Gå til innhold

Raser mot Sønsteby-film «Vi trenger ikke denne filmen»

PurpleAprons

Anbefalte innlegg

OsloSS skrev (1 time siden):

Ja det kunne ha vært noe nytt og spennende. De beste filmene er jo der man kan spille på alle følelser og ikke bare følge den klassiske blåkopi film som involverer heltehistorier. 
Har respekt for det Sønsteby, Max Manus, Rønneberg og motstandsbevegelsen gjorde under krigen. Men samtidig har ikke motstandsbevegelsen så mye å være stolte over når det kommer til jødedeportasjonene. 40% av de norske jødene ble tilintetgjort, mens kun 1 % av de danske jødene ble deportert og tatt i livet av.
For meg var de like store helter de kvinnene som feks huset og hjalp flyktninger over svenskegrensen, vel vitende om de risikerte dødsstraff og tortur. 

Jeg tenker i hvert fall at hvis fokuset skal være på kvinner, så er disse kvinnenne som ble hatet av alle en sterk historie. Hører en lydbok nå om oppgjøret mot tyskertøsene, og de ble offentlig kledd nakne, og banket opp. Håret deres ble barbert av, og for de ca 7000 som hadde blitt gravide, ble også barna deres straffet hardt. Dette var helt uskyldige barn som ble stemplet som åndsvake fordi de hadde en mor som hadde ligget med fienden. SBT har ikke balansert syn på menn vs kvinner. Generelt tenker jeg at menn og kvinner ikke bør settes opp mot hverandre. Og spesielt i dagens samfunn hvor menn er så overrepresentert på alt fra selvmord til kriminalitet… Det er ikke sånn at det blir rettferdig å klandre dagens menn for det menn gjorde og ikke gjorde under krigen. Men det er ett tankekors at norske menn som fikk barn med tyske kvinner ikke ble mishandlet og ydmyket på den måten

Endret av Sefanja
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PurpleAprons skrev (8 minutter siden):

Du har ingen garanti for at det fatter interesse uansett. Man kan ikke tvinge fram interesse.

Selvsagt ikke. Men vi kan vel være enige om at vi ganske sikkert hadde vært mer interessert i cricket om vi bodde i India. Jeg har selv gode venner som har fattet voldsom interesse for rugby etter 3 år i Australia. Hadde rugby vært en prioritert sport på norske tv-kanaler, kan jeg love deg vi hadde fått et oppsving av interesse her også. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hvordan skal man ta henne seriøst? Hun sier at hoder må rulle, og at folk må gasses, det er jo helt absurd. 

«De pøser inn de jævla millionene i de jævla krigsfilmene med de jævla mennene»

Jeg skjønner at språk er et virkemiddel, men det er som å dra i et gummistrikk. Drar man det for langt, så ryker det.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønsteby eller ikke, det er ingenting som er så uinteressant å se på enn norske krigsfilmer. Og det ser ut til å være det eneste vi klarer å lage. Herregud hvor mange krigsfilmer fra 2. verdenskrig vi produserer. Og gjerne med de samme skuespillerne i hver film!

Vi trenger ikke krigsfilmer. Det er på tide at filmbransjen går videre.

Endret av Bombasi
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibralfaro skrev (8 minutter siden):

Altså, hvordan skal man ta henne seriøst? Hun sier at hoder må rulle, og at folk må gasses, det er jo helt absurd. 

«De pøser inn de jævla millionene i de jævla krigsfilmene med de jævla mennene»

Jeg skjønner at språk er et virkemiddel, men det er som å dra i et gummistrikk. Drar man det for langt, så ryker det.

Dette er vel SBT i et nøtteskall. Den dagen vi skal høre godt etter hva hun sier og mener, tror jeg ikke kommer. Hun bør feie i eget reir før hun går til verk mot andres.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å høre på Sigrid Bonde Tusvik sine meninger om menn er like hjernedødt som å høre på Andre Tate sine meninger om kvinner.

En ekstremist som hater det motsatte kjønn gidder jeg ikke forholde meg til. Alt de mener og sier er verdiløst for meg.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PurpleAprons skrev (3 timer siden):

Sigrid Bonde Tusvik mener at det var direkte feil å lage filmen om Gunnar Sønsteby sin innsats under andre verdenskrig.

Hun mener det generelt lages for mange filmer av menn om menn. Hun ønsker å se kvinnlige regisører og kvinner i hovedrollene.

Har hun rett?

Link til artikkelen: https://www.vg.no/rampelys/i/vgx1bl/sigrid-bonde-tusvik-raser-mot-soensteby-film-det-stemmer-ikke

Informasjon om Gunnar Sønsteby: https://snl.no/Gunnar_Sønsteby

Enig. Og så syns jeg det begynner å bli mer enn nok filmer om andre verdenskrig nå. Lag nå filmer om andre kriger.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stonegiant skrev (5 minutter siden):

Å høre på Sigrid Bonde Tusvik sine meninger om menn er like hjernedødt som å høre på Andre Tate sine meninger om kvinner.

En ekstremist som hater det motsatte kjønn gidder jeg ikke forholde meg til. Alt de mener og sier er verdiløst for meg.

Hun gjør jo ikke det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krigsfilmer selger billetter, derfor produseres det krigsfilmer. Nå har vel aldri Bonde Tusvik pr dags dato sagt noe jeg er enig i. Selvsagt er Kjakans historie verdt å fortelle, kanskje mer enn noen annen. Og filmen om Kjakan bør selvsagt handle om Kjakan.

Så kan man gjerne produsere flere filmer om norske motstandskvinner, eller tyskertøsene. Men det er jo også eksempler på at kvinner er skrevet inn med fiktive roller, som i serien Kampen om tungtvannet. Historieforfalskning blir også feil, bedre å lage noe om de sanne historiene som det også finnes mange av. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (18 minutter siden):

Lag nå filmer om andre kriger.

Det er den eneste krigen som virkelig påvirket Norge siden 1814. Jeg tror forøvrig å produsere filmer om andre kriger raskt kan bli for dyrt. Det man ser i norske krigsfilmer er jo at de gjerne unngår scener som vil koste så mye å filme. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ElectricScum skrev (1 time siden):

Min uttalelse om at vi lager for mange krigsfilmer er en personlig preferanse. Jeg tror heller ikke jeg er alene om å mene at vi har laget et uforholdsmessig stort antall krigsfilmer de siste par tiåra. 

På den annen side, ser vi på filmindustrier som har hatt stor suksess i perioder utenom Hollywood, så har det stort sett spesialisert seg på sjangerfilmer. Hong Kong spesialiserte seg på Kung Fu filmer, Italia satset først på sword an sandal, så westerm filmer og så krimfilmer. Land klarer å produsere filmer med godt nok håndtverk til å lykkes også i utlandet med å produsere flere filmer som ligner på hverandre. Det er nettopp derfor jeg mener at filmindustrier som kun staser på "kulturelt høyverdige filmer" aldri egenltig lykkes. 

ElectricScum skrev (1 time siden):

Og ja, jeg er fullt klar over at NFI satser på trygge filmer med garanterte seertall. Men jeg skulle gjerne sett at de var litt dristigere i sin satsning. 

Det å satse dristige betyr slettes ikke man også kan lage krigsfilmer! Det du ikke tenker på at når de satset dristigere, så ble flimene ansett som så til de grader elendige at det var en trussel på legitimiteten til norsk film som fenomen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PeeWee skrev (12 minutter siden):

På den annen side, ser vi på filmindustrier som har hatt stor suksess i perioder utenom Hollywood, så har det stort sett spesialisert seg på sjangerfilmer. Hong Kong spesialiserte seg på Kung Fu filmer, Italia satset først på sword an sandal, så westerm filmer og så krimfilmer. Land klarer å produsere filmer med godt nok håndtverk til å lykkes også i utlandet med å produsere flere filmer som ligner på hverandre. Det er nettopp derfor jeg mener at filmindustrier som kun staser på "kulturelt høyverdige filmer" aldri egenltig lykkes. 

Det å satse dristige betyr slettes ikke man også kan lage krigsfilmer! Det du ikke tenker på at når de satset dristigere, så ble flimene ansett som så til de grader elendige at det var en trussel på legitimiteten til norsk film som fenomen. 

Du tillegger meg mange meninger jeg ikke har uttrykt her. Jeg har ikke pratet om "høyverdige" filmer. Jeg prater om at NFI, med sine begrensede ressurser, gjerne kan knipe igjen på potten som blir tildelt krigsfilmer når vi allerede har laget slike filmer i bøtter og spann her i Norge. Dette er min personlige mening, og egentlig ikke oppe til diskusjon. 

Og konklusjonen din om at dristig(ere) satsing resulterer i såpass elendig resultat "at det var en trussel på legitimiteten til norsk film som fenomen" får stå på din regning. Noe feilsatsinger vil tidvis skje, men om Norge skal kunne utvikle seg til en bedre filmnasjon, bør spekteret for filmer man gir tilskudd ikke begrenses av ørten storsatsinger på krigsfilmer. De har blitt prioritert ofte nok. Og om de er så salgbare, så bør det være desto enklere å få de finansiert privat. Da går det iallfall ikke på bekostning av andre, kanskje mer innovative prosjekter.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ElectricScum skrev (24 minutter siden):

Jeg prater om at NFI, med sine begrensede ressurser, gjerne kan knipe igjen på potten som blir tildelt krigsfilmer når vi allerede har laget slike filmer i bøtter og spann her i Norge.

Ja, men det jeg peker på er at for å lage bedre filmhåndtverk er det bra for en flimnasjon å mer eller mindre "masseprodusere" en type filmer for å forbedre håndtverket. Det som er at det man i Norge og de fleste andre steder regner som kulturelt høyverdig film er nettopp nyskapende og innovative prosjekter. En av få filmindustrier som klarte å gå med overskudd i over 30 år uten offenltige tilskudd var nettopp Hong Kong, som nettopp mer eller mindre "masseproduserte" filmer i noen sjangre .Når Norge har forsøkt å lage "innovative" filmer har resultatene stort sett blitt katastrofale. Så "innovative" og "kulturelt høyverdig" er nesten synonymer i denne konteksten. 

Det som er saken med privat finansiering er at de norske filmarkedet er så lite, at ikke tilogmed de mest populære filmene vil være istand til å finansiere seg selv. 

Forøvrig blir det gitt tilskudd til flere filmer som ikke er krigsfilmer. Det for eksempel ikke en eneste krigsfilm å se her: https://www.nfi.no/nyheter/40-millioner-kroner-til-nye-norske-spillefilmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sefanja skrev (4 timer siden):

Det burdevært laget en film om kvinnene ja. De ca 50.000 som hadde ett forhold til tyske soldater. De ble fratatt statsborgerskap og satt i fangeleir på hovedøya. Dette var unge jenter som bare ble forelsket. Dette hadde vært en spennende filmhistorie.

tøysekopp skrev (3 timer siden):

Enig, forferdelig behandling av disse kvinnene (og barna med tysk far).

Det er laget en dokumentar som kom ut i år.

https://www.filmweb.no/film/EDI20240125#30.10.2024

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PeeWee skrev (7 minutter siden):

Ja, men det jeg peker på er at for å lage bedre filmhåndtverk er det bra for en flimnasjon å mer eller mindre "masseprodusere" en type filmer for å forbedre håndtverket.

Ja. Vi kan begynne masseproduksjon av julefilmer à la Hallmark. Selger visst bra. Top notch kvalitet også. 🤡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest om utallige kvinner som gjorde en stor innsats under krigen, så litt rett har hun jo.

På Østlandet var det vel omtrent ikke krig, forresten. Det var i Nord-Norge det var verst. Likevel er 98% av disse krigsfilmene om menn fra Østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Reign skrev (5 timer siden):

Uavhengig av hennes standpunkt, så er det laget for mange filmer som glorifiserer nordmenn sin motstand under andre verdenskrig. Folk flest hadde ikke noe mot tyskerne.

For noe sprøyt. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stonegiant skrev (2 timer siden):

Som kvinne er jeg faktisk enig med deg

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (5 timer siden):

Folk flest hadde ikke noe mot tyskerne.

Jeg vet ikke om statistikker og sånn. Vet bare anekdotiske historier fra slekt og nabolag. 
Jeg har inntrykk av at motstanden var sterk. 

Eldre mennesker når jeg var barn, snakket om krigen, de snakket både om de som tak tyskernes side, og om de som ble tatt for motstand. 

Også mange små anekdoter om antipati mot tyskerne, og motstanden beskrevet var mest å ha radio.
Det var kanskje ikke sikkert alle ute i bygdene noengang så en tysker, men har inntrykk av at de som levde hadde full oversikt over hvem som var NS sympatisører og hvem som ikke var det, og at det helt klart var flest som ikke var det. 

Folk passet seg vel for å stemple andre også, så ikke sikkert det var ekte, men har ikke inntrykk av at de fleste var vennlige mot tyskerne.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PurpleAprons skrev (5 timer siden):

Har hun rett?

Hun fremstår jo ikke som helt go…..

Klart vi trenger filmer om våre nasjonale helter, er jo litt viktig å minne oss alle på at de eksisterte, og deres bidrag, vår nasjons bidrag mot nazismen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...