Gå til innhold

Skal jeg bli siviløkonom eller tannlege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg står ovenfor et vanskelig valg om utdanning. Har vurdert å bli siviløkonom eller tannlege, som er to ganske ulike yrker. Men vet ikke hva jeg skal velge, bør jeg ta siviløkonomutdanningen ved NHH (eventuelt NTNU hvis jeg ikke kommer inn i NHH) eller tannlege studie i Ungarn. Har hørt rykter om at klinikker holder unna utdannede tannleger i øst-Europa, stemmer det? Har ikke høyt nok snitt til å studere odontologi i Norge, bør jeg da satse på siviløkonomutdanningen men samtidig er det for mange som utdanner seg til dette og det er derfor stor konkurranse i arbeidsmarkedet. Noen tips eller ideer?

Anonymkode: b2804...e82

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan tenke meg det er veldig deilig å jobbe som tannlege. Umulig å jobbe hjemmefra, så når arbeidsdagen er over går man hjem. Som økonom har man jobben hengende over seg ogs på kvelden og i helgene.

• Liker 1
Skrevet

Personlig tror jeg tannlegeyrket kan være mer ensomt siden man ofte er et par stykker som deler praksis pluss en assistent. Jeg trenger et større miljø og flere kollegaer. 

Anonymkode: 1a713...99e

Skrevet

Siviløkonom, større muligheter for valg av yrke senere og bedre betalt. Alt etter hva du velger av valgfag kan du feks bli revisor eller regnskapsfører, blir større og større mangel på dette. 

Anonymkode: ad322...c23

• Nyttig 1
Skrevet
Brunello skrev (17 minutter siden):

Jeg kan tenke meg det er veldig deilig å jobbe som tannlege. Umulig å jobbe hjemmefra, så når arbeidsdagen er over går man hjem. Som økonom har man jobben hengende over seg ogs på kvelden og i helgene.

Hæ? Hvis man er typen som lar jobben henge over seg, tar man den jo med seg hjem uansett..?

Anonymkode: 5350b...388

Skrevet

Tror tannlege er mer spennende enn tall, tenk så mye ekkelt man får se/og fikse

økonomi kan være gøy det og, med det må vi alle uansett yrke 😃

Anonymkode: b941a...983

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hæ? Hvis man er typen som lar jobben henge over seg, tar man den jo med seg hjem uansett..?

Anonymkode: 5350b...388

Man gjør vel ikke det når man faktisk ikke kan jobbe hjemmefra. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er siviløkonom. Jobbet mye og hardt i ca 10 år, og har nå en passe utfordrende jobb som CFO i et relativt lite selskap og tjener 1,2 mill. Ikke mye stress, og stort sett 8-16. For meg er mulighet for hjemmekontor et enormt pluss, spesielt med små barn og mye logistikk. 

Det er utrolig ulike yrker du sammenligner. Jeg heller mot introvert og kunne aldri hatt en omsorgs-type jobb som jeg jo tenker tannlege er. Så jeg klarer liksom ikke å se at dette er to overlappende yrker for en personlighetstype, men det er jo bare sånn jeg ser det. 

Anonymkode: 05c34...ed4

• Liker 1
Skrevet
Brunello skrev (34 minutter siden):

Er siviløkonom (NHH). Og føler på det motsatte.

At jobben "henger over en" er kun psykisk. Tar unna litt om jeg føler for det, stresser meg ikke ellers.

Men må måtte være et sted 8-16, det hadde jeg ikke trivdes med overhodet. Nå kan jeg styre dagene selv, i stor grad. 

Anonymkode: 1c335...ca2

Skrevet
Brunello skrev (17 minutter siden):

Man gjør vel ikke det når man faktisk ikke kan jobbe hjemmefra. 

Enig i den du siterer.

Det sitter i hodet. 

Anonymkode: 1c335...ca2

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er siviløkonom. Jobbet mye og hardt i ca 10 år, og har nå en passe utfordrende jobb som CFO i et relativt lite selskap og tjener 1,2 mill. Ikke mye stress, og stort sett 8-16. For meg er mulighet for hjemmekontor et enormt pluss, spesielt med små barn og mye logistikk. 

Det er utrolig ulike yrker du sammenligner. Jeg heller mot introvert og kunne aldri hatt en omsorgs-type jobb som jeg jo tenker tannlege er. Så jeg klarer liksom ikke å se at dette er to overlappende yrker for en personlighetstype, men det er jo bare sånn jeg ser det. 

Kan jeg spør hvor du tok utdanningen din?

Skrevet
Anonym0526 skrev (1 minutt siden):

Universitetet i Agder. Konkurrert med folk fra både BI og NHH, men aldri opplevd noe minus med den skolen jeg gikk på, selv om den har «lavere status». Og strengt tatt er det bare første jobben hvor de ser på skolen du kommer fra (om de gjør det). Etter det går det på erfaring, så lenge du har papirene i orden. Er ekstremt glad for at jeg tok en gratis skole og ikke BI, for det er vanskelig nok å håndtere studielån og boliglån om du ikke skal legge 3-400 000 mer i lån til for en bachelorgrad alene, enda mer for master.  Jeg har ansatt folk selv, og det betyr helt seriøst null og niks hvilke skole de kommer fra, så lenge de har riktig grad.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er siviløkonom. Ferdig utdannet for 3-4 år siden.

Det positive er:

Lett å få seg jobb. Begynte i fast jobb i bank 3 dager etter jeg leverte inn masteroppgaven min, ble etterhvert autorisert finansrådgiver. Veldig fin jobb som jeg trivdes veldig godt i, får arbeide med folk i alle livets faser, handler til tider like mye om medmenneskelighet som om tall.

Etter 2år undersøkte jeg arbeidsmarkedet på nytt, og fikk flere jobbtilbud etter en måned med søking. Og jeg hadde helt gjennomsnittlige karakterer så ikke best i klassen (ikke verst heller altså).

Nå har jeg en veldig fleksibel jobb som analytiker med noe lederansvar i ett stort firma. Fleksibel i form av at jeg bestemmer kontortid og om jeg skal ha hjemmekontor eller være til stede på jobben helt selv 90% av tiden. Veldig praktisk med små barn.

Jeg bor i en del av landet som ikke har de aller høyeste lønningene, men 700 000,- etter tre år i arbeidslivet er jeg kjempefornøyd med!

Ulempene er:

Fleksibilitet krever også mye av deg. Særlig i det private næringsliv er min erfaring at økonomer jobber mye kvelder, helger og netter. Man opparbeider seg som regel langt mer fleksitid enn man noen gang får tatt ut.

Men så kommer det til fordelene igjen da.. Du har egentlig såpass mange jobbmuligheter innen veldig forskjellige ting, at man strengt tatt kan velge arbeidspresset til en viss grad selv.

Angrer ikke på utdanningen min ihvertfall. Selv om den noen ganger stresser meg litt vel mye. Tannlege høres jo heller ikke dumt ut! Det er nok to helt forskjellige typer jobber, men hvem som er best vet jeg ikke.

Anonymkode: 7ae04...e8d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! Jeg står ovenfor et vanskelig valg om utdanning. Har vurdert å bli siviløkonom eller tannlege, som er to ganske ulike yrker. Men vet ikke hva jeg skal velge, bør jeg ta siviløkonomutdanningen ved NHH (eventuelt NTNU hvis jeg ikke kommer inn i NHH) eller tannlege studie i Ungarn. Har hørt rykter om at klinikker holder unna utdannede tannleger i øst-Europa, stemmer det? Har ikke høyt nok snitt til å studere odontologi i Norge, bør jeg da satse på siviløkonomutdanningen men samtidig er det for mange som utdanner seg til dette og det er derfor stor konkurranse i arbeidsmarkedet. Noen tips eller ideer?

Anonymkode: b2804...e82

Tannlege 

Anonymkode: 81b67...137

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er siviløkonom. Ferdig utdannet for 3-4 år siden.

Det positive er:

Lett å få seg jobb. Begynte i fast jobb i bank 3 dager etter jeg leverte inn masteroppgaven min, ble etterhvert autorisert finansrådgiver. Veldig fin jobb som jeg trivdes veldig godt i, får arbeide med folk i alle livets faser, handler til tider like mye om medmenneskelighet som om tall.

Etter 2år undersøkte jeg arbeidsmarkedet på nytt, og fikk flere jobbtilbud etter en måned med søking. Og jeg hadde helt gjennomsnittlige karakterer så ikke best i klassen (ikke verst heller altså).

Nå har jeg en veldig fleksibel jobb som analytiker med noe lederansvar i ett stort firma. Fleksibel i form av at jeg bestemmer kontortid og om jeg skal ha hjemmekontor eller være til stede på jobben helt selv 90% av tiden. Veldig praktisk med små barn.

Jeg bor i en del av landet som ikke har de aller høyeste lønningene, men 700 000,- etter tre år i arbeidslivet er jeg kjempefornøyd med!

Ulempene er:

Fleksibilitet krever også mye av deg. Særlig i det private næringsliv er min erfaring at økonomer jobber mye kvelder, helger og netter. Man opparbeider seg som regel langt mer fleksitid enn man noen gang får tatt ut.

Men så kommer det til fordelene igjen da.. Du har egentlig såpass mange jobbmuligheter innen veldig forskjellige ting, at man strengt tatt kan velge arbeidspresset til en viss grad selv.

Angrer ikke på utdanningen min ihvertfall. Selv om den noen ganger stresser meg litt vel mye. Tannlege høres jo heller ikke dumt ut! Det er nok to helt forskjellige typer jobber, men hvem som er best vet jeg ikke.

Anonymkode: 7ae04...e8d

• 2 uker senere...
Skrevet

Løfter...

Anonymkode: c2203...44c

Skrevet

Som tannlege jobber man ofte som selvstendig næringsdrivende, en ulempe hvis du planlegger å få barn hvert fall, inntekten kan være bra, men varierende, og det er ditt eget tap hvis noen avbestiller. Og ja, de fleste klinikker foretrekker norsk utdannelse. Hadde valgt siviløkonom. 

Anonymkode: 60ef9...3c7

Skrevet

Begge utdanninger er relativt sikre og har gode lønnsutsikter. Men det vil være veldig ulik jobbhverdag. Jeg ville lagt vekt på hva du trives med å gjøre. Som tannlege jobber du jo veldig praktisk, og på mange måter vil jeg tro de samme problemstillingene gjentar seg igjen og igjen. Og med mindre du gjør noe spesielt innenfor forskning er hva slags jobbhverdag du før ganske forutsigbart, du vil jobbe på et tannlegekontor og utføre tannlegearbeid på pasienter innenfor et gitt tidsrom. Men du kan tjene mye ved å jobbe relativt normale arbeidstider.

Som siviløkonom er det veldig bredt spekter av ting du kan gjøre. Fra revisjon, analyse der du sitter mye for deg selv med tall, til markedsføring og kommunikasjon, eller ledelse og strategi. ++. Du kan også jobbe i omtrent hvilken som helst bransje. Det vil være en del krevende og kompetitive jobber der man må jobbe mye og hardt, samtidig som det finnes en haug med helt vanlige 8-16 jobber.

Anonymkode: c504e...949

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...