Gå til innhold

Løs hud etter rask vektnedgang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gikk ned 5-6 kg (ufrivillig) i løpet av 3 uker. Kroppen var nedbrutt av manglende søvn og stress og jeg hadde konstant diaré i en måned, så spiste lite og det jeg spiste klarte jeg ikke holde på. Endte med at kroppen kollapset av stress og utmattelse. Grunnet den hurtige vektnedgangen har jeg fått løs hud rundt flanke, hofter, mage og bryst. Huden klarte ikke henge med/trekke seg sammen ved et så raskt vekttap. Det er som om huden en blitt et nummer for stor. Den er tynn og kan dra den langt ut. Nå jeg bøyer meg, henger huden ned. Er nå gått 5 mnd siden kollapset, men huden har ikke trukket seg sammen (fremdeles skrukkete). Er det mulig å «manipulere» huden ved å gå en del opp i vekt, og deretter gå sakte ned igjen. Vil huden da kunne trekke seg sammen igjen? Var helt stram og fin før dette skjedde. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min ble sånn permanent. Løshud på magen når jeg bøyer meg f.eks. Eneste man kan gjøre er å bygge muskelmasse som fyller ut huden igjen, eller operasjon. 
Eller bare akseptere det og gå videre. 

Anonymkode: 90fb0...717

Skrevet

Men vil det ikke hjelpe om man går opp i vekt? Vil ikke huden fylles ut igjen? 

Skrevet
Kvinne52 skrev (2 minutter siden):

Men vil det ikke hjelpe om man går opp i vekt? Vil ikke huden fylles ut igjen? 

Jo, men da må du holde deg på den vekta. 

Anonymkode: 1bc3c...c1b

• Nyttig 1
Skrevet

Hæ? Huden blir jo ikke slapp av å gå ned 5-6 kg. Du må jo ha veldig dårlig hudkvalitet?

Anonymkode: e1468...6e9

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Det kan ta lenger tid. Jeg har gått ned 30 kg og hadde masse løshud det første året, nå etter 5 år har huden trukket seg veldig fint tilbake. Er 54 år. 

Anonymkode: b32cc...7de

Skrevet

Ok. Takk! Prøver å gå opp i vekt, men får det ikke helt til. Har klart å gå opp ca 2-3 kilo. Så du mener huden er permanent ødelagt? Om man går tilbake til vekten man hadde før vekttapet, så vil ikke huden kunne respondere ved sammentrekning ved vektnedgang igjen? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan ta lenger tid. Jeg har gått ned 30 kg og hadde masse løshud det første året, nå etter 5 år har huden trukket seg veldig fint tilbake. Er 54 år. 

Tok det hele 5 år? Eller var det et sted på veien der? Jeg gikk ned 20 kg altfor fort (ufrivillig) og deretter 10 kg til og nå 1,5 år etter har jeg fortsatt løs hud på magen, men jeg trodde at det var liksom "satt" etter 2 år, at da vil den ikke trekke seg mer sammen. 

Anonymkode: e9c25...f3c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hæ? Huden blir jo ikke slapp av å gå ned 5-6 kg. Du må jo ha veldig dårlig hudkvalitet?

Synes selv jeg ikke har så dårlig hudkvalitet. Normalt ville nok ikke huden reagert, men det gikk veldig fort. Tror deg også skyldes omstendighetene rundt. Jeg var hyperstresset, sov ikke og fikk nok ikke næring da all mat gikk rett gjennom systemet. Mistet nok også en del muskelmasse, som kan utgjøre et par kilo. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, må nok gi det litt tid. Så bra at du har klart en vektnedgang på 30 kg:)

Skrevet

Det er nok veldig individuelt hvor fort huden trekker seg sammen, og også hvor tidlig huden blir alderspåvirket. Da jeg var under 20 år, så gikk prosessen ganske fort etter et vekttap (graviditet), men nå som 48-åring (slanking) så tar slikt veldig lang tid. Jeg regner med å bli skrukkete samme hva nå på grunn av alderen, så jeg prøver å ignorere det.

Jeg tror huden vil bli mindre elastisk jo flere ganger den er strukket/fylt ut, så jeg vil ikke anbefale å gå opp i vekt igjen, hvis målet er et nytt vekttap. 

Gi det tid og se hvor du finner din trivselsvekt, så får du se om du må fikse på huden hvis den fortsatt plager deg da. 

Anonymkode: 93a70...31e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det er ingenting som heter dårlig hudkvalitet... vi er bare alle veldig forskjellige. Hvor mye elastisitet du har i huden er gener, alder, anatomi (kort overkropp, ben, el.lign) osv.. 

Anonymkode: f62d7...4af

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ingenting som heter dårlig hudkvalitet... vi er bare alle veldig forskjellige. Hvor mye elastisitet du har i huden er gener, alder, anatomi (kort overkropp, ben, el.lign) osv.. 

Anonymkode: f62d7...4af

Selvfølgelig er det det. Finnes mange forskjellige hudtyper. Noen er mer elastiske enn andre f.eks

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er nok veldig individuelt hvor fort huden trekker seg sammen, og også hvor tidlig huden blir alderspåvirket. Da jeg var under 20 år, så gikk prosessen ganske fort etter et vekttap (graviditet), men nå som 48-åring (slanking) så tar slikt veldig lang tid. Jeg regner med å bli skrukkete samme hva nå på grunn av alderen, så jeg prøver å ignorere det.

Jeg tror huden vil bli mindre elastisk jo flere ganger den er strukket/fylt ut, så jeg vil ikke anbefale å gå opp i vekt igjen, hvis målet er et nytt vekttap. 

Gi det tid og se hvor du finner din trivselsvekt, så får du se om du må fikse på huden hvis den fortsatt plager deg da. 

Anonymkode: 93a70...31e

Ja, du har nok rett i det:). Jeg har i grunn ikke slanket meg noe særlig tidligere. Kun 3 kilo opp og ned i perioder. Prøver å øke vekten noe og se om magen ser litt mindre skrukkete ut da. Er mest synlig i ansikt, brystene og rundt mage. Der jeg legger på meg og tar av meg først. Vil ikke fikse på huden. Det blir for stort inngrep. 

Skrevet

Det er delvis en myte at man får mer løshud ved raskt vekttap. Hvor mye huden trekker seg sammen har ingenting med tiden vekttapet tar, men hvis du går saktere ned i vekt så rekker ofte huden å trekke seg sammen samtidig, slik at du ikke vil merke løshund på samme måte. Huden blir like løs uansett.

Synes som flere her at det er veldig rart hvis du fikk løshud av en så liten vektnedgang. Jeg ville nok også gitt det mer enn 5 måneder før jeg konkluderte. Hvis huden fortsatt er slik etter et par år, er eneste måten å bli kvitt den å legge på seg igjen (men ikke gå det ned igjen), eller operasjon.

Anonymkode: b4355...4e8

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er delvis en myte at man får mer løshud ved raskt vekttap. Hvor mye huden trekker seg sammen har ingenting med tiden vekttapet tar, men hvis du går saktere ned i vekt så rekker ofte huden å trekke seg sammen samtidig, slik at du ikke vil merke løshund på samme måte. Huden blir like løs uansett.

Synes som flere her at det er veldig rart hvis du fikk løshud av en så liten vektnedgang. Jeg ville nok også gitt det mer enn 5 måneder før jeg konkluderte. Hvis huden fortsatt er slik etter et par år, er eneste måten å bli kvitt den å legge på seg igjen (men ikke gå det ned igjen), eller operasjon.

Anonymkode: b4355...4e8

Ja, er nok en kombinasjon av mye. Huden har nok generelt blitt slappere (overgangsalder) uten at jeg har merket det. Må legge til at jeg var ekstremt stresset og utmattet i perioden hvor dette skjedde. Jeg sov i snitt 1-2 t pr natt, og det er jo da kroppen reparerer seg og cellefornyelsen skjer. Det var som det var maur under huden, det kokte i hele meg, var i konstant fight og flight-modus - som å ha sommerfugler i magen hele tiden, svettet som besatt. Jeg burde sykmeldt meg, men tenkte jeg bare skulle holde ut litt til. Hele perioden hvor vekttapet skjedde er som en tåke. Ble fraktet til lege da jeg kollapset. Så tenker stress og høye verdier av stresshormoner har gjort sitt. 

Ja, bare å ta tiden til hjelp. Må bygge meg opp både psykisk og fysisk. Har helt sluttet å stresse ihvertfall. Stress er farlig. Det har jeg lært:)

Skrevet

Veier du veldig lite siden 5 kg gjør at du fikk løs hud? 

Anonymkode: 8c290...949

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Veier du veldig lite siden 5 kg gjør at du fikk løs hud? 

Anonymkode: 8c290...949

Veide 66 kg og gikk ned til 60 i løpet av 3 uker. Det meste forsvant rundt magen hvor jeg hadde lagt meg ut litt ifm med overgangsalder. 

Skrevet

Det er noen som har god effekt av å faste i forhold til hud, autofagi kan hjelpe (jeg er ikke overbevist om at det er løsningen for alle). Her er i alle fall historien til en som har hatt god effekt av det i tilfelle du har lyst å vurdere det.

Anonymkode: 83bb7...0f5

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er noen som har god effekt av å faste i forhold til hud, autofagi kan hjelpe (jeg er ikke overbevist om at det er løsningen for alle). Her er i alle fall historien til en som har hatt god effekt av det i tilfelle du har lyst å vurdere det.

Anonymkode: 83bb7...0f5

Tusen takk for tipset! Skal se på det😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...