Gå til innhold

Raser mot Sønsteby-film «Vi trenger ikke denne filmen»

PurpleAprons

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg synes som vanlig at utbruddet fra Tusvik bommer, og den står seg ikke sterkere av at hun heller ikke denne gangen klarer å oppføre seg noenlunde voksent. 

Selv synes jeg ikke det er særlig rart at fortellinger fra krigen i stor grad preges av de som i hovedsak utkjempet den, og det fremstår særlig urimelig å klage over at Norges høyest dekorerte krigshelt noen sinne er hovedperson i en film om seg selv. 

Så er det også noe som heter "slutt å syt, begynn å yt" som jeg tror Tusvik med fordel kunne tatt til seg. Heller enn å stadig komme med disse sure oppstøtene kunne hun kanskje forsøke å komme opp med et prosjekt hun har troen på, og forsøke å være litt konstruktiv. Skal en ta Tusvik på ordet er det jo fult av kvinnehistorier fra krigen som burde fenge publikum, og som kulturperson står hun jo i en bedre stilling enn de fleste av oss til å støtte opp under et slik prosjekt. 

Sitat

«Vi trenger ikke denne filmen», og filmbransjen «må inn i gasskammeret og dø», sier hun i en tordentale i tirsdagens episode av «Tusvik & Tønne».

«De pøser inn de jævla millionene i de jævla krigsfilmene med de jævla mennene», sier hun.

https://www.vg.no/rampelys/i/vgx1bl/sigrid-bonde-tusvik-raser-mot-soensteby-film-det-stemmer-ikke

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ElectricScum skrev (På 30.10.2024 den 10.48):

Egentlig ikke en debatt jeg er gira på å ta i denne tråden. Men om vi sammenligner med kvinnehåndball så er det jo påfallende hvor populært det har vært gjennom årene til sammenligning med herrehåndball. Og det er vel tvilsomt at kvinnehåndball har høyere kvalitet enn herrehåndball sånn teknisk sett. Like fullt har det engasjert.

Jeg tror også man overdriver i hvilken grad tekniske ferdigheter er utslagsgivende for engasjementet. Norsk fotball har vel aldri vært en berusende fest av ballkunstneri.

Idretter er ulike, også hvor publikumsvennlig det er. Noen idretter kan være vel så morsomt å se på kvinneidretten som herreidretten, da tempoet er lavere. For eksempel tennis og håndball. Så skal det dog sies at kvinnehåndballen i Norge står litt i en særstilling. De fikk tidlig suksess og har laget en engasjerende pakke for publikum i mange år. I en del andre land er herrehåndball større, for eksempel i Tyskland. 

Når det kommer til fotball så er nivåforskjeller ekstra stor. Rett og slett fordi fotballen er verdens desidert største idrett, og pengegaloppen har gjort den til en vei ut av fattigdom for svært mange. Det er mange om beinet og da vil toppnivået også bli høyere.

De fleste bor i umiddelbar nærhet til en fotballarena hvor det spilles fotball av høyere kvalitet på herrenivå enn toppnivået på kvinnesiden. Altså vi skal et stykke ned i divisjonene på herresiden for å finne lag som spiller på et lavere nivå enn de beste kvinnene. 

Man kan ikke påtvinge folk interesse for kvinnefotball. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeveMannen skrev (På 30.10.2024 den 15.24):

Skal det lages film om alle de stakkars unge mennene fra Norge som kjempet på Tyskerenes side også da? De ble jo forført av retorikken de stakkars unge mennene, og ble utsatt for hat etterpå om de overlevde krigen... siden vi først skal synes synd på forædere liksom....

Det er jo en spennende historie. Landsvikeroppgjøret var jo enormt brutalt i Norge. Tyskerne har jo laget der untergang. Det kommer en om Vidkunn også. Det er jo mer spennende. Hvordan en skoleflink Telemarking endte opp med dødsdom

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

viren skrev (På 30.10.2024 den 9.57):

Jeg er delvis enig, jeg sier delvis fordi det selvsagt ikke er feil at Sønsteby får fokus i en film om Sønsteby. På generelt grunnlag har hun derimot rett, damene i disse filmene er bare gallionsfigurer på mennenes skip, og har overhodet ingen egenverdi. Det er virkelig trist at kvinners innsats under krigen nedvurderes og nedgraderes, og at det bare er menn vi skal løfte opp og frem.

Problemet er at det blir veldig kjedelige filmer. Kvinner utførte i liten grad sabotasjeaksjoner. Det er slikt folk vil se på film. Ikke slt bakenforliggende som også var viktig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (3 timer siden):

Problemet er at det blir veldig kjedelige filmer. Kvinner utførte i liten grad sabotasjeaksjoner. Det er slikt folk vil se på film. Ikke slt bakenforliggende som også var viktig.

Jeg syns sabotasjeaksjoner høres kjedelig ut. Og jeg er ikke enig i at folk bare vil se action på film

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maleficenta skrev (3 minutter siden):

eg syns sabotasjeaksjoner høres kjedelig ut. Og jeg er ikke enig i at folk bare vil se action på film

Så du har et problem med at det lages film som først og fremst er ment for menn? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PeeWee skrev (Akkurat nå):

Så du har et problem med at det lages film som først og fremst er ment for menn? 

Nei jeg er lei av andre verdenskrig. Jeg har ikke opplevd den selv en gang men er drittlei. Og å lage film om norske krigshelter? Altså Norge hadde aldri klart å vunnet mot tyskland alene. Følte de såkalte heltene utgjorde minimalt med forskjell. De bare pissa i havet

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (3 minutter siden):

Nei jeg er lei av andre verdenskrig. Jeg har ikke opplevd den selv en gang men er drittlei. Og å lage film om norske krigshelter? Altså Norge hadde aldri klart å vunnet mot tyskland alene. Følte de såkalte heltene utgjorde minimalt med forskjell. De bare pissa i havet

Eller ofra livet for andres frihet...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 time siden):

Jeg syns sabotasjeaksjoner høres kjedelig ut. Og jeg er ikke enig i at folk bare vil se action på film

Menn liker det, og menn ser mest på film. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var menn som var krigshelter under 2.verdenskrig. Deal with it.

Kvinner lå med tyskere. Filmen "Tyskertøsene" vil sikkert slå an!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er den samme dama som i en podcast jeg hørte nylig innrømmet at hun ble lei seg da hun fikk vite hun skulle få en sønn, hun innrømmer vel egentlig også indirekte at hun er mer glad i datteren sin enn sønnen. Hun bablet videre om å oppdra sønnen til å bli alt annet enn en mann, hvor fæle menn er osv osv.

Dama er åpenbart en mannehater av rang.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 time siden):

Norsk uteflåte gjorde absolutt en forskjell. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reign skrev (På 30.10.2024 den 9.23):

Uavhengig av hennes standpunkt, så er det laget for mange filmer som glorifiserer nordmenn sin motstand under andre verdenskrig. Folk flest hadde ikke noe mot tyskerne.

Eh, den påstanden tror jeg du må lenger ut på landet med!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Året er 2027, filmbransjen har endelig hørt på Tusvik og filmene vises nå på kino.
empty-theater.webp.603f987f449ee5b5c0b585fa90b09c25.webp

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gregarious skrev (44 minutter siden):

Året er 2027, filmbransjen har endelig hørt på Tusvik og filmene vises nå på kino

Tilbake til sytti og åttitallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (8 timer siden):

Norsk uteflåte gjorde absolutt en forskjell. 

Javel? Hvordan da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (8 timer siden):

Menn liker det, og menn ser mest på film. 

Amerikanerne lager mer enn nok filmer for menn

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan uten land skrev (9 timer siden):

Eller ofra livet for andres frihet...

Vi fikk jo ikke frihet pga dem. Som sagt Norge hadde aldri klart å vunnet over tyskerne alene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...