Gå til innhold

Er "Ja vi elsker" en oppskrytt sang?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En patriotisk nasjonalsang? Nei har du sett på maken!! 

Anonymkode: c89f6...953

En sang trenger ikke å høres ut som en sørgemarsj man spiller i begravelser, og ha en gammeldags tekst med uforståelige ord for å være patriotisk; hør på andre lands nasjonalsanger.

Anonymkode: f26f5...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor flirer du av disse mødrene? De hadde det sikkert ikke så lett de heller.

Anonymkode: 47b85...a60

Det er Bjørnsons formulering som får meg til å flire. Jeg er sikker på at disse mødrene, hvem de nå var, hadde langt mer fornuftige ting å ta seg til enn å sitte og gråte.

(I klartekst: Bjørnson framstiller menn som aktive og kvinner som passive. Det er veldig gammeldags, og jeg finner det en smule komisk.)

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (4 minutter siden):

Det er Bjørnsons formulering som får meg til å flire. Jeg er sikker på at disse mødrene, hvem de nå var, hadde langt mer fornuftige ting å ta seg til enn å sitte og gråte.

(I klartekst: Bjørnson framstiller menn som aktive og kvinner som passive. Det er veldig gammeldags, og jeg finner det en smule komisk.)

Ok, men det er da også passasjer i den sangen som sier at "kvinner kjempet som menn" elns. Det er vel ikke så passivt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ok, men det er da også passasjer i den sangen som sier at "kvinner kjempet som menn" elns. Det er vel ikke så passivt?

Det hadde jeg fakstisk glemt. Det er jo en av de strofene som nesten aldri synges. Linjene låter slik:

Kvinner selv stod opp og strede
Som de vare menn

Jeg var kanskje litt urettferdig mot den arme Bjørnstjerne. Noen stor tekst synes jeg uansett ikke det er. De neste to linjene er virkelig ikke noe å skryte av:

Andre kunne bare grede
Men det kom igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det positive med nasjonalsang som er en skalaøvelse, er jo at enhver aspirant (altså de som startet korps i september) klarer å lære Ja vi elsker før 17 mai. 😅 

og apropos det, det står ikke like bra med nåværende russisk nasjonalsang, den er så pass avansert i melodien, at barnekorpsene i Russland spiller heller “Farewell of Slavianka”, kanskje pga kombinasjon av enkelhet og tradisjon fra før-revolusjonstid Russland. 

Dette er en av problemstillinger man må også huske, når man vurderer en ny nasjonalsang. Den må enkelt legges opp for barnekorps av diverse størrelser. Og fortsatt høres fint ut. Ihvertfall i kombinasjon med EN voksen som spiller trumpet-solo. 🤣

Anonymkode: 5bb3c...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norge er jo på god vei til å gå i stykker, så kan jo like godt gjøre det skikkelig med en ny woke-aktig sang, og et flagg i samme slengen. 

Anonymkode: 6041c...510

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...