Gå til innhold

Julekalender lavfodmap

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som har smakt disse julekalendrene som er melkefri og glutenfri? Er de gode? Denne f.eks:

IMG_3819.jpeg

Anonymkode: 44383...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veganere vil nok si det smaker godt, men for oss som vet hvordan ordentlig melkesjokolade smaker så er ikke dette det samme. Hvis du vil ha la fodmapkalender ville jeg heller gått for noe helt annet, som en nøttekalender. 

Anonymkode: 8a80d...b1d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Veganere vil nok si det smaker godt, men for oss som vet hvordan ordentlig melkesjokolade smaker så er ikke dette det samme. Hvis du vil ha la fodmapkalender ville jeg heller gått for noe helt annet, som en nøttekalender. 

Anonymkode: 8a80d...b1d

Takk for svar og godt råd😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har melkeallergi og liker den fra Moo free bedre enn den fra Plamil. Ikke verdens beste sjokolade, men det er jo heller ikke den klassiske sjokoladekalenderen. Søt og mild vil jeg si. Diggbox.no har ulike som er melkefrie og gode, og får sikkert inn flere mot jul også. 

Edit: diggbox har også mye som er merket «low fodmap», som jo gjør det enklere. Da med hensyn til flere ting enn melk og gluten. 

Endret av Daisy-love
La til.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy-love skrev (16 minutter siden):

Jeg har melkeallergi og liker den fra Moo free bedre enn den fra Plamil. Ikke verdens beste sjokolade, men det er jo heller ikke den klassiske sjokoladekalenderen. Søt og mild vil jeg si. Diggbox.no har ulike som er melkefrie og gode, og får sikkert inn flere mot jul også. 

Edit: diggbox har også mye som er merket «low fodmap», som jo gjør det enklere. Da med hensyn til flere ting enn melk og gluten. 

Takk for tips, skal sjekke ut. Vet du om vingummi er lavfodmap? Tenkte på den Haribokalenderen😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy-love skrev (19 minutter siden):

Har du smakt denne? 

IMG_3822.webp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for tips, skal sjekke ut. Vet du om vingummi er lavfodmap? Tenkte på den Haribokalenderen😊

Om du har utfordringer med fordøyelsen bør alle kunstige fargestoffer unngåes. Så - den utgår nok. 

Men om du her og nå, ts, går lowFodmap, så er du ferdig og over i innfasingen  en stund før desember (absolutt maks anbefalt tid er tross alt bare noen uker). Jeg vet at det finnes kvakksalvere som bed deg stå på lowFodmap over tid, men de blir omtalt av de som «fant opp» dietten i meget krasse ordelag. Og de som fant den opp er tross alt ekspertene her.

https://www.monashfodmap.com/blog/low-fodmap-diet-not-lifetime-diet/

Anonymkode: 7796e...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du smakt denne? 

IMG_3822.webp

Jeg har prøvd sjokoladen som er lik, og den er veldig god 😋 Faktisk vurdert denne kalenderen selv, men vært utsolgt. Eneste er at det er litt store biter, og mektig sjokolade. 
Aner ikke med haribo, men helt sikkert noen på en low fodmap-gruppe på Facebook som vet. Er fruktjuice i noen av dem i hvertfall, men det er jo små mengder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Om du har utfordringer med fordøyelsen bør alle kunstige fargestoffer unngåes. Så - den utgår nok. 

Men om du her og nå, ts, går lowFodmap, så er du ferdig og over i innfasingen  en stund før desember (absolutt maks anbefalt tid er tross alt bare noen uker). Jeg vet at det finnes kvakksalvere som bed deg stå på lowFodmap over tid, men de blir omtalt av de som «fant opp» dietten i meget krasse ordelag. Og de som fant den opp er tross alt ekspertene her.

https://www.monashfodmap.com/blog/low-fodmap-diet-not-lifetime-diet/

Anonymkode: 7796e...5c8

Det er ikke jeg som har utfordringer, det er en god venn av meg som har fått diagnosen IBS, og som skal gå på 100% lavfodmap i 6 uker fremover, før en og en matvare skal introduseres igjen for å se hva som kan tåles og ikke. Jeg ønsker å glede denne vennen med en adventskalender som er lavfodmap😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy-love skrev (8 minutter siden):

Jeg har prøvd sjokoladen som er lik, og den er veldig god 😋 Faktisk vurdert denne kalenderen selv, men vært utsolgt. Eneste er at det er litt store biter, og mektig sjokolade. 
Aner ikke med haribo, men helt sikkert noen på en low fodmap-gruppe på Facebook som vet. Er fruktjuice i noen av dem i hvertfall, men det er jo små mengder. 

Så bra at denne er god! Da kan det absolutt være en mulighet😃 Takk!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke jeg som har utfordringer, det er en god venn av meg som har fått diagnosen IBS, og som skal gå på 100% lavfodmap i 6 uker fremover, før en og en matvare skal introduseres igjen for å se hva som kan tåles og ikke. Jeg ønsker å glede denne vennen med en adventskalender som er lavfodmap😊

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så bra at denne er god! Da kan det absolutt være en mulighet😃 Takk!

Ja denne er en mulighet, og ser nå de har den inne, og den er merket «low fodmap», så det er jo genialt. Bare hyggelig det lille jeg kunne hjelpe med 😊

IMG_4832.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy-love skrev (48 minutter siden):

Ja denne er en mulighet, og ser nå de har den inne, og den er merket «low fodmap», så det er jo genialt. Bare hyggelig det lille jeg kunne hjelpe med 😊

IMG_4832.png

Ja tusen takk for hjelpen, nå er den bestilt🤩

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Ja tusen takk for hjelpen, nå er den bestilt🤩

Bare hyggelig! Håper den faller i smak 😊

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...