfall. Det jeg synes var mest trist etter mormor og morfar døde var hvordan onkelen min tok det som en selvfølge at han skulle arbe hytta. Han har to yngre søstre som også ville arve den, og nå er resultatet at de nesten ikke snakker sammen. Og dette er en liten hytte som koster under millionen. Synes det er dumt at ikke flere skriver testamentet. Hvorfor gjør ikke folk det?

Det er faktisk veldig mange i Norge som ikke får arv. Hovedsakelig fordi generasjonen over dem ikke har noe å arve bort. Mange folk har faktisk ingenting av verdier. En skarve bankkonto kanskje med en liten buffer, en gammel bil. Alle som leier f.eks vil ikke etterlate noe arv til evt. sine barn. I norge er det hovedsakelig eiendom som har gitt ekstrem avkastning og som gir verdi videre i arv. Alle som ikke har eiendom har derfor lite å gi i arv sammenlignet med de som har eget hus.

Ja det er dumt å ikke skrive testamente. Mange tenker nok ikke over det, at det skal bli strid over eiendeler. Og mange har ikke peiling på økonomiske verdier. Har ei venninnne som har blitt rammet av hennes mors dumskap. Selv arvet moren en gård etter sin mann (min venninnes far) hvor moren ikke hadde peilig på arveplikter i det hele tatt, så hun solgte gården og brukte opp pengene. Min venninne ble dermed både fratatt farsarven sin pluss at hun ikke vil arve noe etter moren sin heller.

Anonymkode: 607c1...939

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...