Gå til innhold

En ode til batteribilene!


A-hunter

Anbefalte innlegg

Det nærmer seg valg og det er på tide å fleske til med et hurra-brøl til den norske befolkningens ytterste kapasiteter, nemlig de politkerne som har vedtatt å redde befolkningen fra seg selv. Dette gjør de gjennom en lang rekke vedtak og subsidier slik at befolkningen skal ta kloke valg. I sum skal dette redde jordkloden fra å brenne opp som følge av de valgene vi ellers ville tatt. Tusen takk!

Et av disse grepene de folkevalgte har tatt er å definere biler med stort, innebygget batteri som kan lades opp som "null-utslipps-biler". Fantastisk nytale som befolkingen har favnet om med jubelrop, taktfast tramping og massiv stemmegivning ved valg. Begrepet brukes uten hensyn til at produksjon av en bil gir massive utslipp helt uavhengig av drivstoff og at utslipp uansett vil være helt avhengig av kilden som gir energien som lader batteribilen opp. 

Samme det, bagateller må man hoppe elegant over når man - tross alt - har en jævlig svær jordklode å redde!

Så - for at befolkningen skulle ta kloke valg ble det bestemt at batteribiler skulle omsettes med en lang rekke fordeler. Avgtiftsfritak, gratis bompenger, gratis parkering, fri fart i kollektivfeltet og det ene etter det andre. Glatt subsisiert over skatteseddelen fra den mindre smarte delen av befolkningen.

I praksis har ikke dette eventyret av potensielt kullkraftladde batteribiler blitt evaluert i noen grad. Ser vi på statistikken over bilparken i Norge, kan vi slå fast at det i hovedsak finnes tre, ulike grupper kjøpere av batteribiler:

  • De som klarte seg uten bil, men kjøpte batteribil fordi det ga rimelig tilgang på egen bil
  • De som hadde en bil fra før, men kjøpte batteribil fordi det ga tilgang på enkel og rimelig transport med en bil # 2
  • De som hadde to biler fra før, men kjøpte batterbil som # 3 pga alle fordelene som fulgte med

I praksis har klimatiltakprosjektet batteribil ført til en massiv produksjon av biler det egentlig ikke var behov for. Tiltaket har i seg selv skapt et behov som tidligere ikke var der, men som ved ved hjelp fra kraftige, økonomiske ordninger spratt opp som et troll fra en eske. Dette er selvfølgelig bare mulig med en politisk elite som har egenskaper som langt overstiger den jevne fornuft og regnekunnkaper.

Heldigvis, får man nesten si, er velgermassen i Norge klar for å gi sin unisone støtte til akkurat den samme eliten om bare 11 måneder. Kanskje med et snev av endring i fargenyanser som uansett ikke betyr noe som helst. Valget i 2025 vil vise at den norske befolkningen stiller seg bak alle klimatiltak som inkluderer at det blir produsert enorme mengder greier som bare politiske virkemidler kan skape etterspørsel etter.

Godt valg!

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

A-hunter skrev (21 minutter siden):

Det nærmer seg valg og det er på tide å fleske til med et hurra-brøl til den norske befolkningens ytterste kapasiteter, nemlig de politkerne som har vedtatt å redde befolkningen fra seg selv. Dette gjør de gjennom en lang rekke vedtak og subsidier slik at befolkningen skal ta kloke valg. I sum skal dette redde jordkloden fra å brenne opp som følge av de valgene vi ellers ville tatt. Tusen takk!

Et av disse grepene de folkevalgte har tatt er å definere biler med stort, innebygget batteri som kan lades opp som "null-utslipps-biler". Fantastisk nytale som befolkingen har favnet om med jubelrop, taktfast tramping og massiv stemmegivning ved valg. Begrepet brukes uten hensyn til at produksjon av en bil gir massive utslipp helt uavhengig av drivstoff og at utslipp uansett vil være helt avhengig av kilden som gir energien som lader batteribilen opp. 

Samme det, bagateller må man hoppe elegant over når man - tross alt - har en jævlig svær jordklode å redde!

Så - for at befolkningen skulle ta kloke valg ble det bestemt at batteribiler skulle omsettes med en lang rekke fordeler. Avgtiftsfritak, gratis bompenger, gratis parkering, fri fart i kollektivfeltet og det ene etter det andre. Glatt subsisiert over skatteseddelen fra den mindre smarte delen av befolkningen.

I praksis har ikke dette eventyret av potensielt kullkraftladde batteribiler blitt evaluert i noen grad. Ser vi på statistikken over bilparken i Norge, kan vi slå fast at det i hovedsak finnes tre, ulike grupper kjøpere av batteribiler:

  • De som klarte seg uten bil, men kjøpte batteribil fordi det ga rimelig tilgang på egen bil
  • De som hadde en bil fra før, men kjøpte batteribil fordi det ga tilgang på enkel og rimelig transport med en bil # 2
  • De som hadde to biler fra før, men kjøpte batterbil som # 3 pga alle fordelene som fulgte med

I praksis har klimatiltakprosjektet batteribil ført til en massiv produksjon av biler det egentlig ikke var behov for. Tiltaket har i seg selv skapt et behov som tidligere ikke var der, men som ved ved hjelp fra kraftige, økonomiske ordninger spratt opp som et troll fra en eske. Dette er selvfølgelig bare mulig med en politisk elite som har egenskaper som langt overstiger den jevne fornuft og regnekunnkaper.

Heldigvis, får man nesten si, er velgermassen i Norge klar for å gi sin unisone støtte til akkurat den samme eliten om bare 11 måneder. Kanskje med et snev av endring i fargenyanser som uansett ikke betyr noe som helst. Valget i 2025 vil vise at den norske befolkningen stiller seg bak alle klimatiltak som inkluderer at det blir produsert enorme mengder greier som bare politiske virkemidler kan skape etterspørsel etter.

Godt valg!

Å herre gud for et idiotisk innlegg!

ELbiler er mer komfortable enn brummende fossiler, mye raskere..og de kostet peanøtter å drifte ift. utdaterte røykmaskiner..Ikke rart bilprodusenter som ikke klarer produsere konkurransedyktige biler går konkurs nå..

R.I.P-  VW, BMW, Daimler, Stellantis, GM og Ford pluss alle Japanske..Toyota, Nissan, Honda, Mazda, Subaru og Suzuki..

Endret av Tått
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du glemte  flere kjøpegrupper

  • De som ønsker en bil som er billigere i drift og derfor selger fossilbilen til fordel for EL.
  • De som ønsker å bytte fossilbilen i en bil som er behageligere å kjøre og som starter uansett hvor kaldt det er.
  • De som uansett trenger ny bil og velger fremtiden.
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me for life skrev (3 minutter siden):

Du glemte  flere kjøpegrupper

  • De som ønsker en bil som er billigere i drift og derfor selger fossilbilen til fordel for EL.
  • De som ønsker å bytte fossilbilen i en bil som er behageligere å kjøre og som starter uansett hvor kaldt det er.
  • De som uansett trenger ny bil og velger fremtiden.

Du bør antagelig lære deg innholdet av ordet "hovedregel" og ordtaket "ingen regel uten unntak". For der har skoleverket glippet ser jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me for life skrev (1 minutt siden):

Du glemte  flere kjøpegrupper

  • De som ønsker en bil som er billigere i drift og derfor selger fossilbilen til fordel for EL.
  • De som ønsker å bytte fossilbilen i en bil som er behageligere å kjøre og som starter uansett hvor kaldt det er.
  • De som uansett trenger ny bil og velger fremtiden.

Nettopp.

Ikke rart fossilbilen forsvinner i hele verden i et rasende tempo.

Kina som utgjør ca 35 % av det globale bilmarkedet og med det er nesten like stor som USA og EU til sammen passerte markedsandel for ELbiler på 50% for et par mnd siden..

I verden som helhet er salget av elbiler opp ca 30 % i år og fossilbilen vil forsvinne før 2030.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

A-hunter skrev (1 time siden):

Du bør antagelig lære deg innholdet av ordet "hovedregel" og ordtaket "ingen regel uten unntak". For der har skoleverket glippet ser jeg.

Ja og gruppene jeg listet opp er det som er hovedgruppene blant de som kjøper EL. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (2 timer siden):

Å herre gud for et idiotisk innlegg!

ELbiler er mer komfortable enn brummende fossiler, mye raskere..og de kostet peanøtter å drifte ift. utdaterte røykmaskiner..Ikke rart bilprodusenter som ikke klarer produsere konkurransedyktige biler går konkurs nå..

R.I.P-  VW, BMW, Daimler, Stellantis, GM og Ford pluss alle Japanske..Toyota, Nissan, Honda, Mazda, Subaru og Suzuki..

Denne tråden handler om batteribiler som klimatiltak - noe du åpenbart ikke skjønner noe som helst av. Denne tråden handler ikke om batteribil som bilprodukt - noe du åpenbert er veldig opptatt av.

Du har altså gått feil - og skyter ball mot feil mål, på feil bane. Minus og minus blir ikke alltid pluss.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me for life skrev (1 time siden):

Ja og gruppene jeg listet opp er det som er hovedgruppene blant de som kjøper EL. 

Dokumenter gjerne påstanden din ved hjelp av linken til statistikkbanken - for den sier nøyaktig det stikk motsatte av det du påstår her...

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (15 minutter siden):

Dokumenter gjerne påstanden din ved hjelp av linken til statistikkbanken - for den sier nøyaktig det stikk motsatte av det du påstår her...

Dokumentasjon har jeg ikke, men kjenner såpass mange med EL, har snakket med enda flere gjennom jobb og ingen skaffet det av grunnene du lister opp, alle har byttet ut fossil av de grunnene jeg listet.

Men så vidt jeg ser er det ikke mye dokumentasjon i ditt innlegg heller. Kun en lang tirade fra en klassisk "ELbil er dumt, og jeg er tøff" tulling. Et lite tips: Tonen du legger an er utrolig viktig hvis du skal nå fram på en seriøs og troverdig måte. Spydig aggressivitet er aldri et godt virkemiddel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (1 time siden):

Denne tråden handler om batteribiler som klimatiltak - noe du åpenbart ikke skjønner noe som helst av. Denne tråden handler ikke om batteribil som bilprodukt - noe du åpenbert er veldig opptatt av.

Du har altså gått feil - og skyter ball mot feil mål, på feil bane. Minus og minus blir ikke alltid pluss.

🙈..Jaggu skal en få høre mye på kg..

Elbil både bilteknisk og som det fremste klimatiltaket verden har i dag er to fluer i en smekk det. ( Og jeg som jobber med den problemstillingen har nok litt bedre innsikt i tallene enn deg vil jeg tro..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig av miljøhensyn, så er elektriske motorer ekstremt mye enklere enn forbrenningsmotorer, med alt det medfører av redusert behov for vedlikehold osv.  Dessuten er de i stand til å oppnå en mye høyere virkningsgrad, så er energiøkonomisk og dermed miljømessig mer effektive enn forbrenningsmotorer uansett hvordan energien de bruker er framstilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

A-hunter skrev (8 timer siden):

Det nærmer seg valg og det er på tide å fleske til med et hurra-brøl til den norske befolkningens ytterste kapasiteter, nemlig de politkerne som har vedtatt å redde befolkningen fra seg selv. Dette gjør de gjennom en lang rekke vedtak og subsidier slik at befolkningen skal ta kloke valg. I sum skal dette redde jordkloden fra å brenne opp som følge av de valgene vi ellers ville tatt. Tusen takk!

Et av disse grepene de folkevalgte har tatt er å definere biler med stort, innebygget batteri som kan lades opp som "null-utslipps-biler". Fantastisk nytale som befolkingen har favnet om med jubelrop, taktfast tramping og massiv stemmegivning ved valg. Begrepet brukes uten hensyn til at produksjon av en bil gir massive utslipp helt uavhengig av drivstoff og at utslipp uansett vil være helt avhengig av kilden som gir energien som lader batteribilen opp. 

Samme det, bagateller må man hoppe elegant over når man - tross alt - har en jævlig svær jordklode å redde!

Så - for at befolkningen skulle ta kloke valg ble det bestemt at batteribiler skulle omsettes med en lang rekke fordeler. Avgtiftsfritak, gratis bompenger, gratis parkering, fri fart i kollektivfeltet og det ene etter det andre. Glatt subsisiert over skatteseddelen fra den mindre smarte delen av befolkningen.

I praksis har ikke dette eventyret av potensielt kullkraftladde batteribiler blitt evaluert i noen grad. Ser vi på statistikken over bilparken i Norge, kan vi slå fast at det i hovedsak finnes tre, ulike grupper kjøpere av batteribiler:

  • De som klarte seg uten bil, men kjøpte batteribil fordi det ga rimelig tilgang på egen bil
  • De som hadde en bil fra før, men kjøpte batteribil fordi det ga tilgang på enkel og rimelig transport med en bil # 2
  • De som hadde to biler fra før, men kjøpte batterbil som # 3 pga alle fordelene som fulgte med

I praksis har klimatiltakprosjektet batteribil ført til en massiv produksjon av biler det egentlig ikke var behov for. Tiltaket har i seg selv skapt et behov som tidligere ikke var der, men som ved ved hjelp fra kraftige, økonomiske ordninger spratt opp som et troll fra en eske. Dette er selvfølgelig bare mulig med en politisk elite som har egenskaper som langt overstiger den jevne fornuft og regnekunnkaper.

Heldigvis, får man nesten si, er velgermassen i Norge klar for å gi sin unisone støtte til akkurat den samme eliten om bare 11 måneder. Kanskje med et snev av endring i fargenyanser som uansett ikke betyr noe som helst. Valget i 2025 vil vise at den norske befolkningen stiller seg bak alle klimatiltak som inkluderer at det blir produsert enorme mengder greier som bare politiske virkemidler kan skape etterspørsel etter.

Godt valg!

Tror nok at hovedgrunnen til at folk kjøper batteribiler, er at her i Norge blir batteribilene subsidiert med 49 milliarder kroner. Uten subsidiene hadde salget av batteribiler nærmet seg null.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe vrøvlete røl! Hadde logikken i hovedinnlegget vært holdbar ville antallet personbiler her i Norge steget til himmels de siste årene. Har dette skjedd? Nei, det har visst ikke det. Derimot gikk faktisk antallet personbiler NED fra 2022 til 2023. Økningen over tid har flatet ut. 

 

Endret av Ullvott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullvott skrev (20 timer siden):

For noe vrøvlete røl! Hadde logikken i hovedinnlegget vært holdbar ville antallet personbiler her i Norge steget til himmels de siste årene. Har dette skjedd? Nei, det har visst ikke det. Derimot gikk faktisk antallet personbiler NED fra 2022 til 2023. Økningen over tid har flatet ut. 

 

Selvfølgelig betyr ikke hovedinnlegget at antall personbiler måtte stige til himmels. Hvordan i alle dager kommer du frem til en slik håpløs konklusjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
A-hunter skrev (26 minutter siden):

Selvfølgelig betyr ikke hovedinnlegget at antall personbiler måtte stige til himmels. Hvordan i alle dager kommer du frem til en slik håpløs konklusjon?

Da må du nesten opplyse meg og alle de øvrige meningsmotstanderne dine i denne tråden hvordan det jeg siterer her IKKE skulle medføre en betydelig økning i antall personbiler.

A-hunter skrev (På 29.10.2024 den 10.21):

Ser vi på statistikken over bilparken i Norge, kan vi slå fast at det i hovedsak finnes tre, ulike grupper kjøpere av batteribiler:

  • De som klarte seg uten bil, men kjøpte batteribil fordi det ga rimelig tilgang på egen bil
  • De som hadde en bil fra før, men kjøpte batteribil fordi det ga tilgang på enkel og rimelig transport med en bil # 2
  • De som hadde to biler fra før, men kjøpte batterbil som # 3 pga alle fordelene som fulgte med

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...