Gå til innhold

Noen som dropper influensavaksine?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.10.2024 den 13.56):

Forrige svangerskap tok jeg 3 doser med covidvaksine for det var midt under pandemien. Pleier reagere dårlig på vaksiner og blir nærmest som jeg har influensa en 2-3 dager av og til lengre. Vurderer droppe vaksine men er det dumt? 

Anonymkode: f9322...0e0

Om du reagere så sterkt på vaksinen, (som er bittelitt influensa virus), hvordan tror du kroppen din vil håndtere influensa i full dose? 

Anonymkode: 0cd8e...d18

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Om du reagere så sterkt på vaksinen, (som er bittelitt influensa virus), hvordan tror du kroppen din vil håndtere influensa i full dose? 

Anonymkode: 0cd8e...d18

Jeg har vært sengeliggende en uke med svineinfluensa under den forrige pandemien så vet hvor syk man kan bli👍 Jeg skal ta covidvaksinen også forresten.  Har allerede tatt influensa. Men er mange som mener vaksiner er gift i denne tråden😅

Skrevet

Aldri tatt noe vaksiner utenom barneprogrammet...vurderer kikhoste.

Anonymkode: 2c9f7...f7d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.10.2024 den 1.29):

Herremin.. Tåler ikke folk sykdom lenger?! 

🥹 Så utrolig trist det har blitt.. Influensa snakker dere om som det var malaria?! 

Gravide pleier jo bli MINDRE syk av influensa? Hadde selv influensa begge gangene jeg var gravid, litt feber i en uke og vondt i ledd og så fin igjen. Altså.. 

Blir rett og slett lei meg over hvor lite man skal ha idag. Forventer folk at man ikke skal gå noe slags sykdom, så blir heller ikke immunforsvaret oppdatert. 

Anonymkode: 065d1...925

Det er ingen fordeler ved å bli syk, bare ulemper. Immunforsvaret blir "oppdatert" gjennom vaksina.

Anonymkode: bd6ed...998

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.10.2024 den 11.00):

Grunnen til at jeg spurte er fordi det er anbefalt av FHI da gravide er i risikogruppe for å kunne få alvorlig forløp. Men spørsmålet mitt var hvor høy den risikoen er. Jeg tok alle covidvaksinene forrige svangerskap for jeg var gravid under pandemien men tok aldri influensavaksinen. Var forøvrig aldri syk heller. Så har ikke noe å sammenlikne med. 

Det er jo slik at FHI har vurdert den risikoen for deg, den er såpass stor og alvorlig forløp er såpass alvorlig at det er verdt å ta vaksinen. Hvis ikke hadde de ikke gjort denne anbefalingen.

Anonymkode: bd6ed...998

Skrevet

De kan jo ikke forske på gravide og vaksiner, så jeg tar absolutt ikke noen. 

Anonymkode: 38599...03f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De kan jo ikke forske på gravide og vaksiner, så jeg tar absolutt ikke noen. 

Anonymkode: 38599...03f

De kan ikke forske skriver du.. men er jo nettopp det de har gjort. Det har vært grundig forskning noe som gjør at helsemyndighetene støtter vaksinering.

https://www.fhi.no/va/vaksinasjonshandboka/vaksinasjon-i-ulike-livsfaser/vaksinasjon-av-gravide-og-ammende/?term=

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så fordi babyen din hadde flaks og ikke ble syk så betyr det at alle får det på samme måte. Mener du helsenorge anbefaler vaksiner for at mødre og barn skal bli sykere? Hva er poenget med det? Ok er selv trent og spiser sunt men tar det ikke for gitt at jeg aldri skal bli syk som gravid eller at baby ikke skal bli syk...

Hvorfor tenker du det var flaks? Oddsen var ikke akkurat i mot oss når man ser på hvor mange som blir syke av korona? Eller tror du de fleste blir syke av korona? Tror ikke at helsenorge vil vi skal bli sykere. Men de anbefaler mye rart som forskningen bestrider, tror ikke de mener å gjøre folk syke. Det handler om uvitenhet og at de som sitter på kunnskapen ikke er de som bestemmer. Å ta ting for gitt er nå litt rart å gjøre, men ved å spise sunt, dvs ikke helt slik helsenorge anbefaler, så har man bedre odds. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.10.2024 den 14.02):

Har tatt 3 covid vaksiner, og influensa vaksine.  immunsystemet er lavt pga transplantasjon. Men jeg nekter å putte mer gift inni kroppen min nå 

Anonymkode: 66e84...30b

"Gift", hahaha!:laugh:

Anonymkode: a3178...282

Skrevet
Eilis skrev (42 minutter siden):

Hvorfor tenker du det var flaks? Oddsen var ikke akkurat i mot oss når man ser på hvor mange som blir syke av korona? Eller tror du de fleste blir syke av korona? Tror ikke at helsenorge vil vi skal bli sykere. Men de anbefaler mye rart som forskningen bestrider, tror ikke de mener å gjøre folk syke. Det handler om uvitenhet og at de som sitter på kunnskapen ikke er de som bestemmer. Å ta ting for gitt er nå litt rart å gjøre, men ved å spise sunt, dvs ikke helt slik helsenorge anbefaler, så har man bedre odds. 

