Gå til innhold

Drukner i vennegrupper, høstfester, FN-dager etc

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Hvem og når ble det besluttet av dette er en nødvendig faktor i barns oppvekst? Kan nemlig ikke huske at det var slik da jeg vokste opp. 
Med foreldre i jobb sliter det ut mer enn det gir.

Stammer det fra juss , dvs ulike tiltak som skole har blitt pålagt i forbindelse med skolemiljø/mobbesaker og lignende. 

Vil bare si at vi drukner her! Og måtte bare høre hva andre tenker

Anonymkode: d4503...3ee

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg skrev det i en annet tema, om 2 eller 3 barn, men jo, jeg er veldig enig. Her er min nåværende uke, jeg har to barn, andreklassing og femteklassing. 

Så, mandag hadde vi kostymprøve/sceneprøve på dans, forberedelser til forestilling, ungen trenger antrekk, skibukse + tjukk ull genser, + svarte danssko. Email om det fikk vi lørdagen før.

I dag, tirsdag, feirer skolen sin 160 års dag, begge ungene skal være kledd i klær fra 1860-1960, og ta med flagg.

Onsdag er det høstkonsert med korps i kultursalen, barna skal være kledd i pene klær i høstfarger, vi må øve på instrument før konserten. 

Torsdag er det Halloween. Der er det klassefester hos begge barna, litt aktiviteter organisert av foreldre, pluss halloween-snaks som skal lages av foreldre og medbringes. På kvelden er det vandring etter godteri i grupper, foreldre skal være med og følge. Selvsagt skal barna ha halloween-antrekk. Også skal vi pynte huset, kutte gresskar, kjøpe godteri.

Og fredag, er jo da min egen feil, da jeg kjøpte billetter til Nøtteknekkeren, for meg og barna. Billettene var kjøpt månedsvis i forveien, jeg måtte ha glemt hvor opptatte vi er i November. 🤣Men det konkluderer liksom hele den uka, som om den ikke var ille nok fra før av. 

Hvis du tror at neste uke og videre er det roligere, så neppe, det er slik det blir omtrent hele november - desember, det er mye som skjer.. Det er dansforestillinger, og for begge barna, med hver sine klasse - vennegrupper, julegrøt, juleverksted, så er det julekalendere og en julekonsert med korps. 😵 Og jeg har bare 2 barn. Jeg skjønner ikke at folk klarer tre.

Anonymkode: b772b...067

• Liker 6
  • Hjerte 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye å bidra med annet enn en støtteerklæring.

Ungenes aktiviteter har juleavslutning, sommeravslutning, og kanskje en høstfest som vi akkurat var på. Alle skal gjøre så innmari mye ut av alt føles det som. Satt akkurat og snakket med noen om hvor mye jeg "gruer" meg til førjulstiden med alt som skjer da, skolen har minst 3 arrangementer før jul som jeg vet om og som det forventes at man er med på, klassen til yngste har ett for seg selv I tillegg, eldste har vi heldigvis ingenting, og aktivitetene de går på (1 hver) har arrangementer før jul i tillegg til høstfester som akkurat har vært. 

Det er godt ment og for mange sikkert veldig hyggelig, men det blir fryktelig mye til sammen. Og ja, man kan la være å dra, men ungene vil jo gjerne, og ofte skal man gjerne bake en kake eller stille som kioskvakt/rigging/opprydding på slike ting. Noen ganger frivillig, men ofte blir man bare satt opp også. Man kan nekte, men da blir man jo den sære. Det blir mye synes jeg spesielt nå før jul.

Hvert arrangement er hyggelig i seg, men vi drukner på en måte i dem, og da er det ikke hyggelig lenger. Desember for meg er helt ødelagt, jeg løper rundt og gjør en masse ting jeg verken har tid eller lyst til, for å sette det litt på spissen. 

Det var ikke sånn da jeg var ung, men det er 30 år siden jeg var på alder med mine barn. Men det var i alle fall ikke sånn her. 

Endret av Kranken
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Det virker som om noen voksne mennesker har et intenst behov for at det skjer noe sosialt hele tiden, noe som ender med at vi med flere barn ikke får noe familietid. Man "må" jo være med på alt også, helt håpløst.

• Liker 8
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvem og når ble det besluttet av dette er en nødvendig faktor i barns oppvekst? Kan nemlig ikke huske at det var slik da jeg vokste opp. 

Stammer det fra juss , dvs ulike tiltak som skole har blitt pålagt i forbindelse med skolemiljø/mobbesaker og lignende. 

Helt enig…

useless mye greier! 
i tillegg forventes det at foreldre skal være med på alt sammen. 
Mine foreldre stod aldri på sidelinjen på en fotballtrening… 

Denne utviklingen er komplet galskap!

Anonymkode: 24e44...a3c

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Var ikke sånn før. No skal begge foreldre jobbe og begge stille opp på alt mulig hele tiden. Har du flere barn er det enda mer!

Anonymkode: af621...efa

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med dere over! Noen burde sette en stopper for galskapen.  Klassen trenger ikke masse arrangementer utenfor skoletid. Da jeg var barn, var det kun sommeravslutning, og det var fint. De få aktivitetene jeg gikk på, hadde ingen arrangementer utover selve aktiviteten. Det var mange som nøt roen og familietiden under koronarestriksjonene. La oss få tiden vår tilbake, ikke drukn oss i aktiviteter!

Hilsen mor med flere barn

Anonymkode: 15c17...fe0

• Liker 10
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HELT enig. Det er så slitsomt og det går ut over tiden vi kunne tilbragt med å gjøre noe hyggelig med barna, i familien. Det er foreldremøte i fotballaget til sønnen min denne uka, nylig var det dugnadsmøte og hjelpetrener-møte. I min datters fritidsaktivitet er det dugnader på kveldstid, garderobevakt, organisering av loppemarked en hel helg, foreldremøte i koret om en helgetur de (altså vi...) skal på om ikke lenge, kakelister og dopapirsalg, foreldremøter der man bare må krympe seg for å ikke bli pekt ut som foreldrekontakt, fordi man ikke ORKER mer ansvar og flere kvelder som går bort i møter. Vi har i tillegg et barn med spesielle behov, så jeg føler jeg uansett er på felgen og på randen av hva jeg makter å stå i i hverdagen.

Da jeg var ung gikk jeg i korps og på fotball. Det var null kakebaking (hvorfor er det slik at vi voksne tror barna MÅ ha kake i pausene på aktiviteter?) og dermed null lister og bytte av dager når noen ikke kunne, glutenfritt og laktosefritt. Det var ikke foreldremøter på fritidsaktivitetene! Det var ikke så foreldremøter på skolen hvert år, både individuelt og med hele trinnet, slik det er nå. Korpset arrangerte julemesse, det var det. Det var ingen dyre korpsturer til Italia, vi dro til nærmeste småby og overnattet på en skole der, helt toppers det. Man slapp alle disse dugnadene og organiseringen som det blir når man skal bytte uniformer annenhvert år, og planlegge tur til Italia og gudene vet hva.

Jeg vet at det har blitt organisert foreldretreff en gang i måneden på den likale italienske restauranten i nabolaget, og mødretreff i tillegg, men jeg har virkelig ikke overskudd til noe slikt.,

Anonymkode: 45f05...c4d

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da jeg var ung gikk jeg i korps og på fotball. Det var null kakebaking (hvorfor er det slik at vi voksne tror barna MÅ ha kake i pausene på aktiviteter?) og dermed null lister og bytte av dager når noen ikke kunne, glutenfritt og laktosefritt. Det var ikke foreldremøter på fritidsaktivitetene! Det var ikke så foreldremøter på skolen hvert år, både individuelt og med hele trinnet, slik det er nå. Korpset arrangerte julemesse, det var det. Det var ingen dyre korpsturer til Italia, vi dro til nærmeste småby og overnattet på en skole der, helt toppers det. Man slapp alle disse dugnadene og organiseringen som det blir når man skal bytte uniformer annenhvert år, og planlegge tur til Italia og gudene vet hva.

Så rart. 
jeg er født i 1984. Alt det du nevner var det hvertfall på mine aktiviteter. 

Husker mamma  hadde dugnad både i kiosken og sekretariatet. At de kjørte rundt med fuglenekene vi solgte i koret, og arrangerte både 17.mai og loppemarked med korpset. Jeg var i Italia på kortur, og på England på korpstur. Land og stand rundt på håndballcuper. Og alle de loddene vi måtte selge.. Gud hjelpes!

Vi hadde elevsamtaler to ganger i året, og foreldremøter. 

Det vi ikke hadde var vennegrupper og slike treff, men inkludering og vennskap var ikke akkurat på dagsorden.

Anonymkode: f4330...329

• Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Så rart. 
jeg er født i 1984. Alt det du nevner var det hvertfall på mine aktiviteter. 

Husker mamma  hadde dugnad både i kiosken og sekretariatet. At de kjørte rundt med fuglenekene vi solgte i koret, og arrangerte både 17.mai og loppemarked med korpset. Jeg var i Italia på kortur, og på England på korpstur. Land og stand rundt på håndballcuper. Og alle de loddene vi måtte selge.. Gud hjelpes!

Vi hadde elevsamtaler to ganger i året, og foreldremøter. 

Det vi ikke hadde var vennegrupper og slike treff, men inkludering og vennskap var ikke akkurat på dagsorden.

Anonymkode: f4330...329

Jeg er født ti år før deg. Var barn/ung på slutten av søttitallet/tidlig på åttitallet, da var det ikke så mye foreldremedvirkning på bygda der jeg vokste opp. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt enig med dere over! Noen burde sette en stopper for galskapen.  Klassen trenger ikke masse arrangementer utenfor skoletid. Da jeg var barn, var det kun sommeravslutning, og det var fint. De få aktivitetene jeg gikk på, hadde ingen arrangementer utover selve aktiviteten. Det var mange som nøt roen og familietiden under koronarestriksjonene. La oss få tiden vår tilbake, ikke drukn oss i aktiviteter!

Hilsen mor med flere barn

Anonymkode: 15c17...fe0

Ja. Og myndighetene klør seg i hodet over økende sykemeldinger hos småbarnsforeldre. 

Hadde vært helt ok - og jeg hadde gjerne tatt en for laget. - hvis det var beviselig til det beste for enkelte grupper i samfunnet, men hvor enn jeg ser - det være seg aleneforeldre, folk med få barn, folk med mange barn, folk med barn med spesielle behov eller sykdommer , folk med barn som blir utestengt eller mobbet , så ser jeg at samtlige syns dette er noe tull!!! Så hvorfor opprettholdes det? 

Og blir det ikke bygget opp om en svært feil og kunstig forventning blant barna at det skal rigges opp herfra til månen for dem.. at de skal bli nærmest underholdt? Slik er det jo ikke i den virkelige verden

ts

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å klag. Regner med at alle som klager er med på relativt lite. Mange er med på alt dere skriver om, og er i tillegg trenere, foreldrekontakt, medlem av Fau og masse annet. Og de menneskene har veldig ofte de mest tidkrevende jobbene også.

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (3 minutter siden):

Slutt å klag. Regner med at alle som klager er med på relativt lite. Mange er med på alt dere skriver om, og er i tillegg trenere, foreldrekontakt, medlem av Fau og masse annet. Og de menneskene har veldig ofte de mest tidkrevende jobbene også.

For all del, men det blir en del som ikke orker barn/flere barn av denne grunn. Med tanke på at vi bør få flere barn burde nok lista bli lagt lavere.

Anonymkode: ef278...84b

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja. Og myndighetene klør seg i hodet over økende sykemeldinger hos småbarnsforeldre. 

Hadde vært helt ok - og jeg hadde gjerne tatt en for laget. - hvis det var beviselig til det beste for enkelte grupper i samfunnet, men hvor enn jeg ser - det være seg aleneforeldre, folk med få barn, folk med mange barn, folk med barn med spesielle behov eller sykdommer , folk med barn som blir utestengt eller mobbet , så ser jeg at samtlige syns dette er noe tull!!! Så hvorfor opprettholdes det? 

Og blir det ikke bygget opp om en svært feil og kunstig forventning blant barna at det skal rigges opp herfra til månen for dem.. at de skal bli nærmest underholdt? Slik er det jo ikke i den virkelige verden

ts

Jeg jobber i barnehage og der synes foreldrene ( de av dem som roper høyest) at vi skal ha både høstfest, karneval, foreldrekaffe, sommerfest for alle familiene og en ting til som jeg ikke kommer på hva er i farta som ettermiddags/ kveldsarrangement. Vi har fått påpakning om at vi er ganske slappe  som ikke arrangerer mer enn innsamlingsaksjon, juleverksted og sommerfest for de som slutter i barnehagen på ettermiddagen, for det gjør « alle andre» . Synes til tide at det allerede er nok heseblesende med personalmøter i forbindelse med jobb på ettermiddagen, jobb med fau på privaten, i tillegg til at mine barn har konserter og avslutninger som de skal delta på gjennom året. - Ikke minst når en tenker på at flere av mine kollegaer merkelig nok også har  egne fritidsaktiviteter og engasjementer som de driver på med, i steden for å miste enda mer fritid på grunn av jobben. 

Jeg tror at noen forventer å få lagt ting opp i hendene, så de slipper å finne på noe selv, men ærlig talt så synes jeg at mange barn har nok på tapetet fra før av, så litt rolig tid,  og til og med kjedsomhet ville nok vært bra for mange. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (12 minutter siden):

Enig. De som klager mest synes jeg ofte er de som bidrar minst. Og om man synes det er for mye så er det også lov å ta det opp i klassen/på fritidsaktivitetene og høre om andre er enige i at man bør roe det litt. Sutring uten å gjøre sitt for å bedre situasjonen har jeg lite til overs for. Vi har for øvrig tre barn og jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i at man drukner i alt, enda vi både har bidratt og fortsatt bidrar som alt fra klassekontakt til speiderleder. Det er ikke sånn at det å ha fulltidsjobb er unikt.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Brunello skrev (28 minutter siden):

Hehe og selvsagt kommer det inn en fra sidelinjen og parkerer diskusjonen. 

Spørsmålet er ikke hvem som er flinkest og best. 

Spørsmålet mitt er hvem får noe igjen for dette? Og hvorfor gjør vi det? 

ts

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Enig! Har førsteklassing for første gang denne høsten og jeg er mildt sagt sjokkert over mengden med arrangement og happenings. Jeg måtte lage en månedlig oversikt fordi det er noe hele tiden.

Hittil siden skolestart har det vært;

Aktivitetsdag i naturen.

Overnattingstur i skogen.

2 helger med cup (jada, fritidsaktiviteter er frivillig men er man ikke med på noenting så blir man jo en outsider virker det som).

2 foreldremøter

3 dugnader (fotball, skole og sameiet)

3 ulike terrengløp som det lokale idrettslaget har arrangert for barn.

5 invitasjoner til bursdager hittil denne høsten.

Aksjonsdag på skolen (og baking av kake til aksjonsdagen).

Avslutningskveld for fotball (foreldre må stille opp)

I tillegg så er det fotballtreninger og nå allidrett.

Og så har man jo gjerne noen avtaler på privaten samt ting som skjer i forbindelse med jobben (tenker ikke på sosiale party-greier men generelt hverdagsting).

Og så er det Halloween på torsdag og da er det noe opplegg i skoletiden, det er fest på ettermiddagen OG barna skal ut å gå etter dette....😮‍💨

Jeg har sett meg nødt til å sette ned foten..Har ikke deltatt på alt jeg har listet opp her. Er søren meg ikke noe rart folk blir utslitt av hverdag og jobb.

Anonymkode: 365c3...ab4

• Liker 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (12 minutter siden):

Enig. De som klager mest synes jeg ofte er de som bidrar minst. Og om man synes det er for mye så er det også lov å ta det opp i klassen/på fritidsaktivitetene og høre om andre er enige i at man bør roe det litt. Sutring uten å gjøre sitt for å bedre situasjonen har jeg lite til overs for. Vi har for øvrig tre barn og jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i at man drukner i alt, enda vi både har bidratt og fortsatt bidrar som alt fra klassekontakt til speiderleder. Det er ikke sånn at det å ha fulltidsjobb er unikt.

Vil alltid være de som har mye kapasitet og de som har sånn middel også vil det være de som faktisk har ganske lite kapasitet. Kanskje har de andre utfordringer i tillegg. Hva med å vende blikket utover sin egen nesetipp?
som sagt ønsket jeg å få til en diskusjon som dreier seg om det overordnede.. system og samfunnsnivå.. ikke kun hva den og den har kapasitet til

ts

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vil alltid være de som har mye kapasitet og de som har sånn middel også vil det være de som faktisk har ganske lite kapasitet. Kanskje har de andre utfordringer i tillegg. Hva med å vende blikket utover sin egen nesetipp?
som sagt ønsket jeg å få til en diskusjon som dreier seg om det overordnede.. system og samfunnsnivå.. ikke kun hva den og den har kapasitet til

ts

Men tror du virkelig at de som bidrar mest er de som har mest kapasitet og færrest utfordringer? For i så fall tar du feil. Vi er veldig mange som har både kronisk sykdom, gamle foreldre og alle mulige andre utfordringer og som likevel bidrar fordi det er viktig for barna våre. Og selvsagt finnes det noen som f.eks. er så alvorlig syk eller av andre grunner har ekstremt liten kapasitet, men min erfaring er at de som er i den situasjonen er de som klager minst og er mest på tilbudsbenken og spør om det finnes noe som helst de kan bidra med om det så bare er å bake en kake til loddsalg. 

Endret av Arkana
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...