Gå til innhold

Når sendte du barnet ditt i barnehage etter permisjonslutt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er enda gravid, sikkelig høygravid! Men jeg stresser allerede om å tilbake til jobb, jeg vil absolutt ikke tilbake til jobb allerede i slutten av Mai. Så jeg håper jeg kan ta alle ferie ukene på rappen etterpå… 

samboeren min har fått ny jobb som synes det var veldig tungvindt at han måtte ta de 3 mnd’ene sine i høysesongen… jeg nekter å sende en 7 mnd’er i barnehage men når han er ferdig er ho bare 10…? Mnd’er! 
synes det er alt for tidlig? 
vi har ingen oppsparte midler og har ikke mulighet til å spare nå som alt er så dyrt. Kjenner jeg griner litt inni meg allerede

Anonymkode: 06b44...d6e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Foreldrepermisjon har man rett på når man vil, så hva den nye jobben mener om saken er revnende likegyldig. Man informerer jobben om at man tar permisjon, man søker ikke.

Anonymkode: 9936e...7fb

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Foreldrepermisjon har man rett på når man vil, så hva den nye jobben mener om saken er revnende likegyldig. Man informerer jobben om at man tar permisjon, man søker ikke.

Nei det er helt sant. Han har sagt han skal ta den, men de er litt på vippepinnen og synes det var veeeldig tungvindt 🫠

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei det er helt sant. Han har sagt han skal ta den, men de er litt på vippepinnen og synes det var veeeldig tungvindt 🫠

Synd for de! 😊

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

De kan ikke bestemme når han tar sin permisjon. Så det trenger dere strengt tatt ikke bry dere om, selv om jeg skjønner at mannen din tenker på det. Hadde nok jeg også gjort. 

Vi tok den korte permisjonen med 100 % lønn, jeg var hjemme til barnet var 9 mnd. Da hadde jeg lagt inn all ferie og et par uker ulønnet i perioden. Mannen tok over, og barnet begynte i bhg når han var ett år. Vi hadde god tid til innkjøring i bhg, ettersom mannen hadde 3 uker permisjon igjen etter oppstart, så vi hadde korte dager lenge. 

Anonymkode: a85ee...6a7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 mnd, tok ut ferie og litt ulønnet, mannen tok også ut ferie for å spe på permisjonen. 

Anonymkode: 21854...5a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her var ungen 14 mnd da hun begynte i barnehagen. Ungen ble født i juni. Så tok ut ferien for det året på høsten, og neste år på sommeren som gjorde at permisjonen ble forlenget pga det. Jeg overtok også pappapermen pga samlivsbrudd, men tiden hadde jo blitt det samme for ungen sin del.

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

samboeren min har fått ny jobb som synes det var veldig tungvindt at han måtte ta de 3 mnd’ene sine i høysesongen… jeg nekter å sende en 7 mnd’er i barnehage men når han er ferdig er ho bare 10…? Mnd’er! 

Han synes det er tungvindt? Hans oppgave er å tenke på ungen! Minn han på at han er pappa først, arbeidstakersroller kommer i andrerekke.

Anonymkode: 46410...ba9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville som barnehagelærer og mamma selv ventet så lenge som mulig. Mine startet når de var 14.mnd og det gikk veldig fint 😊 å sende en 10 mnd gammel baby i barnehagen er ikke lett for mamma hjertet, det er kanskje enda en del våken netter og baby trenger mor og en som kan gi oppmerksomheter hele tiden. Ta avdragsfritt på huslån om dere har, får å spare opp penger til å være hjemme i ulønnet perm. Du vil ikke angre på det! Kanskje heller angre på at du ikke gjorde det?

Anonymkode: eaf59...2b7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke ta litt ulønnet per måned? Da blir det ikke stort innhugg i økonomien, men man får drøyet ut permisjonstiden.. evt flytt til billigere bolig. 

Anonymkode: 0b17a...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 mnd her også. Strakk permisjonen med ferien, og vi jobbet begge deltid under permisjonen slik at den ble lenger.

Anonymkode: 7149b...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som flere sier er det lurt å holde igjen 2 uker til innkjøring i barnehagen så dere kan gi barnet kortere dager. Det er en påkjenning for mange og begynne i barnehagen og mange blir også syke de første månedene 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville som barnehagelærer og mamma selv ventet så lenge som mulig. Mine startet når de var 14.mnd og det gikk veldig fint 😊 å sende en 10 mnd gammel baby i barnehagen er ikke lett for mamma hjertet, det er kanskje enda en del våken netter og baby trenger mor og en som kan gi oppmerksomheter hele tiden. Ta avdragsfritt på huslån om dere har, får å spare opp penger til å være hjemme i ulønnet perm. Du vil ikke angre på det! Kanskje heller angre på at du ikke gjorde det?

Enig i dette! Mitt eldste barn måtte begynne i barnehagen når hun var 10 måneder og det har jeg angret veldig mye på i ettertid. Hverken jeg eller baby var klar for det og det var en tung periode med mye frustrasjon og gråt 😢 mitt andre barn begynte når han var 14 mnd og det var mye bedre (men allikevel skulle jeg valgt 100% selv så ville jeg hatt barna hjemme til rundt 1.5-2 år)

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Her var ungen 14 mnd da hun begynte i barnehagen. Ungen ble født i juni. Så tok ut ferien for det året på høsten, og neste år på sommeren som gjorde at permisjonen ble forlenget pga det. Jeg overtok også pappapermen pga samlivsbrudd, men tiden hadde jo blitt det samme for ungen sin del.

Han synes det er tungvindt? Hans oppgave er å tenke på ungen! Minn han på at han er pappa først, arbeidstakersroller kommer i andrerekke.

Jobben synes det ja. Kan du ikke lese?

Anonymkode: 28712...6a4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eldste var 18 mnd, jeg hadde da ett år permisjon fra studier, samboer tok baby litt mens jeg studerte ferdig etter det året, så var det sommerferie. Engangsstønad + stipend fra Lånekassen pluss lave boutgifter (nedbetalte lån pga tidligere kjøp ig salg med fortjeneste).  Med andremann blir det ved 14 mnd, korte dager ved oppstart. Engangsstønad denne gangen også. Vi har superlavt forbruk. Kjøper brukt, reparerer klær og ting, reiser ikke på ferie osv. Jobber som selvstendig næringsdrivende ved siden av og sper på litt med det, mens baby sover f eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan også ta 80% permisjon for å forlenge perioden. Man skal ikke tape noe penger på det lengre kontra ta 100% og ulønnet slik mange har gjort tidligere. Jeg tror det blir 80% på oss da vi uansett må ha permisjon til barnet er rundt 1 år 3 måneder når det kan starte i barnehage.

Anonymkode: e3af0...8ea

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine var alle ca 13 mnd da de startet i barnehagen. Vi tok permisjon og ferie. Ungene fikk også rolig oppstart med korte dager. Har ikke angret et sekund.

Her må mannen prioritere barnet og ikke gi etter for press fra jobben. Ikke krangle, men minn ham rolig på at han har et ansvar, et valg, og et barn som utvikler og endrer seg i ekstrem fart fra måned til måned.

Anonymkode: ec9c7...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jobben synes det ja. Kan du ikke lese?

Anonymkode: 28712...6a4

Tydeligvis tatt på meg linsene feil vei i dag 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var 20 mnd da han fikk barnehageplass i august. Det var gått veldig fint, glad for at han kan gå og gjøre seg selv forstått (og forstår beskjeder).

Vi sparte ferie, tok 80% perm og har hatt mange måneder ulønnet. Beste pengene jeg har brukt iallfall. 

Anonymkode: 3624f...d3d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ta 80%. Går ut i perm nå i desember, og jeg skal ha perm til midten av oktober og så 5 uker ferie etter det, så slutten av november skal jeg tilbake i jobb. Så tar mannen 19 sine uker rett etter det, frem til april 2026. 

Personlig ville jeg ikke sendt barnet mitt i bhg verken ved 7 eller 10 mnd alder.

Anonymkode: 6bf0a...3f5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...