Jeg stoler på forskningen som anbefaler og støtter vaksiner til gravide. Å spise sunt beskytter sikkert mot mye men er ikke sammenliknbar med vaksiner. Og hvor syk en baby eller gravid blir av diverse sykdommer vet man virkelig ikke før man står i det.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.10.2024 den 9.43):

Da hadde du ikke influensa. Du var forkjøla. 

Selv ble jeg satt helt ut av spill i 2 uker, og slet deretter mye for å komme meg tilbake i form. Er ellers frisk og sprek og sjeldent syk. Satt meg veldig tilbake både å være ute av trening og jobb, og mistet også en del privat. 

Så et lite stikk i armen hver høst er definitivt verdt det for min del. Har ingen egenmeldingsdager så langt i år. 

Anonymkode: 99cfe...39c

Feil. Man kan fint smittes med influensaviruset og bare bli syk som ved en forkjølelse. En viss andel av smittede hvert år er faktisk symptomfrie, men smitter likevel videre. Man ligger ikke nødvendigvis strak ut med 40 i feber selv om man har influensa, med andre ord. 

Les deg opp, så slipper du å spre feilinformasjon. 

Anonymkode: 89e5e...c34

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.11.2024 den 2.43):

I snitt har man influensa ikke oftere enn hvert 10. år uansett, selv om man ikke tar vaksinen.

Anonymkode: 6e6d3...9be

Influensaviruset er veldig utbredt i befolkningen i sesong, så man smittes trolig mye oftere enn dette, men du har rett i at man blir "influensasyk", altså ganske så dårlig, rundt hvert 10. år.

Anonymkode: 89e5e...c34

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg stoler på forskningen som anbefaler og støtter vaksiner til gravide. Å spise sunt beskytter sikkert mot mye men er ikke sammenliknbar med vaksiner. Og hvor syk en baby eller gravid blir av diverse sykdommer vet man virkelig ikke før man står i det.  

Men er det så mye forskning på gravide og corona? Hvor mye forskning kan det ha vært på under 4 år? Er generelt sett veeeeeeeldig lite forskning på kvinner og kvinnesykdommer. Mye forskning på corona og vaksine sier vel heller der motsatte, men her er det delte meninger som alt annet. Er ikke i mot vaksiner, ser bare ikke vitsen med å sprøyte noe i kroppen for noe folk (og babyer) sjeldent blir veldig syke av. 

Skrevet

Har aldri tatt influensa vaksina, så kommer ikke til å ta den nå heller. Tror aldri jeg har hatt influensa.

Anonymkode: b5751...efd

Skrevet
Eilis skrev (1 time siden):

Men er det så mye forskning på gravide og corona? Hvor mye forskning kan det ha vært på under 4 år? Er generelt sett veeeeeeeldig lite forskning på kvinner og kvinnesykdommer. Mye forskning på corona og vaksine sier vel heller der motsatte, men her er det delte meninger som alt annet. Er ikke i mot vaksiner, ser bare ikke vitsen med å sprøyte noe i kroppen for noe folk (og babyer) sjeldent blir veldig syke av. 

"Flere større studier har nå vist at det tilsynelatende ikke er noen økt risiko for uheldige svangerskapsutfall som for tidlig fødsel, dårlig fostervekst eller dødfødsel blant mødre som har blitt vaksinert mot covid-19 under svangerskapet, skriver FHI i sin nyhetssak."

https://www.forskning.no/covid-ntb-svangerskap/ingen-ekstra-risiko-for-misdannelser-etter-koronavaksine-for-gravide/2391184

Sitat

Blant 986 kvinner med symptomer hadde 1 av 5 uvaksinerte moderat til alvorlig sykdom, denne andelen ble redusert til 1 av 20 hos kvinner med tre vaksinedoser.

30 kvinner ble innlagt i intensivavdeling, flertallet av disse kvinnene var uvaksinerte og ingen hadde fått tre vaksinedoser. Det ble registrert fire mødredødsfall på grunn av covid-19, tre av kvinnene var uvaksinerte og en hadde fått en vaksinedose.

Overlege og forsker Hilde Engjom har deltatt i arbeidet gjennom vitenskapelig samarbeid mellom Folkehelseinstituttet og Universitetet i Oxford. 

Sitat

https://www.fhi.no/nyheter/2022/gravide-som-tar-koronavaksine-blir-beskyttet-mot-alvorlig-omikronsykdom/

Sitat

I en observasjonsstudie som nylig er publisert i JAMA, ble nesten 200 000 nyfødte barn i Norge og Sverige fulgt for å se på forekomst av 15 mulige komplikasjoner i første levemåned (7). Av disse barna var rundt 94 000 blitt eksponert for covid-19-vaksinasjon under svangerskapet.

Nyfødte av mødre som var vaksinert mot covid-19 i svangerskapet, hadde lavere risiko for flere komplikasjoner enn dem av uvaksinerte mødre. Oddsratio for intrakranial hjerneblødning, hypoksisk-iskemisk hjerneskade og neonatal død var hhv. 0,78 (95 % KI 0,61 til 0,99), 0,73 (95 % KI 0,55 til 0,96) og 0,68 (95 % KI 0,50 til 0,91). Analyser avgrenset til barn født til termin, enkeltfødsler og barn uten misdannelser viste lignende funn. Det var ingen forskjell i risiko mellom dem som var blitt vaksinert med vaksinen fra Moderna og dem som var blitt vaksinert med vaksinen fra Pfizer-BioNTech.

– Vår studie støtter opp under vaksinesikkerheten til de to mRNA-vaksinene mot covid-19 for gravide, sier Maria Magnus, som er studiens andreforfatter. Hun er epidemiolog og seniorforsker ved Folkehelseinstituttet.

– Gravide kvinner bør fortsatt vaksinere seg mot covid-19, sier Magnus, som etterlyser studier som kan forklare den mulige reduserte risikoen for enkelte neonatale komplikasjoner som denne studien viste. Hun og andre forskere er i gang med studier om risikoen for senere helseutfall, slik som infeksjoner og kroniske tilstander, blant barn der mødrene ble vaksinert i svangerskapet.

https://tidsskriftet.no/2024/05/fra-andre-tidsskrifter/covid-19-vaksinasjon-i-svangerskap-er-trygt

Skrevet

Kommer til å ta kikhoste og influensa, men ikke covid.

Tok for øvrig ikke noen vaksiner under mine andre svangerskap (som begynner å bli noen år siden). 

Jeg blir også svært sjelden syk av smittsomme sykdommer, og får alltid forkjølelse o.l. lett.

Anonymkode: 52700...672

Skrevet
Eilis skrev (2 timer siden):

Ja, det er bare for deg å søke, så finner du forskning på økt risiko for dødfødsel ved covidinfeksjon hos mor for eksempel. 

Anonymkode: 729c9...8cf

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det er bare for deg å søke, så finner du forskning på økt risiko for dødfødsel ved covidinfeksjon hos mor for eksempel. 

Ja hvis man kun leser overskriften så er det det jeg finner. Helt riktig. Var det andre faktorer som førte til ulikheten? Overvekt, røyking, rus, andre helserelaterte sykdommer etcetc. Har ikke lest forskningen men har lest mange andre, og overskriften sier lite om hva som faktisk står i rapporten. Det var også flere dødfødsler før korona kom, betyr det at korona førte til mindre dødfødsler? Virker da rart men det er jo fint. I 2019 var det flest dødfødsler i nordnorge enn resten av landet, var det dårligere å bo i nordnorge da? I 2021 var det mindre dødfødsler i nordnorge, var det bedre i nordnorge da? Det er ikke store tallene som skiller det ene og det andre, er generelt sett lite dødfødsler. 

Man kan ikke bare lese overskriften og tro det er god forskning, eller hente inn statistikk og tenke tallene snakker for seg. Er så latterlig mange variabler, er så mye vi ikke vet

Skrevet
Eilis skrev (1 minutt siden):

Ja hvis man kun leser overskriften så er det det jeg finner. Helt riktig. Var det andre faktorer som førte til ulikheten? Overvekt, røyking, rus, andre helserelaterte sykdommer etcetc. Har ikke lest forskningen men har lest mange andre, og overskriften sier lite om hva som faktisk står i rapporten. Det var også flere dødfødsler før korona kom, betyr det at korona førte til mindre dødfødsler? Virker da rart men det er jo fint. I 2019 var det flest dødfødsler i nordnorge enn resten av landet, var det dårligere å bo i nordnorge da? I 2021 var det mindre dødfødsler i nordnorge, var det bedre i nordnorge da? Det er ikke store tallene som skiller det ene og det andre, er generelt sett lite dødfødsler. 

Man kan ikke bare lese overskriften og tro det er god forskning, eller hente inn statistikk og tenke tallene snakker for seg. Er så latterlig mange variabler, er så mye vi ikke vet

Du må gjerne faktisk lese forskningen, så finner du nok fort ut hva de har tatt høyde for :)

• Nyttig 1
Skrevet

Har tatt både influensa-, kikhoste- og koronavaksine de siste ukene 👍🏼 Hadde kun blitt influensavaksinen hadde jeg ikke vært gravid.

Anonymkode: b7855...5b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...