AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #1 Skrevet 30. oktober 2024 Ser at mange får krav fra Nav om å betale store summer tilbake til Nav, det er gjerne over 100.000,- +- og kravene er gjerne for to til tre år tilbake. Hvorfor får de sånne krav? Klarer ikke Nav å betale ut riktige summer? Ser at flere har fått disse kravene grunnet for mye barnetillegg utbetalt. Kjenner at jeg blir stresset hvis man plutselig kan vente tilbakebetalingskrav fra Nav på svimlende summer. Heldigvis har jeg voksne barn og får ikke barnetillegg, men man vet jo aldri hvilke grunner Nav krever penger tilbake på. Noen her som har fått tilbakebetalingskrav? Anonymkode: df720...e98
thetypingone Skrevet 30. oktober 2024 #2 Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ser at mange får krav fra Nav om å betale store summer tilbake til Nav, det er gjerne over 100.000,- +- og kravene er gjerne for to til tre år tilbake. Hvorfor får de sånne krav? Klarer ikke Nav å betale ut riktige summer? Ser at flere har fått disse kravene grunnet for mye barnetillegg utbetalt. Kjenner at jeg blir stresset hvis man plutselig kan vente tilbakebetalingskrav fra Nav på svimlende summer. Heldigvis har jeg voksne barn og får ikke barnetillegg, men man vet jo aldri hvilke grunner Nav krever penger tilbake på. Noen her som har fått tilbakebetalingskrav? Anonymkode: df720...e98 Min typen fikk dette da han jobber 100% samtidig som han mottok 70% uføre og sa ikke i fra til nav. (regnet med de viste dette) Da nav oppdaget dette fikk han rundt 200.000 og betale tilbake. Da han ikke skal ha uføre lønn om han er i fult arbeid. Jeg for min del er 85% uføre jobber så tett opp mot intektsgrensen min som jeg kan om jeg klarer og har aldri hatt dette problemet. nå har typen fått fryst sin uføre da han er frisk fra tisligere sykdom. Og sluttet og mota penger fra nav og alt gikk i orden ettervert. ^^ 2
Ardenus Skrevet 30. oktober 2024 #3 Skrevet 30. oktober 2024 Kan nevne hva jeg må betale tilbake for. 100% ufør, men prøvde meg i jobb igjen, så fikk noe utbetalt i ufør før jeg begynte i jobb, da jeg jobbet over 80% av grunnlaget, så må jeg betale tilbake det jeg fikk av nav det året. Jeg visste om det, så satte penger til siden. 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #4 Skrevet 30. oktober 2024 Fordi systemet er idiotisk lagt opp. Hvis man bikker over en viss grense i arbeidsinntekt må man tilbakebetale et stort beløp, og dette regnes ut av nav basert på skattemeldingen for året før. I tillegg er grensen for barnetillegg svært lav, så man kan samtidig risikere å plutselig komme over den med ekstra inntekt, og da blir man skyldig alt tilbake for hele fjoråret. For sikkerhets skyld så er barnetillegg beregnet ut fra husstandens inntekt og ikke den uføre sin inntekt, så hvis samboeren til den uføre har jobbet litt overtid, ekstra vakter eller får en bonus så kan husstandens inntekt gå over grensa og den uføre må betale tilbake hele fjorårets barnetillegg. Anonymkode: aecc8...7ce 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #5 Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Fordi systemet er idiotisk lagt opp. Hvis man bikker over en viss grense i arbeidsinntekt må man tilbakebetale et stort beløp, og dette regnes ut av nav basert på skattemeldingen for året før. I tillegg er grensen for barnetillegg svært lav, så man kan samtidig risikere å plutselig komme over den med ekstra inntekt, og da blir man skyldig alt tilbake for hele fjoråret. For sikkerhets skyld så er barnetillegg beregnet ut fra husstandens inntekt og ikke den uføre sin inntekt, så hvis samboeren til den uføre har jobbet litt overtid, ekstra vakter eller får en bonus så kan husstandens inntekt gå over grensa og den uføre må betale tilbake hele fjorårets barnetillegg. Anonymkode: aecc8...7ce Man må virkelig ha tungen rett i munnen når man er på Nav, spesielt om man mottar noe ekstra - som barnetillegg. Anonymkode: df720...e98
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #6 Skrevet 30. oktober 2024 Ardenus skrev (2 timer siden): Kan nevne hva jeg må betale tilbake for. 100% ufør, men prøvde meg i jobb igjen, så fikk noe utbetalt i ufør før jeg begynte i jobb, da jeg jobbet over 80% av grunnlaget, så må jeg betale tilbake det jeg fikk av nav det året. Jeg visste om det, så satte penger til siden. Ikke sant, det lønner seg å være oppdatert og smart. 👍🏼 Anonymkode: bf635...c95
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå