Gå til innhold

Sliter sånn med magen, hele tiden!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i mange år slitt med magen. Til tider veldig løs avføring, i perioder går det bedre igjen. Nå er jeg inne i en dårlig periode, og det er så slitsomt! Våkner og må på do med en gang, kjempe løs avføring, nesten renner ut av meg.. føler meg bare elendig, sliten hele tiden, bare blææhh 🙈 

En sjelden gang, lenge mellom hver gang får jeg kjempe løs avføring, og litt guling farge på papiret. Men det går sikkert et halvt år/ år mellom hver gang. 

Var hos legen i vår, og sa alt dette, hun mener det IBS. 

Det kan nok stemme da jeg har hatt det sånn i over 10 år.. Andre som sliter med det samme? Hva hjelper deg?

Det eneste som "redder" meg i sosiale sammenhenger er Imodium. Tar det ikke hver dag, men blir jo noen hvis jeg må ut på noe.. 

Alle råd tas imot med takk 😊

Anonymkode: 5da36...071

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikkert et dumt spørsmål, men har du prøvd å utforske kostholdet? Om det er noe du tåler bedre enn andre ting, og om det er noe du ikke tåler i det hele tatt? Har du sjekket ut lav FODMAP-kosthold og lignende? 

Anonymkode: 918b0...390

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Slik var jeg også og fikk IBS. Prikk likt faktisk. Hadde den diagnosen i noen år før før jeg fikk ny fastlege som umiddelbart skjønte at det var Cøliaki. Ikke gi deg på svaret "IBS" før alt annet er sjekket.

Anonymkode: 2895d...c4c

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Slik var jeg også og fikk IBS. Prikk likt faktisk. Hadde den diagnosen i noen år før før jeg fikk ny fastlege som umiddelbart skjønte at det var Cøliaki. Ikke gi deg på svaret "IBS" før alt annet er sjekket.

Anonymkode: 2895d...c4c

Veldig enig i dette. Man skal aldri konkludere med IBS før gastroskopi OG koloskopi er foretatt. 

Anonymkode: 71239...3e1

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Var hos legen i vår, og sa alt dette, hun mener det IBS. 

Har hun sendt deg videre da? Be om henvisning til gastroskopsi og koloskopi, og ta avføringsprøve.

Å mene noe uten å ha et vitenskapelig grunnlag, er ikke en lege verdig...

Anonymkode: 0279c...12f

Skrevet

IBS er jo siste løsning hvis en ikke finner grunnen til plagene på noen andre måter, så å bare si det uten noen tester er ekstremt useriøst.

Bestill ny time og be om komplett allergitest OG test for cøliaki. Ikke ta noe ut av kostholdet før du har gjort det.

Anonymkode: 626b4...704

Skrevet

regner med legen har sjekket galleblæren før denne konkluderer med en IBS diagnose? 

Anonymkode: 4d211...7da

Skrevet

Var slik som deg løs i magen til tider. Kuttet ned på brød, sukker i kostholdet noe som har hjulpet meg. Spiser mye havregrøt, musli og knekkebrød i hverdagen, drikker endel melk som eg blir hardere i magen av og. 

Anonymkode: 57cdc...b9b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...