Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har søkt på ei stilling i helsesektoren som jeg ønsker meg veldig, og har blitt innkalt til intervju neste uke. Vil tro jeg har en god kjangs på å få stillingen, da jeg har mange år med relevant erfaring. Jeg føler på den at jeg bør nevne at jeg er gravid, men er redd for å ikke få jobben. Vet at det ikke er lovlig og diskriminere pga graviditet, men har både hørt andre blitt det, å opplevd det selv en gang. 

Dere som har vært i lignende situasjon, hva gjorde dere? 

Anonymkode: a1f48...e62

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sa ingenting, enda jeg var fem måneder på vei og hadde ganske synlig mage. Hadde på en litt stor jakke for å kamuflere, så var det ikke åpenbart. Jeg lærte på den harde måten å ikke nevne noe som helst om barn. Jeg har i utgangspunktet ettertraktet kompetanse og fikk jobbintervju på hver eneste stilling jeg søkte på før jeg fikk barn, men aldri når jeg begynte nevne i søknaden at jeg har barn. Neppe tilfeldig.

Anonymkode: 00174...de7

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Hvorfor føler du for å si det? Du trenger ikke å si noe som helst. Jeg sa ingenting, bare opplyste om det da jeg takket ja. Og at jeg tok permisjon da og da.

Endret av KaraThrace
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er ingen krav om at du må si fra om slike ting, så ingen kan bli sur for at du holder det skjult. Hold det for deg selv, så du ikke senker dine egne sjanser.

Anonymkode: 59139...984

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg sa ingenting, enda jeg var fem måneder på vei og hadde ganske synlig mage. Hadde på en litt stor jakke for å kamuflere, så var det ikke åpenbart. Jeg lærte på den harde måten å ikke nevne noe som helst om barn. Jeg har i utgangspunktet ettertraktet kompetanse og fikk jobbintervju på hver eneste stilling jeg søkte på før jeg fikk barn, men aldri når jeg begynte nevne i søknaden at jeg har barn. Neppe tilfeldig.

Hvorfor skrive i søknaden at man har barn? Har jeg aldri gjort 

Anonymkode: a363c...455

• Liker 2
Skrevet

Det er helt klart negativt å være gravid, så ikke si noe. Sånn er livet. 

Anonymkode: e0ae8...bc3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det føltes bare naturlig, var bare noe i denne duren: Mitt navn er ... og jeg bor i .... med samboer og barn. Tenkte først ikke at det var noe galt, for de fleste har jo barn, men har sluttet med det.

Skrevet

Takker for svar dere. 

Da tror jeg at jeg skal klare å la være å nevne det. 

Anonymkode: a1f48...e62

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg føler på den at jeg bør nevne at jeg er gravid,

Du skal absolutt ikke si at du er gravid!

Anonymkode: b0d77...d65

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det føltes bare naturlig, var bare noe i denne duren: Mitt navn er ... og jeg bor i .... med samboer og barn. Tenkte først ikke at det var noe galt, for de fleste har jo barn, men har sluttet med det.

Helt enig at man ikke tar med samboer eller barn. Det er ikke faglig relevant.

Anonymkode: b0d77...d65

• Liker 1
Skrevet

Det kommer an på stedet og størrelsen på arbeidsplassen. Jeg jobber i det private næringslivet og vi har hatt inne folk som skulle ha spesialiserte og selvstendige stillinger - den ene var gravid uten å fortelle det, den andre ble gravid rett etter. Dette er enormt frustrende for nærmeste leder og andre som er avhengige av disse folkene. Det gir et dårlig førsteinntrykk å legge skjul på en så viktig sak. Arbeidsgiver vil formelt selvsagt ikke gjøre noe, men likevel skaper det et snev av manglende tillit, som i en del yrker kan være uheldig. Om det er et større foretak der det er lett å finne erstattere, er det ikke så farlig - på den annen side, hvis du er mye etterspurt, er jo det også greit å være ærlig

Anonymkode: 45d75...afc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor skrive det slik i en setning? De vet jo hva du heter og hvor du bor (adresse) når du søker. Når man skriver søknad skal den være så kort og konsis som mulig. En setning om at du har samboer hadde fått meg som ansetter til å falle av lasset. Det kan eventuelt komme frem på intervju, når du blir bedt om å fortelle om deg selv privat.

Anonymkode: e4cc6...7d8

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor skrive det slik i en setning? De vet jo hva du heter og hvor du bor (adresse) når du søker. Når man skriver søknad skal den være så kort og konsis som mulig. En setning om at du har samboer hadde fått meg som ansetter til å falle av lasset. Det kan eventuelt komme frem på intervju, når du blir bedt om å fortelle om deg selv privat.

Anonymkode: e4cc6...7d8

Hvorfor det? Har skrevet det i veldig mange søknader og fått intervju hver gang, så da har du åpenbart en annen oppfatning enn mange andre. Ikke at det er så nøye, og emnet handler heller ikke om det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...