Gå til innhold

Jordmor - hvordan er det å jobbe som jordmor, og når ville du tatt utdanning?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan er det å jobbe på fødeavdeling som jordmor? Har vært med på noen vakter på føden med jordmor og jeg likte det veldig godt , men såklart får man jo ikke hele bildet av noen få vakter. Så, dere som jobber som jordmødre, hva er best og verst med jobben?  Hører jo mye om hvor hektisk det er på føden, særlig om sommeren, men samtidig er det jordmor jeg alltid har hatt lyst til å bli. Jeg har barn selv så litt redd for hvordan det skal gå opp med familieliv. 

Hvordan ser turnusen til en jordmor ut? Hvor ofte forskyves vakter og beordres man på jobb? Mtp forutsigbarheten. 

Tror jeg skal vente til barna er litt eldre med utdanningen selv om har har veldig lyst med en gang egentlig. Men er et tøft studie har jeg hørt. Erfaring fra de som har gått studier med barn tas imot med takk!

Anonymkode: ae28c...58e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en fantastisk jobb! Jeg gleder meg til å gå på jobb. Har så mange kjekke kollegaer. Man vet aldri hva dagen bringer, alt fra å hjelpe til med amming til å måtte håndtere akutte situasjoner. Elsker variasjonen. Føles godt å kunne hjelpe andre med å få en god fødselsopplevelse og være trygg. Det er rett og rett slett en utrolig spennende jobb!

Vi møter også selvfølgelig mange mennesker som er mer krevende med ulike diagnoser. Flere og flere blir risikofødende. Fødsler som ikke går som man hadde tenkt, store blødninger, dårlige nyfødte, misfornøyde kvinner, dødfødsler, senaborter osv. Av og til sitter man igjen og tenker "kunne jeg/burde jeg gjort noe annerledes". Men dette hører også med yrket. Jeg synes det er fælt hvis noe mister barnet sitt, men man lærer seg til at "dette er ikke mitt barn eller min sorg". Så prøver man så godt man kan å være der for de.

Jeg studerte ikke med barn. Men mange gjorde det og var motiverte for det. Men det er et tøft studium, så vært motivert! Jobber tredelt turnus med dag, kveld og natt. Jobber hver 3 helg. Der hvor jeg jobber har jeg aldri blitt beordret på jobb, men det er myyyye mas om ekstravakter. Dette er til tider stressende og slitsomt, man må lære seg å kjenne egne grenser og si nei. Samtidig er det kjekt å kunne ha mulighet til å tjene ekstra.

Håper du tørr å prøve! Lykke til🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AlternativX skrev (10 timer siden):

Det er en fantastisk jobb! Jeg gleder meg til å gå på jobb. Har så mange kjekke kollegaer. Man vet aldri hva dagen bringer, alt fra å hjelpe til med amming til å måtte håndtere akutte situasjoner. Elsker variasjonen. Føles godt å kunne hjelpe andre med å få en god fødselsopplevelse og være trygg. Det er rett og rett slett en utrolig spennende jobb!

Vi møter også selvfølgelig mange mennesker som er mer krevende med ulike diagnoser. Flere og flere blir risikofødende. Fødsler som ikke går som man hadde tenkt, store blødninger, dårlige nyfødte, misfornøyde kvinner, dødfødsler, senaborter osv. Av og til sitter man igjen og tenker "kunne jeg/burde jeg gjort noe annerledes". Men dette hører også med yrket. Jeg synes det er fælt hvis noe mister barnet sitt, men man lærer seg til at "dette er ikke mitt barn eller min sorg". Så prøver man så godt man kan å være der for de.

Jeg studerte ikke med barn. Men mange gjorde det og var motiverte for det. Men det er et tøft studium, så vært motivert! Jobber tredelt turnus med dag, kveld og natt. Jobber hver 3 helg. Der hvor jeg jobber har jeg aldri blitt beordret på jobb, men det er myyyye mas om ekstravakter. Dette er til tider stressende og slitsomt, man må lære seg å kjenne egne grenser og si nei. Samtidig er det kjekt å kunne ha mulighet til å tjene ekstra.

Håper du tørr å prøve! Lykke til🙂

Fint å høre at du trives! Man hører jo mye negativt i media. Det gjelder forsåvidt også sykepleie og jeg trives igrunn godt som sykepleier. Tross til tider høyt arbeidspress . Men arbeidspress er jo litt opp og ned, så lenge hver eneste dag ikke er helt bananas går det som regel bra for min del. Somrene er utfordrende (jobber i kommunen) men de "går jo over" igjen og så blir det mindre hektisk.

Jeg tror jeg skal gå for det! Fint å høre du ikke blir beordret og det ordner seg på annet vis. Gjør familielivet litt lettere og kunne si ja og nei selg. Ekstravakter skal jeg klare å si nei til hvis det ikke passer, og passer det sier jeg ja. Sånn er det det jeg jobber nå og, alltid masse ekstravakter, mangel på sykepleiere osv.  Tenker jeg venter til barna kanskje er ca skolealder mtp at små barn krever ekstremt mye nærhet, sover tidvis dårlig. Vanskelig å forklare til de og at mamma skal sove etter nattevakt.  Større barn skjønner sånt litt mer. 

Hvordan ser en vanlig turnus ut? Hvor mye natt og kveld per uke? Og har dere ønsketurnus? For min del vil jeg ha 1-2 nattevakter av gangen. Og heller ha det sånn en gang i uka. Men vet mange er motsatt og liker å samle de opp, men jeg fungerer dårlig etter flere på rad(søvnkvalitet etter nattevakt er ikke den samme). Syns det er lettere å sove bare litt etter en nattevakt og så gå og legge seg til "vanlig" tid igjen senere på dagen hvis det gir mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker jobben som jordmor. På grunn av små barn arbeider jeg nå i kommunen/helsestasjon. Trives der også, og det er helt klart en roligere jobb som gir mindre slitasje, men ikke like spennende/gøy som sykehus. 

Jeg vil tro at turnusen varierer veldig etter hvor du er ansatt. Jeg jobbet på et større sykehus, og der var det litt variasjon i stillingene. De som hadde jobbet der en stund jobbet todelt turnus, eller ren nattevakt, mens jeg og de fleste som ble ansatt samtidig som meg jobbet tredelt. På sykehuset jeg jobbet så arbeidet alle jordmødrene ved både barsel- føde/føde obs. og poliklinikk, roterte vel en gang i året omtrent, slik at jeg ca. halve året arbeidet på barsel/barselhotell/poliklinikk og halve året på føden. Noen av de som har jobbet der lenge eller hadde mellomlederstilling jobbet på bare ett sted, men for å lettere kunne ta ekstravakter eller flytte folk ved behov så var det ønskelig fra ledelsens side at alle hadde erfaring med alle stedene, og det var helt gull, synes jeg. Fikk mye ulike erfaringer og en vakt ser helt ulik ut etter som hvor man jobber. 

Nå husker jeg ikke helt hvordan turnusen min var (jeg jobbet 70% fast etter eget ønske for å kunne være fleks, men tok på meg ekstravakter slik at jeg i praksis jobbet 100 eller mer de fleste månedene), men mener at jeg hadde to netter i måneden og at de var etter hverandre. 

Arbeidspresset var dog til tider høyt. Særlig på barsel kunne det bli veldig travelt til tider hvis man har mange barselkvinner som trenger mye oppfølging. Innimellom opplevde jeg å måtte sende hjem kvinner med minimal ammeveiledning, og at mange ble slitne av å være på barsel fordi det er trangt, fullt og lite avlastning, spesielt for de som lå på rom der partner ikke kunne sove over. Litt av det samme på barselhotellet, men der er de fleste kvinnene friskere og de fleste har en partner som hjelper slik at man kan fokusere på ting som amme/matveiledning. 

Jeg har også hørt tidligere kolleger fortelle at det de siste årene har blitt et veldig høyt arbeidspress med færre jordmødre på vakt. Vil tippe det samme gjelder de fleste helseforetak, og det er jo litt skremmende og kjipt. Samtidig så vil jeg nok tro at føde/barsel er en av de bedre sengepostene man kan arbeide ved, siden de aller fleste pasientene i utgangspunktet er friske. Likevel er det jo med en viss bismak at det blir mer og mer samlebånd. 

Likevel så har jeg lyst til å jobbe på sykehus igjen. Føler meg ikke helt ferdig med det livet, siden jeg bare arbeidet der som jordmor i 4 år før jeg gikk over til kommunen. Barna mine nå er 4 og 7, så det blir kanskje noen år til ennå, men på sikt vil jeg absolutt tilbake. 

Ble forresten gravid med første barnet mitt mens jeg tok utdanningen. Fullførte da han var 1,5 år. Veldig spennende, gøy og lærerik utdannelse som så absolutt anbefales! 

Anonymkode: a5c3e...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt fantastisk jobb, veldig travelt til tider men fremdeles annerledes travelhet enn somatiske / akutt avdelinger jeg har jobbet på som sykepleier. Faglig spennende pasientgruppe og ingen dager er like.  Jobber 3-delt og det kan være krevende til tider men har gode ledere som jobber for å tilrettelegge ønsker og få sein-tidlig vakter.  Ofte ekstravakter ledig, men har aldri vært med på å bli beordret på jobb.  Har mange kollegaer med familie og det går helt fint opp for dem, det kommer an på hva man ønsker seg av hverdag og jobb. Fint å ha erfaring med det fra sykepleien for da vet man litt hva 3 delt turnus innebærer. 

Hadde ikke barn når jeg tok videreutdanning, men har flere kollegaer som har, og det krever mye selvdisiplin, man har lite fritid. Husk også at du må jobbe 3-delt turnus i praksis de fleste steder (ikke sikkert det er mulig å få ren dag-kveld turnus) og det er viktig å tenke på om man har små barn som må tas vare på. Kravene for å bestå i praksis er også høye og det er ikke alltid mye fleksibilitet for studenter.

Anonymkode: d247c...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt fantastisk jobb, veldig travelt til tider men fremdeles annerledes travelhet enn somatiske / akutt avdelinger jeg har jobbet på som sykepleier. Faglig spennende pasientgruppe og ingen dager er like.  Jobber 3-delt og det kan være krevende til tider men har gode ledere som jobber for å tilrettelegge ønsker og få sein-tidlig vakter.  Ofte ekstravakter ledig, men har aldri vært med på å bli beordret på jobb.  Har mange kollegaer med familie og det går helt fint opp for dem, det kommer an på hva man ønsker seg av hverdag og jobb. Fint å ha erfaring med det fra sykepleien for da vet man litt hva 3 delt turnus innebærer. 

Hadde ikke barn når jeg tok videreutdanning, men har flere kollegaer som har, og det krever mye selvdisiplin, man har lite fritid. Husk også at du må jobbe 3-delt turnus i praksis de fleste steder (ikke sikkert det er mulig å få ren dag-kveld turnus) og det er viktig å tenke på om man har små barn som må tas vare på. Kravene for å bestå i praksis er også høye og det er ikke alltid mye fleksibilitet for studenter.

Anonymkode: d247c...e2e

Litt derfor jeg tenker å vente til de er  eldre. Jeg sliter med å sove godt etter nattevakt til tider, sover noen timer og veldig lett (sånn rett etter nattevakt). Blir dog ganske trøtt igjen utpå ettermiddagen og kan da sove igjen, men det er jo klin umulig med småbarn hjemme. Så tror jeg venter til de er litt eldre. Da blir det lettere å ta seg en dupp sånn litt i forkant av nattevakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...