Fru Uperfekt Skrevet 30. oktober 2024 #61 Del Skrevet 30. oktober 2024 Ja, de fleste barnebøkene til barna er på nynorsk (var med i nynorsk bokklubb for barn før) Kjøper de bøkene jeg ønsker uavhengig av målformen 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #62 Del Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg er ikke noen stor tilhenger av nynorsk. Det er så knotete og rart, og det virker som en del nynorskfantaster legger vekt på å skrive slik at man omtrent ikke forstår hva som menes. Ingen snakker slik. Den eneste gangen jeg kan synes nynorsk er fint, det er når jeg leser enkelte dikt på nynorsk. Anonymkode: f2ecc...461 Er det dei gamle formene (høgnorsk) du synes er knotete og rare? Sumar (sommar) og slikt? Det blir langt meir knotete for meg om eg må skriva "jeg" og "ikke", for eg seier "eg" og "ikkje". Eg trur at nynorsken min er forståeleg for dei fleste. Men du har rett i at ingen snakkar nynorsk. Det er eit skriftpråk. Anonymkode: 9b1b3...092 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hareena Skrevet 30. oktober 2024 #63 Del Skrevet 30. oktober 2024 Jeg tror de fleste som er genuint litteraturinteresserte like gjerne leser bokmål om nynorsk. Folk av typen "nei aldri - grautmål!" har vel kanskje ikke akkurat master i litteraturvitenskap. 9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #64 Del Skrevet 30. oktober 2024 Spade skrev (3 minutter siden): Nei, men skader ikke å lære et nytt mål da, så slipper du å stå der «hææææ jeg forstår ikke noe, kan du snakke boookmåål til meg, oshhhlo Jeg forstår det, men foretrekker bokmål. Liker å bli underholdt mens jeg leser, ikke å lese på et anstrengt påfunnet sidemål. Det gir ingen god leseopplevelse. Da foretrekker jeg heller å lese på engelsk. Anonymkode: e0099...664 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #65 Del Skrevet 30. oktober 2024 Nei, det gidder jeg faktisk ikke. Er oppvokst i nynorskland, bor et annet sted i nynorskland, men syns likevel det er travelt å lese det. Forstår det greit og får informasjon på nynorsk, men foretrekker absolutt bokmål. Det glir lettere oppi hodet når jeg leser😊 Anonymkode: 50ac2...391 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #66 Del Skrevet 30. oktober 2024 Hareena skrev (1 minutt siden): Jeg tror de fleste som er genuint litteraturinteresserte like gjerne leser bokmål om nynorsk. Folk av typen "nei aldri - grautmål!" har vel kanskje ikke akkurat master i litteraturvitenskap. 1. Feil. 2. Feil. Anonymkode: e0099...664 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #67 Del Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, selvsagt. Nynorsk er ikke vanskelig. Er man glad i bøker leser man selvfølgelig både bokmål, nynorsk og kanskje andre språk - ihvertfall engelsk! Agnes Ravatn er et godt eksempel, Fugletribunalet bør leses av alle! Anonymkode: f6928...bd9 Hvorfor skal det være en selvfølge? Jeg leser 120-150 bøker i året, og har elsket å lese siden før jeg begynte på skolen. Ifølge deg er jeg allikevel ikke glad i bøker, bare fordi jeg ikke leser dem på nynorsk? Jeg ville aldri tenkt at folk som unngår bokmål diskvalifiseres fra å være glad i bøker. I begge tilfeller kan det hende man går glipp av noen objektivt gode bøker, men har det egentlig noe å si dersom målformen setter en stopper for lesegleden? Jeg går garantert glipp av en mengde gode bøker på bokmål også, fordi jeg prioriterer andre bøker jeg ønsker å lese. Grunnen til at jeg ikke leser bøker på nynorsk er at det for meg føles som å lese en tekstmelding skrevet på dialekt: ubehagelig, selv når det er min egen. Jeg ender bare opp med å tenke "på bokmål heter det <ord>", noe som ikke skjer når jeg leser svensk eller engelsk. Sånn ellers har jeg ikke noe imot hverken nynorsk eller dialekter, men i bokformat tar det meg ut av historien. Lydbok kan nok løse problemet med "feil" målform i noen tilfeller. Jeg mister dessverre fokus for lett hvis jeg ikke har en fysisk bok i hånda, men verdt et forsøk om det er en bok man virkelig ønsker å lese. Anonymkode: 9ab08...b5f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymerïa Skrevet 30. oktober 2024 #68 Del Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Slapp av. Du hopper på konklusjoner om ting du ikke vet noe om. Jeg gjorde det veldig godt i nynorsk på skolen (men det er lenge siden). Har slekt som snakker lignende dialekt og er vant med det. Men å lese det blir for tungvint og slitsomt. Orker ikke å lese på en annen dialekt/skriftspråk enn bokmål. Da leser jeg heller engelsk eller svensk. Det er lettere. ts Anonymkode: fab3d...957 Jeg konkluderer ikke med noe som helst, jeg forholder meg kun til dine konklusjoner. Det er du som skriver at du ikke makter og orker å lese nynorsk. Kun du kan vurdere hva du orker og makter. Hvis det ikke er hodet det er noe galt med og nynorskopplæringa har vært adekvat, så må det jo være energinivået ditt det er noe galt med. En normalt fungerende person som har hatt normal nynorskopplæring makter å lese nynorsk. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #69 Del Skrevet 30. oktober 2024 Nymerïa skrev (1 minutt siden): Jeg konkluderer ikke med noe som helst, jeg forholder meg kun til dine konklusjoner. Det er du som skriver at du ikke makter og orker å lese nynorsk. Kun du kan vurdere hva du orker og makter. Hvis det ikke er hodet det er noe galt med og nynorskopplæringa har vært adekvat, så må det jo være energinivået ditt det er noe galt med. En normalt fungerende person som har hatt normal nynorskopplæring makter å lese nynorsk. Å klare er ikke det samme som å ville. Kan man velge mellom å lese på bokmål eller nynorsk, velger de fleste selvfølgelig bokmål. Anonymkode: e0099...664 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #70 Del Skrevet 30. oktober 2024 Nymerïa skrev (15 minutter siden): Jeg konkluderer ikke med noe som helst, jeg forholder meg kun til dine konklusjoner. Det er du som skriver at du ikke makter og orker å lese nynorsk. Kun du kan vurdere hva du orker og makter. Hvis det ikke er hodet det er noe galt med og nynorskopplæringa har vært adekvat, så må det jo være energinivået ditt det er noe galt med. En normalt fungerende person som har hatt normal nynorskopplæring makter å lese nynorsk. Les svarene i tråden her da. Alle som svarer her har med all sannsynlighet gått på norsk skole og fått nynorskundervisning. Likevel svarer en hel del av de nei. De ville ikke kjøpt/lest en bok på nynorsk. Noen svarer ja, noen svarer nei. Og jeg tviler sterkt på at alle som svarer nei ikke er "normale" som du skriver. Jeg liker ikke nynorsk, og det at jeg misliker den målformen gjør at jeg ikke makter å kjempe meg gjennom en hel bok på det skriftmålet. TS Anonymkode: fab3d...957 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #71 Del Skrevet 30. oktober 2024 Jeg sliter med å skrive nynorsk (bergenser), men jeg liker veldig godt å lese skjønnlitteratur på nynorsk. Synes nynorsk er et vakkert og poetisk skriftspråk. Anonymkode: c0d7e...0b6 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #72 Del Skrevet 30. oktober 2024 Det hadde jeg ikke brydd meg om. Jeg tenker som regel ikke over at enkelte ting på TV er teksta på nynorsk heller. Anonymkode: 068b9...f8f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #73 Del Skrevet 30. oktober 2024 Selvsagt kan jeg lese på nynorsk, både bøker og andre tekster. Jeg kommer fra tjukkeste bokmålland, nær grensen til Sverige på toppen av alt, så jeg har på mange måter hatt bedre tilgang på svensk enn nynorsk. Jeg var heller ikke glad i nynorsk på skolen, fordi jeg hadde en tendens til å slenge inn noen svenske ord her og der. Men så flyttet jeg til et sted som på papiret er bokmålskommune, men hvor omtrent halvparten av innbyggerne har nynorsk som hovedmål. Da måtte jeg faktisk skjerpe meg. Så jeg gikk på kurs, og da falt nynorsken på plass for meg. Læreren avkreftet mange myter, og jeg oppdaget at jeg til og med hadde vært utsatt for vranglære på skolen, og lært flere grammatiske regler feil. Plutselig ga ting mening, og etter hvert som jeg både leser og skriver mer nynorsk har det gitt enda mer mening. Jeg har også studert språk på universitetsnivå, og et av de viktigste rådene vi fikk var å lese tekster på språket vi lærte. Det lugger jo til å begynne med, fordi man har ikke stort nok vokabular, og man kan ikke all grammatikk på rams ennå. Men om man ikke tvinger seg selv, tar seg tid til å sette seg ned med tekster og ordbok, så kommer det aldri til å bli bedre. Det sammen med å lytte til språket, er på mange måte mer effektivt enn å bare pugge grammatiske regler. Om man aldri leser nynorsk, så kommer man aldri til å kjenne at man mestrer det heller. De her som sier at de uten problemer leser engelsk og svensk, har nok vært gjennom en lignende utvikling der, men det skjedde kanskje i så ung alder at de ikke tenkte så mye på det. Alle gjør selvfølgelig som de vil, men man må jo da finne seg i at man går glipp av bøker man egentlig gjerne vil lese. Hilsen en som gjerne leser bøker på både bokmål, nynorsk, svensk, dansk, engelsk og litt haltende på tysk og et par andre språk. Det var vel egentlig bar bokmål og til dels svensk som kom av seg selv, de andre har jeg i større eller mindre gra jobbet for, og jeg synes det var verdt det. Anonymkode: 30f4a...e8d 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 30. oktober 2024 #74 Del Skrevet 30. oktober 2024 De fleste bøkene på nynorsk som kommer ut nå er svært moderne i språket og på ingen måte vanskelige å lese. Se bare på bøkene til Agnes Ravatn, Marit Eikemo, Britt Bildøen, Brynjulf Jung Tjønn og Tore Renberg (sistnevnte skriver riktignok på begge målformer) 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frankenstein1 Skrevet 30. oktober 2024 #75 Del Skrevet 30. oktober 2024 Jeg kan godt lese bøker på nynorsk, men siden jeg ikke gjør det så ofte, merker jeg at det er litt uvant for hjernen min og at det tar litt tid å komme inn i det. Synes egentlig at nynorsk er et vakkert språk, håper at det bevares for fremtiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #76 Del Skrevet 30. oktober 2024 Skriv gjerne på nynorsk. Men jeg velger da å heller kjøpe en bok på bokmål. Anonymkode: ac989...c57 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #77 Del Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Av prinisipp ikke...eller kunne du gjerne kjøpt den? Jeg leser at "Her kjem sola" av Gunnhild Øyehaug har fått terningkast 6 og strålende anmeldelser, og skulle gjerne kjøpt den. Helt til jeg ser at den kun er utgitt på nynorsk, og ikke finnes på bokmål! Å slite meg gjennom en hel bok på nynorsk tror jeg rett og slett ikke jeg makter. Håpløst. Det blir derfor ikke denne boka på meg. Men jeg lurer. Noen som har lest den og kan si noe om hva de synes om den? Var den så bra som anmeldelsene i avisene sier? Hva skjer? Anonymkode: fab3d...957 Hvor mye tunnelsyn er det mulig å ha? Du har ve heller ikke lest Nobelprisvinner Jon Fosse sine bøker du da? Om en bok Espås nynorsk eller bokmål spiller ingen som helst rolle dersom boka er interessant nok til å bli lest. Anonymkode: efe39...b2e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 30. oktober 2024 #78 Del Skrevet 30. oktober 2024 Nei jeg hadde nok ikke gått for en bok på nynorsk. Måtte vært en veldig, veldig interessant bok, men kan ikke tenke meg det hadde blitt. Ellers er det som andre sier vanlig at en bok kommer ut på enten bokmål eller nynorsk, men helt sikkert unntak her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #79 Del Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvor mye tunnelsyn er det mulig å ha? Du har ve heller ikke lest Nobelprisvinner Jon Fosse sine bøker du da? Om en bok Espås nynorsk eller bokmål spiller ingen som helst rolle dersom boka er interessant nok til å bli lest. Anonymkode: efe39...b2e Tunnelsyn? Fordi jeg ikke gidder å lese bøker på et konstruert skriftspråk som ble påtvunget oss på skolen? Som ingen faktisk snakker? Jeg fikk meg en god latter nå i alle fall, om ikke annet. ts Anonymkode: fab3d...957 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #80 Del Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): For meg (og øvrig husholdning) er det helt likt om vi leser på bokmål, nynorsk eller engelsk. Her er det helt tilfeldig hvilket språk bøker, tidsskrifter med mer, kjøpes på. Anonymkode: ef63b...993 Om man ikke har engelsk som morsmål eller behersker språket svært godt, så går man glipp av små detaljer i språk om man leser engelsk. Helt enkel skjønnlitteratur og faglitteratur tilknyttet eget fag, ja. Men mer kompleks skjønnlitteratur forstår man best på eget morsmål. Om det er oversatt litteratur er oversetter svært viktig. Jeg har lest Knausgård på mitt morsmål og fikk mer ut av romanen da enn da jeg leste de på norsk. Og det selv om min norsk er det man vil kalle svært god. Nynorsk KAN jeg lese, men der sliter jeg med nyansene og må slå opp ord oftere. Anonymkode: c52fc...6aa 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå