AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #1 Skrevet 30. oktober 2024 Lurer på om du har blitt forskjellsbehandlet og fått dårligere hjelp i offentlig helse sektor i Norge fordi du er ufør? Anonymkode: 9e7cc...9d2 3 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #2 Skrevet 30. oktober 2024 Ja, eller ikke dårligere, men treigere. Da jeg var på aap, og det fortsatt var håp om å få meg i jobb så ble jeg sendt mye rundt og fikk forskjellige behandlinger. Mange av de var god hjelp bare for et bedre liv, som jeg har fortsatt med som ufør, men får de ikke så ofte og mange nå fordi det er de på aap som for prøve mer. Anonymkode: 4bbbb...840 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #3 Skrevet 30. oktober 2024 Jeg har en ufør venn, som får mye bedre helsehjelp enn jeg. Anonymkode: f88b2...70a 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #4 Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har en ufør venn, som får mye bedre helsehjelp enn jeg. Anonymkode: f88b2...70a Har dere same diagnose eller er du bare "misfornøyd"? Ts Anonymkode: 9e7cc...9d2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #5 Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har dere same diagnose eller er du bare "misfornøyd"? Ts Anonymkode: 9e7cc...9d2 Samme. Rette skrivefeil. Anonymkode: 9e7cc...9d2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #6 Skrevet 30. oktober 2024 Man får jo ufør når alt av behandlinger er ferdig utprøvd og det ikke har funket så det gir jo mening at man får mindre hjelp og møtt til stengte dører når man er ufør. Hvis man oppsøker hjelp for det samme man har oppsøkt hjelp for tidligere. Anonymkode: a2e24...d0f 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #7 Skrevet 30. oktober 2024 Den behandlingen jeg får i helsevesenet i Norge er i verdensklasse. Ja, den har blitt gradvis noe verre de siste 5 årene på enkelte områder, men den er likevel svært god. At jeg blir dårligere behandlet enn andre kan jeg ikke forestille meg. Har vært ufør i over 15 år. Anonymkode: 3bd57...9e9 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #8 Skrevet 30. oktober 2024 Alle skal få helsehjelp, men dersom det er mangel på ressurser må arbeidsføre prioriteres over uføre Anonymkode: e283f...36d
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #9 Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man får jo ufør når alt av behandlinger er ferdig utprøvd og det ikke har funket så det gir jo mening at man får mindre hjelp og møtt til stengte dører når man er ufør. Hvis man oppsøker hjelp for det samme man har oppsøkt hjelp for tidligere. Anonymkode: a2e24...d0f Problemet selv med ufør kan du jo bli syk og trenger hjelp. er og skummelt at leger kan henge ting eks på knagger en evnt har en diagnose. Naboen vår ble sendt hjem med smerter i bryst og ut i venstre arm. Legen sa det var ledgikten hennes. Dagen etter var ho død, hjerteinfark. Anonymkode: 60e8a...49a 2 3 1
Lille39 Skrevet 30. oktober 2024 #10 Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Lurer på om du har blitt forskjellsbehandlet og fått dårligere hjelp i offentlig helse sektor i Norge fordi du er ufør? Anonymkode: 9e7cc...9d2 Nei. Men nå har eg vært syk siden barndommen så eg vet å snakke for meg. Du må være frisk for å være syk.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #11 Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Man får jo ufør når alt av behandlinger er ferdig utprøvd og det ikke har funket så det gir jo mening at man får mindre hjelp og møtt til stengte dører når man er ufør. Hvis man oppsøker hjelp for det samme man har oppsøkt hjelp for tidligere. Anonymkode: a2e24...d0f Man kan jo få en annen sykdom? selv her blir det logisk og prioritere arbeidsføre for og unngå lange sykmeldinger. Feks i pakkeforløpet for kreft, der er det garantier som skal gjelde for alle på papiret, men ikke i praksis. Anonymkode: e79e5...c93
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #12 Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Lurer på om du har blitt forskjellsbehandlet og fått dårligere hjelp i offentlig helse sektor i Norge fordi du er ufør? Anonymkode: 9e7cc...9d2 Vel, om man er ufør, så har man mottatt langt mer helsehjelp enn den gjennomsnittlige nordmann. Å påstå at man da har blitt forskjellsbehandlet og fått dårligere hjelp fordi man er ufør, er ganske navlebeskuende og lite gjennomtenkt synes nå jeg. Anonymkode: 79480...ce5 4
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #13 Skrevet 30. oktober 2024 Det jeg opplever er at min kroniske sykdom, som jeg er ufør på grunn av, ofte blir brukt som forklaring på alt annet jeg kan få av sykdommer. La oss si at jeg har en kronisk sykdom som går på mage. Får jeg vondt i halsen - den kroniske sykdommen, eller behandlingen for denne, er sikkert problemet. Får jeg vondt i beinet - den kroniske sykdommen, eller behandlingen for denne, er sikkert problemet. Slik feildiagnostisering har ført til at jeg flere ganger har gått alt for lenge med sykdommer, og at det som i utgangspunktet kunne vært enkelt behandlet i starten av sykdomsforløpet etterhvert har blitt en komplisert ting å behandle. Anonymkode: 9f5c9...a8f 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #14 Skrevet 30. oktober 2024 Ja, men ikke fordi jeg er ufør, fordi jeg er mentalt syk. Leger avslår meg fort og tror alt er innbilt. Derfor bytter jeg lege noen ganger om jeg får på føelselsen at nå er jeg hun tellerskritt dama som har verdens beste immunforsvar og alt sitter i hodet på. Om jeg dør av føflekkreft er flere leger skyld. Men har hørt at det skjer med andre også, som ikke er psyke. Kanskje det er noen spesifikke leger som ikke bryr seg så mye. Anonymkode: ac6be...292
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #15 Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vel, om man er ufør, så har man mottatt langt mer helsehjelp enn den gjennomsnittlige nordmann. Å påstå at man da har blitt forskjellsbehandlet og fått dårligere hjelp fordi man er ufør, er ganske navlebeskuende og lite gjennomtenkt synes nå jeg. Anonymkode: 79480...ce5 Det er selvfølgelig riktig. Jeg har fått veldig mye helsehjelp fra jeg var barn og til jeg ble ufør når jeg var 45. Så mye helsehjelp at jeg har fått et hatforhold til legekontor og sykehus , og utsetter legetimer alt for lenge. Det har vært veldig dyrt for samfunnet at jeg ble født med en sykdom. Det dyreste tror jeg må være all tilretteleggingen og opptreningen i barnehagen og på barneskolen. Allikevel ble jeg overrasket når jeg fikk kreft. Jeg skjønner at arbeidsføre blir prioritert for felleskapets økonomi, men opplevelsen av og få mindre helsehjelp når man er ufør er jo der. Anonymkode: e79e5...c93 2 2
Sydvesta Orkana Skrevet 30. oktober 2024 #16 Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Alle skal få helsehjelp, men dersom det er mangel på ressurser må arbeidsføre prioriteres over uføre Anonymkode: e283f...36d Sier hvem? 5 1
Sydvesta Orkana Skrevet 30. oktober 2024 #17 Skrevet 30. oktober 2024 Har fått, og får det jeg trenger av helsehjelp på samme måte som før jeg ble ufør. Merker ikke noen forskjell. 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #18 Skrevet 30. oktober 2024 Sydvesta Orkana skrev (6 minutter siden): Sier hvem? Mener jeg. Ta psykisk helsehjem som eksempel. Jeg mener at dersom det er lite kapasitet på DPS skal den arbeidsføre få hjelp først, så den personen kan fortsette i jobb. Den uføre er allerede behandlet og utredet. Dersom det er kapasitet skal den uføre så klart også få hjelp. Anonymkode: e283f...36d 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #19 Skrevet 30. oktober 2024 Vel, kan ikke si for sikkert, men har ikke fått noen som helst hjelp av forrige fastlege som jeg hadde i to år. Opplevde å bare bli møtt med «vet ikke, du må ta kontakt når det blir verre da». (og da hadde jeg gått i månedsvis med plagene og sterke smerter) Hver gang, selv med vikar. Har også blitt sendt hjem fra fastlege da jeg kom med betent, infisert operasjonssår og havna på legevakt samme kvelden med direkte til sykehuset hvor jeg ble liggende en uke og operert på ny pga betennelsen som fikk gå for lenge, og beskjed om at jeg burde bytte fastlege (dette sagt av helsepersonell) fordi han tok ingenting på alvor. Har også blitt ledd rett opp i ansiktet av fastlegen og fått beskjed om å slanke meg. (Jeg veier 55 kg og er 165 cm høy…) Har byttet fastlege nå, så det gjenstår å se om det er noe hjelp å få… Har fortsatt store fysiske plager jeg ikke har fått noen løsning på, Har mista total tillit etter mine tidligere opplevelser. Det er mye negative holdninger til uføre - det ser er en ufør kvinne som ikke er verdt noenting, og det merkes. Det er som om de tenker og tror at uføre har null utdanning, lav iq og er late. Jeg er utdannet biolog, og har to andre utdanninger i tillegg. Men blir behandlet nedlatende og som om jeg ikke forstår noenting. Tragikomisk hele greia. Det finnes jo leger der ute som ikke fordømmer uføre, men min erfaring med den unge fastlegen jeg hadde, var utrolig dårlig og det skinte så gjennom hvilke holdninger han hadde. Har aldri opplevd å bli snakket så nedsettende til av helsepersonell, som han. Samtidig som han tok fatalt feil. Anonymkode: cc7c0...044 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #20 Skrevet 30. oktober 2024 Sydvesta Orkana skrev (26 minutter siden): Sier hvem? All logikk. Velferdsstaten fungerer ikke om det ikke er nok arbeidere i gang. Anonymkode: 79480...ce5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå