AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #1 Skrevet 29. oktober 2024 Hei, jeg går på AAP og har gått til psykolog i 1 år. Ble nylig avsluttet, og lurer på om NAV kan kreve epikrisen fra fastlegen sånn ut videre? Det føles veldig sårt at de skal lese den bare fordi jeg går på AAP. Er det virkelig slik? Anonymkode: eb0d2...5e2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #2 Skrevet 29. oktober 2024 De innhenter ikke epikriser eller legedokumenter hvis det ikke er viktig for saken din. Tror også de opplyser deg om dette? Du har vel samtykket på at de kan innhente informasjon som er vesentlig for saken din? Om du går på AAP som også er i tråd med DPS behandling din og at utfallet der vil påvirke saken din kan de be om en epikrise eller sammenfatning av hva resultatet ble. Anonymkode: 6545e...e56
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #3 Skrevet 29. oktober 2024 De har lov og innhente epikrise fra legen din, som regel gjør de det. Det er viktig for saken din videre. Hvis du nekter så kan du risikere at du ikke får AAP. Saken er og at jeg likte det heller ikke da min saksbehandler da jeg fikk AAP mente jeg ikke var syk. Vedkommende hadde ingen kompetanse i det hele tatt og si det. Som regel skal det sendes til NAV legen som er kompetent til og uttale seg men i mitt tilfelle gjorde de ikke det. Nav skal jo hjelpe deg da det er aktivitetsplikt når man får AAP. Anonymkode: 1fa24...02d
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #4 Skrevet 29. oktober 2024 Du har samtykket til dette når du søkte om AAP ☺️ Anonymkode: 48260...2aa 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #5 Skrevet 29. oktober 2024 Jeg skjønner jo at de må få dokumentasjon fra lege når jeg søker om AAP osv, men at de bare skal få den tilsendt fordi jeg er ferdig på DPS reagerte jeg på. I tidligere møter med nav og fastlege har legen vært så nøye med å ikke si for mye, så jeg tenkte kanskje at det ikke var alt i epikrisen som er relevant for de heller. Trenger de den nå egentlig på en måte. Mulig jeg reagerer slik fordi jeg føler meg så liten i møte med NAV. Anonymkode: eb0d2...5e2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #6 Skrevet 29. oktober 2024 De får ikke detaljerte journalnotater, det er nok sjeldent. En epikrise inneholder ikke direkte samtaler mellom deg og psykologen. Den beskriver behandlingsforløpet, hva slags type behandling du har vært igjennom, hvor du var og hvor du er nå før og etter behandling. Hva slags behandling eller tiltak du skal ha videre om du skal ha det m.m. Diagnoser er så klart nevnt. Dette må så klart NAV ha dokumentert når du har DPS som tiltaksplan på AAP. Du kan be om å få innsyn, så får du se selv hva NAV har av informasjon om deg. Jeg hentet ut hele NAV "journalen" min da jeg fikk innvilget uføretrygd og det er skremmende hvor lite informasjon NAV faktisk hadde om meg og min helse. Og ikke minst utdatert og irrelevant informasjon på uføretidspunktet, de brukte diagnoser som ble satt for 8 år siden (og som jeg for lengst var frisk av og fjernet av psykologen). Det er for meg uforståelig hvordan jeg fikk innvilget uføretrygd på et så tynt grunnlag. Nesten litt skremmende hvor tynt grunnlag man kan få innvilget uføretrygd. NAV viste absolutt ingenting om flere diagnoser (tilbakevennende depressiv lidelse, kompleks PTSD, anoreksi, agorafobi og panikkangst). De diagnosene har aldri blitt videreformidlet til NAV på 8 år, verken fra fastlegen eller psykologen. Har sjekket journalen hos DPS og fastlegen, absolutt ingen kommunikasjon med NAV om det. Anonymkode: aa51f...9a4
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #7 Skrevet 29. oktober 2024 At Nav kan kreve dokumenter som epikrise "bare fordi du har på AAP"? Ja. Du skjønner vel at de må ha innsikt i saken din, altså for eksempel din helsetilstand, for å gi deg deg riktig hjelp, kunne vurdere hva du har rett på og så videre? Anonymkode: 54394...3d0
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #8 Skrevet 29. oktober 2024 For at det skal innhentes dokumentasjon, også medisinske må det være nødvendig for å vurdere retten til ytelsen også å fortsette på aap. Men nav får den ikke direkte uten å be om den. Anonymkode: 6d437...6cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå