AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #1 Del Skrevet 30. oktober 2024 Av prinisipp ikke...eller kunne du gjerne kjøpt den? Jeg leser at "Her kjem sola" av Gunnhild Øyehaug har fått terningkast 6 og strålende anmeldelser, og skulle gjerne kjøpt den. Helt til jeg ser at den kun er utgitt på nynorsk, og ikke finnes på bokmål! Å slite meg gjennom en hel bok på nynorsk tror jeg rett og slett ikke jeg makter. Håpløst. Det blir derfor ikke denne boka på meg. Men jeg lurer. Noen som har lest den og kan si noe om hva de synes om den? Var den så bra som anmeldelsene i avisene sier? Hva skjer? Anonymkode: fab3d...957 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #2 Del Skrevet 30. oktober 2024 Jeg leser gjerne bøker på nynorsk. Jeg elsker blant annet Agnes Ravatn, og alle hennes bøker er på nynorsk. Jeg synes ofte nynorsk er "mykere" å lese, som om det flyter bedre i hodet mitt når jeg leser. Jeg er fra sentrale Østland og gjorde det ikke spesielt bra i nynorsktimene... Anonymkode: 9cf77...3cb 14 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #3 Del Skrevet 30. oktober 2024 Ja, selvfølgelig ville jeg ha kjøpt en bok på nynorsk. Anonymkode: 2face...1fe 7 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #4 Del Skrevet 30. oktober 2024 Det er no nynorsk som er norsk. Bokmål er Dansknorsk det. Anonymkode: af605...516 9 2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #5 Del Skrevet 30. oktober 2024 Jeg er ikke noen stor tilhenger av nynorsk. Det er så knotete og rart, og det virker som en del nynorskfantaster legger vekt på å skrive slik at man omtrent ikke forstår hva som menes. Ingen snakker slik. Den eneste gangen jeg kan synes nynorsk er fint, det er når jeg leser enkelte dikt på nynorsk. Anonymkode: f2ecc...461 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #6 Del Skrevet 30. oktober 2024 Nei Anonymkode: 8f0bd...810 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #7 Del Skrevet 30. oktober 2024 Ja, det kunne jeg gjort. Er selv bokmålsbruker, men har bodd 18 år i tjukkeste nynorskland og har blitt miljøskadd 😂 Har tre barn som alle har nynorsk som hovedmål (bokmål er ikke et alternativ). All informasjon skole og det ogfentlige kommer på nynorsk. Utrolig hva man kan venne seg til.. 🙈 Anonymkode: 81b42...e0b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #8 Del Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er no nynorsk som er norsk. Bokmål er Dansknorsk det. Anonymkode: af605...516 Spiller ingen rolle. Hadde ikke orket en bok på nynorsk. Anonymkode: c7eed...915 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phoenix Heart Skrevet 30. oktober 2024 #9 Del Skrevet 30. oktober 2024 Nei, jeg syns nynorsk er slitsomt å lese. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #10 Del Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, det kunne jeg gjort. Er selv bokmålsbruker, men har bodd 18 år i tjukkeste nynorskland og har blitt miljøskadd 😂 Har tre barn som alle har nynorsk som hovedmål (bokmål er ikke et alternativ). All informasjon skole og det ogfentlige kommer på nynorsk. Utrolig hva man kan venne seg til.. 🙈 Anonymkode: 81b42...e0b Samme her, men likevel liker jeg ikke å lese eller skrive nynorsk. Anonymkode: c7eed...915 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #11 Del Skrevet 30. oktober 2024 Absolutt! Jeg er bergenser og snakker tilnærmet riksmål. Har også bodd veldig lenge i Oslo. Så nynorsk er langt fra min verden - vanligvis. Det finnes imidlertid bøker som jeg er sjeleglad for at jeg kjøpte selv om de kun var på nynorsk: Min briljante venninne av Elena Ferrante. Etterhvert kjøpte jeg også de andre bøkene i "serien". Det tok ikke mange sidene før jeg ikke lenger tenkte på at jeg leste nynorsk, og bare lot meg rive med i historien. Tror ikke jeg engang registrerte at bok nr 2 også var på nynorsk. Anonymkode: d5988...7e4 7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 30. oktober 2024 #12 Del Skrevet 30. oktober 2024 Kunne fint ha lest den. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskopi Skrevet 30. oktober 2024 #13 Del Skrevet 30. oktober 2024 Ja det hadde ikke gjort meg noe. Skal sies at jeg hadde nynorsk som hovedmål frem til vgs. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #14 Del Skrevet 30. oktober 2024 Nei, jeg klarer dessverre ikke å leve meg inn i boka på samme måte med nynorsk. Jeg synes det er mye enklere å lese på svensk og engelsk enn på nynorsk. Anonymkode: 9ab08...b5f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #15 Del Skrevet 30. oktober 2024 Har i alle fall lest Hyttebok frå helvete, om det ikke var jeg som kjøpte den. Går helt fint. Jæskla god bok, forresten! Anonymkode: f5f04...0ff 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #16 Del Skrevet 30. oktober 2024 Det er da ganske vanlig at bøker blir utgitt på enten bokmål eller nynorsk. Norge har for få folk til at det lønner seg med to utgivelser. Jeg leser gjerne nynorsk, selv om jeg unngår å skrive det selv. Har bokmål som hovedmål. Synes nynorsk er vakkert, liker måten setningene formuleres. Anonymkode: a70cd...414 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #17 Del Skrevet 30. oktober 2024 Ja, null stress. Anonymkode: c9f5c...12f 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 30. oktober 2024 #18 Del Skrevet 30. oktober 2024 Selvfølgelig. Jeg leser mange bøker på nynorsk uten å reflektere noe særlig over det. 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #19 Del Skrevet 30. oktober 2024 Om noe jeg skal lese er på nynorsk eller bokmål er revnende likegyldig, og det burde det være for de fleste oppegående mennesker som har gått skole. Anonymkode: de99a...a37 7 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #20 Del Skrevet 30. oktober 2024 Nei. Anonymkode: 5518b...0a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå