Gå til innhold

Betale ned lån eller kjøpe ny bil...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen, håper dere kan gi meg noen innspill her... 😉

Jeg har ei nesten nedbetalt leilighet, restlån på rundt 200.000 per i dag. Har nå frie oppsparte midler på litt over det beløpet, slik at jeg isolert sett kan betale ut lånet og være gjeldfri!

Imidlertid så planlegger jeg å kjøpe en større bil. For ei tid tilbake fikk jeg meg kjæreste og vi planlegger bilferie til sommeren sammen med barnet hennes. Nåværende bil er en småbil, det blir trangt for både folk og bagasje på ferie. I tillegg så er det også et spørsmål om sikkerhet i en sånn liten bil som jeg tenker på.

Hva mener dere jeg skal gjøre? Spare pengene, betale videre på huslånet og bruke oppsparte midler på å kjøpe bil?
Eller skal jeg nedbetale huslånet nå og ta opp et billån når den tid kommer?
-greier ikke å spare helt opp til ny bil på tiden frem til neste sommer dersom jeg bruker sparepengene på å nedbetale huslånet nå.
Tenker på å bruke rundt 200.000 maks på ny (brukt) bil til oss.

Tar gjerne mot innspill fra dere 🙂

Anonymkode: 26d81...f84

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hva med å betale ned gjeld, og så leie en bil som er stor nok til ferien? Om du ikke har behov ellers, hvorfor vil du da bruke så høye sum på en bil?

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg har ei nesten nedbetalt leilighet, restlån på rundt 200.000 per i dag. Har nå frie oppsparte midler på litt over det beløpet, slik at jeg isolert sett kan betale ut lånet og være gjeldfri!

Imidlertid så planlegger jeg å kjøpe en større bil. For ei tid tilbake fikk jeg meg kjæreste og vi planlegger bilferie til sommeren sammen med barnet hennes. Nåværende bil er en småbil, det blir trangt for både folk og bagasje på ferie. I tillegg så er det også et spørsmål om sikkerhet i en sånn liten bil som jeg tenker på.

Hva mener dere jeg skal gjøre? Spare pengene, betale videre på huslånet og bruke oppsparte midler på å kjøpe bil?
-greier ikke å spare helt opp til ny bil på tiden frem til neste sommer dersom jeg bruker sparepengene på å nedbetale huslånet nå.

Å kjøpe bil nå er både vanskelig og risikofylt, el bil bør du ikke kjøpe da det er håpløst å bli kvitt senere samt at du risikerer at batteriet kan havarere om du kjøper brukt, nytt batteri koster da 200-400 tusen. Det mest fornuftige er faktisk å leie bil til ferien, om det koster deg 20000 kroner og du kan beholde din gamle bil et par år til,så er det fornuftig. En el bil som selges i dag er gammeldags om bare tre år pga utviklingen på batteriene, kjøper du en brukt el bil så er den ikke salgsvare om to år. I det hele tatt er det veldig vanskelig å vite hva en skal gå for ved et bilbytte i disse tider, ekspertene råder faktisk folk til å lease bil nå pga. usikkerheten omkring alt av biler. 

Anonymkode: 5d508...7d6

• Nyttig 1
Skrevet

Vis du kun trenger bil til ferien og at småbilen din fungerer fint i hverdagen, vil det lureste være å leie en bil til ferien. Bil er jo bare tapsprosjekt fra a til og å, og vis det ikke er nødvendig med ny bil hadde jeg heller holdt på midlene mine.

Eventuelt betalt ned huslånet og satt summen jeg vanligvis betalte i avdrag og renter  til sparing frem til ferien

Anonymkode: 6169b...b5d

• Liker 2
Skrevet

Hadde ikke kjøpt bil hvertfall. Ikke sikkert dere er sammen til sommeren engang

Anonymkode: 014e9...b50

• Liker 5
Skrevet

Leie bobil så har dere større muligheter. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Opsjon #3: kjøp indeksfond for pengene

Anonymkode: 1fa1e...63b

• Liker 1
Skrevet
Schmuhu skrev (3 timer siden):

Hva med å betale ned gjeld, og så leie en bil som er stor nok til ferien? Om du ikke har behov ellers, hvorfor vil du da bruke så høye sum på en bil?

Schmuhu

Glimrende forslag 🙂

TS

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vis du kun trenger bil til ferien og at småbilen din fungerer fint i hverdagen, vil det lureste være å leie en bil til ferien. Bil er jo bare tapsprosjekt fra a til og å, og vis det ikke er nødvendig med ny bil hadde jeg heller holdt på midlene mine.

Eventuelt betalt ned huslånet og satt summen jeg vanligvis betalte i avdrag og renter  til sparing frem til ferien

Også et glimrende forslag!

TS

• Liker 1
Skrevet

Tror jeg følger dette forslaget 🙂

TS

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Hmmmmmm skrev (3 timer siden):

Leie bobil så har dere større muligheter. 

Jaaaaaa... Dette har jeg lyst til 😉

TS

Skrevet

Jeg hadde betalt ned boliglånet og tatt billån. Renter på boliglånet er sikkert høyere enn det billånet du kan få… Spørs hvilken bil du tenker å kjøpe da. 

Anonymkode: 2c19d...426

Skrevet

Takk til alle for gode forslag 🙂

Blir nok å nedbetale lånet snarlig, da kan jeg sette til siden det jeg bruker på lån og avdrag.
Tror jeg avventer med bilkjøp (det er jo som nevnt et tapsprosjekt...) og heller leier bil i ferien.

TS

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde betalt ned boliglånet og tatt billån. Renter på boliglånet er sikkert høyere enn det billånet du kan få… Spørs hvilken bil du tenker å kjøpe da. 

Jeg skulle skrive det motsatte... Trode bil lånn var dyrere en huslån? Men kan jo være jeg tar feil. Om du kjøper bil, så får du samenligne rentene på de to lånnene og velge det billigste TS. Men leie bil høres lurest ut om det bare er i ferien dere trenger den. 

Skrevet
Pippi Lotta skrev (Akkurat nå):

Jeg skulle skrive det motsatte... Trode bil lånn var dyrere en huslån? Men kan jo være jeg tar feil. Om du kjøper bil, så får du samenligne rentene på de to lånnene og velge det billigste TS. Men leie bil høres lurest ut om det bare er i ferien dere trenger den. 

Nå vet ikke jeg hva TS har i rente på boliglånet men billånet mitt er på under 2% rente.. boliglånet er mye dyrere. I tillegg har jeg ny elbil så sparer inn en del tusenlapper ift drivstoff og vedlikehold, så for meg var det enkelt valg å heller ha billån enn å sitte på en eldre dieselbil med alle utgiftene det innebar 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

For ei tid tilbake fikk jeg meg kjæreste og vi planlegger bilferie til sommeren sammen med barnet hennes.

I tillegg så er det også et spørsmål om sikkerhet i en sånn liten bil som jeg tenker på.

Har ikke kjæresten din bil som er sikker nok for reise med barn dere kan bruke på turen?

Anonymkode: 4ba20...d4f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Å kjøpe bil nå er både vanskelig og risikofylt, el bil bør du ikke kjøpe da det er håpløst å bli kvitt senere samt at du risikerer at batteriet kan havarere om du kjøper brukt, nytt batteri koster da 200-400 tusen. Det mest fornuftige er faktisk å leie bil til ferien, om det koster deg 20000 kroner og du kan beholde din gamle bil et par år til,så er det fornuftig. En el bil som selges i dag er gammeldags om bare tre år pga utviklingen på batteriene, kjøper du en brukt el bil så er den ikke salgsvare om to år. I det hele tatt er det veldig vanskelig å vite hva en skal gå for ved et bilbytte i disse tider, ekspertene råder faktisk folk til å lease bil nå pga. usikkerheten omkring alt av biler. 

Anonymkode: 5d508...7d6

Jeg er ikke uenig i vurderingen om å leie bil. Den anti-elbilpropagandaen din, derimot, kan ikke stå uimotsagt.

For det første viser det seg at elbiler holder seg godt i verdi. De er med andre ord ikke håpløse å bli kvitt senere, med mindre du kjøper en bil med chademo-ladesystem. Det at det er vanskelig å få solgt en brukt elbil er utdatert argumentasjon fra den gangen bilenes teoretiske rekkevidde var 20-30 mil, og det begynner å bli mange år siden.

Batterihavari er selvsagt dyrt, men sannsynligheten for at det skal skje er liten. De fleste batterier varer bilens levetid ut, og vel så det. Bilene kommer med batterigaranti, så med mindre du kjøper en utdatert elbil som har kjørt ganske langt, er dette virkelig en ikke-sak.

Prisene du oppgir for batterier er også overdrevne. Med få unntak, både over og under, koster de fleste batteripakker 100-200 000. Volvo er dyrere, men heller ikke de ligger på 400, mens f.eks enkelte Kia-modeller ligger under 100. 

Anonymkode: e82b8...e48

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...