Furstina Skrevet 30. oktober 2024 #21 Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Enig, vi burde nok ikke bringe det opp. Jeg vet(utfra hva de selv sier) at alt er nedbetalt. De har også verdier i eiendom som kan selges, pluss noen millioner i fond og på konto. De har hatt(og mor har fremdeles) godt betalte jobber med over millionen hver i inntekt. Men siden de aldri har delt noe særlig med seg tidligere, så går jeg ut fra at de kanskje ikke deler arven nå heller. Jeg finner det litt frustrerende, men vet jeg må akseptere det. Jeg kommer til å gjøre det annerledes med egne barn, og muligheten til det er der. ts Anonymkode: 0f258...297 Det kan ju finnas flera anledningar till att inte dela med sig till er. Kanske tycker de att ni bör lära er att hantera utgifterna efter de intäkter ni har. Att ni ska vara självständigt ekonomiska och lära er att hantera eknomin utifrån det. 4
Illuminatum Skrevet 30. oktober 2024 #22 Skrevet 30. oktober 2024 Det er da ikke snakk om arv for dere men eventuelt gave fra foreldrene deres. 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #23 Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det dummeste du kan gjøre er jo å gi noen som allerede er økonomisk evneveike mer gratis penger. Da går det to år, og så er situasjonen verre enn noen gang. Anonymkode: d09ef...088 Evneveike? Vi har det litt trangt, med dagens utgifter og det blir derfor ikke satt av så mye til sparing som vi kunne ønske. Vi har så klart ikke noe forbrukslån eller tull, næring før tæring? Som sagt skulle vi gjerne pusset opp(nødvendige ting, ikke kun for fasaden…) Så i stedet for å spare i en god del år kunne vi tatt det nå. ts Anonymkode: 0f258...297 6
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #24 Skrevet 30. oktober 2024 Ts: det er ikke dine penger, trekk til deg blikket og fokuser på deg og ditt. Kanskje mor og far ønsker å bruke opp hele formuen på seg selv, og det kan de med rette, det er DERES penger. Hadde de villet gi dere så hadde de saft noe til dere om det. Anonymkode: dd225...755 5 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #25 Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Å hinte om å få penger som ikke er dine? Langt opp på lista av usmakligheter. Når dette gjelder penger som kommer fra nettopp avdøde mennesker? Kanskje helt på topp på den lista, Anonymkode: 12b02...840 Heldigvis har jeg foreldre (og barn) hvor vi kan snakke om alt, uten at det betyr griskhet eller usmakelighet. Vil både mine foreldre og mine barn det beste her i livet og hvis man kan dele og gjøre ting enklere for alle, gjør vi det. Anonymkode: 40840...766 5
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #26 Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Evneveike? Vi har det litt trangt, med dagens utgifter og det blir derfor ikke satt av så mye til sparing som vi kunne ønske. Vi har så klart ikke noe forbrukslån eller tull, næring før tæring? Som sagt skulle vi gjerne pusset opp(nødvendige ting, ikke kun for fasaden…) Så i stedet for å spare i en god del år kunne vi tatt det nå. ts Anonymkode: 0f258...297 Dere gjør nok lurt å sitte stille i båten. De tar kanskje opp temaet etter hvert. Ang arven så er nok ikke oppgjøret ferdig før neste år når skatteoppgjøret er fullført, det for nåværende skatteår. Kanskje de tar opp temaet da. Det kan jo være at det drypper noe ned på dere da. Det kanskje også være at foreldrene deres ikke ønsker at dere skal bruke noe arv inn i fellesen, slik at ved et evt brudd så får deres nåværende partnere noe av det som skulle vært til kun dere... Kanskje. Har foreldrene dine sagt noe om de har fått hjelp av sine foreldre da de var unge voksne eller noe slikt? Eller har de delt tanker om hva de tenker om arv? Anonymkode: 5d70d...809 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #27 Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Enig, vi burde nok ikke bringe det opp. Jeg vet(utfra hva de selv sier) at alt er nedbetalt. De har også verdier i eiendom som kan selges, pluss noen millioner i fond og på konto. De har hatt(og mor har fremdeles) godt betalte jobber med over millionen hver i inntekt. Men siden de aldri har delt noe særlig med seg tidligere, så går jeg ut fra at de kanskje ikke deler arven nå heller. Jeg finner det litt frustrerende, men vet jeg må akseptere det. Jeg kommer til å gjøre det annerledes med egne barn, og muligheten til det er der. ts Anonymkode: 0f258...297 Jeg har heller ikke fått noe økonomisk hjelp av mine foreldre, selv om de faktisk fikk fikk det selv da de etablerte seg. Ikke fikk vi noe da de arvet sine foreldre heller. Selv har jeg alltid tenkt at jeg skal hjelpe mine barn til at å etablere seg. Dette kom frem i samtale med mine foreldre for et år siden, fordi vi snakket om bolig og jeg sa at jeg kommer til å flytte inn i rimeligere leilighet om få år, for å få egenkapital i huset fristilt, så jeg hjelpe barna mine på vei. Det var mine foreldre sterkt uenig med meg i. Barna får klare seg selv! De er voksne, og da får man klare seg selv. Det var klare ord, så da vet jeg iallefall hvorfor vi søsken aldri har fått noe slik hjelp. Jeg har likevel ikke tenkt å endre min plan om å hjelpe dem på vei. Anonymkode: d9bb3...b1d 2 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #28 Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Mine besteforeldre gikk bort med kort mellomrom for 3 og 4 måneder siden. De var greit bemidlet, og jeg vil tro min far og hans søster arvet rundt 3 milioner hver. Mine foreldre har svært god økonomi(ingen lån etc) Jeg og broren min har ikke høer noe om arven, og har heller ikke turt spørre. Saken er den at vi begge har små barn, renter er høye og vi har begge boliger med behov for oppgraderinger. Vi har det rett og slett ganske trangt økonomisk. Vi klarer oss, men det hadde jo hjulpet noe enormt med tilskudd av arv… Jeg har jo enormt mye mer behov for disse pengene nå enn om 15/20 år… Men er det noen grei måte å ta opp emnet på? Besteforeldrene mine var nesten 100 år begge to, og døde fredelig og forventet. Det skal sies at foreldrene mine svært sjeldent gir oss penger eller gaver. Anonymkode: 0f258...297 Nei, da må du gjøre grep for å takle egen økonomi. Hvis noen hadde spurt meg om det, ville jeg testamentert bort alt til andre. For en frekkhet det er å snakke om. Kanskje de vil bruke pengene på en god alderdom? Anonymkode: 3eeae...9e0 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #29 Skrevet 30. oktober 2024 Å spørre om arv er ikke greit. Folk er forskjellige og når du sier de aldri har hjulpet økonomisk tidligere så ville jeg ikke forventet noe nå. Jeg hadde handlet annerledes mht mitt barn, men det er meg. Anonymkode: a4c61...8ff 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #30 Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Mine besteforeldre gikk bort med kort mellomrom for 3 og 4 måneder siden. De var greit bemidlet, og jeg vil tro min far og hans søster arvet rundt 3 milioner hver. Mine foreldre har svært god økonomi(ingen lån etc) Jeg og broren min har ikke høer noe om arven, og har heller ikke turt spørre. Saken er den at vi begge har små barn, renter er høye og vi har begge boliger med behov for oppgraderinger. Vi har det rett og slett ganske trangt økonomisk. Vi klarer oss, men det hadde jo hjulpet noe enormt med tilskudd av arv… Jeg har jo enormt mye mer behov for disse pengene nå enn om 15/20 år… Men er det noen grei måte å ta opp emnet på? Besteforeldrene mine var nesten 100 år begge to, og døde fredelig og forventet. Det skal sies at foreldrene mine svært sjeldent gir oss penger eller gaver. Anonymkode: 0f258...297 Har egoistisk er det mulig å bli i dette landet? Du vet ikke engang om skifteoppgjøret er avsluttet før du begynner å sveve som en ørn over ett dødt dyr. Du har ingen rettigheter, foreldrene dine har ingen plikter overfor deg eller ditt søsken. Dere skal være selvforsørgende når dere er voksne og har barn. Hvordan dere velger å forvalte deres bo, er avgjørelsene dere tar selv og må innrette dere etter. Man kan aldri hoppe høyere enn staven rekker. Er økonomien for trang, så får du innrette deg deretter som folk flest, og flytte til noe rimeligere eller skru ned forbruket. Frekkheten lenge leve. Anonymkode: f3761...d35 7 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #31 Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Enig, vi burde nok ikke bringe det opp. Jeg vet(utfra hva de selv sier) at alt er nedbetalt. De har også verdier i eiendom som kan selges, pluss noen millioner i fond og på konto. De har hatt(og mor har fremdeles) godt betalte jobber med over millionen hver i inntekt. Men siden de aldri har delt noe særlig med seg tidligere, så går jeg ut fra at de kanskje ikke deler arven nå heller. Jeg finner det litt frustrerende, men vet jeg må akseptere det. Jeg kommer til å gjøre det annerledes med egne barn, og muligheten til det er der. ts Anonymkode: 0f258...297 Ja, det er opp til dem hvordan dette skal løses. Du står fritt til å ta andre valg. Det kan også hende at de tenker at barna deres har best av å klare seg selv, og ikke ta arvede penger som en selvfølge. Eller for den del kan det hende at de tenker å gi dere forskudd på arv, men at arveoppgjøret ikke er ferdig ennå. Mine besteforeldre hadde mye penger. Riktignok var det også mange å dele dem på. Vi barna nevnte aldri det arveoppgjøret med et ord. Det var ikke vår business, det var ikke vi som var arvinger. Plutselig kom min mor med en halv million til hvert av barna. Ble jo veldig glade for det selvsagt, men det er ingen selvfølge, og ikke noe tok for gitt. Anonymkode: 6939e...de2 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #32 Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Evneveike? Vi har det litt trangt, med dagens utgifter og det blir derfor ikke satt av så mye til sparing som vi kunne ønske. Vi har så klart ikke noe forbrukslån eller tull, næring før tæring? Som sagt skulle vi gjerne pusset opp(nødvendige ting, ikke kun for fasaden…) Så i stedet for å spare i en god del år kunne vi tatt det nå. ts Anonymkode: 0f258...297 Ja, hvis dere hadde hatt penger. Men det har dere ikke. Dere har også selv valgt å kjøpe en bolig som må pusses opp. Det er ikke deres penger, dere har ingen rettigheter. Det kommer ikke noe godt ut av at dere går rundt og er bitre for en problemstilling som dere i realiteten finner på selv. Fokuser heller på relasjonene i familien, og sparing. Anonymkode: 6939e...de2 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #33 Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): ig og jeg sa at jeg kommer til å flytte inn i rimeligere leilighet om få år, for å få egenkapital i huset fristilt, så jeg hjelpe barna mine på vei. Det var mine foreldre sterkt uenig med meg i. Barna får klare seg selv! De er voksne, og da får man klare seg selv. Det var klare ord, så da vet jeg iallefall hvorfor vi søsken aldri har fått noe slik hjelp. Anonymkode: d9bb3...b1d Boomers på sitt beste dette, de ser ikke selv hvor priviligerte de har vært og etablert seg i tidenes pengefest!!! Helt enig med deg, jeg kommer til å hjelpe med det jeg kan når mine barn skal etablere seg! (Kuttet innlegget ditt for å fremheve tekst) Anonymkode: cc502...e1b 10
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #34 Skrevet 30. oktober 2024 Hadde aldri falt meg inn å spurt om arv. Vet svigermor arvet etter 2 søsken. Og har aldri falt inn på gubben å be om noe penger derfra. Men det kommer litt dan og vann fra de, når de ser en trenger noe. Alle barnebarn fikk 15.000 kr til billappen. Ser de evnt vi trenger noe vi ikke har råd til kan vi plutselig få det. Da far min gikk bort gikk der nesten et år før ting var i orden Anonymkode: 36083...7d2 3
enkefru Skrevet 30. oktober 2024 #35 Skrevet 30. oktober 2024 Det er vel du som kjenner dine foreldre best, og vet om noe sånt er innafor å ta opp med dem eller ei. Dette varierer jo veldig fra familie til familie. Noe sier meg at siden du spør her, er det ikke helt innafor i din familie, så kanskje greit å la være. 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #36 Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er ikke sikkert arveoppgjøret er klart ennå. Da mannen min døde gjorde jeg ikke noe med skatteoppgjøret før det kom et år senere. Så vidt jeg husker, så er det mulig å be om det før ved dødsfall. Så det kan hende din far vil reagere på et spørsmål om forskudd på arv før alt er klart og bestemme seg om å ikke gi det. Du er den som kjenner ham, men slik du beskriver situasjonen - så virker det ikke utenkelig? Jeg ville personlig ikke spurt, men mine besteforeldre var ikke rike. Jeg unner også min gjenlevende foreldre å ha det romsligere resten av livet, men h*n tar på seg spanderbuksene innimellom og har glede av det. Anonymkode: 1734e...bb5 Det er helt uvesentlig om boet er oppgjort, TS og bror er ikke arvinger. Hvis foreldrene til TS skal gi barna noe er det ren gave, det kan de gjøre når som helst, uavhengig av oppgjøret. Anonymkode: 883fa...cb0 2 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #37 Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Mine besteforeldre gikk bort med kort mellomrom for 3 og 4 måneder siden. De var greit bemidlet, og jeg vil tro min far og hans søster arvet rundt 3 milioner hver. Mine foreldre har svært god økonomi(ingen lån etc) Jeg og broren min har ikke høer noe om arven, og har heller ikke turt spørre. Saken er den at vi begge har små barn, renter er høye og vi har begge boliger med behov for oppgraderinger. Vi har det rett og slett ganske trangt økonomisk. Vi klarer oss, men det hadde jo hjulpet noe enormt med tilskudd av arv… Jeg har jo enormt mye mer behov for disse pengene nå enn om 15/20 år… Men er det noen grei måte å ta opp emnet på? Besteforeldrene mine var nesten 100 år begge to, og døde fredelig og forventet. Det skal sies at foreldrene mine svært sjeldent gir oss penger eller gaver. Anonymkode: 0f258...297 Om besteforeldrene deres hadde ment at dere også skulle ha en del av arven hadde de sørget for å skrive dette ned i et testamente. Anonymkode: 38d82...382 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #38 Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det dummeste du kan gjøre er jo å gi noen som allerede er økonomisk evneveike mer gratis penger. Da går det to år, og så er situasjonen verre enn noen gang. Anonymkode: d09ef...088 Harde ord om mennesker du ikke aner noe om 👌 Du har kanskje ikke lest noen nyheter siden 2019, og dermed ikke fått med deg hvor dyrt det har blitt å leve, til og med et liv med lav standard? Anonymkode: 87955...246 2 2
Stor pike Skrevet 30. oktober 2024 #39 Skrevet 30. oktober 2024 Mamma har satt opp testamente hvor barnebarna er tilgodesett. Nå tror jeg min sønn aldri i ville helvete ville kommet og tigget meg om penger når den dagen kom. I så fall ville det være usmakelig frekt. TS, du får bare vente. 2
Sefanja Skrevet 30. oktober 2024 #40 Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Mine besteforeldre gikk bort med kort mellomrom for 3 og 4 måneder siden. De var greit bemidlet, og jeg vil tro min far og hans søster arvet rundt 3 milioner hver. Mine foreldre har svært god økonomi(ingen lån etc) Jeg og broren min har ikke høer noe om arven, og har heller ikke turt spørre. Saken er den at vi begge har små barn, renter er høye og vi har begge boliger med behov for oppgraderinger. Vi har det rett og slett ganske trangt økonomisk. Vi klarer oss, men det hadde jo hjulpet noe enormt med tilskudd av arv… Jeg har jo enormt mye mer behov for disse pengene nå enn om 15/20 år… Men er det noen grei måte å ta opp emnet på? Besteforeldrene mine var nesten 100 år begge to, og døde fredelig og forventet. Det skal sies at foreldrene mine svært sjeldent gir oss penger eller gaver. Anonymkode: 0f258...297 Alt tyder på at de ikke har skrevet testamentet. Er helt greit å snakke om økonomi med foreldre. Hvis de ikke veit at du og broren din har det trangt økonomisk, kan de jo ikke gi forskudd på arv 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå