AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #41 Del Skrevet 30. oktober 2024 16 mnd. Vi klarte å strekke det helt til august med aprilbarn. Ferie, barnepass + at jeg er lærer, så kunne jo gå hjemme hele juli. Gikk helt fint, ungen elsket barnehagen fra første stund. Nå får vi barn i mars neste år, og kommer til å gjøre det samme. Anonymkode: 1e05d...c93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #42 Del Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du får 7500kr i mnd i kontantstøtte fra barnet et 10mnd. Så sier du opp jobben din og får dagpenger i tillegg. Dette har jeg gjort med alle mine 3 barn. Så trenger du ikke sende i bhg før de er nærmere 2år Hvis dere ikke har dyyyre lån på unødvendige ting som biler og store hus går det. Men du kan så klart ikkr dra på kino og lekeland hver uke. Du må prioritere. Men med ett barn går det fint ann 🩷 Ikke send en 10mnd gammel BABY i bhg. Det er unaturlig og vondt for barnet. Anonymkode: 6f9d2...525 Trygdemisbruk, mener du? For det første er det karenstid når man sier opp jobben selv. For det andre må du være reell jobbsøker for å få dagpenger, NAV kan for eksempel sende deg på kurs som du må stille på 8-16, og du må ta en hvilken som helst jobb du får tilbud om. Man får ikke dagpenger for å forlenge permisjonen på statens regning! Anonymkode: 865b2...b49 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #43 Del Skrevet 30. oktober 2024 Det er jammen ikke sikkert dere får barnehageplass fra 10 mnd når barnet er født i mai, så her må nok dere tenke andre løsninger uansett Anonymkode: aaa9e...801 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skyblue7 Skrevet 30. oktober 2024 #44 Del Skrevet 30. oktober 2024 Hatt 80% med alle mine 3 barn, verdt det! Tar man avdragsfrihet på huslånet sitter man igjen med det samme i mnd (gjorde det med oss) ☺️ barn født i juni, april og juni. Fordel med sommerbarn er at du kan overføre 4-5 uker av ferien din, og ha 8 uker ferie neste år. Med 61 uker perm + 8 uker ferie kommer man ganske langt ☺️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skyblue7 Skrevet 30. oktober 2024 #45 Del Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Trygdemisbruk, mener du? For det første er det karenstid når man sier opp jobben selv. For det andre må du være reell jobbsøker for å få dagpenger, NAV kan for eksempel sende deg på kurs som du må stille på 8-16, og du må ta en hvilken som helst jobb du får tilbud om. Man får ikke dagpenger for å forlenge permisjonen på statens regning! Anonymkode: 865b2...b49 Man får jo i tillegg 16 uker uten dagpenger om man sier opp selv, så høres ut som en dårlig ide.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 30. oktober 2024 #46 Del Skrevet 30. oktober 2024 Min pode var 16 måneder gammel da han begynte i barnehagen. Jeg hadde spart opp under graviditeten og under permisjonsåret nok penger til at vi klarte oss de ekstra månedene i ulønnet permisjon, og i tillegg fikk jeg kontantstøtte. Det gikk greit, men ingen feriereise det året. Jeg pleide å gå innom barnehagen han skulle begynne i den sommeren. Kanskje et par ganger i uka. Lot han leke litt, krabbe rundt og bli kjent mens jeg var tilstede da, selvfølgelig. Det at han fikk så lang tilvenning gjorde at når den ordentlige tilvenningen skulle begynne (og jeg skulle gå derfra), gikk ganske greit. Litt gråt var det, men ikke ille. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #47 Del Skrevet 30. oktober 2024 Jeg har all permisjon pga samboer er uføretrygdet. Vår plan er å vente til etter jul neste år. Evt litt lenger om vi føler behov for det. Vi har muligheten til å ha henne hjemme til hun er nesten 2 år. Jeg skal begynne å jobbe litt i august bare får å strekke permisjonen litt lengre. Men vi får se litt hva vi gjør, barnet vårt er under behandling på Haukeland og vi vet ikke utfallet av dette enda. Så skal ærlig innrømme at det kan hende vi drøyer det enda lengre pga samboer er uføre så vi har muligheten til å ha henne mye hjemme pga det, evt korte dager i bhg. Anonymkode: c17ee...ec8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #48 Del Skrevet 30. oktober 2024 Her begynte jenta i barnehage da hun var 22 mnd, høsten hun fylte to år. Vi tok ut permisjon med 80% dekning. Barnet er født i oktober. Jeg var hjemme ut november året etter, med en måned uten lønn, og noen uker ferie. Far tok så noen uker ferie og sin del av permisjonen (det var 10 uker på far da). Så i februar gikk vi begge ned til 50% stilling og var hjemme med barnet til august, fikk kontantstøtte og tok ferie siste del før ungen begynte i barnehage i midten av august. Inntekten var så klart lavere enn når jeg jobba fult, men det gikk likevel greit rundt. Med lavere inntekt ble det lavere skatt, og kontantstøtte + barnetrygd utgjorde omkring 8500 kr i måneden. Hadde ikke noe større forbruk, var hjemme, ingen kostbare ferier eller slikt. Var absolutt verdt det. Anonymkode: 098e6...b32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #49 Del Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du får 7500kr i mnd i kontantstøtte fra barnet et 10mnd. Så sier du opp jobben din og får dagpenger i tillegg. Dette har jeg gjort med alle mine 3 barn. Så trenger du ikke sende i bhg før de er nærmere 2år Hvis dere ikke har dyyyre lån på unødvendige ting som biler og store hus går det. Men du kan så klart ikkr dra på kino og lekeland hver uke. Du må prioritere. Men med ett barn går det fint ann 🩷 Ikke send en 10mnd gammel BABY i bhg. Det er unaturlig og vondt for barnet. Anonymkode: 6f9d2...525 Si opp jobben og få dagpenger? Du tenker det er et generelt godt råd eller? Anonymkode: cfc1b...ba8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #50 Del Skrevet 30. oktober 2024 Skyblue7 skrev (49 minutter siden): Man får jo i tillegg 16 uker uten dagpenger om man sier opp selv, så høres ut som en dårlig ide.. Ja, som jeg skrev - karenstid. Anonymkode: 865b2...b49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #51 Del Skrevet 30. oktober 2024 Hvis det er viktig med lengst mulig permisjon, tar man selvsagt 80 %. Ser stadig folk klager over kort perm, men så tar de ikke ut så lenge de kan. Med 80 % har man 61 uker perm. Det er godt over et år. (Selv om noe jo er før fødsel). Og så har både mor pg far ferieuker i tillegg. Hvis dere ikke tar alt sammen, men tar noe hver for dere, strekker dere det ut ytterligere. Har dere vært lure, har dere også overført noe ferie fra 2024 til 2025. Anonymkode: 67148...eac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #52 Del Skrevet 30. oktober 2024 Eldste begynte da hun var 17 måneder. Født i mars, fikk barnehageplass i august. Jeg tror hun ville vært veldig klar for litt tid i barnehagen ei stund før den tid. Yngste var 14 måneder, men jeg hadde lyst å henne hjemme litt til, men det gikk ikke opp økonomisk. Det var så langt vi kunne strekke det. Hun stortrivdes i barnehagen fra dag èn (var allerede kjent med både barn og voksne pga hun var med på levering og henting av eldste hver dag, liten barnehage), men hadde ikke engang lært å gå enda... Så det var mer mammahjertet som hadde vondt, barnet hadde det veldig fint og trygt i barnehagen. Har mannen mulighet til å ta ut sin permisjon tidligere, og så kan du ta dine resterende uker over sommeren? Reglene på dette endres jo hele tida, i hvert fall da mine var små for omkring ti år siden. To år mellom barna, og to veldig ulike regler for permisjon. Anonymkode: c640a...cca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #53 Del Skrevet 30. oktober 2024 Min er født i februar og begynte i august når hun var 1,5 år. Kjempeglad for at vi kunne starte litt senere. 10 mnd synes jeg er galskap å sende en baby i barnehage. Hvilken måned har du termin? Hvis du er høygravid nå har du kanskje termin i november? I utgangspunktet har du ikke rett på plass før november det året barnet fyller 1 år. Om du føder i desember har du ikke rett på plass før august det året barnet fyller 2 år. Så om du har termin i slutten av november så må dere faktisk begynne å spare.. Med mindre du bor et sted med masse ledige plasser da Her jeg bor er det fulle barnehager så snakker bare ut fra min erfaring. Dere burde jo ta 80% da får dere lenger permisjon. Om du vet du føder i november så trenger du bare 1 år permisjon så da kan du jo regne på om det blir nok med 100% + ferieukene deres. Dere må kanskje regne med å ha litt færre ferieuker sammen isåfall. Vi sparte opp til ulønnet perm og tok heller ferie sammen men kjenner mange som delte opp ferien helt nesten. Pappaen må faktisk ta permisjon uannsett hva jobben sier om at det er tungvindt. Det er lovbestemt og noe alle deres arbeidstakere kan finne på å gjøre. Ikke la jobben presse ham ut av dette, de får skaffe vikar! Men, han trenger ikke ta alle sine uker akkurat etter dine eller sammenhengende. Dere kan gradere feks så han tar 50% over lenger tid samtidig som du tar 50%. Bare pass på at han kun tar fedrekvoten ikke felleskvoten så fungerer det helt fint, vi gjorde det en periode. Han kan og ta sin permisjon tidligere så kan du ta mer på slutten igjen om dere tror det fungerer for dere. Anonymkode: 4c63c...3a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #54 Del Skrevet 30. oktober 2024 Vår startet når han var nesten 15 mnd. Har nå gått 1,5 mnd i barnehage og stortrives. Jeg jobber redusert det første året for å gi han korte dager så han er rundt 5 timer i barnehagen. Pappa jobber offshore så når han er hjemme har jeg mulighet til å opparbeide meg litt flexitid. Evig takknemlig for at vi har mulighet til å gjøre det slik! Anonymkode: 77e0f...979 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #55 Del Skrevet 30. oktober 2024 Jeg har termin i desember, men vi sender ikke ungen i barnehage før august 2026 uansett om vi får plass eller ikke. Da er han vel ca 20mnd, om han kommer til termin. Vi tar ut 100%, men jeg tar en del uker uten lønn innimellom slik at jeg er hjemme til midten av november neste år og i praksis har 80% utbetalt. Han tar sine uker med 100% lønn, og så er planen at han skal være hjemme i ulønnet permisjon til august. Så satser jeg og på å amme så lenge som mulig for ammefriens del, vi har 2t pr dag til ungen er to år, hvis behov. Jeg tjener (dessverre) mest, så da er det jeg som må jobbe. Trøsta mi er at de får mulighet til å knytte ett kjempebånd, selv om jeg helst skulle vært hjemme selv. Samboeren har mulighet til noe kvelds/helgearbeid i perioden med ulønnet fri, det har ikke jeg, så da blir det slik. Når barnehagestarten kommer går begge ned til 90% de første to månedene for å gi han kortere dager/uker. Anonymkode: 83426...7d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #56 Del Skrevet 30. oktober 2024 Vi tok 80% utbetaling for å være lengst mulig hjemme. Angrer ikke. Barnet var nesten 1,5år da det begynte i barnehage, ville ikke begynt tidligere enn dette med fulltid i barnehage både for mors og barnets del. Barnet vårt hadde akkurat begynt å sove en daglur da det begynte i barnehage , barn som er ca ett årtrenger 2 daglurer og er veldig små! Ikke alle kan gå en gang. Min anbefaling er å gjøre hva dere kan for å utsette barnehage oppstart eller å få hjelp av besteforeldre til å iallefall ikke la en ettåring være fulltid i barnehagen. Anonymkode: ae803...500 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå