Gå til innhold

Raser mot Sønsteby-film «Vi trenger ikke denne filmen»

PurpleAprons

Anbefalte innlegg

HMK skrev (1 time siden):

Jeg er så uendelig lei nyheter og filmer om andre verdenskrig. Sjeldent har vel 5-6 år av historien blitt grundigere dokumentert, rekonstruert og utspilt på nytt og på nytt og på nytt. På tide å droppe den ballen å plukke opp en ny. Folkemordet på palestinerne, kanskje? 

Helt enig. Og hva husker du fra historietime på skolen? Jeg husker et ekstremt ensidig fokus på andre verdenskrig og konsentrasjonsleirene og alt det der. Og snakket om at vi aldri måtte glemme. På samme tid ble folk torturert i konsentrasjonsleiren i Bosnia. Snakket vi om det? Nei

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

viren skrev (På 30.10.2024 den 9.57):

Jeg er delvis enig, jeg sier delvis fordi det selvsagt ikke er feil at Sønsteby får fokus i en film om Sønsteby. På generelt grunnlag har hun derimot rett, damene i disse filmene er bare gallionsfigurer på mennenes skip, og har overhodet ingen egenverdi. Det er virkelig trist at kvinners innsats under krigen nedvurderes og nedgraderes, og at det bare er menn vi skal løfte opp og frem.

Men er det ikke i hovedsak mennene som ofret livet og kjempet fysisk? Det var sikkert viktig arbeid å drive med illegale aviser og spionasje, men det var jo stort sett ikke kvinnene som reiste ut for å krige og dø.

Ikke at man bare skal løfte frem menn, men det var jo stort sett menn som gjorde visse typer jobber. Kanskje de mest synlige, som det da blir naturlig at det blir mer oppmerksomhet rundt.

Hvis kvinnene i like stor grad hadde gått i krigen og dødd på slagmarken så kunne vi kanskje diskutert det.

Endret av jabx
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (8 timer siden):

Helt enig. Og hva husker du fra historietime på skolen? Jeg husker et ekstremt ensidig fokus på andre verdenskrig og konsentrasjonsleirene og alt det der. Og snakket om at vi aldri måtte glemme. På samme tid ble folk torturert i konsentrasjonsleiren i Bosnia. Snakket vi om det? Nei

Tror ditt historienarrativ er litt skeivt

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capazitet skrev (Akkurat nå):

Tror ditt historienarrativ er litt skeivt

Mitt? Er det min feil hva vi lærte på skolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (9 timer siden):

Nå går det en rød tråd fra ww2 til konflikten på Balkan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (23 minutter siden):

Nå går det en rød tråd fra ww2 til konflikten på Balkan. 

Vi lærte uansett ikke om den konflikten på skolen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jabx skrev (15 timer siden):

Men er det ikke i hovedsak mennene som ofret livet og kjempet fysisk? Det var sikkert viktig arbeid å drive med illegale aviser og spionasje, men det var jo stort sett ikke kvinnene som reiste ut for å krige og dø.

Ikke at man bare skal løfte frem menn, men det var jo stort sett menn som gjorde visse typer jobber. Kanskje de mest synlige, som det da blir naturlig at det blir mer oppmerksomhet rundt.

Hvis kvinnene i like stor grad hadde gått i krigen og dødd på slagmarken så kunne vi kanskje diskutert det.

Jeg ser gjerne en film som handler om illegale aviser og spionasje, heller det enn menn som dør på slagmarken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-stina skrev (På 3.11.2024 den 12.24):

Jeg ser gjerne en film som handler om illegale aviser og spionasje, heller det enn menn som dør på slagmarken.

Ja, det hadde sikkert ikke vært dumt det. Men samtidig må man innse hvilket kjønn som ble ofret i størst grad.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...