Gå til innhold

Sovemedisin til 2 åring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva med vektdyne? Jeg sover dårlig selv, våkner ofte om natten, men melatonin hjelper. Jeg sover ikke kjempelenge uansett, 5-6 timer, men søvnen jeg får blir i det minste sammenhengende. 

Anonymkode: e76ce...151

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Reign skrev (1 time siden):

White noise?

Det bruker vi. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har dere forsøkt å bytte soverom? 
Altså - jeg hadde vært villig til å prøve ALT før jeg ga barnet sovemedisin.

Anonymkode: 71d59...be3

Nei, ikke forsøkt det, fordi han sover nå på det rommet lengst unna bilvei for minst mulig støy. 

Anonymkode: 1912d...224

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slitt med det samme. Her er det 0 skjerm, spiser kun hjemmelaget mat, kuttet melk, egg og soya (vurderte gluten også) og sover i samme seng som barnet. Samsoving var det siste grepet. Ettersom vi nå samsover merker jeg ekstra lett hva som trigger, normaøt sover han helt rolig. Han får snop/kaker/is ved diverse anledninger. Etter å ha "forsket" på dette en stund vet jeg at en is kl 16 gjør at han er våken 2-3 timer om natten. Litt snop kl 13 går fint uten å påvirke søvnen. For oss løsnet det en del når barnet også klarte å kommunisere at han hadde vondt i magen enkelte netter, da fant vi ut at det var egg han ikke tålte. Noe vi ikke spiser så ofte. 

Oppsummerte vat det jo mange faktorer som påvirket søvnen til vårt barn, men det er så verdt det å være den strenge/sære mammaen for å kunne ha et barn som sover godt hver natt. Vi som familie trenger det.

Håper dette kan fungere for dere også❤️❤️

Anonymkode: 53869...146

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste barn som skal ha sovemedisin er alvorlig syke barn. 

Gir du en 2 åring sovemedisin garanterer du at de vil slite med søvn hele livet. Tenk litt, en hjerne som såvidt her formet deg. Så skal du gi denne hjernen i utvikling døsende medikamenter? Oppskrift på katastrofe langsiktig 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Noen med erfaringer? 

vår 2 åring har søvnvansker. Han sovner alltid relativt greit innen 30 min, men har flere våkenperioder på 2-3 timer hver eneste natt. Dette påvirker han mye i hverdagen, og han er veldig grinete og sint. Han sover mellom 30-90 min på dagtid. Hvor lang luren er ser ikke ut til å ha noen betydning for natten.  Føler vi har prøvd absolutt alt, men dette begynner å bli veldig slitsomt for både han og oss, i tillegg så vekker han storesøsken hver natt også. 

skal selvfølgelig ta det opp med fastlege, venter på time. 

Anonymkode: 1912d...224

Før du en gang vurderer å gi et så lite barn sovemedisin, så skal barnet utredes for alt som kan forårsake søvnproblemer. Der i bandt astma. Barn med astma sover dårlig, det er vel kjent. 
Dernest må dere prøve å korte ned på lang dagsoving. 

Der foregår og nå forskning på om barn med ulike plager skal behandles med antibiotika, der i blant barn med våt hoste. 

Anonymkode: 5dcac...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jane78 skrev (56 minutter siden):

Eneste barn som skal ha sovemedisin er alvorlig syke barn. 

Gir du en 2 åring sovemedisin garanterer du at de vil slite med søvn hele livet. Tenk litt, en hjerne som såvidt her formet deg. Så skal du gi denne hjernen i utvikling døsende medikamenter? Oppskrift på katastrofe langsiktig 

Nåja, så ille er det ikke. Man gir ikke småbarn hvilken somhelst sovemedisin. Vallergan, en gammel allergimedisin, er ikke uvanlig å gi til barn når de ikke sover. Men alt har bivirkninger, det kan vi være helt enige om. 

Anonymkode: 5dcac...fbf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi fikk Vallergan til vår toåring for syv år siden. Han sov under syv timer i snitt per natt og det gikk utover helsen hans. Han tok medisinen i to uker og har sovet godt siden. 🙌🏻 Så for oss var det rett og slett en mirakelmedisin. Både han og vi fikk et nytt liv.

Han er nå ni år og sover godt natten gjennom.

Anonymkode: 0840f...243

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei. Sjekk for polypper, men sovemedisin hjelper ikke. Lær barnet og sove selv. Rolig aktiviteter 2 timer før leggetid. 0 skjermtid. Vær ute i frisk luft. God kvelds minst 2 timer før leggetid. Gjør kvelden rolig og fin så kommer søvnen etterhvert. 

Anonymkode: 3ae7d...5d5

Sa den barnløse.... 

Anonymkode: 9d9fd...08d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.10.2024 den 21.28):

Vi fikk Vallergan til vår toåring for syv år siden. Han sov under syv timer i snitt per natt og det gikk utover helsen hans. Han tok medisinen i to uker og har sovet godt siden. 🙌🏻 Så for oss var det rett og slett en mirakelmedisin. Både han og vi fikk et nytt liv.

Han er nå ni år og sover godt natten gjennom.

Vallergan gis ikke til barn lenger.

Anonymkode: b6fea...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vallergan gis ikke til barn lenger.

Så dumt. Det fungerte veldig godt for oss. Mener legen sa det var en slags allergimedisin, som gjorde barnet døsig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.11.2024 den 18.26):

Så dumt. Det fungerte veldig godt for oss. Mener legen sa det var en slags allergimedisin, som gjorde barnet døsig. 

Det fungerte også godt å smøre gommene til spedbarn som fikk tenner med brennevin. Det gjorde også barnet døsig.

Ser du hvorfor denne retorikken fungerer særs dårlig?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel slik at dette er relativt normalt, og at en egentlig ikke gjør så mye med søvnproblemer før de er over 5?

Jeg ville sjekket kosten, kanskje du kan få hjelp i barnematbyen. Sørg i hvertfall for at barnet får nok og riktig næring.

Ellers ville jeg en periode prøvd å kutte skjerm helt, minimum 2-3 uker

Anonymkode: e540e...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå er det vel slik at dette er relativt normalt, og at en egentlig ikke gjør så mye med søvnproblemer før de er over 5?

Jeg ville sjekket kosten, kanskje du kan få hjelp i barnematbyen. Sørg i hvertfall for at barnet får nok og riktig næring.

Ellers ville jeg en periode prøvd å kutte skjerm helt, minimum 2-3 uker

Anonymkode: e540e...f7f

Generelt sett får jo barn i dag altfor lite fysisk stimuli. Dette kombinert med skjerm gir raskt søvnutfordringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det fungerte også godt å smøre gommene til spedbarn som fikk tenner med brennevin. Det gjorde også barnet døsig.

Ser du hvorfor denne retorikken fungerer særs dårlig?

Nei. Barnet vårt hadde så store søvnutfordringer at vi fikk en trygg medisin på resept av fastlegen. Det er noe annet enn å gi brennevin til et spedbarn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ut luren på dagtid? Her våknet vår mye på natta, eller så tok legginga 2-3 timer, evt begge deler. Da vi kuttet ut dagsovinga ble nattesøvnen veldig bra, hun sov natta gjennom nesten med én gang. 

Anonymkode: 7df28...9c3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det noen barn og voksne som sliter med søvnen mer enn andre. Dersom man har godt sovehjerte er man skikkelig heldig. 

Lykke til!!!🥰

Anonymkode: cdcee...3b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner til barn som har fått flytende valergan når søvnen er såpass ille, men tror valergan er utgått. Så usikker på hva som evt er et alternativ nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vallergan gies ikke lenger å takk og lov for det

Testet det på både sønnen min og meg. Dessverre fikk jeg det lenge etter at han prøvde det. Han var zombie dagen derpå. Ikke sov han noe bedre på natt heller. Jeg ble også helt ødelagt da jeg prøvde det. Det tok meg 20 timer å bli oppegående igjen. Derfor ble det bare med den ene gangen på meg.

Dette var også mye brukt til folk som var inne på avrusning og slet med nattesøvn pga abstinenser.

Så ja, i utgangspunktet var det en allergitbl.

Anonymkode: 2c8ee...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til tipsene du har fått: prioriter dagslys mellom 11-13 nå på vinteren. Det har så utrolig mye å bety for søvnkvalitet og døgnrytme. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har barnelegen sjekket ut søvnapne? Der lå feilen til oss. 

Anonymkode: 4f17b...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...