HenningS Skrevet tirsdag kl 21:06 #1 Del Skrevet tirsdag kl 21:06 (endret) Hvorfor skal jeg jobbe i en privat bedrift der produksjonen er sosial, men akkumulasjonen er privat? Det vil si at mange må samarbeide for å produsere noe som helst, men bare den private blir rik av det. Mvh Endret tirsdag kl 22:02 av Elaine Marley Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skjold Skrevet tirsdag kl 21:20 #2 Del Skrevet tirsdag kl 21:20 Lønn. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeveMannen Skrevet tirsdag kl 22:18 #3 Del Skrevet tirsdag kl 22:18 Det finnes jo faktisk flere private bedrifter hvor noen av de ansatte tjener vesentlig mer enn eierene da. Enten det er fordi bedriften går dårlig, eller fordi noen annsatte har en veldig ettertraktet kompetanse og dermed må få høy lønn for å ville arbeide i det firmaet. Må jo være mye værre å jobbe som en byråkrat i en offentlig stilling hvor du bidrar til null verdiskapning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdz Skrevet torsdag kl 09:21 #4 Del Skrevet torsdag kl 09:21 LeveMannen skrev (På 29.10.2024 den 18.18): Det finnes jo faktisk flere private bedrifter hvor noen av de ansatte tjener vesentlig mer enn eierene da. Enten det er fordi bedriften går dårlig, eller fordi noen annsatte har en veldig ettertraktet kompetanse og dermed må få høy lønn for å ville arbeide i det firmaet. Må jo være mye værre å jobbe som en byråkrat i en offentlig stilling hvor du bidrar til null verdiskapning. Dette er nok svært vanlig i mindre selskaper og i startups. I min forrige jobb tjente jeg nesten dobbelt så mye som grunnlegger og daglig leder av bedriften. HenningS skrev (På 29.10.2024 den 17.06): Hvorfor skal jeg jobbe i en privat bedrift der produksjonen er sosial, men akkumulasjonen er privat? Det vil si at mange må samarbeide for å produsere noe som helst, men bare den private blir rik av det. Mvh Det finnes mange bedrifter som har aksjeprogram eller opsjonsavtaler for sine ansatte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet torsdag kl 10:07 #5 Del Skrevet torsdag kl 10:07 HenningS skrev (På 29.10.2024 den 22.06): Hvorfor skal jeg jobbe i en privat bedrift der produksjonen er sosial, men akkumulasjonen er privat? Det vil si at mange må samarbeide for å produsere noe som helst, men bare den private blir rik av det. Mvh Bedre enn å jobbe i en bedrift der både produksjon og akkumulasjonen er sosial, og du står igjen med mindre. Det finnes områder der det offentlige betaler funksjonell kompensasjon, men det blir i større og større grad unntaket. Private bedrifter med funksjonell verdiskaping er nøkkelen for at du som arbeidstaker skal få verdi igjen for arbeidet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thomH Skrevet 19 minutter siden #6 Del Skrevet 19 minutter siden HenningS skrev (På 29.10.2024 den 22.06): Hvorfor skal jeg jobbe i en privat bedrift der produksjonen er sosial, men akkumulasjonen er privat? Det vil si at mange må samarbeide for å produsere noe som helst, men bare den private blir rik av det. Hva mener du med "hvorfor"? De fleste mennesker må jobbe og tjene penger for å overleve. Dersom du ønsker å "akkumulere privat", så kan du jo bare starte din egen bedrift. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 13 minutter siden #7 Del Skrevet 13 minutter siden HenningS skrev (På 29.10.2024 den 22.06): Hvorfor skal jeg jobbe i en privat bedrift der produksjonen er sosial, men akkumulasjonen er privat? Det vil si at mange må samarbeide for å produsere noe som helst, men bare den private blir rik av det. Mvh Om du ikke trives med ordningen så får du prøve deg i det offentlige Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå