Gå til innhold

Hvor sliten er normalt?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Hvor sliten er det normalt å være som mor eller far i dag? Har to barn på småtrinnet og føler meg helt enormt sliten. Sover lite. Vondt i hodet hver dag. Hjertebank daglig. Spiser sunt og trener mellom alle pliktene, men får det akkurat til. Alt er pes og et jag mot klokka. Lite glede og mest plikter. 

Anonymkode: 92dd5...930

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk har jo forskjellig toleranse, så det er jo vanskelig å si.

Det en blir sliten for, kan andre ta på strak arm. 

MEN du skriver du sover dårlig. Der har du nok mye å hente. Om du får orden på søvnhygienen er mye gjort.

Anonymkode: badb2...6bd

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

MEN du skriver du sover dårlig. Der har du nok mye å hente. Om du får orden på søvnhygienen er mye gjort.

Veldig enig i dette. Dårlig søvn går utover absolutt alt, da har man null overskudd. Legg til rette for god søvnhygiene. Ha på alarm slik at du kommer deg i seng til en tid som gir deg nok søvn. Og ingen skjerm rett før leggetid. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Folk har jo forskjellig toleranse, så det er jo vanskelig å si.

Det en blir sliten for, kan andre ta på strak arm. 

Arkana skrev (31 minutter siden):

Veldig enig i dette. Dårlig søvn går utover absolutt alt, da har man null overskudd. Legg til rette for god søvnhygiene. Ha på alarm slik at du kommer deg i seng til en tid som gir deg nok søvn. Og ingen skjerm rett før leggetid. 

Ts

Det tror jeg også. Jeg legger meg samme tid og står opp samme tid. En time lenger på helgene. Problemet er at jeg våkner på natta og ligger våken i flere timer uten å få sove igjen. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd melatonin?  Ellers; du bør roe ned!! Det er veldig farlig å ha hodepine pga hjertebank over lengre tid! Jobber du hver dag?

Anonymkode: 9042c...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ts

Det tror jeg også. Jeg legger meg samme tid og står opp samme tid. En time lenger på helgene. Problemet er at jeg våkner på natta og ligger våken i flere timer uten å få sove igjen. 

Da må du prøve å finne grunnen til at du våkner. 

Jeg gjorde som deg - våknet og lå våken i timesvis. 
Startet med litt mindfullness på øret på kvelden, og nå sover jeg faktisk med ørepropper og sånne «briller» forran øynene, og jeg sovet fra jeg legger meg til jeg våkner av vekkeklokken. 

Jeg er ekstremt var på lyd på natten, om det er katt, mann som snorker eller et av barna som hoster. Men nå med ørepropper, så får jeg utelukket den småstøyen, som  gjør at jeg ikke våkner like lett. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Startet med litt mindfullness på øret på kvelden, og nå sover jeg faktisk med ørepropper og sånne «briller» forran øynene, og jeg sovet fra jeg legger meg til jeg våkner av vekkeklokken. 

Jeg er ekstremt var på lyd på natten, om det er katt, mann som snorker eller et av barna som hoster. Men nå med ørepropper, så får jeg utelukket den småstøyen, som  gjør at jeg ikke våkner like lett. 

Husk at melatoninproduksjonen går ned med alderen og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Prøvd melatonin?  Ellers; du bør roe ned!! Det er veldig farlig å ha hodepine pga hjertebank over lengre tid! Jobber du hver dag?

Melatonin av typen man kjøper reseptfritt, vil ikke hjelpe mot å våkne om natta. Den gjør en trøtt når man skal sovne og så går den ut av kroppen raskt. TS må da evt få resept på circadin (melatonin i depot).

Anonymkode: 2e089...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ts 

Ikke prøvd Melatonin. Etter hva jeg har skjønt hjelper det kun på innsovning. Vet ikke om hodepinen er pga. hjertebank. 

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg er veldig var selv. Sover med ørepropper. Har du noe tips til mindfullness å prøve? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts 

Jobber hver dag ja. Ikke lørdag og søndag da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts 

Ikke prøvd Melatonin. Etter hva jeg har skjønt hjelper det kun på innsovning. Vet ikke om hodepinen er pga. hjertebank. 

