Gå til innhold

Noen som dropper influensavaksine?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tok alle som var anbefalt, inkludert influensa. Det er jo for å beskytte fosteret i magen, ikke bare for å unngå litt ubehag som noe troll skriver lengre opp. Immunforsvaret er svakere under graviditet og komplikasjoner kan være farlig for fosteret. Og vaksiner er jo nettopp hvordan man oppdaterer immunforsvaret uten å gå gjennom sykdom 🙄

Om man ikke har hatt influensa og heller ikke tatt vaksine før er det jo ekstra viktig forresten, da har du jo null immunitet om du skulle være så uheldig å bli smittet. 

Anonymkode: bc04d...18d

• Liker 5
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Herremin.. Tåler ikke folk sykdom lenger?! 

🥹 Så utrolig trist det har blitt.. Influensa snakker dere om som det var malaria?! 

Gravide pleier jo bli MINDRE syk av influensa? Hadde selv influensa begge gangene jeg var gravid, litt feber i en uke og vondt i ledd og så fin igjen. Altså.. 

Blir rett og slett lei meg over hvor lite man skal ha idag. Forventer folk at man ikke skal gå noe slags sykdom, så blir heller ikke immunforsvaret oppdatert. 

Anonymkode: 065d1...925

Dette innlegget er jo bare så kunnskapsløst at det er komisk 🤣 

Har aldri hatt vaksiner utenom det vi fikk på skolen da vi var små...

Anonymkode: 2c9f7...f7d

Dumt om du får deg et kutt i fingeren når du jobber i hagen for eksempel og får stivkrampe da, siden du er uvaksinert. Anbefaler deg å ta deg en tur på google og se mennesker med stivkrampe som står i bro i senga, det er ikke et hyggelig syn. 

Anonymkode: 729c9...8cf

• Liker 2
Skrevet

Har aldri hatt vaksiner utenom det vi fikk på skolen da vi var små...

Anonymkode: 2c9f7...f7d

Dette er jo idioti. Tror du vaksiner varer livet ut? Oppfriskningsdoser er anbefalt etter ti år.

Anonymkode: 79b2d...6bb

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Tok ikke vaksiner første svangerskapet fordi ble gravid sent på høsten, men tok den i fjor selv om jeg ikke var gravid da, for å beskytte meg selv mot å bli knall syk med baby. Samboer fikk influensa da, og jeg hostet litt, men sjeleglad jeg slapp unna skikkelig sykdom! 

I år har jeg tatt influensa og kikhoste siden jeg er gravid. Corona vaksinen vet jeg ikke om jeg skal ta. Har tatt 3 doser før, og har hatt corona 2 ganger, ene gangen som gravid med første. Jeg blir veldig lite syk av corona, klør litt i nesa, nesten så jeg håper jeg får det nå så det blir naturlige antistoffer til fosteret. Men så er det første lillemann da... Det er jo større sjanse for at han får smitten først i barnehagen enn meg som sitter hjemme litt invalid pga bekken da. Må tenke litt.

Anonymkode: 99330...9a9

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

🥹 Så utrolig trist det har blitt.. Influensa snakker dere om som det var malaria?! 

Gravide pleier jo bli MINDRE syk av influensa? Hadde selv influensa begge gangene jeg var gravid, litt feber i en uke og vondt i ledd og så fin igjen. Altså.. 

Blir rett og slett lei meg over hvor lite man skal ha idag. Forventer folk at man ikke skal gå noe slags sykdom, så blir heller ikke immunforsvaret oppdatert. 

Grunnen til at jeg spurte er fordi det er anbefalt av FHI da gravide er i risikogruppe for å kunne få alvorlig forløp. Men spørsmålet mitt var hvor høy den risikoen er. Jeg tok alle covidvaksinene forrige svangerskap for jeg var gravid under pandemien men tok aldri influensavaksinen. Var forøvrig aldri syk heller. Så har ikke noe å sammenlikne med. 

Anonymkode: f9322...0e0

Skrevet

Jeg har tatt kikhoste og venter på å kunne ta influensavaksine. Gjør det fordi jeg vil at babyen skal være beskyttet etter fødsel.

Tar ikke covidvaksine da jeg har en sykdom som kan bli verre av vaksinen. Vet ikke om det vil skje, men tar ikke sjansen.

Anonymkode: e0cc0...c24

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Grunnen til at jeg spurte er fordi det er anbefalt av FHI da gravide er i risikogruppe for å kunne få alvorlig forløp. Men spørsmålet mitt var hvor høy den risikoen er. Jeg tok alle covidvaksinene forrige svangerskap for jeg var gravid under pandemien men tok aldri influensavaksinen. Var forøvrig aldri syk heller. Så har ikke noe å sammenlikne med. 

Du kan jo søke på forskning selv siden du vil ha spesifikke tall på risiko? 

Men jeg har gjort jobben for deg, og riskoen ser ut til å være 7 ganger høyere for sykehusinnleggelse for gravide kvinner sammenlignet med kvinner som ikke er gravid: 

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC5359513/

https://bmcinfectdis.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12879-019-4318-3

I tillegg har du dette: 

https://www.cdc.gov/flu/spotlights/2020-2021/influenza-pregnancy-loss.htm

"While it’s well established that pregnant women are at higher risk of severe illness associated with flu illness, there has been less information about the impact of flu illness in pregnant women on pregnancy outcomes. The new CDC study, published in Lancet Infectious Diseases, found that flu illness during pregnancy was associated with a reduction in the average birthweight of full-term newborns and an increased risk of late pregnancy loss (defined as pregnancy loss after 13 weeks gestation). In addition, women with respiratory illness symptoms who had fever were found to have an increased risk of preterm birth.

Another finding of the study was that pregnant women had the highest incidence of flu infection during their first trimester, and the risk of having influenza during pregnancy increased with each month that women were pregnant during the influenza season. These findings suggest it is best for pregnant women to be vaccinated either before flu viruses begin circulating in places with distinct influenza seasons or as early in pregnancy as possible in places with year-round influenza circulation to maximize protection of mothers and their babies throughout pregnancy."

Anonymkode: 729c9...8cf

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har tatt kikhoste og venter på å kunne ta influensavaksine. Gjør det fordi jeg vil at babyen skal være beskyttet etter fødsel.

Tar ikke covidvaksine da jeg har en sykdom som kan bli verre av vaksinen. Vet ikke om det vil skje, men tar ikke sjansen.

Anonymkode: e0cc0...c24

Tok du den som er gratis? Kikhoste altså. Reagerer på at den gis etter uke 24. Da må jeg vente til januar..

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Aha. Så fordi DU ble mindre syk, er det automatisk mindre farlig for fosteret til dem som beviselig blir MER syke??

Er du seriøs?

Ps. Malaria kan behandles...

Anonymkode: 5c48a...3bb

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tok du den som er gratis? Kikhoste altså. Reagerer på at den gis etter uke 24. Da må jeg vente til januar..

Du må vente til tidligst uke 24 for at fosteret skal få antistoffer. Kikhostevaksine blir bare satt på gravide for å beskytte barnet de tre første mnd etter fødsel, ikke for å beskytte den gravide - det er bare en heldig «bivirkning».

Anonymkode: a3ad1...e45

• Liker 4
Skrevet

Ikke meninga å kuppe tråden, men jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid og får tilbud om å ta influensavaksina gjennom jobb nå på fredag. Jeg er i uke 5! Ser noen skriver at det er anbefalt i 2. og 3. trimester, men er det noen som vet om det trygt å ta den i første trimester?

Anonymkode: bda5a...461

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke meninga å kuppe tråden, men jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid og får tilbud om å ta influensavaksina gjennom jobb nå på fredag. Jeg er i uke 5! Ser noen skriver at det er anbefalt i 2. og 3. trimester, men er det noen som vet om det trygt å ta den i første trimester?

Det er helt trygt. Forskjellen mellom deg og de i 2. og 3. trimester er at de aktivt anbefales å ta influensavaksinen fordi de har økt risiko for alvorlig forløp (og dette kan jo igjen skade fosteret). De i 1. trimester frarådes ikke, dere bare faller inn under det samme "ta den gjerne om du ønsker det" som gjelder for alle oss andre utenfor risikogruppene også.

Så nei, det er ingenting kontroversielt eller risikabelt ved å ta den i første trimester. Den er trygg for gravide uansett trimester. Så hadde du tenkt å ta den gjennom jobb for din egen del, da er det ingen grunn til at du skulle trenge å revurdere det nå.

Anonymkode: 2e3aa...dbe

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ser ut som fhi kun anbefaler å ta i 1. trimester om den gravide har annen sykdom som gir risiko for alvorlig forløp eller f.eks. er helsepersonell.

https://www.fhi.no/va/influensavaksine/influensavaksine-gravide/

du kan jo evt dobbeltsjekke med fastlege :)

Skrevet

Jobber i barnehage, så er vel ekstra utsatt og derav tilbudet om å ta den. Har i utgangspunktet sagt ja, men det var jo før jeg fant ut at jeg er gravid. Får dobbeltsjekke hva de sier før de putter nåla i armen min😂

Skrevet

Tok influensa og covid vaksine nå pga eg e i risiko gruppe med astma og har en 2 mnd gamle baby. Med meg hadde det gått fint om eg fikk influensa, har aldri hatt covid så det vet eg ikke. Men vil ikke risikere at mi jenta skal bli syk og eventuelt alvorlig syk når eg kan forhindre det ved å ta ei vaksine eller to. Hadde gjort det samme om eg va gravid

Anonymkode: 9a042...ade

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du må vente til tidligst uke 24 for at fosteret skal få antistoffer. Kikhostevaksine blir bare satt på gravide for å beskytte barnet de tre første mnd etter fødsel, ikke for å beskytte den gravide - det er bare en heldig «bivirkning».

Jepp! Og dette er ganske nye retningslinjer fordi kikhoste er på en oppsving i landet, til de som kanskje ikke er klar over det. Kikhoste kan være farlig for de minste og derfor settes vaksinen i svangerskapet, sånn at barnet er beskyttet frem til de selv kan få vaksinen ved tre måneders alder. Bare sånn til info om noen skulle være i tvil 😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jepp! Og dette er ganske nye retningslinjer fordi kikhoste er på en oppsving i landet, til de som kanskje ikke er klar over det. Kikhoste kan være farlig for de minste og derfor settes vaksinen i svangerskapet, sånn at barnet er beskyttet frem til de selv kan få vaksinen ved tre måneders alder. Bare sånn til info om noen skulle være i tvil 😊

Så det er ikke farlig om mor får kikhoste i svangerskapet? Jeg mener siden det er fokus på å ta influensavaksine og koronavaksine. Jeg vil ikke få tatt kikhostevaksinen før i januar. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så det er ikke farlig om mor får kikhoste i svangerskapet? Jeg mener siden det er fokus på å ta influensavaksine og koronavaksine. Jeg vil ikke få tatt kikhostevaksinen før i januar. 

Det er for banyens skyld, ikke mor. Man gir antistoffer til barnet slik at man slipper dødssjuk unge før de kan få vaksinen 

Anonymkode: 9ec22...e46

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jobber i barnehage, så er vel ekstra utsatt og derav tilbudet om å ta den. Har i utgangspunktet sagt ja, men det var jo før jeg fant ut at jeg er gravid. Får dobbeltsjekke hva de sier før de putter nåla i armen min😂

Influensavaksine er jo anbefalt for gravide i 2, og 3. trimester, men man kan godt ta den tidligere å. 

Anonymkode: 9ec22...e46

Skrevet

Jeg har aldri tatt influensa vaksine etter at jeg var småbarn. Jeg tåler fint en influensa så er ikke krise for min del.

Anonymkode: 2f523...7e8

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...