Gå til innhold

Manne får meg til å føle meg urimelig/ber om for mye

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Mannen og jeg har to småbarn som går i barnehage. Jeg er for tiden 50% sykemeldt- og vært det i tre uker, en uke igjen. Er sykemeldt mens legen prøver å finne ut hva som er feil med meg og krever mange tester og turer til sykehus. Jeg er veldig sliten. 
jeg er alene med barna hver ettermiddag/kveld tre ganger i uka. Vi ordner barna sammen på morgen og  og levere barna sammen. Jeg henter 90% av tiden. I går spurte jeg om han kunne levere alene da jeg våkner sånn av det og ikke får sove mer. Han syns i dag at jeg kan være med i barnehagen og levere da det blir mye å holde styr på og skjønner ikke hvorfor det utgjør mye forskjell. Det var like før det rant over for meg. Han fikk det til å høres ut som jeg ber om alt for mye. 
skal sies at vi har vært vårt barn på natt, den han har står tidligst opp, og det andre barnet og jeg 20 min etterpå i gjennomsnitt. Han står opp på morgen i helgene og jeg ca 1-2 timer etterpå. Han sover da midt på dagen 3-4 timer.Dette er ikke hver helg, men de helgene vi er veldig utslitte av mange oppvåkninger.  Jeg legger med kl 21 senest da jeg er utslitt og trenger søvn. Mannen min legger seg tidligst midnatt, ofte mellom 1-2 da han sier selv han har lite søvnbehov

Ber virkelig om altfor mye?? 

Anonymkode: 5d5e7...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, han ber om for mye!

Anonymkode: cb5a0...8e9

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør "ut av det blå" om han kan levere alene alene en dag. Da låser raskt kommunikasjonen seg, om hans oppfatning er at dere har en god plan og rutine her.

Dere må sette dere ned og prate når dere har tid. Og starte med å beskrive hvordan du har det, og høre om dere felles kan finne løsninger, og planlegge annerledes i god tid. 

Anonymkode: 37fa5...055

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du spør "ut av det blå" om han kan levere alene alene en dag. Da låser raskt kommunikasjonen seg, om hans oppfatning er at dere har en god plan og rutine her.

Dere må sette dere ned og prate når dere har tid. Og starte med å beskrive hvordan du har det, og høre om dere felles kan finne løsninger, og planlegge annerledes i god tid. 

Nei, spurte i går kveld da ungene hadde lagt seg. Sa jeg kunne være med å pakke sekker og klær, smøre matpakke. Han kom i dag tidlig og sa at han likevel syns jeg burde være med da det ble mye styr. (Klær som skal legges i hyller)- det er ferdig pakket for han. Han trenger da å få barna ut i bilen, inn i barnehage og legge fra seg klær. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, spurte i går kveld da ungene hadde lagt seg. Sa jeg kunne være med å pakke sekker og klær, smøre matpakke. Han kom i dag tidlig og sa at han likevel syns jeg burde være med da det ble mye styr. (Klær som skal legges i hyller)- det er ferdig pakket for han. Han trenger da å få barna ut i bilen, inn i barnehage og legge fra seg klær. 

Det er jo det jeg sier. 

Du spør brått, om en enkeltting, rett før. I stedet for å ta en gode praten om totalsituasjonen, og mulige løsninger, på et bedre tidspunkt. 

Sier ikke at han ikke er urimelig. Men at han ikke er inne i din hode, og din kropp, og kjenner hvordan du har det. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det på en annen måte; om jeg og mannen skulle avklart slikt på løpende basis tror jeg vi hadde kaldkvelt hverandre hver eneste dag. 

I stedet for setter vi oss rolig ned søndag, snakker om hvordan uka er. Setter ord på det om vi er slitne, eller det er en krevende situasjon på jobb. Og så setter vi opp en plan for uka. Skjer det endringer, for eksempel i form av at jeg får kraftig PMS, så tar jeg en prat med han som starter med å forklare hvordan jeg har det, for så å spørre om han kan følge i bursdag i stedet for meg. Om ikke vil et slikt spørsmål gjerne komme brått på, og han blir bare frustrert fordi han hadde andre planer. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det her er en typisk historie som vitner om at samfunnet er i endring. Det er ikke liv laget å få barn snart. Det er ingen som orker å ta vare på barn snart. Det blir too mutch..

Anonymkode: 8ed60...a4a

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, man sender de bare i barnehage og så kan de oppdra de der :)

Anonymkode: 9b70c...bce

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det er jo det jeg sier. 

Du spør brått, om en enkeltting, rett før. I stedet for å ta en gode praten om totalsituasjonen, og mulige løsninger, på et bedre tidspunkt. 

Sier ikke at han ikke er urimelig. Men at han ikke er inne i din hode, og din kropp, og kjenner hvordan du har det. 

Her tror jeg vi er litt uenig. Jeg spør fordi jeg var sliten om han kunne levere alene i morgen. Og da sa jeg det, jeg er sliten og trenger og sove. Med all hjelp før,  alt pakket og klart. Det burde være god nok tid for han det? Planlegger jo ikke å være syk/sliten, men det skjer. Ellers er jeg med på å levere som sagt. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

For å si det på en annen måte; om jeg og mannen skulle avklart slikt på løpende basis tror jeg vi hadde kaldkvelt hverandre hver eneste dag. 

I stedet for setter vi oss rolig ned søndag, snakker om hvordan uka er. Setter ord på det om vi er slitne, eller det er en krevende situasjon på jobb. Og så setter vi opp en plan for uka. Skjer det endringer, for eksempel i form av at jeg får kraftig PMS, så tar jeg en prat med han som starter med å forklare hvordan jeg har det, for så å spørre om han kan følge i bursdag i stedet for meg. Om ikke vil et slikt spørsmål gjerne komme brått på, og han blir bare frustrert fordi han hadde andre planer. 

Det skjønner jeg også. Pleier jo å levere med han. Var fortløpende jeg tok det med han. Var ekstremt sliten i går,og spurte derfor i går kveld da han kom hjem fra jobb (etter jeg hadde lagt barna). Ellers er jeg med og leverer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det her er en typisk historie som vitner om at samfunnet er i endring. Det er ikke liv laget å få barn snart. Det er ingen som orker å ta vare på barn snart. Det blir too mutch..

Hva mener du? Vi jobber og tar vare på barne våre. Sykdom rår ingen over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hvordan mener du jeg ellers skulle ta det med han? Var en endring hos meg som jeg tok opp forløpende med han da han kom hjem i går kveld? Tar gjerne i mot råd :) 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette. Jeg blir skremt av hvor lav kapasitet en del yngre mennesker har. At et voksent menneske ikke klarer å levere to barn i barnehagen alene.. Altså, jeg blir stum. 

Jeg kan bare si at vårt liv hadde aldri gått rundt da barna var små, om vi måtte være to om alt. En leverte sent og den andre hentet tidlig. Dette for at barna skulle få kortest mulig dager i barnehagen selv om vi jobbet fullt. 

Anonymkode: 77871...2b7

• Liker 13
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke det grei og rettferdig fordeling, at han leverer og du henter? Det er ikke mer styr å levere to barn enn det er å hente to barn. Jeg ville snakket med ham engang til. Vi selv har alltid hatt det slikt at mannen har levert og jeg sto for henting. Når det er sagt, jeg dro på jobb før de dro til barnehagen. Det er jo sånn man sikrer kortere dager i barnehagen for barna, at foreldre kan jobbe til litt forskjellige tider.

Anonymkode: b48db...c62

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis min mann hadde vært sykemeldt så hadde det vært en selvfølge for meg å gjøre litt ekstra hjemme i den perioden. Jeg håper jo at det hadde gått begge veier.

Anonymkode: fc293...573

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette. Jeg blir skremt av hvor lav kapasitet en del yngre mennesker har. At et voksent menneske ikke klarer å levere to barn i barnehagen alene.. Altså, jeg blir stum. 

Jeg kan bare si at vårt liv hadde aldri gått rundt da barna var små, om vi måtte være to om alt. En leverte sent og den andre hentet tidlig. Dette for at barna skulle få kortest mulig dager i barnehagen selv om vi jobbet fullt. 

Anonymkode: 77871...2b7

Ja, altså, ikke klare å levere to barn? Har vi misforstått problemstillingen her? Man kan da ikke beslaglegge tiden til to foreldre for en så banal og hverdagslig oppgave? Man må jobbe inn rutiner og forventninger til barna slik at de i størst mulig grad samarbeider og bidrar i flyten. Jeg ber da mannen min om å ivareta ungene alene hele tiden? Altså, er jeg syk og vi må handle så må han jo ta dem med seg på butikken typ?

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan mener du jeg ellers skulle ta det med han? Var en endring hos meg som jeg tok opp forløpende med han da han kom hjem i går kveld? Tar gjerne i mot råd :) 

Jeg gir deg råd.

Men du er fastlåst i eget tankemønster, og ser ikke hvorfor et slikt brått spørsmål sjeldent går inn hos mottaker i en travel hverdag. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er vanligvis to om å levere barna i barnehagen?? 

Anonymkode: 3fcc6...705

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han også er sliten, og føler at det blir mye på ham når du er syk? Det er viktig med kommunikasjon og faste avtaler om dette. Håper du finner ut av hva det er, jeg har også hatt det slik i perioder. Prøver å ta jern, d-vitamin, legge meg tidlig (som du også gjør), og så plutselig har man litt mer energi.

Håper det snart går bedre for dere :)

Anonymkode: b3592...ae5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullstendig tullete å være to som leverer med mindre man bare har veldig lyst. Det er nesten ingen som er to sammen for å levere! 

Mannen din må skjerpe seg. Dere må nok snakke sammen om dette skikkelig. Den som henter slipper å levere. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...