Jeg er veldig var selv. Sover med ørepropper. Har du noe tips til mindfullness å prøve? 

Syns det er vanskelig å komme med anbefaling, men det viktigste er å finne en stemme du syns det er behagelig å høre på. 
Om du har Spotify kan du søke på mindfullness der, høre litt på noen av de og finne en du syns virker behagelig. 
Jeg klarer f.eks ikke å slappe av når jeg hører på folk med dialekt;)

En periode måtte jeg sette av ti min etter middag f.eks mens mannen og barna gjorde noe annet. La meg inn i sengen og tok 10 minutter med mindfullness. 
Nå bruker jeg det på dager hvor jeg kjenner at hodet har 1000 tanker. Da bruker jeg det når jeg skal legge meg. 

Ellers har jeg brukt appen Headspace litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp trening og ta deg heller en time på øyet. Og senk standarden på hus og hjem. Send far og unger bort en helg, til besteforeldre f.eks.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym90059005 skrev (3 minutter siden):

Dropp trening og ta deg heller en time på øyet. Og senk standarden på hus og hjem. Send far og unger bort en helg, til besteforeldre f.eks.

Dette syns jeg er et skikkelig dumt råd. De færreste klarer å bare legge seg ned en time for å sove.

Å trene, er viktig for både helse og for å bedre søvn (om man ikke trener for seint). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette syns jeg er et skikkelig dumt råd. De færreste klarer å bare legge seg ned en time for å sove.

Å trene, er viktig for både helse og for å bedre søvn (om man ikke trener for seint). 

En person som har daglig hodepine og hjertebank og er helt på felgen og sliter med søvn, har så mangel på overskudd at da er hvile viktigere enn å trene. Og å si at de færreste klarer å ta seg en cowboystrekk er da en merkelig påstand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det folk forventer når de får barn? 🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️ Dette er grunnen til flere og flere er frivillig barnløse, vi klarer å se dette stresset før vi faktisk får barn. 🤷🏻‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke det å droppe trening er et godt råd. Trening er positivt på absolutt alle måter, også for søvn. Derimot er jeg enig i at man, hvis nødvendig, kan senke standarden hjemme. Og passe på at man deler det tredje skiftet noenlunde likt mellom seg og partner. 

MonJean skrev (7 minutter siden):

Hva er det folk forventer når de får barn? 🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️ Dette er grunnen til flere og flere er frivillig barnløse, vi klarer å se dette stresset før vi faktisk får barn. 🤷🏻‍♀️

Synes du dette er et nyttig svar for TS? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (3 timer siden):

Jeg synes ikke det å droppe trening er et godt råd. Trening er positivt på absolutt alle måter, også for søvn. Derimot er jeg enig i at man, hvis nødvendig, kan senke standarden hjemme. Og passe på at man deler det tredje skiftet noenlunde likt mellom seg og partner. 

Synes du dette er et nyttig svar for TS? 

Det er et realistisk svar. 🤷🏻‍♀️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.10.2024 den 16.53):

Hvor sliten er det normalt å være som mor eller far i dag? Har to barn på småtrinnet og føler meg helt enormt sliten. Sover lite. Vondt i hodet hver dag. Hjertebank daglig. Spiser sunt og trener mellom alle pliktene, men får det akkurat til. Alt er pes og et jag mot klokka. Lite glede og mest plikter. 

Jeg har begynt å legge meg kl. 21. Det er utrolig kjedelig, men har erkjent at det her og nå er den eneste måten jeg kan hente meg inn på. Er man dausliten og aldri får søvnen man trenger er ikke trening noe som gjør hverdagen enklere. Man må ha et visst overskudd i bunn for å kunne trene. Så prøv å legg deg tidligere. Kos deg med en god bok eller serie om du sliter med å falle til ro. Etter noen dager vil du forhåpentlig begynne å kjenne på et litt større overskudd. Få også sjekket om du mangler vitaminer/mineraler. Jeg var helt ødelagt da jeg manglet jern og vitamin D.

Anonymkode: 9fc06...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MonJean skrev (6 timer siden):

Jeg er en kronisk nay-sayer. Jeg tar aldri på meg mer enn jeg føler jeg takler, jeg trenger ikke å prestere i familielivet for sosiale media etc etc. og jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i dette stresset TS beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...