Gå til innhold

Sovemedisin til 2 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen med erfaringer? 

vår 2 åring har søvnvansker. Han sovner alltid relativt greit innen 30 min, men har flere våkenperioder på 2-3 timer hver eneste natt. Dette påvirker han mye i hverdagen, og han er veldig grinete og sint. Han sover mellom 30-90 min på dagtid. Hvor lang luren er ser ikke ut til å ha noen betydning for natten.  Føler vi har prøvd absolutt alt, men dette begynner å bli veldig slitsomt for både han og oss, i tillegg så vekker han storesøsken hver natt også. 

skal selvfølgelig ta det opp med fastlege, venter på time. 

Anonymkode: 1912d...224

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Sjekk for polypper, men sovemedisin hjelper ikke. Lær barnet og sove selv. Rolig aktiviteter 2 timer før leggetid. 0 skjermtid. Vær ute i frisk luft. God kvelds minst 2 timer før leggetid. Gjør kvelden rolig og fin så kommer søvnen etterhvert. 

Anonymkode: 3ae7d...5d5

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei. Sjekk for polypper, men sovemedisin hjelper ikke. Lær barnet og sove selv. Rolig aktiviteter 2 timer før leggetid. 0 skjermtid. Vær ute i frisk luft. God kvelds minst 2 timer før leggetid. Gjør kvelden rolig og fin så kommer søvnen etterhvert. 

Vi har sjekket alt av fysiske ting hos barnelege. Han klarer å sovne selv, men han er likevel våken flere timer hver eneste natt. Vi gjør alt det andre du nevner uten at det utgjør noen forskjell. 

• Hjerte 3
Skrevet

Vi fikk vallergan til vår for mange år siden, snakk med legen og ikke med KG er mitt beste råd. 

Anonymkode: 9aad3...2fd

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Gi mat med naturlig melantonin som:

Kirsebær, valnøtter, tomat og olivenolje, inneholder alle naturlig melatonin. Det samme gjør appelsin, ananas, banan, ingefær, havregryn, bygg, mais og ris.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi fikk vallergan til vår for mange år siden, snakk med legen og ikke med KG er mitt beste råd. 

Anonymkode: 9aad3...2fd

Det fikk vi og. Men ska helst ikke brukes lenger.

Så nå er det melatonin de først bruker eller zyrtec. 

Her viste det seg at pga epilepsi så dannet det for lite melatonin og var å pga epilepsi mye oppvåkningen pga epilepsi aktivitet, ofte noe en del leger ikke vet

Anonymkode: 6a5e3...322

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Om dere krysser av alt hva angår søvnhygiene. 

Ikke skjerm eller måltid en time før leggetid (ikke bare prøve det en kveld, men over uker). 
Rolig aktiviteter, godt sovemiljø (frisk luft, mørkt etc). 

Så er det absolutt verdt et besøk til lege, men det er absolutt ikke sikkert at du får noen sovemedisin av den grunn. 

Anonymkode: 71d59...be3

• Nyttig 1
Skrevet

Vi har en 6 år som forsatt holder på sånn...litt bedre nå ...men iallfall 1-2 ganger om natten der hun våkner litt...om det er vondt noe steder.. mareritt etc...

Værst var det 1-4 år..da var hun våken flere ganger om natten. Oh tok lang tid å sovne...

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg lurer litt på hvordan du ser for deg at det skal gå, all den tid en toåring vanligvis legger seg rundt kl 19. Det vil si at du mener kveldsmaten skal gis kl 17 - når folk flest spiser middag rundt denne tiden.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Reign skrev (2 minutter siden):

Jeg lurer litt på hvordan du ser for deg at det skal gå, all den tid en toåring vanligvis legger seg rundt kl 19. Det vil si at du mener kveldsmaten skal gis kl 17 - når folk flest spiser middag rundt denne tiden.

Ja, ca 18 er nok innafor. Men kanskje han blir lagt for tidlig? Prøvd å drøye 30 min? Bjørn Bjorvatn er søvnekspert. Jeg har lest boken hans. Er masse gode tips der. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen barn har søvnvansker, så det er ikke så enkelt at det fungerer med den oppskriften der nei. 

Anonymkode: 98313...85c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, ca 18 er nok innafor. Men kanskje han blir lagt for tidlig? Prøvd å drøye 30 min? Bjørn Bjorvatn er søvnekspert. Jeg har lest boken hans. Er masse gode tips der. 

Om han er søvnekspert, så bør han vite at barn er veldig forskjellige. Når samme ting ikke fungerer på to barn fra samme mor og far, som er oppvokst i samme hus, så sier det seg selv at en håndbok gir lite konkret veiledning.

• Liker 3
Skrevet

Har dere forresten prøvd samsoving? Kanskje han sover bedre om han får sove mer en av dere.

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har dere forresten prøvd samsoving? Kanskje han sover bedre om han får sove mer en av dere.

Ja det er forsøkt, og det fungerer svært dårlig, han er veldig sensitiv for lyder som gjør at jeg ikke kan bevege meg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja det er forsøkt, og det fungerer svært dårlig, han er veldig sensitiv for lyder som gjør at jeg ikke kan bevege meg. 

Om han er veldig sensitiv for lyd. Kan det være at noe vekker han på natt? 

Skrevet

En varm grøt på kvelden? Et varmt bad? Viktig å ligge veldig behagelig

Anonymkode: ff045...0fe

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Om han er veldig sensitiv for lyd. Kan det være at noe vekker han på natt? 

Det kan være. Men får ikke gjort så mye med ting som foregår på utsiden. Men det pleier å være ganske rolig i området her, så tror ikke det er det heller. Men han er såpass sensitiv på lyd at han kan ikke sove ute i barnehagen. 

• Liker 1
Skrevet

Har dere forsøkt å bytte soverom? 
Altså - jeg hadde vært villig til å prøve ALT før jeg ga barnet sovemedisin.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det kan være. Men får ikke gjort så mye med ting som foregår på utsiden. Men det pleier å være ganske rolig i området her, så tror ikke det er det heller. Men han er såpass sensitiv på lyd at han kan ikke sove ute i barnehagen. 

White noise?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Gi mat med naturlig melantonin som:

Kirsebær, valnøtter, tomat og olivenolje, inneholder alle naturlig melatonin. Det samme gjør appelsin, ananas, banan, ingefær, havregryn, bygg, mais og ris.

Men melantonin funker jo ikke for sammenhengende søvn! Det er kroppens eget hormon for å sovne… som åringen her gjør!

Og sollys tidlig på morningen er det beste for å «lage» melantonin 

Anonymkode: 8a691...5a4

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...