Reign Skrevet 30. oktober #21 Del Skrevet 30. oktober Mye jeg stusser over i denne saken. Ani Cura omtaler konsekvent studenten som "dyreeier", når det åpenbart dreier seg om en villfugl. Fakturaen beskriver avliving, konsultasjon, kremering og håndtering, og kiste. Likevel skal dyret ha dødd av en punktert lunge før veterinær rakk å se på den. Ergo har veterinæren verken gjennomført en konsultasjon eller avliving. Det gir heller ikke mening at en god samaritan skal dekke kremering, håndtering og kiste, når lovverket sier at man plikter å hjelpe skadde dyr, og at det er en ordning der veterinærer skal avlive dyret uten kostnad for den som leverer det. Glad for at jeg aldri har brukt Ani Cura, og jeg skal fortsette med denne praksisen. 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nutz Skrevet 30. oktober #22 Del Skrevet 30. oktober Jeg har betalt over 7000 kr per hund (altså 21000) for å avlive, kremere og få asken i en simpel keramikk krukke. 7000! for å sette to sprøyter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mmmwhatever Skrevet 30. oktober #23 Del Skrevet 30. oktober Taffel skrev (13 timer siden): Ja, har lest artikkelen. Hun ble også fakturert for avliving, noe som mattilsynet dekker. Dobbeltfakturering, kanskje...? Ikke sikkert regningen for avliving blir sendt til Mattilsynet. Her har jo hun som kom med fuglen tatt på seg eieransvar, hun sa fuglen skulle behandles og at hun skulle betale. Da er ikke dyret eierløst, og da er det kanskje innafor at hun betaler for avlivingen også? Det er ikke sånn at Mattilsynet dekker avliving av eide dyr, med unntak av hvis eier er fullstendig blakk. Kremering: Nødvendig, man skal ikke kaste kadaver i søpla. Klinikken betaler for at det kommer et firma for å hente kadaver og kremere dem. I tillegg må de betale for fryser, strøm, administrering, og fryseren tar plass (lokaler koster penger). Men jeg forsto ikke helt kista? Her tenker jeg studenten ikke har tatt inn over seg at hun faktisk bestilte en tjeneste fra veterinæren, og hun fikk informasjon. Det journalisten heller skulle skrevet om, er at Mattilsynets takster er altfor lave. Veterinærer går som regel skikkelig i minus på disse avlivingene som gjøres på statens regning. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mmmwhatever Skrevet 30. oktober #24 Del Skrevet 30. oktober Nutz skrev (8 timer siden): Jeg har betalt over 7000 kr per hund (altså 21000) for å avlive, kremere og få asken i en simpel keramikk krukke. 7000! for å sette to sprøyter. Det stemmer absolutt ikke at du betaler 7000kr “for å sette to sprøyter”. For det første er medisinene som brukes ved avliving ofte dyre, og jo større hunden er, jo mer medisiner må man bruke. For det andre settes det ofte opp god tid på avliving, slik at det ikke skal bli en traumatisk og hastig opplevelse for eier (og hunden). Mange klinikker har eget avlivingsrom, noe som ikke er gratis (areal = dyrt). Ofte kan man få sitte sammen med dyret sitt en stund etterpå. Da tar man opp et rom som ikke kan brukes til noe annet. Separatkremering og urne er dyrt, mesteparten av prisen har nok gått til det. I tillegg betaler du lønna til: 1) Veterinær med seks års utdannelse (minst) 2) Som regel Dyrepleier (bachelor) eller assistent (skal også ha lønn) 3) Ofte også resepsjonist Du betaler også 25% mva til staten, i tillegg til at det er masse utgifter på klinikken som skal dekkes, alt fra strøm og husleie til kopipapir og lisenser på journalprogram. 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Jenny* Skrevet 30. oktober #25 Del Skrevet 30. oktober Mezzosoprena skrev (20 timer siden): Ja, vi kan gjerne diskutere overprising hos dyrlegene, men hvem i all verden er det som tar med en vill fugl til dyrlegen da?!? Enig med deg. Jeg syklet forbi en skadet storfugl nylig og hentet nærmeste bonde som avlivet den veldig effektivt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nutz Skrevet 30. oktober #26 Del Skrevet 30. oktober Mmmwhatever skrev (1 time siden): Det stemmer absolutt ikke at du betaler 7000kr “for å sette to sprøyter”. For det første er medisinene som brukes ved avliving ofte dyre, og jo større hunden er, jo mer medisiner må man bruke. For det andre settes det ofte opp god tid på avliving, slik at det ikke skal bli en traumatisk og hastig opplevelse for eier (og hunden). Mange klinikker har eget avlivingsrom, noe som ikke er gratis (areal = dyrt). Ofte kan man få sitte sammen med dyret sitt en stund etterpå. Da tar man opp et rom som ikke kan brukes til noe annet. Separatkremering og urne er dyrt, mesteparten av prisen har nok gått til det. I tillegg betaler du lønna til: 1) Veterinær med seks års utdannelse (minst) 2) Som regel Dyrepleier (bachelor) eller assistent (skal også ha lønn) 3) Ofte også resepsjonist Du betaler også 25% mva til staten, i tillegg til at det er masse utgifter på klinikken som skal dekkes, alt fra strøm og husleie til kopipapir og lisenser på journalprogram. Dyrepleier har ingen rolle her, det har kun vært veterinær tilstede. Resepsjonisten har virkelig gjort the bare minimum, å klikke på navnet mitt i resepsjonen og sørge for at jeg betaler. Maks to minutters arbeid. Eller hva med den gangen jeg var inne med en valpetann jeg var usikker på om var knukket og veterinæren løftet på leppen og sa at den bare var på vei ut. "Jeg setter dette opp som en 5 minutters konsultasjon" sier hun så. 950 kr kostet det meg. Til sammenligning hadde det kostet meg 750 for en årlig sjekk med vaksine på samme klinikk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mmmwhatever Skrevet 30. oktober #27 Del Skrevet 30. oktober Nutz skrev (1 time siden): Dyrepleier har ingen rolle her, det har kun vært veterinær tilstede. Resepsjonisten har virkelig gjort the bare minimum, å klikke på navnet mitt i resepsjonen og sørge for at jeg betaler. Maks to minutters arbeid. Eller hva med den gangen jeg var inne med en valpetann jeg var usikker på om var knukket og veterinæren løftet på leppen og sa at den bare var på vei ut. "Jeg setter dette opp som en 5 minutters konsultasjon" sier hun så. 950 kr kostet det meg. Til sammenligning hadde det kostet meg 750 for en årlig sjekk med vaksine på samme klinikk. Det er mye skjult arbeid på en dyreklinikk som du ikke ser. Uansett om du så en dyrepleier eller ikke inne på det rommet er poenget likevel det samme: Du betalte IKKE bare for to sprøyter. Og hadde du tenkt at det var gratis å få sjekket en tann? Ville det vært det hos tannlegen? Nope. Vaksinasjoner er forresten en tjeneste som ofte er underpriset, så det er ikke noe godt sammenligningsgrunnlag. 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nutz Skrevet 31. oktober #28 Del Skrevet 31. oktober Mmmwhatever skrev (15 timer siden): Det er mye skjult arbeid på en dyreklinikk som du ikke ser. Uansett om du så en dyrepleier eller ikke inne på det rommet er poenget likevel det samme: Du betalte IKKE bare for to sprøyter. Og hadde du tenkt at det var gratis å få sjekket en tann? Ville det vært det hos tannlegen? Nope. Vaksinasjoner er forresten en tjeneste som ofte er underpriset, så det er ikke noe godt sammenligningsgrunnlag. Absolutt ikke, men konsultasjonen hadde da tatt en halvtime og arbeid hadde vært utført. Det hadde jeg så klart betalt for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå