Gå til innhold

Kjørekultur blant førere av kollektivtransport


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har slått meg hvor mange av Oslo og omegn sine busser som kjøres av menn med bakgrunn fra land i Midtøsten eller Afrika. Ser man på alderen deres, er det ofte sannsynlig at de er førstegenerasjons innvandrere.

Er det så veldig lurt at en så stor andel av byens bussjåfører kjøres av menn med bakgrunn fra helt andre type kjørekulturer enn vi har i Norge? Jeg mener det skinner gjennom at veldig mange av disse bussjåførene mangler grunnleggende forståelse fra norsk kjørekultur. Måten det akselereres og bremses hardt, kjører fort over fartsdumper, kaster seg inn i rundkjøringer og bryter vikeplikten slik at andre biler må bråbremse for å unngå kollisjon, kjører ut fra holdeplasser uten å blinke eller begynner å blinke i det de svinger ut osv. På toppen av dette kommer krangling med passasjerer som spør høflig om ting, krangling med andre sjåfører, bruk av mobil mens de kjører osv.

Jeg skjønner at disse jobbene lønnes så lavt at de eneste som tar disse jobbene er de som ikke får andre jobber, men jeg tror ikke dette er spesielt smart. 

Anonymkode: 81489...fe8

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette har jeg også reagert på de siste årene. Har skrevet flere klager til Ruter når jeg har opplevd slik kjøring. Tviler på at det hjelper, men har iallfall sagt ifra i de verste tilfellene. Det har vært slikt som du nevner, kjøre over fartsdumper i altfor høy fart slik at folk nærmest dunker hodet i taket, bremsing som får halvparten av de stående til å nesten ramle etc.

Har selv busslappen (tatt i Forsvaret) og husker godt at det var høyt fokus på å kjøre så det var behagelig for de som satt på.

Anonymkode: fe7d0...080

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som er villig til å jobbe for minst penger får jobben. Uansett. Det har Erna bestemt.

Anonymkode: 955d6...caf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt litt på det samme. Har bodd i Oslo i 20 år og synes det oftere og oftere er litt "villmannskjøring" på buss (og til dels trikk).

Det burde nok være lenger opplæring rett og slett, der man også har fokus på å kjøre hensynsfult både for passasjerer og for andre trafikanter.

Kjempefint at innvandrere tar jobber som det kanskje kan være vanskelig å få søkere til, er vel ikke fett betalt, men det er jo fakta at det er annen kjørekultur i andre land og det er nødvendig med ekstra opplæring. Synes egentlig alle som flytter til andre land bør måtte ta lappen på nytt i det landet med det landets regler men vet ikke hvordan det funker, om man bare kan vise til at man har lappen i et annet land? Busssjåfører må vel ha eget kjørekort, kan de da ha et fra annet land eller må de ta det i Norge?

Håper de ser på dette med kjørestil også når de undersøker de siste avsporingene med trikk, ikke kun på teknisk på trikken. På video ser man jo ganske tydelig at de kjørte alt for fort.. Og det synes jeg trikkene ofte gjør.

Jeg har forresten aldri opplevd at sjåførene er noe annet enn hyggelige mot passasjerer da.

Anonymkode: d51ee...018

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Håper de ser på dette med kjørestil også når de undersøker de siste avsporingene med trikk, ikke kun på teknisk på trikken. På video ser man jo ganske tydelig at de kjørte alt for fort..

Den trikken som sporet av i går har or øvrig sannsynligvis holdt over 30 km/t på et sted farten ikke skal overstige 15 km/t.

 

Anonymkode: 81489...fe8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har for lite å bry deg om hvis du bryr deg om at bussen bremser for hardt. 

Anonymkode: 86485...919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bor ikke i Oslo, men det er mange bussjåfører her jeg bor som absolutt ikke bryr seg om å overholde vikeplikt og tenker vel at alle andre må vike for dem. Jeg holdt på å bli påkjørt av en buss som bare heiv seg inn i rundkjøringen jeg allerede var i for bare et par dager siden. Ikke veldig gøy når man er høygravid å være i nestenulykke med buss. Jeg har også faktisk blitt påkjørt av en buss for et par år siden. Jeg bremset helt ned og var i 0 km/t når bussen traff meg (bussen kom over i mitt kjørefelt), og hadde til og med fløytet på forhånd for å få bussen til å stoppe sin ferd, og jeg ikke kunne kjøre av veien for å unngå å bli påkjørt, så da var det bare å stå der og gjøre seg klar for sammenstøt, og sammenstøt ble det jo. Veldig ekkel opplevelse, og det senker vel verdien på bilen min at den har vært i en kollisjon selv om den ble reparert.

Anonymkode: 0af9a...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er oppsiktsvekkende lite ulykker i kollektivtrafikken i Norge, med tanke på hvor mange busser, baner og trikker som er i omløp. 

Anonymkode: 8d457...39c

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så dårlig betalt at ingen andre vil ta jobben. 

Da får vi legge ned kollektivtransporten da så får alle taperne uten førerkort og bil gå til jobb

Anonymkode: 1bde6...579

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det morsomme er at folk blir oppfordret til å ta bussen når det er snøkaos......sitte på med en som knapt har kjørt på snø før. 
God tur og lykke til.

Anonymkode: b6ea2...d48

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det morsomme er at folk blir oppfordret til å ta bussen når det er snøkaos......sitte på med en som knapt har kjørt på snø før. 
God tur og lykke til.

Anonymkode: b6ea2...d48

Det er ikke farlig, bussene står stille når det kommer en cm snø uansett 😅 verre på sommerføre når det faktisk går en og annen buss.

Anonymkode: 8d457...39c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme erfaring, at det særlig er sjåfører med bakgrunn fra Afrika og Midtøsten som kjører som tullinger. Bor i en mellomstor norsk by hvor det er høy andel innvandrere. Felles er at de kjører med høy fart og bremser ned brått, og har høy fart inn mot beikryss. I vinter hvor det i en periode var mye forsinkelser pga kulde og snø så opplevde jeg flere turer hvor jeg satt med hjertet i halsen på grunn av røff og rask kjøring på glatte vinterveier. De skulle sikkert ta inn forsinkelsen, men det var ubehagelig å være pasasjer.

Vi krasjet også på grunn av en buss som kom i full fart inn i et kryss. Bussen kom med høy fart uten å bremse ned og vi måtte bråbremse, hadde i utgangspunktet lav fart, men bilen bak oss seilte inn i oss. Hadde bussen kjørt i et lavere tempo kunne vi bremset ned litt før og unngått krasj.

Anonymkode: a06dd...966

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at bussen i Oslo ble delt opp i 2 selskaper og satt ut på anbud så har det  blitt mer og mer krav til effektivisering. Det er umulig å holde rutene på dagtid og det er ikke nokk tid på endestasjonen eller lang nok lunsj pause til at sjåførene får et ordentlig pust i bakken under vakten. Forsinkelsene skaper jo et press gjennom hele vakten.

I tillegg er ikke lønnen til å skryte av. Busslappen tror jeg mann må dekke selv, og hverdagen bærer preg av effektivisering.

Trikk og T-bane i Oslo har intern opplæring. For å kunne kjøre trikk eller bane i Oslo må du først ha blitt ansatt og gått gjennom en omfattende opplæringsperiode. Før mann kjører opp har man også en periode hvor mann har aspirant kjøring i trafikk med egen instrøktur som følger opp den enkelte aspirantene før den får kjørt opp. Trikken og T-bane lider også av effektiviserings planer som går ut over førerne. Men det er ikke like ille som på bussen enda.

Lokførere har en mye bedre strukturert hverdag med større marginer på personlig tids iløpet av arbeidsdagen.

Foreløpig er ingenting konkludert rundt avsporingen av den trikken. Det var virkelig voldsomt og ganske skummelt. Lærte noe nytt om trikken; de nye trikken har ikke boggi. Synes det er et spesielt valg. Langt overheng er det på de også. I alle jobber hvor mennesker er involvert vil det bli begått feil på et eller annet tidspunkt. Om denne trikken avsporingen kun er menneskelig feil, teknisk feil eller en kombinasjon av flere ting vil tiden vise.

Anonymkode: 15d77...dd2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det er så dårlig betalt at ingen andre vil ta jobben. 

Da får vi legge ned kollektivtransporten da så får alle taperne uten førerkort og bil gå til jobb

Anonymkode: 1bde6...579

Men det er jo ikke dårlig betalt kontra å jobbe i butikk f,eks.

Anonymkode: e2160...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg erfarer at sure norske menn "fem minutter til pensjon" er særlig bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.10.2024 den 3.37):

Foreløpig er ingenting konkludert rundt avsporingen av den trikken. Det var virkelig voldsomt og ganske skummelt. Lærte noe nytt om trikken; de nye trikken har ikke boggi. Synes det er et spesielt valg. Langt overheng er det på de også. I alle jobber hvor mennesker er involvert vil det bli begått feil på et eller annet tidspunkt. Om denne trikken avsporingen kun er menneskelig feil, teknisk feil eller en kombinasjon av flere ting vil tiden vise.

Anonymkode: 15d77...dd2

Trenger ikke vente på konklusjon når du har video av at den deiser inn i butikken i dobbelt av anbefalt hastighet…

Anonymkode: 81489...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tar buss daglig, synes du overdriver noe voldsomt, TS. En gang i skuddåret opplever jeg det du skriver

Anonymkode: a4a77...694

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tar buss daglig, synes du overdriver noe voldsomt, TS. En gang i skuddåret opplever jeg det du skriver

Anonymkode: a4a77...694

Så heldig du er da. Jeg tar også buss hver dag, og opplever minst en av tingene jeg beskrev minst en gang i uka.

Anonymkode: 81489...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trenger ikke vente på konklusjon når du har video av at den deiser inn i butikken i dobbelt av anbefalt hastighet…

Anonymkode: 81489...fe8

Du vet jo ikke grunnen til den høye hastigheten. Før undersøkelsen er fullført vil alt være spekulasjoner

Anonymkode: 15d77...dd2

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kjører vel etter regler, men i rykk og napp. Ganske ubehagelig å se sitte på i buss i Oslo. Glad jeg redder miljøet med elbilen.

Anonymkode: c0bd3...add

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...