Gå til innhold

Takler virkelig ikke å bo i Norge

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Misforstå meg rett, er enormt takknemlig for velferdsgodene i dette landet men psyken min blir helt skakkjørt av å bo her. Jeg takler veldig dårlig mørketid og kulde, jeg klarer ikke å assosiere meg med nordmenn og jeg føler ingen mening med å være her. Ikke passer jeg inn i a4 tilværelsen heller.  Jeg er som et annet menneske når jeg er i utlandet, kan ikke skjønne at det har så stor betydning? Hva skal jeg gjøre? Er 32 år, har kjæreste ingen barn. Kan jeg forvente at kjæresten min støtter et valg om å flytte ut av landet?

Anonymkode: eb60a...d0d

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hasta la vista

Anonymkode: ddfd9...273

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Du kan kanskje ikke forvente det, men det går jo an å lufte det? Klart du skal lage deg et liv du trives med.

Men har du prøvd nok å gjøre grep i vinterhalvåret, sosialt, trening, kose deg, god mat, alt man kan glede seg over selv om det er mørkt? Peis, være ute i snøen etc, prøve å omfavne det mer?

Anonymkode: c460a...862

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du bodd og jobbet i utlandet over lengre tid?

Anonymkode: 62dcd...3c1

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

Selvsagt kan du ikke forvente at kjæresten din bare skal kaste fra seg alt og bli med deg til utlandet. Men du kan selvsagt spørre, og respektere svaret du får.

Anonymkode: 7b2fb...9a2

• Liker 7
Skrevet

Det er bare en ønskedrøm at det blir bedre andre steder. Problemene dine blir med deg på flyttelasset. 

Anonymkode: 5aace...96f

• Liker 13
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Misforstå meg rett, er enormt takknemlig for velferdsgodene i dette landet men psyken min blir helt skakkjørt av å bo her. Jeg takler veldig dårlig mørketid og kulde, jeg klarer ikke å assosiere meg med nordmenn og jeg føler ingen mening med å være her. Ikke passer jeg inn i a4 tilværelsen heller.  Jeg er som et annet menneske når jeg er i utlandet, kan ikke skjønne at det har så stor betydning? Hva skal jeg gjøre? Er 32 år, har kjæreste ingen barn. Kan jeg forvente at kjæresten min støtter et valg om å flytte ut av landet?

Du kan vel ikke forvente å nødvendigvis få støtte, eller at kjæresten blir med deg. Men du kan bestemme selv over ditt liv og forvente respekt for ditt valg. 

Anonymkode: f9a4e...998

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er bare en ønskedrøm at det blir bedre andre steder. Problemene dine blir med deg på flyttelasset. 

Stemmer ikke. Jeg bodde i utlandet i 6 mnd ifjor og har aldri hatt det bedre enn da

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Stemmer ikke. Jeg bodde i utlandet i 6 mnd ifjor og har aldri hatt det bedre enn da

Så flytt? Du er ikke tvunget til å bli boende. 😅

Anonymkode: 9eb57...41e

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Stikk da.

Anonymkode: d2dcb...bdd

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Om kjæresten din støtter et valg om å flytte ut av landet, vet vi ingenting om. Det må du spørre henne selv om. Men respekter svaret hennes! 

Anonymkode: 9c014...644

Skrevet

Jeg har det på samme måten TS. Når jeg reiser lever jeg. Det er så utrolig mye lettere å komme i kontakt med andre mennesker i ett varmere klima. Jeg er 10 år eldre enn deg TS, men har allerede begynt å planlegge så smått framtiden i ett annet land. Er som deg veldig takknemlig for alt Norge har gitt meg, men jeg tror Norge er på vei nedover i velstand de neste 15-20 årene så jeg anser tiden som moden for utflytting innen ett par år. Bali er jo drømmen

Anonymkode: 9d247...e3a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvor bodde du, og hvilken årstid var det?

Jeg har bodd noen år i Spania. For det første er det en myte at utlendinger er "så mye mer sosiale", de eneste jeg klarte å bli kjent med på de årene var kollegaer. Vi besøkte/festet ofte med min manns barndomsvenner, men deres kjærester/koner var lite interessert i å bli kjent med meg, selv om jeg prøvde. Samme med fritidsaktiviteter.

Og det er deilig med sol og varme halve året, men så er det 4-6 måneder som er akkurat like koselige som Norge i oktober/november - max 10 varmegrader og regnvær nesten hver dag. Så det er riktignok ikke like korte dager som i Norge, men vinteren blir faktisk mørkere, siden det fremdeles er ganske mørkt kombinert med regn, mens i Norge ville det i det minste ligge et pent snødekke over alt.

I tillegg er boutgiftene gjerne enda høyere ift. lønnen enn i Norge.

Husk uansett å sette deg godt inn i hvordan du får arbeidstillatelse, hvordan opprette bankkonto og sånt, samt hvordan du må gå frem for å beholde trygderettigheter i Norge (for uføretrygd er latterlige saker i mesteparten av verden, så du vil virkelig ikke miste muligheten til å heve det fra NAV). 

Anonymkode: 6b091...11c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Dette trenger ikke å stemme i alle tilfeller, bare så er klar over det. Kulturforskjellene kan være brutale, og det gjelder nok alle veier.

Det er heller ikke slik at man «bare kan flytte»  som enkelte i denne tråden antyder. Det kan være mange årsaker til at man ikke kan det. 

Enkelte nordmenn blir ekstremt defensive når noen nevner at de ikke trives her. Forstår ikke hvorfor så mange tar det så fryktelig personlig. 

Anonymkode: 8ca78...ff2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor bodde du, og hvilken årstid var det?

Jeg har bodd noen år i Spania. For det første er det en myte at utlendinger er "så mye mer sosiale", de eneste jeg klarte å bli kjent med på de årene var kollegaer. Vi besøkte/festet ofte med min manns barndomsvenner, men deres kjærester/koner var lite interessert i å bli kjent med meg, selv om jeg prøvde. Samme med fritidsaktiviteter.

Og det er deilig med sol og varme halve året, men så er det 4-6 måneder som er akkurat like koselige som Norge i oktober/november - max 10 varmegrader og regnvær nesten hver dag. Så det er riktignok ikke like korte dager som i Norge, men vinteren blir faktisk mørkere, siden det fremdeles er ganske mørkt kombinert med regn, mens i Norge ville det i det minste ligge et pent snødekke over alt.

I tillegg er boutgiftene gjerne enda høyere ift. lønnen enn i Norge.

Husk uansett å sette deg godt inn i hvordan du får arbeidstillatelse, hvordan opprette bankkonto og sånt, samt hvordan du må gå frem for å beholde trygderettigheter i Norge (for uføretrygd er latterlige saker i mesteparten av verden, så du vil virkelig ikke miste muligheten til å heve det fra NAV). 

Anonymkode: 6b091...11c

Håper du vet at alle er ulike og at selv om du ikke trivdes i Spania (som til og med har egne norske landsbyer), så betyr ikke det at andre ikke vil. Verden utenfor Norge er også mer enn Spania/Granca ;) 

Anonymkode: 8ca78...ff2

• Liker 1
Skrevet

Jeg flyttet, angrer ikke og skal ikke tilbake. Bes velferdsgoder finner du i andre land også.

Anonymkode: 53a79...044

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er sikkert fint å bo et annet sted men du mister fine rettigheter hvis du blir boende over lengre tid. Altså helsehjelp og velferdsgoder i Norge 

Skrevet

Flytt

Anonymkode: 78dfd...045

Skrevet

Jeg hadde det på samme måte på din alder. Jeg fant meg en jobb i utlandet og flyttet. Ble borte i over 10 år, før jeg fant ut at jeg savnet familien min i Norge og dro hjem igjen. Det var en helt fantastisk opplevelse. Anbefales.

Anonymkode: 52a03...edb

• Liker 4
Skrevet

Enormt takknemlig for norske velferdsgoder = du er uføretrygdet? Lykke til med å finne et annet land i verden hvor staten er dum nok til å gi deg en årslønn bare for å sitte på rumpa i sofaen.

Anonymkode: 20448...280

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...